Kisalföld, 1992. november (47. évfolyam, 258-282. szám)

1992-11-25 / 278. szám

8 KISALFÖLD KULTÚRA 1992. november 25., szerda A magyarság történelmé­nek jelenére is kisugárzó leg­nagyobb tragédiája a triano­ni palotában történt az I. vi­lágháború lezárásaként. A há­borút befejező­ párizsi béke nem volt igazságos, az min­denkor a győztes hatalmak te­rületi igényeit elégítette ki az egyéb előnyök, mint például a majóvátételnek nevezett ha­­disarc mellett. A történelem azonban aligha ismer olyan nép- és országcsonkítást, ahol a „vae victis” (jaj a legyőzött­­nek) elvét olyan kegyetlenül alkalmazták volna, mint tet­ték azt Magyarországgal az említett trianoni palotában. Nyilvánvaló, hogy a győztes hatalmaknak (vagy még in­kább kisebb szövetségeseik­nek és a háború előrehalad­tával szövetségesükké lett) nem lehetett más célja, mint összeroppantani azt a magyar népet, amely évszázadokon át vérzett és elvérzett az Euró­pát elfoglalni törekvő török bi­rodalom elleni harcokban. A magyarság vérveszteségét eb­ben a harcban az a statiszti­ka mutatja világosan, amely szerint Mátyás király (1456-1490) alatt a virágzó, gazdag renassance Magyaror­szágnak 4 millió lakosa volt (mint ekkor Angliának) és e lakosságnak 80 százaléka ma­gyar anyanyelvű volt. A török harcok végére, III. Károly (1711-1740) uralkodásának elején a lakosság száma 3,5 millió volt és ennek is már csak 45 százaléka volt ma­gyar anyanyelvű. Ekkor vál­tozott meg tehát a Kárpát-me­dencét teljesen kitöltő Magyar­­országnak etnikai képe (a ma­gyarság elvérzett, ugyanak­kor a török elől menekülőket befogadta) és adta alapját, hogy Trianon a nemzetiségek némi figyelembevételével szab­dalja szét a politikai egységet kívánó Kárpát-medence geog­ráfiai egységét. Ám a triano­ni palota urai deklarált elve­ikhez sem voltak következe­tesek, hogy tiszta, vagy nagy többségű nemzetiségi terüle­teket a nemzeti államokhoz rendeljenek, így kerültek szín­magyar területek Romániá­hoz, Csehszlovákiához és Ju­goszláviához. E területek nemzetiségi vi­szonyait megváltoztatandó a békeszerződéseket megszeg­ve már az 1920-as években megindult a napjainkban egy­re tombolóbb etnikai tisztoga­tás, amelynek során holoca­ust méretű népirtást végzett az antihungarizmus; a ma­gyarság százezreit középkori kegyetlenséggel gyilkolták te­lepüléseiken, vagy koncent­rációs táborokba hurcolták, máskor „csak” elűzték őket lakhelyeikről. Ehhez képest legenyhébb intézkedés, ami­kor a magyarságnak csupán nemzeti identitását kísérlik meg kiirtani, bezárva iskolá­it és más művelődési intéz­ményeit, megtiltva nyelvének használatát, megtagadva tő­le minden területi autonómi­át. Mindezt megtehetik, mert a trianoni palota urainak mai utódai szemet hunynak a ki­sebbséggé tett magyarság jog­sérelmei felett. Pedig „alkotá­saik" látványosan omlanak össze: nincs többé szerb ural­mat megvalósító J­ugoszlávia, felbomlik Csehszlovákia, míg Románia tovább gyarmatosít: magyartalanítja Erdélyt, bol­­gártalanítja Dobrudzsát és harsog Moldávia bekebelezé­séért. Az I. világháborút követő utódállamok azzal a magyar néppel teszik ezt, amely év­századokon keresztül minden nemzetiségének megadta nemzeti művelődésének, nyelvhasználatának jogát és lehetőségét. Magyarországon lehető volt, hogy Erdély ro­mán lakosságának több, mint 90 százaléka nem tudott ma­gyarul és ez senkit sem za­vart magyar állampolgári jo­gának gyakorlásában. Ha a magyarság be akarta volna ol­vasztani nemzetiségeit, az együttélés évszázadai alatt megtehette volna. A XX. szá­zad eleji Magyarországon lé­vő nemzetiségek léte a bizo­nyítéka a magyarság nemze­tiségi toleranciájának. A két világháborút követő, népekre erőszakolt békeszer­­ződések pusztító hatása azon­ban nem csak a