Kisalföld, 1993. október (48. évfolyam, 231-253. szám)

1993-10-09 / 236. szám

1993. október 9., szombat Becsületből írt mesejátékot Országot járt színész Várday Zoltán neve nem is­meretlen a győri színházat rendszeresen látogatók köré­ben, a nyolcvanas évek elején már játszott a társulatban. Évtizedes kitérő után ismét a Győri Nemzeti Színház „desz­káit” választotta. - Ön már játszott a győri színházban. Melyik előadáso­kon láthatták akkor? - Egy darabban szerepel­tem, Arisztophanész több mű­vének dramatizált változatá­ban, a Plutosban. - Mi hozta vissza a város­ba? -A színészek életében nincs lehetőség arra, hogy városok­hoz kötődjenek. Inkább a munkakapcsolatok azok, amik meghatározóak a válasz­tásnál. Elsősorban az igazga­tóval, Korcsmáros Györggyel való korábbi találkozásaim és a Tordy Gézával létrehozott közös munkák emléke hozott vissza a városba.­­ Először egy klasszikus da­rabban, Shakespeare III. Ri­­chárdjában, Lord Stanley sze­repében mutatkozik be a kö­zönségnek. Komoly megméret­tetés rögtön a visszatéréskor... -Valóban nagy kihívás szá­momra. A szerep megformá­lásakor arra törekszem, hogy ne csak a három főszereplő­re, Richárdra, Edwardra, és Georgra emlékezzenek a né­zők az előadás végén, hanem Lord Stanley-re is. A rende­ző, Tordy Géza is minden sze­repet kellően kimunkál, no­ha Shakespeare időnként megfeledkezett róluk, mint jel­lemekről. - A klasszikusok után be­szélgessünk a kabaréról, hi­szen négy évet töltött a Mik­roszkóp Színpadon. Művészi félrelépésnek sok, elhivatott­ságnak, „szerelemnek" kevés ez az idő... - Beleillik a történetbe a mikroszkópos korszakom is. Komlós János ebben az idő­ben határozta el, hogy bemu­tat nálunk ritkán játszott szov­jet darabokat. Ezek főszere­pét kaptam én. A kabaré-elő­adásokon „unterman” szere­peket játszottam. A poénokat nem én mondtam, feldobtam csak a levegőbe, amit aztán a „nagyok" lecsaptak. Jó isko­la volt az itt eltöltött négy év, egy-két ellesett fogásnak - ké­sőbb a vígjátékoknál - sok hasznát vettem. - Emlékszik olyan szerepé­re, amely különös felkészülést igényelt? - A Mikroszkóp Színpadon az Első vadászat című darab­ban egy tizenkét éves kisfiút kellett alakítanom, aki később felnőtt íróként emlékezett vissza a gyermekkorára. - „Az ördögkirály kútja” cí­mű mesedarabját Győrben is bemutatták már. Mit jelent ön­nek az írás? Időt töltő pótcse­lekvést vagy megnyilatkozási kényszert? - Egyiket sem. Felelőtlen, nagyképű kijelentés miatt ír­tam az első darabomat. Bé­késcsabán saját rendezésem­ben szerettünk volna egy me­sejátékot bemutatni. Hiába jártam a könyvtárakat, olvas­tam a meséket, egyik sem tet­szett. A kollégák sürgettek a választással, mire kijelentet­tem, olyan darabokat, amiket találtam, én is tudok írni. Sza­vamon fogtak, és megírtam az első saját mesémet. - Szabadidejében tehát ír... - És számítógépezem. - Játszik? - Kikérem magamnak. Most tanulom a harmadik számí­tógépes nyelvet, programokat készítek. A debreceni színház­nak felajánlottam egy műsor­terv-készítő programot, amit a bolti ár negyedéért kínál­tam. A gazdasági igazgatónak mégsem kellett, mivel négy ember munkája feleslegessé vált volna. - Több vidéki színházban megfordult már. A család hogy viseli a költözéseket? - Feleségem az Operaház magánénekese, ő Budapes­ten él, én pedig Győrben. Hat hónapos fiúnk a nagyszülők­nél, Miskolcon. Ha van egy kis szabad időnk, mind a ketten rohanunk az ország túlsó fe­lébe, a babához. WERNER K. Fotó: SZŰK ÖDÖN . IV Lakberendezési Áruház VV . V­­r./ GYŐR. RAKTÁRVÁROS Sulák Régi Veszprémi út 12-14., Tel.: 96/318-772 Sulák ^Rendkívüli őszi vásár a Suláknál!