Kisalföld, 1991. január (46. évfolyam, 1-26. szám)

1991-01-09 / 8. szám (7. szám)

1991. január 9., szerda KIMAPOLD ! Hát téged, kaléka, hová vittek? AZ OROSZ HÓMEZŐKRE. Bizony, akkor az esztendők egymásba ékelődtek, a szovjet bírák csak két számjegyet ismertek: tizen­öt és huszonöt. Megrendített Keményfi Béla könyve - Magyar leventék a sarkkörön túl a szerző kárta­lanításért perel, sorsát viseli, mindkét lába béna. Krisztus abban az évben is világra jött, amikor 1946-ban, február tizenhetedikén szökés közben go­lyó találta el a diák hátgerincét. A sok szenvedésről tanúskodó visszaemlékezésből az életerő árad, és úgy kellene, bennünk is legyen meg az új esztendőben. Persze, ott zeng a fülemben az a nóta, amit a szerző diáktársa, Gyuszi pöngetett egykor a hegedűjén: „Baj­­társ, ma még tán öt perc az élet, öt perc és nincsen tovább...” Az első szörnyű látvány: Rédicsnél repülők bombázzák a lovasságot. Azt kérdeztem volna, mint a leningrádi újságíró? Hát téged, kaléka (nyomorék), hová vittek ezek a szégyentelenek? A zaporozsjei bör­tönbe, két esztendő után, tizennyolc évesen ukrajnai lágerekbe, Sztalipin-vagonban a hó, a jég birodalmá­ba, ahol mínusz ötvenkét fokot mutatott a borszesz hőmérő. Gaztettek villannak föl mindenünnen a fe­jezetekből, támad bennünk a szokott gondolat: mire született az ember? KÜZDÉSRE. De kinek vétett a papnak készült diák, kinek ár­tott Hátszegi (Hatz) Ottó, a híres vívó, a kelenvölgyi Farkas Józsi bácsi, kinek a végtelenül kedves, mű­velt ember, dr. Sáli László győri kanonok? Ezerki­­lencszázötvenkettő szilveszterén kvászt ittak a ra­bok, szólt a dal: „Új év, új év, a rend a régi, lágerün­ket szögesdrót veszi körül. ” És újra az élet, a heves öröm a haza szó hallatán, szkora domoj, mentek ha­za nemsokára, az úthoz, a visszatéréshez igazított be­széd, kapaszkodás az édesanyába, akiről a népek azt gondolták, megbomlott szegénynek az esze, mert ko­rán reggel végigkiabálta a kisvárost, megjött a fia. TÉGED, KALÉKA, A VILÁG VÉGÉRE VITTEK. Nem hiszem, hogy újat mondok, a nyolc év hava­kat hord minden éjszaka, s ha jól tudom, most az ikervári ház udvarába, kertjébe, ahova én a szülőhely kavicsos dombjáról beláthatok, át a Gógánerdőn, a villanytelep vizén. Mégiscsak úgy kellene, megkö­szönni a gyermekkorú leventéknek állított emléket. Azokért is íródott, akik a háború utolsó hónapjaiban, akik később értelmetlenül haltak meg. Előregörnyed­­ve a széken, szívre tett kézzel tudakolnám: hol lehet Frank, a civilben zongoraművész? Hol az angol tiszt és a felesége? Ők nem tudhattak Ravasz Valogyká­­ról, a Szofijevka melletti rabgazdaságról, arról, hogy a vologdai őr nem szeret tréfálni. Utazunk Európából Keletre, ahol a halál látható, tapintható. Gyuri a sár­ga hegedűje után nyúl, ahogy rég, dúdolja: testvér, ma még tán öt perc az élet, öt perc és nincs tovább. (Joó) Első képét egy lyukasórán festette. Ült az ablak előtt, megihlette a kónyi utca hangulata, az ízes falusi élet. Fridi László a tanítás mellett önerejéből „izzadta ki" a festés mesterségét. Kriti­kusok, zsürizök jöt­tek, biztatták: Pan­nonhalmán, Fertő­dön, Györságon, Bősárkányban, Rábcakapun állítot­ták ki képeit. „Azt akarom, hogy csak fizikailag legyek itt Győrben, lelkileg még mindig vidéken élek. Körbevesznek ezek a rajzok, fest­mények, s úgy ér­zem, mintha most is a csöndes, falusi házunk ablakából nézném a világot” - vallja az autodidak­ta művész. (Felvéte­leinken a Magányos ég és Az öreg ház cí­mű alkotásai látha­tók.) Szürrealista város, szürrealista múzeum Dunaújvárosban megala­pították a Modern Művésze­tek Magyarországi Múzeu­mát. E lépés előzménye, hogy a Duna-parti város egykori teherautó-sofőrje, Takács La­jos két évtizede Svédországba emigrált, ott teremtett egzisz­tenciát, és lett a Layota Art Stúdió direktorává. A svédor­szági galéria gyűjteményének jelentős része a spanyol szür­realista művész, Salvador Dali számos litográfiájából és néhány szobrából áll, amelye­ket