Kisalföld, 1993. július (48. évfolyam, 151-177. szám)

1993-07-24 / 171. szám

1993. július 24., szombat SZIVÁRVÁNY KISALFÖLD 13 ­ „Önnek köszönhetem is a legszebb alkotásaimat” A festőművész és múzsája Amikor Jacques-Marie nővér megtekintet­te a párizsi Pompidou Központban a Henri Matisse-kiállítást, egyik-másik képe előtt olyan érzése támadt, mintha tükörbe pillan­tott volna. Bizony nem is csoda, hiszen 50 évvel ezelőtt a híres francia festő modellje, múzsája volt. 1942-ben találkozott először Matisse-szal - „mintha csak ma lenne, olyan élénken emlékszem rá" - sóhajt fel a kedves­ nővér. A fiatal leány, Monique Bourgeois muzsi­kusnak készült, de a világháború közbeszólt. .Apám váratlanul meghalt, és egyedül ma­radtam. Abba kellett hagynom a tanulmá­nyaimat, kenyérkereset után kellett néznem.” Ápolónő lett. „Megismerkedhettem volna-e Matisse-szal, ha nem kérnek fel éppen engem, hogy az operáció után lábadozó híres mester segíté­sére legyek, hogy gondját viseljem? Bizonyá­ra nem." A művészvilág és a közönség cso­dálta a hófehér hajú, fehér szakállú festőt, a „vadak atyját”, a fauvisták vezérét, a mo­dern művészet egyik megteremtőjét, megha­tározó egyéniségét. Képei melegséget, egy­szerű bájt, életörömet, sajátos szépséget su­gároznak. „Jól emlékszem az első találkozá­sunkra” - folytatja a mindig derűs nővér. „Martisse úr lopva figyelt engem, látszólag közömbösen, sőt nagyon hidegen. Pedig eg­é­­szen más volt. Természetes, melegszívű és vidám, mélyen emberi, őszinte, egész életé­ben.” Monique (Monika) 21 éves volt, s a Mes­ter 73. Mikor már teljesen felgyógyult, megkeres­te ápolónőjét és megkérte, „Legyen a model­­lem!". „Mindent vártam, csak ezt nem" - vall­ja be a mosolygós Domonkos-rendi szerzetes­nő. Éppen 50 éve mindennek. 1943-at írtunk." Nagyon meglephetem - hangsúlyozza. Szá­mos portrét, ceruza- és szénrajzot készített Mónikáról Matisse, és négy festmény, Mo­nique, Az idol (L'idole), Zöld ruha és naran­csok (La robe verte et les oranges), és Tabac royal, a Királyi tabak (dohány) címmel. A művész legnagyobb megdöbbenésére a kedves modell 1944. szeptember 8-án letet­te a szerzetesi fogadalmat, apáca lett. „Ha ez volt mindig a vágya, s ha így válik teljessé az élete, kívánom, hogy boldog legyen” - írta le­velében. Jellegzetes humora sem hagyta cser­ben, mikor hozzáfűzte: „Végül is nem lehet azt mondani, hogy minden modellem élete vakvágányra futott. Ön a kivétel.” Igaz barátságuk szép emléke a kolostor fa­lai között is elevenen élt. És az immár ked­ves nővér Jacques-Marie, az egykori Monique - a művész hatására? - templomablakokról „skicceket" készített Vence-ben, és Matisse, a festő, élete alkonyán megtervezte és felépí­tette azt az egyszerű formájú, világos, belül napsugaraktól derűs kápolnát, mely minden életművét értékelő munkában is szerepel, s melyet ő mestermunkának nevezett... Monique-Marie: „Önnek köszönhetem a leg­szebb alkotásaimat" - írta megrendülten a szép vallomást egyik levelében. Gyulaváriné Patthy Anna A 72 éves apáca A zöld ruha és narancsok című híres festményt nézi, egykori önmagát­­ egy albumban a. A szerző győri diák volt /Ár Fénysugarak a homályra Juhász László: Barangolás a magyar múltban A boldog emlékű egész na­pos Szabad Európa adásának rendszeres műsora volt a Ba­rangolás a magyar múltban. Történelmünk egy-egy kriti­kus vagy érdekes mozzanatát vette sorra Juhász László, az egykori gyón diák. Mikor az adásidő csökkentésének ál­dozatul esett a sorozat, bizony hiányzott. Most viszont öröm volt felfedezni, hogy XX. szá­zadi tárgyú 48 legérdekesebb darabja megjelent kötetben. Rákóczi és emigráns társai­nak hazahozatala az első té­ma - mennyi hasonló haza­hozatalt és megkésett teme­tést éltünk meg azóta­­, az utolsó cikk pedig az 1956-ot követő erdélyi megtorlásról szólt. 