Kisalföld, 1991. február (46. évfolyam, 27-50. szám)
1991-02-01 / 27. szám
4 A város és polgárai érdekében átalakul a hivatali szervezet Az önkormányzatok megszületése óhatatlanul maga után vonja a hivatali apparátusok átszervezését. Nem öncélúan, hanem egyértelműen tiszta viszonyokat teremtve, a feladatokhoz igazítva a szervezetet, hogy a hivatalba tévedt ember ne a „weberi értelmezéstől” messze került bürokrácia labirintusaiban keringjen reményét vesztve, hanem gyors, pontos információkkal felvértezve, szakértő apparátus segítse megoldani mindennapi ügyes-bajos dolgait. Sopron a közelmúltban fogadta el az önkormányzat, a megyei jogú város új közigazgatási struktúráját. A polgármesteri hivatal szervezeti felépítéséről dr. Bihari Istvánt, a város jegyzőjét kérdeztük. - Milyen szempontok vezérelték az új szervezet kialakítását? - Abból indultunk ki, hogy olyan, minőségileg új szervezetet kell kiépítenünk, amely egyrészt alkalmas a közgyűlés hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek szakszerű előkészítésére, a hozott döntések végrehajtásának megszervezésére, másrészt pedig a központi jogszabályok alapján a város közigazgatási szerveinek, tisztségviselőinek hatáskörébe tartozó ügyek színvonalas, a város és az ügyfelek érdekeit messzemenően figyelembe vevő intézésére. - Ez azt jelenti, hogy megszűnnek az osztályok és feladatorientált szervezet alakul ki? - Igen. A jövőben élesen elválnak egymástól a korábban összemosódó várospolitikai, koncepcionális kérdésekkel foglalkozó szervezeti egységek, az úgynevezett törzskar a hatósági ügyeket intéző igazgatóságoktól, hivataloktól. - Milyen előnyei lesznek a korszerű közigazgatás szervezési elvei szerint felépülő hivatalnak? - Az elkülönült ágazati érdekek ütköztetése helyett a komplex - a város egészében gondolkodó - szemléletet és magatartásmódot teszi irányadóvá. A polgármesteri hivatalon belül világos és egyértelmű felelősségi viszonyok alakulnak ki, és, mint már említettem, a koncepcionális ügyek intézése szétválik a tömegesen jelentkező nem egyszer rutinszerű és mechanikus ügyintézést igénylő feladatoktól. - Az átszervezés jelent-e létszámcsökkentést is? - Elsősorban hosszabb távon igen, mert például a vállalkozási és vagyonkezelési titkárság a későbbiekben részvénytársasággá alakulhat, vagy a városi adóhivatal távlatilag önálló adó- és illetékhivatallá szerveződhet. Nem célunk egyébként, hogy mindenáron csökkentsük a létszámot - de erre is sor kerülhet —, hanem ütőképes, felkészült, megbecsült apparátust szeretnénk. - Mi lesz a sorsa a vezető beosztású dolgozóknak? Elküldik-e őket, vagy pályázhatnak az új tisztségekre? - Senkit sem küldünk el, viszont az új szervezet vezetői helyeire pályázatokat írunk ki. A pályázatból senkit sem zárunk ki, tehát a jelenlegi vezetők is pályázhatnak. - Kivel bírálják el a benyújtott pályamunkákat? - A munkáltatói jogkör a polgármester kezében van. A kiválasztásban az önkormányzat tagjaiból és külső szakértőkből álló bizottság segíti majd. A testület egyetértési jogot gyakorol. - A kialakításra kerülő szervezet milyen garanciákat nyújt az ügyfelekkel való foglalkozás színvonalának növelésére? - A jelenlegi ügyfélszolgálati gyakorlat helyett létrehozzuk az ügyfélszolgálati irodát, és így lehetővé válik, hogy az állampolgárok egy-egy kisebb ügyet - a hét bármely napján - azonnal elintézhessenek, vagy pontos információkat kapjanak. - Mikorra várható a szervezet kiépítése? - A vezetői állásokat meghirdetjük - február 25. a határidő -, ezért március 1-jétől folyamatosan megalakulhatnak az új szervezeti egységek. - A vázolt konstrukció végleges, vagy kisebb módosítások még elképzelhetők? - Még számos jogszabály várat magára, ezért csak arra vállalkozhattunk, hogy a legfontosabb elemeket határozzuk meg, nyitva hagyva a racionális továbbfejlesztés lehetőségét. Sopron Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalának szervezeti felépítése POLGÁRMESTER JEGYZŐ Törzskari egységek - Polgármesteri titkárság - Önkormányzati titkárság -Törvényességi felügyeleti és jogi titkárság - Koordinációs és informatikai titkárság - Várospolitikai titkárság = oktatási felügyelő = művelődési és ifjúságpolitikai felügyelő = testnevelési és sportfelügyelő = egészségügyi felügyelő (városi főorvos) = kereskedelmi felügyelő = idegenforgalmi