tavaly ősszel tárlaton mu­tattak be Dunaújvárosban, s ezeket a műtárgyakat Takács Lajos a városnak adományoz­ta azzal a kikötéssel, hogy gondoskodnak méltó bemu­tatásáról. A Duna-parti város létre­hozta a Modern Művészeti Alapítványt, amelynek vagyo­nához az önkormányzat is hozzájárul az új épületrész­hez szükséges telekkel és készpénzzel, de várják más adományozók felajánlásait is. Az alapítvány fennmaradását ahhoz a feltételhez kötötte az egykori tanács, hogy a cégbí­rósági bejegyzés keltétől szá­mított két éven belül meg kell nyitni a Modern Művészetek Magyarországi Múzeumának első kiállítótermét a városnak ajándékozott Salvador Dali­gyűjteménnyel. Az adományozó Takács La­jos szerint Dunaújváros épp­úgy szürrealista képződ­mény, mint Salvador Dali al­kotásai, ezért is találó a hely­­választás azonfelül, hogy az adományozó szülőföldjéhez való kötődését fejezi ki e gesz­tussal. Úriember, jó kriptából Zsúfolásig megtelt szombaton este a győri Kisfaludy Színház nézőtere, olyannyira, hogy többeknek még a lép­csőn is alig jutott hely. Ki okozhatta ezt a nagy érdeklődést? Egy Szerb An­tal nevű szerző, akinek a halhatatlan Pendragon legenda című könyvéből ír­ták az Úriember, jó kriptából című „szellemes” komédiát? Vagy a rendező Bujtor István személye? Esetleg a Do­­nogan felügyelőt alakító Zenthe Ferenc mint Tenkes kapitánya és a Szomszé­dok Takács bácsija? Vagy a néző kíván­csi volt Berecz János ex-politikus Sáfár Anikó nevű feleségére? Talán mindegyik, talán egyik sem. Talán a kripták hűvösére vágyott a né­ző, talán egy másik színház, a székes­­fehérvári Vörösmarty bemutatkozásá­ra, talán Tóth Tahi Máté komédiázásá­­ra, aki már sok-sok vidám percet szer­zett a győri színpadon, talán a százával érkező, év eleji rossz hírt akarta kiadós nevetéssel elhessenteni... A kemény va­lóság talaján tartósan állni nem kelle­mes. Kell a kikapcsolódás, a menekü­lés, még ha ideiglenesen is. Jöjjenek a kriptából kikelt earl-ök, az alkimisták, a sötét tekintetű bérgyilkosok, az ame­rikai jampik, a félnótás főkomornyikok. Legyen gyilkosság, szex, ajzószer, tit­kos fal, tévedések vígjátéka és mindez jó színvonalon. Akinek elmélkedni van kedve, törhe­ti a fejét a magyar „színeművészet” protekcionizmusán, a televízió min­denhatóságául, a publikum túlzásoktól sem mentes szórakozási hajlaméri, tör­heti a fejét a színházi csodán, ami lét­rejött, bekövetkezett. Röpke két óra alatt. Még ez is kiszármíttatott jó érzék­kel. Kifárasztva szórakoztatni nem le­het célkitűzés. Inkább keljen fel a he­lyéről a néző egészséges éhségérzettel. Tudna enni még, de jobb, ha mindent más alkalomra halaszt. Nem sírhatjuk és nem nevethetjük el egyszerre min­den könnyünket, mert ma még ez is sokba kerül. Hódolat a vérfagyasztó ko­molyságnak, a drámai értéknek, ma­napság, hogy komolykodva fejezzük ki magunkat, az értékek átstrukturálódá­sának lehetünk a tanúi. Nagyot perdült velünk a világ és ez nem múlhatott el rajtunk nyomtalanul. A bölcs színhá­zi ember a változásokat figyelembe veszi, miközben darabot választ, rendez, ját­szik, közönséget toboroz. A búfelejtést és felejtetést nem kell lebecsülni, ha színvonal, igényesség van mögötte. A méter etalonját őrizhetik Párizsban, a művészetét nem. Ma itt van, illetve, itt volt. Holnap másutt lesz és más lesz, mert az idő változik... Tehát minden vá­ltozik. P. M. ­ Ha kívülről nézzük Sopron­ban a Deák tér 14. számú há­zat, a Gyermekek Házát, amit 1990 februárjáig Úttörőház­­nak neveztek, csak homlok­zatában különbözik a többi­től. Belülről azonban más: a város egyetlen olyan objektu­ma, sajátosan gyermekcent­rikus, tiszta profilú művelő­dési háza, amely évtizedek óta a gyermekek szolgálatá­ban tevékenykedik, a szó leg­tisztább értelmében szolgálja őket az otthon, az iskola, az iskolán kívüli nevelés-műve­­lődés-szórakozás egységének nélkülözhetetlen összetevője­ként. Sógor Ferenc 20 éve áll a ház élén. 1971 óta sok min­dent megélt. Munkája iránti