1985 és 1990 között hang­zottak el ezek az előadások. Azóta a könyvben idézett, ko­rábban tilalmas források egy része itthon is hozzáférhető, mégis az egykori érdekesség a kötetben sem változott. Mert megszabadultunk ugyan egy szemlélettől és fogalomkész­lettől, melyet ugyan a társa­dalom eddig is inkább csak tűrt, mintsem elfogadott. Csakhogy helyette szót kapott egy „minden máshogy volt” gyakran igencsak amatőr tör­ténészkedés, elavult fogalmak­kal hadonászás. Történelmi események és szereplők gyak­ran úgyszólván csak előjelet váltottak, így aztán nem könnyű a szikár, gyakran meg­lehetősen egyoldalúan feltárt tényekből igazabb, tárgy­ila­­gosabb tényekre jutni. Ez odébb van, egyelőre inkább a rögtönzéseknél vagyunk. Juhász László nem akar mindent jobban tudni, és nem a történelmet folyamatában előadni. Fontos és érdekes mozzanatokat emel ki a tel­jes külföldi és hazai szakiro­dalom ismeretében, és termé­szetesen független azoktól a gondolati kliséktől, amitől itt­hon meglehetősen nehéz meg­szabadulni. Például, hogy itt 1945 és 1948 között demok­rácia volt. Vagy: az újvidéki „hideg napokéért kötelező volt az össznépi mea culpázás, de még csak célozni sem lehetett 40 ezer délvidéki magyarnak az 1944-45-i legyilkolásáról. Sűrű homály fedte a párizsi béke létrejöttének részleteit, az egészben pedig meglehető­sen egyetértett Benes és Ré­vai. Világos, érzékletes képet rajzol Juhász László a koráb­ban igen óvatosan előadott ügyekről, például a „szövet­séges" Románia magatartá­sáról az első világháború alatt és után, a soproni népszava­zást kikényszerítő nyugat-ma­gyarországi felkelésről, a ma­gyar kommunisták 1919 au­gusztusa utáni frakcióharcai­ról. Már szemtanúként friss diplomásán szólt és ír, 1956- ról, és ismételten diáksága vá­rosának, Győrnek az esemé­nyeiről. Minderre bővebben is emlékezik a Zürichben 1982- ben megjelent Megszólalt a győri vaskakas című köteté­ben. Juhász László első diplo­mája szerint jogász, szívbéli vonzalma szerint minden ma­gyar érték kutatója és felmu­tatója, életműve szerint lelki­­ismeretes és termékeny új­ságíró. Könyvének forrásait pontosan feltünteti, és külön is jegyzékbe foglalja a legfon­tosabb szakmunkákat, ezál­tal válik a könyv a XX. száza­di magyar történelem igen hasznos tájékoztatójává. Grábics Frigyes / Európa egy darabjának a múltja A kultúra egybeolvadt az élettel John Huizinga „A középkor alkonya”című művében a XIV. és a XV. századot a középkor végének mondja. A híres hol­land filozófus könyvében töb­bi között arról is értekezik, hogy a korszak civilizációjá­nak különböző megnyilvánu­lásaira sokkal inkább jellem­ző ami azokat a múlthoz kö­ti, mint a jövő bennük rejlő csírája. Az is hangsúlyozza, hogy napjaink embere inkább vizuálisan értékeli a történel­met. Amennyiben Huizinga té­telének igazságáról óhajtunk meggyőződni, utazzunk el