^) Padlófilcek 190 Ft/m2, tapéták már 165 Ft-ért, 2 m széles PVC-padlók 1000 Ft/fm alatti áron. Belga padlószőnyegek 60%-kal olcsóbbak, Győr. Raktárvárosi Suták Lakberendezési Áruházunkban. Egyes bútorokra 20% kedvezmény. Csak október 31-ig, a nagy érdeklődésre való tekintettel kárpótlási jegyét a névérték 70%-án beszámítjuk. Október 17-től vasárnap is nyitva tartunk 9-12 óráig. \­­e feledje: Sutákkal jól jár!_ _________________(76086/8/2H)__________________ Ar MŰVÉSZET Kortárs művek ősbemutatója Hangverseny a zenei világnapon A Győri Filharmonikus Zenekar az evangélikus Öreg­templomban adott hangversenyt a zenei világnap tisztele­tére. Két kortárs mű ősbemutatójára került sor ezen a kon­certen, melynek hatalmas közreműködői apparátusát az osztrák Georg Kugi vezényelte. Reményi Attila győri zene­szerzőnek a zenekar számára írott Epilógus című darabja volt az első műsorszám. A fiatal komponista műve kétségkívül mély gondolati tar­talmú, zeneileg örök érvényű motívumkincset elénk táró alkotás. Hangulatában és hangszerelésében is széles ská­lán mozgó, zenei feldolgozásmódját illetően sokoldalú mű­vet ismerhettünk meg. A technikailag tökéletes érzékkel megkomponált, a hangszínlehetőségeket és dinamikai ár­nyalatokat maximálisan kihasználó darab komoly feladat elé állította a győri zenekart, szerencsére annak megoldá­sa sikerült, a karmester irányító tevékenysége is jól szol­gálta a mű pontos megszólalását. A ritmikus és dallami sokrétűség, ezen összetevők arányos váltakozásai a zenei anyag és mondanivaló kifejezésének különféle eszközei ha­tásos egységet alkottak, és így egy jó művel gazdagodott a győri filharmonikusok repertoárja. A koncert másik ősbemutatója az Ausztriában élő zene­szerző, Andreas Baksa alkotása, az Évszakok című orató­rium volt. Két énekkarból kialakított egyesített kórus - a Collegium Vocale Marchfeld és a Chor der Alten Burse Wi­en együttesek. Albert Hosp és a vezénylő Georg Kugi kar­igazgatásával alkották az­ énekkart­­ valamint két énekes szólista, Daniela Handel (szoprán) és Henry U-Bahk (bari­ton) közreműködésével szólalt meg az oratórium, melynek zenei anyaga nem titkolta a két nagy mester, Vivaldi és Haydn hatását. Az oratórium (szövegét Helmut Pacholik írta) hangvéte­lét, érzelmi töltését tekintve alapjában lírai alkotás, a ter­mészet szeretetének emocionális ihletettsége nyilvánul meg a zenei szövetben. Nem hiányoztak azok a megszokott és közismert effektusok sem, melyek a természetfestés tipi­kus zenei elemei, és melyek már a két említett példakép­nél is megtalálhatóak. Madárcsicsergés, őszi szüreti tánc, vidám kórustételek ötvöződtek a természetbe vetett hit ki­fejeződésével, a természet szépsége iránti rajongó áhítattal és az elmélyült, ihletett, helyenként meditatív hangvétellel. A mű előadása, híven a bemutatott értékekhez, kellően formált, kidolgozott volt. A két énekkar alapos betanulás­ban, remek szólamegyensúlyokkal, szép hangképzéssel, lágy hangszínnel, tiszteletre méltóan jó intonációval keltet­te életre a szépen szerkesztett szólamokat. Az énekes szó­listák közül kiemelkedett a szopránt éneklő Daniela Han­del kristályosan csengő, átütő énekhangja, szép dallamfor­málása. Henry U-Bahri baritonja főként a muzikális for­málásnak köszönhetően érvényesült igazán. A Győri Filharmonikus Zenekar rutinosan, a karmester, Georg Kugi elképzeléseit jól megvalósítva, azt hűen inter­pretálva muzsikált. A szólamok jól kimunkálva, az intoná­ciót tekintve megfelelő színvonalon, szép hangszínekkel tár­ták elénk Andreas Baksa zenéjének szépen megkomponált természeti képeit. Ezen elképzeléseket biztos kézzel és ha­tározott irányítással valósította meg Georg Kugi, akinek karmesteri tevékenysége és betanító munkája nagyban hoz­zájárult a mű megérdemelt sikeréhez. A