rajongása ma is a régi. Őt kérdeztem egyszerűen, de ké­nyelmesen berendezett dolgo­zószobában a ház belső életé­ről, munkájáról. - Két munkatársam - Var­gha Zsuzsanna, Szabó Lajos­­né - szakképzett pedagógu­sok. Szeretik munkájukat, szeretik a gyermekeket. Mindkettő nagyon fontos ná­lunk. Szakkörök, tanfolya­mok, klubok (18 féle foglalko­zásfajta!) tölti ki heti „óraren­­düket”, óvodásoknak német nyelvű „ovi”, általános iskolá­soknak német alap és haladó tanfolyam, továbbá agyagfor­mázás, néptánc, modellezés, „süni”-klub, „gördeszka”­­klub több tucat gyermekkel, számítógépes tanfolyam a na­gyobbaknak, szabadidős programok gazdag választé­ka, a nagysikerű „Lutra-cse­­re” fiúknak, a „Barbie” lá­nyoknak... - Mennyi gyermeket foglal­koztattak, iletve hányan vet­tek részt a programokban az elmúlt évben? - A kimutatások összegezé­se folyamatban van. Több ezerre tehető ez a szám, hét­nyolc ezerre. Beszédes bizo­­nyítékai, tárgyi emlékei mun­kánknak az emlékkönyvek, a fényképek, beírások, újságki­vágások, élménybeszámolók, a gyermeklélek megannyi rez­dülései. - Sok ezer gyermeknek nyújtanak hasznos időtöltést, kényelmes, esztétikus kör­nyezetben. Rangja, neve van a Gyermekek Házának! Mi lesz a sorsa megváltozott, il­letve változóban lévő vilá­gunkban? - Minden bizonnyal az ön­­kormányzat tulajdonába ke­rül, a város viseli majd gond­ját, s tovább erősödik profil­ja. Félúton járó önállóságunk is biztató, szép reményekre jogosító. Bekapcsolódik beszélgeté­sünkbe dr. Friedrich András, a Soproni Ifjúsági Fúvószene­kar karnagya. Nem sok ideje van, mert a nagyteremben már „hangolnak” a fiatal mu­zsikusok, heti próbájuk egyi­kére készülve. A karnagy úr veszi át a szót.­­ A zenekar a ház kiemel­kedő művészeti csoportja már hosszú évek óta. 1990 márciusában létrehoztuk az „Ifj­ú Fúvósokért” elnevezésű alapítványt, amelynek segít­ségével az együttes alapvető­en saját magát tudja finanszí­rozni. -A soproni újságok (Sopro­ni Hírlap, március 23. 4., Kis­alföld, július 23. 5.) már írtak erről. Kitűnt azokból is, mennyi segítője, jóakarója van a zenekarnak. - Hála istennek, ők vannak többen - jegyzi meg Sógor Fe­renc. - Az ő segítségük kellett ahhoz, hogy újabb lehetősé­geket keressünk, s találjunk, amelyekkel biztosíthatjuk ze­nekarunk anyagi fedezetét. Ilyen háttérrel már könnyeb­ben megoldhatók a belföldi, külföldi fellépések, amikhez - s ez nálunk természetes - a gyermekek, jobban mondva a szülők is hozzájárulnak, nem kevés áldozattal. - Az elmúlt esztendőben negyvenöt (!) alkalommal sze­repeltünk - veszi át a szót dr. Friedrich András. - A szerep­léseinkről készült kimutatás önmagáért beszél. Jártunk Bécsben, Bécsújhelyen, Ausztriában már több helyen, Németországban, voltunk Fertődön, a Balaton mellett, adtunk térzenéket, önálló koncerteket, miközben elér­tük és megkaptuk a hazai legmagasabb fúvószenekari minősítést. A soproniaknak nincsen szégyenkezni való­juk. A helyi fúvószenét szere­tők jól ismernek minket, sze­retnek minket, támogatják munkánkat, amint az alapít­vány is tanúsítja. -A „FanFár” című fúvóski­advány szerint az együttes tagja a Magyar Fúvószenei Szövetségnek. - Valóban, a decemberben megjelent első szám bemu­tatja zenekarunkat. - Kitűnik mindezekből, hogy a ház és zenekara biztos talajon áll, céltudatosan dol­gozik, tudja mit akar a jelen­ben és a jövőben. Veszi a fá­radságot, hogy a művészet mai valóságában „piacgazda­ságot” teremtsen, „piac” után kutasson képességei kama­toztatására. Milyen tervei vannak az idei évre?­­ Terveink között ausztriai rádiófelvétel, minősítés, és egy németországi utazás sze­repel. Tavaszi hangverse­nyünkre már megkezdtük a fölkészülést. Új alapokra he­lyeztük kapcsolatainkat a ze­neiskolával, az utánpótlás biztosított. A karnagy órájára néz, s el­nézést kér, mennie kell pró­bát tartani. Mi tovább beszél­getünk, s el-elhallgatjuk a hozzánk bejutó fúvósmuzsi­kát... Nagy Alpár A ház és zenekara Már a tavaszra hangolnak

Next