Bel­giumba és látogassunk el a világ egyik legfenségesebb mű­emlék városába, amelynek fla­­mand neve Brugge (franciául Bruges). Valaha Európa egyik leggazdagabb tepelülése volt, napjainkban pedig csendes, de szépséges kisváros. Sze­rencsénkre a XV. században három évszázadra Csipkeró­­zsika-álomba merült, így őriz­hette meg falai között „a kö­zépkor alkonyának aranyló naplementéjét”. Történetéről, művészi értékeiről könyvtár­nyi kötetet írtak össze, még Dante is említést tesz róla Is­teni színjátékában. Akárhányszor Brugge-be ér­keztem a Burg (egy tér) kávé­házai egyikének teraszán ül­dögéltem. A látvány innen le­nyűgöző, mert a téren számos szépséges palota áll, közöttük Belgium legrégibb épülete, a gótikus stílusú városháza­­ építését 1464-ben fejezték be. Homlokzatát nyolcszögű tor­­nyocskák díszítik. Az Igazság­ügyi palota­­ 1520-ban épí­tették - látványával nem le­het betelni, hasonlóan az ugyancsak ezen a téren talál­ható reneszánsz homlokzatú Szent Vér kápolna szépségé­vel, ahol Jean Grabbe brug­­ge-i polgár ezüstből, aranyból készült ötvösművészeti reme­kében őrzik Krisztus vérének néhány cseppjét. Közelben található a bronzszobrokkal ékesített Vakszamár utca (Blinde Ezelstraat), valamint Belgium legszebb temploma, a Sant Salvator székesegyház telve arany, ezüst műkincsek­kel. Brugge szebbnél szebb templomai közül nekem a gó­tikus stílusú Notre Dame tet­szik legjobban, 122 méter ma­gas, téglából készült tornyá­val. Érdemes megjegyezni épí­tésének dátumait, 1210-től 1549-ig. Számtalan műkin­cse közül a legértékesebb Mi­chelangelo carrarai fehér már­ványból készült Madonnája, a mester lekisebb szobra. Ál­lítólag a brugge-i gazdag pol­gárok rendelték a művésztől. A Notre Dame-ból kilépve szemben találjuk magunkat a XI. században épült Szent János Kórházzal. Itt találha­tó a világ legrégibb, de ma is működő patikája. A kórházból távozva, apró hidacskákon áthaladva való­ságos mesevilágba jutunk, a Regina-házakhoz. A nyárfa­ligetben található apró kis épü­letekben apácák élnek, és sze­münk láttára „verik” a lehe­letfinom csipkéket, amelyek­ből természetesen vásárolni is lehet. Brugge-ben járva szinte kö­telező beszállni egy hajócská­ra. Végighaladva a városkát át- meg átszelő csatornákon, tovább csodálhatjuk a szebb­nél szebb polgárházakat, ap­ró palotákat. A hajókázás be­­fejztével illik egy pohár sört elfogyasztani az Estaminet, azaz „Állj meg egy percre” ne­vű XVI. századbeli kiskocs­mában, amelynek söntéspult­­ja is az említett századból szár­mazik. Végül kötelező látoga­tást tenni Brugge legöregebb „pol­gájánál” egy fehér med­veszobornál, amely a város Manneken Pis­e. Brugge-től búcsúzva meggyőződhettünk, hogy valóban Európa egy da­rabjának múltjában gyönyör­ködhettünk, ahol a művészet egybeolvadt a mindennapi­­élettel. Imre Béla Michelangelo Madon­nája. / f / Elsüllyesztette a Titanicot | Femme fatale Az ereje teljében levő brit világbirodalom engedhette meg magának azt a luxust, hogy 1851-ben megrendezze az első világkiállítást London­ban. A visszhangok döntő többsége azonban nem az an­gol ipart ünnepelte, hanem a kiállított tárgyak, áruk stílus­­talanságán, csúnyaságán ke­sergett. Innen származtatha­tó a preraffaeliták törekvése, a szépséghez való visszaté­réssel megváltoztatni a vilá­gunkat, megteremteni egy összművészetet, melyen