felügyelő = környezetvédelmi felügyelő = városi főépítész (alternatíva: főépítészeti kollégium) - városi főmérnök - Vállalkozási és vagyonkezelési titkárság (távlatilag részvénytársasági formában működő szervezetté válik) - Revizori csoport - Ellátó szervezet (Gondnokság) - Városi rendezvényiroda Igazgatási és városüzemeltetési egységek Közigazgatási Igazgatóság - Valamennyi általános igazgatási és hatósági ügy, kivéve az építéshatósági ügyeket) Intézményfelügyeleti Igazgatóság - egészségügyi - oktatási - művelődési - sport - ifjúsági - szociális intézmények Városi Főkönyvelőség Városi Adóhivatal (Távlatilag Városi Adó- és Illetékhivatal) Műszaki Hivatal (Építéshatósági ügyek - infrastrukturális ügyek) Szociális, Gyámügyi és Lakáshivatal 1991. február 1., péntek Már korábban is sejteni lehetett, hogy a polgármester-választáshoz hasonlóan az alpolgármesterek kérdésében sem jutnak könnyen egyezségre a pártok Sopronban. Ezt erősítette meg a Fidesz-frakció szerda délutáni sajtótájékoztatója. Továbbra is nyitott a kérdés, hogy egy vagy két alpolgármestere lesz-e a városnak, továbbá: ki(k) legyen(ek) az(ok), melyik párt tagja(i), testületi tag(ok), vagy netán valamelyik párt külső jelöltjek) és milyen feladatot lásson, lássanak el? Fidesz: kiszorítva a hatalomból? Nincs megállapodás az alpolgármester(ek)ről A Fidesz önkormányzati tagjai, mint ezt Ágota Gábor frakcióvezető és Sass László képviselő kifejtették, két alpolgármester mellett teszik le a voksukat. A legutóbbi pártközi egyeztetésen nem született megállapodás. Az SZDSZ - hallottuk - két alpolgármestert szeretne. Közülük az egyik a testületi ülések előkészítésével és a bizottságokkal foglalkozna, a másik pedig gazdasági kérdésekkel. Egy alpolgármestert ők jelölnének. Az MDF egy alpolgármesterben gondolkodik, ugyanúgy, mint az MSZP. A kereszténydemokraták szintén két alpolgármestert látnának szívesen. A Fidesz véleménye szerint abból kell kiindulni, hogy Sopron a jövőben kulturális, idegenforgalmi és kereskedővárossá fejlődik, ezért e területekhez kell megfelelő alpolgármestereket keresni, pontosabban csak az első kettő területhez, mert az SZDSZ által jelölt polgármester kitűnően ért a kereskedelemhez. Az előzetes tárgyalások alapján biztosra vehető, hogy az egyik alpolgármester személyében nem lesz vita, ha a testület két alpolgármester mellett dönt, s dr. Czike Albert képviselőt, az MDF helyi elnökét mindegyik párt elfogadja. Az SZDSZ jelöltje nem önkormányzati tag, így megválasztása esetén tovább erősödne a frakciójuk. A Fidesz viszont politikai kérdésként veti fel a problémát. Az eddigi gyakorlat azt mutatja - fejtették ki a tájékoztatón -, hogy megpróbálják kiszorítani őket a hatalomból, példaként említve, hogy egyetlen bizottság vezetője sem a Fidesz képviselője, mert az MDF-SZDSZ „rejtett koalíció” meggátolta, hogy ilyen funkcióhoz jussanak. A közvélemény előtt a testület egésze viseli a felelősséget, valójában azonban a Fidesz nem vehet részt a hatalom gyakorlásában, különösen akkor, ha egyik alpolgármester sem lesz fideszes. Jelöltjük van és remélik - bár nincsenek illúzióik -, hogy a választások eredményeinek megfelelően az egyik alpolgármester soraikból kerül ki. Az Országos Műemléki Felügyelőség soproni kőszobrász műhelyében Oszlánczi Csaba restaurálja a Hátsókapu és a Várkerület sarkán lévő ház timpanonjának szfinxeit. A hat szoborból a második világháborúban 4 teljesen tönkrement, ezek pótlására másolatokat készítenek, a felvételünkön láthatókat pedig eredeti formájába állítják vissza. Tapasztalatok és hagyományok A Soproni Polgármesteri Hivatal szervezeti modelljének kialakításakor figyelembe vették a fejlett önkormányzati tapasztalatokkal rendelkező nyugat-európai szervezeti megoldásokat, áttekintették a hazai önkormányzati hagyományokat, ezen belül is elsősorban Sopron Szabad Királyi (majd törvényhatósági jogú) Város közigazgatási szervezetének alakulását a múlt század végétől az 1940-es évekig. Építettek azokra a hasznos felvetésekre, amelyeket a városi tanács apparátusa az elmúlt év, illetve az utóbbi hónapok során tett a tanácsi szakigazgatási szervezet struktúrájában lévő ellentmondások feltárásával, és természetesen figyelembe vették a megyei jogú önkormányzati szerepkör új feladatait is. Az oldalt összeállította: HORVÁTH FERENC