közönség hossza­san ünnepelte az előadókat, a szerzőt és ezáltal a mű ked­vező fogadtatása is egyértelművé vált. Sikeresen emlékez­hettünk meg így a zenei világnapról, két jó új alkotást is­merhettünk meg - ez mindenképpen e koncert legnagyobb sikere volt. _________________________| B. Z. KISALFÖLD 9 Remény a túléléshez Pierrette Dupoyet egyszemélyes színháza Nemrégiben egy izgalmas, különleges színházi előadás részesei lehettünk Győrött, a Petőfi Sándor Városi Művelő­dési Központban. Az Alliance Francaise szervezésében ke­rült sor Pierrette Dupoyet fran­cia színésznő Maupassant est­jére. A művésznő egy lyoni szín­házi társulat tagja, majd hét évig vezetője volt. Az együttes­ből kivált, s azóta egysze­mélyes színházával járja a vi­lágot. Kamerun, Egyiptom, Tu­nézia, Algéria, Izrael, Gabon, Mauritánia és még sorolhat­nám az országokat hosszasan. Megfordult mindenütt, ahol háború dúl, ahol cenzúra van, Franciaországban járja a bör­tönöket is, ír, játszik, rendez. Avignonban életre hívott egy színházi fesztivált, ahol min­den esztendőben bemutat egy darabot. Ez a színházi talál­kozó huszonnyolc napig tart, és háromszáznyolcvan előadást tekinthetnek meg az érdeklő­dők. Az előadás. Már az első per­cekben érezni lehetett, hogy egy különös varázslat alanyai vagyunk. Pierrette Dupoyet ki­nyitotta szívének ajtaját, s egy fantasztikusan gyönyörű uta­zásra indult velünk. Az egyik pillanatban még vágyódó fia­tal lányt láttunk a színpadon, a másikban már megroggyant, vén, öregembert. Hangja sok­színű, kifogyhatatlan árnya­latokkal. Játéka hol elandalít, hol fölkavar. Szépség, erő, szen­vedély. Mindent tud a színház­ról, amit tudni érdemes. Kivé­teles nő. Lenyűgöző egyéniség. A színésznő. Ujjain egyipto­mi hercegnők különleges ék­szereit viseli. A nyakában az ősi kínai boldogság jelét, szí­vében az emberek iránt érzett szeretetét. Néhány kérdés előadás után. - Miért hagyta el a társula­tát? - Egyedül szerettem volna játszani és szabadon, így kö­tetlenül választhatok és azt ját­szom csak, amihez kedvem van. - Milyen szándék vezérli önt színházi törekvéseinek megva­lósításakor? -A segíteni akarás. Érző, élő embereket szeretnék látni a vi­lágban. Reményt adni az élet­hez. Ahol háború, cenzúra van, bátorítani, hitet adni a túlélés­hez. - Irigylésre méltó küldetés ez. De nincsenek pénzügyi gond­jai? - Munkámhoz a francia kor­mány ad anyagi támogatást. - Mi a három legfontosabb dolog az ön életében? - A szabadság. A szerelem. És a másik ember. Mondhat­nám úgy is, az emberi kapcso­latok. Fogadtatás. A száznyolcvan férőhelyes nézőtér majdnem te­le volt. Leginkább odairányí­tott, francia tagozatos közép­iskolás diákokkal. (Nagyon za­varó volt, hogy némelyikük elő­adás közben eléggé zajosan tá­vozott.) Volt még néhány pe­dagógus, akik a nyelvet oktat­ják, s rajtuk kívül még ketten, akiket a színházi előadás von­zott.. . Győr színházszerető pol­gárai bizonyára nagyobb ér­deklődést tanúsítottak volna, ha tudnak az eseményről. A művésznőt az öltözőben hideg, törött lábú fotel és pisz­kos mosdó várta. Virág helyett... Nagy Gábor Margit ­© TOYOTA A MINŐSÉG LEGMAGASABB FOKÁN! Ismerje meg Ön is a NÉMET AUTÓMŰSZAKI FELÜGYELET és a NÉMET AUTÓ­KLUB által is a legmegbízhatóbbnak nyilvánított középkategóriás autótípusokat, a TOYOTA COROLLÁT és CARINÁT. COROLLA LIFTBACK 1.3 XLi CARUL A­­ SEDAIS 1.6 XLi a vezető helyre kerül leveszi a lábáról. COROLLA - több mint 20 éve megszakítás nélkül a japán eladás toplista élén. A 116 lóerős forradalmian új, középkategóriás sztármodell, amely bemutatásával egyidejűleg elsöprő sikert aratott. FIGYELEM: MOST az AUTÓFÓKUSZ - TOYOTA FANTASZTIKUS októberi AKCIÓJA* * részletek a 11. oldalon.

Next