a hét­köznapi tevékenységnek is fontos része van. Mikor Henry van de Velde Belgiumban megalkotta híres épületét, a példa testet öltött, követhetővé vált. Nem csak a ház tervét, de belső berende­zését is ő tervezte bútoroktól az evőeszközökig, beleértve a háziasszony ruháját is. Maga L'Art Nouveau-nak keresztel­te később szalonját, mely az új stílus európai központja lett. Az angolok nyomán ő a Raffaello előtti művészethez nyúlt vissza példáért. A fran­ciák felfedezik a japán Hoku­sai és Utamaro fametszeteit elődöket kutatva, s modern style-nek nevezik el törekvé­seiket. A németek barokk és rokokó előzményekre bukkan­nak, s létrehozzák a maguk Jugendstil-jét. A Monarchiá­ban s attól kelet felé termé­szetesen Bécsé a vezető sze­rep. Ha a régi Rómában a gaz­dasági helyzetével elégedetlen nép új város alapításának ter­vével fellázadt vezetői ellen, ezt nevezték Secessio plebis­­nek. Az osztrák császárváros­ban 1897-ben egy művészcso­port hozta létre a Szecesszió szövetségét, hogy a konven­cióiba merevedett akadémiz­­musból kiszakadjanak. E né­ven szervezték aztán kiállítá­saikat. A kiválás nyilatkoza­tát egy cseh származású fes­tő, bizonyos Gustav Klimt fo­galmazta meg. Nevezték őt emiatt a szecesszió atyjának, de a századforduló erotikus festészete zsenijének is. Az igazság a most nálunk is meg­­jelent két remek album bi­zonysága szerint másutt ke­resendő. Susanne Partsch és Gottfried Friedl kötete az élet­mű teljességét dolgozza fel, végre hozzáférhetővé téve az eddig csak gyenge reproduk­ciókból ismert alkotásokat, mindennapjaink csodálható részévé avatva. Klimt varázslatának alap­ja egy régi felismerés: a tudo­mányos megismerés abszolu­tizálása átmeneti fellendülés után súlyos válságba torkol­lik. A művészi és a hétközna­pi alkotás egyaránt az értel­mes létezés szükséglete, a vi­lág egy része csak ezen az úton megközelíthető számunkra. S átvette uralmát a képzelet já­téka, az álom, a természeti és geometrikus formák stilizált burjánzása. Még kedvelt szim­bólumai is a díszítés szerves részei lesznek. A művész ábrázolása kö­zéppontjába mitológiai és bib­likus történeteiben s allegó­riáiban filozófiáról, jogról, or­vostudományról földöntúli karcsúságú, aranyálomba me­rült gyönyörű aszonyait állí­totta. Akik annyira erotiku­sak, amennyire patologiku­sak is egyúttal. Egyszerre hor­dozzák az isteni bölcsességet és végzetszerűséget. Ők a Vég­zet Asszonyai. Valamennyi­ünk számára. Elég csak az al­bumokban szereplő nőalakok szemét figyelmesen végignéz­ni! Mikor az egyiptomi király­sírokból arab rablók közre­működésével Londonba me­nekítették Amen-Ra thébai papnő múmiáját valaha tar­talmazó szekrényt, még csak baljós jelnek vették, hogy az akció valamennyi résztvevője rövid időn belül meghalt. Az új tulajdonosnő lefényképez­­­tette a bútor belsesét, s a kép elképedésére egy csodálato­san szép és gonosz tekintetű asszonyt ábrázolt. A fényké­pész halála után azonnal a British Múzeumba vitték, de itt már csak a másolatot mer­ték kiállítani. Az eredeti tör­téneten csak nevető amerikai üzletemberek vásárolták meg, hogy hajón az Újvilágba vites­sék. A Titanic fedélzetén in­dult el 1914-ben... A történet ismert. Az oko­kat talán csak Klimt tudta vol­na megfejteni. De nem kér­dezték, így képein festette meg. Győződjenek meg róla önök is! I. Cs.

Next