magyar lel­kekben él. Mérgező hatása a kelet-közép-európai és balká­ni népek egymás iránti gyű­lölete, amely néhol már véres háborúkban (szerb-horvát, szerb-bosnyák, szerb-albán) lángol, máshol még csak a fe­szültség növekszik (szlo­­vák-cseh, román-ukrán). Mindez beláthatatlan távol­ságba taszítja e népeket az európai egységtől. Nélkülük pedig csonka lesz az az Euró­pa, amely Maastrichtben je­lentős lépést tett a határok nélküli Európa felé. Trianon fájdalma minden magyarban élt, él és élni fog. Élt akkor is, amikor a kom­munista internacionalizmus álszentsége tiltotta emlékét és él ma, amikor fájdalommal emlékezik anélkül, hogy gyű­löletet szítana a magyarelle­nes intézkedéseket hozó kor­mányok népei ellen. A fájdalmas megemlékezés számos művészi alkotást ho­zott létre. Most a kisplaszti­ka egy új művészi éremmel gazdagodott: a Tradorg-E Kft. kiadásában jelent meg Lebó Ferenc és Esztergály Előd ter­vezte Trianon 1992, eszméjé­ben és technikájában is újat hozó érem. A Győrött élő és al­kotó Lebó Ferenc által alkotott lyukas érem egyik oldala egy krátert ábrázol (ez a lyuk), aho­va a két világháborút követő trianoni és párizsi békeszer­ződések évszámaival jelezve omlanak Kelet-Közép-Európa országai Másik oldalán a krá­terből kiemelkedik egy bék­lyóit lerázó férfi, két évszám­mal - 1956 és 1992 - jelezve, hogy sikertelen kísérletek után 1992-ben a közel egy évszá­zada Közép-Európára vert bi­lincsek töredeznek. A világ­nak fel kell ismernie, hogy Trianon hatása alatt görnye­­dező népeket is Maastricht­­be, Európa új útjára kell ve­zetni. Dr. Gedai István Trianon 1992 Történelem és érem Győri művész munkáját is dicséri Sokác-horvát egyesület alakult Egyesületet alakítottak a Dél-Baranyában élő sokác-hor­­vátok Siklóson. A szervezet a város környékén élő délszláv népcsoport kultúrájának ápo­lását, hagyományainak meg­őrzését, a nemzetiségek köz­ti együttműködés fejlesztését, a kisebbségiek azonosságtu­datának erősítését, érdekkép­viseletét tűzte céljául. A dél-baranyai sokácok a hazánkban élő horvátok sa­játos népművészettel, nemze­dékek hosszú során át az utó­dokra hagyományozott helyi kultúrával rendelkező nép­csoportját alkotják. Évszáza­dok óta együtt élnek a sok­­nemzetiségű Baranya magyar és német anyanyelvű lakói­val, s a közös hazában is meg­őrizték őseik kultúrájának ér­tékeit, de az együttélés a más népek iránti megértés és tü­relem hagyományát is kiala­kította körükben. Egyesüle­tük ezért vállalta magára a nemzetiségek közti együttmű­ködés fejlesztésének felada­tát is. A szép magyar szó bűvöletében Sinkovits-est Kárpátalján Csodálatos estét ajándékozott a beregszásziaknak Sinkovits Imre Kossuth-díjas kiváló művész, aki fiával, Sinkovits Vitai Andrással együtt három órán át tartot­ta a szép magyar szó bűvöletében a járási művelődési ház nagytermét megtöltő lelkes közönséget. Nem olcsó sikerre törekedtek a vendégek, hanem el­mélyült gondolkodásra, meditálásra késztették hallga­tóságukat, ízelítőt adtak nekik a magyar dramaturgia legszebb gyöngyszemeiből. Sinkovits Imre, aki tagja a Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház Alapítvány kuratóriumának, jótékonysági célú műsorokat ad Kárpátalján. A turné teljes bevételét a beregszászi magyar színház létreho­zásának előmozdítására ajánlotta fel, ám a dolognak nemcsak anyagi oldala van., A jövendőbeli beregszászi magyar színház létrejöttét - nyilatkozta a sajtónak kár­pátaljai vendégszereplése során a művész - az mozdít­hatja elő a legjobban, ha már most közönséget tobor­­zunk neki, megtanítjuk az embereket a legnagyobb cso­da, a színház szeretetére. Ennek érdekében a jövőben is készek vagyunk együttműködni”. A beregszásziak ja vastapssal jutalmazták ezt a készséget. "

Next