Kisalföld, 1993. október (48. évfolyam, 231-253. szám)
1993-10-09 / 236. szám
1993. október 9., szombat Becsületből írt mesejátékot Országot járt színész Várday Zoltán neve nem ismeretlen a győri színházat rendszeresen látogatók körében, a nyolcvanas évek elején már játszott a társulatban. Évtizedes kitérő után ismét a Győri Nemzeti Színház „deszkáit” választotta. - Ön már játszott a győri színházban. Melyik előadásokon láthatták akkor? - Egy darabban szerepeltem, Arisztophanész több művének dramatizált változatában, a Plutosban. - Mi hozta vissza a városba? -A színészek életében nincs lehetőség arra, hogy városokhoz kötődjenek. Inkább a munkakapcsolatok azok, amik meghatározóak a választásnál. Elsősorban az igazgatóval, Korcsmáros Györggyel való korábbi találkozásaim és a Tordy Gézával létrehozott közös munkák emléke hozott vissza a városba. Először egy klasszikus darabban, Shakespeare III. Richárdjában, Lord Stanley szerepében mutatkozik be a közönségnek. Komoly megmérettetés rögtön a visszatéréskor... -Valóban nagy kihívás számomra. A szerep megformálásakor arra törekszem, hogy ne csak a három főszereplőre, Richárdra, Edwardra, és Georgra emlékezzenek a nézők az előadás végén, hanem Lord Stanley-re is. A rendező, Tordy Géza is minden szerepet kellően kimunkál, noha Shakespeare időnként megfeledkezett róluk, mint jellemekről. - A klasszikusok után beszélgessünk a kabaréról, hiszen négy évet töltött a Mikroszkóp Színpadon. Művészi félrelépésnek sok, elhivatottságnak, „szerelemnek" kevés ez az idő... - Beleillik a történetbe a mikroszkópos korszakom is. Komlós János ebben az időben határozta el, hogy bemutat nálunk ritkán játszott szovjet darabokat. Ezek főszerepét kaptam én. A kabaré-előadásokon „unterman” szerepeket játszottam. A poénokat nem én mondtam, feldobtam csak a levegőbe, amit aztán a „nagyok" lecsaptak. Jó iskola volt az itt eltöltött négy év, egy-két ellesett fogásnak - később a vígjátékoknál - sok hasznát vettem. - Emlékszik olyan szerepére, amely különös felkészülést igényelt? - A Mikroszkóp Színpadon az Első vadászat című darabban egy tizenkét éves kisfiút kellett alakítanom, aki később felnőtt íróként emlékezett vissza a gyermekkorára. - „Az ördögkirály kútja” című mesedarabját Győrben is bemutatták már. Mit jelent önnek az írás? Időt töltő pótcselekvést vagy megnyilatkozási kényszert? - Egyiket sem. Felelőtlen, nagyképű kijelentés miatt írtam az első darabomat. Békéscsabán saját rendezésemben szerettünk volna egy mesejátékot bemutatni. Hiába jártam a könyvtárakat, olvastam a meséket, egyik sem tetszett. A kollégák sürgettek a választással, mire kijelentettem, olyan darabokat, amiket találtam, én is tudok írni. Szavamon fogtak, és megírtam az első saját mesémet. - Szabadidejében tehát ír... - És számítógépezem. - Játszik? - Kikérem magamnak. Most tanulom a harmadik számítógépes nyelvet, programokat készítek. A debreceni színháznak felajánlottam egy műsorterv-készítő programot, amit a bolti ár negyedéért kínáltam. A gazdasági igazgatónak mégsem kellett, mivel négy ember munkája feleslegessé vált volna. - Több vidéki színházban megfordult már. A család hogy viseli a költözéseket? - Feleségem az Operaház magánénekese, ő Budapesten él, én pedig Győrben. Hat hónapos fiúnk a nagyszülőknél, Miskolcon. Ha van egy kis szabad időnk, mind a ketten rohanunk az ország túlsó felébe, a babához. WERNER K. Fotó: SZŰK ÖDÖN . IV Lakberendezési Áruház VV . Vr./ GYŐR. RAKTÁRVÁROS Sulák Régi Veszprémi út 12-14., Tel.: 96/318-772 Sulák ^Rendkívüli őszi vásár a Suláknál!^) Padlófilcek 190 Ft/m2, tapéták már 165 Ft-ért, 2 m széles PVC-padlók 1000 Ft/fm alatti áron. Belga padlószőnyegek 60%-kal olcsóbbak, Győr. Raktárvárosi Suták Lakberendezési Áruházunkban. Egyes bútorokra 20% kedvezmény. Csak október 31-ig, a nagy érdeklődésre való tekintettel kárpótlási jegyét a névérték 70%-án beszámítjuk. Október 17-től vasárnap is nyitva tartunk 9-12 óráig. \e feledje: Sutákkal jól jár!_ _________________(76086/8/2H)__________________ Ar MŰVÉSZET Kortárs művek ősbemutatója Hangverseny a zenei világnapon A Győri Filharmonikus Zenekar az evangélikus Öregtemplomban adott hangversenyt a zenei világnap tiszteletére. Két kortárs mű ősbemutatójára került sor ezen a koncerten, melynek hatalmas közreműködői apparátusát az osztrák Georg Kugi vezényelte. Reményi Attila győri zeneszerzőnek a zenekar számára írott Epilógus című darabja volt az első műsorszám. A fiatal komponista műve kétségkívül mély gondolati tartalmú, zeneileg örök érvényű motívumkincset elénk táró alkotás. Hangulatában és hangszerelésében is széles skálán mozgó, zenei feldolgozásmódját illetően sokoldalú művet ismerhettünk meg. A technikailag tökéletes érzékkel megkomponált, a hangszínlehetőségeket és dinamikai árnyalatokat maximálisan kihasználó darab komoly feladat elé állította a győri zenekart, szerencsére annak megoldása sikerült, a karmester irányító tevékenysége is jól szolgálta a mű pontos megszólalását. A ritmikus és dallami sokrétűség, ezen összetevők arányos váltakozásai a zenei anyag és mondanivaló kifejezésének különféle eszközei hatásos egységet alkottak, és így egy jó művel gazdagodott a győri filharmonikusok repertoárja. A koncert másik ősbemutatója az Ausztriában élő zeneszerző, Andreas Baksa alkotása, az Évszakok című oratórium volt. Két énekkarból kialakított egyesített kórus - a Collegium Vocale Marchfeld és a Chor der Alten Burse Wien együttesek. Albert Hosp és a vezénylő Georg Kugi karigazgatásával alkották az énekkart valamint két énekes szólista, Daniela Handel (szoprán) és Henry U-Bahk (bariton) közreműködésével szólalt meg az oratórium, melynek zenei anyaga nem titkolta a két nagy mester, Vivaldi és Haydn hatását. Az oratórium (szövegét Helmut Pacholik írta) hangvételét, érzelmi töltését tekintve alapjában lírai alkotás, a természet szeretetének emocionális ihletettsége nyilvánul meg a zenei szövetben. Nem hiányoztak azok a megszokott és közismert effektusok sem, melyek a természetfestés tipikus zenei elemei, és melyek már a két említett példaképnél is megtalálhatóak. Madárcsicsergés, őszi szüreti tánc, vidám kórustételek ötvöződtek a természetbe vetett hit kifejeződésével, a természet szépsége iránti rajongó áhítattal és az elmélyült, ihletett, helyenként meditatív hangvétellel. A mű előadása, híven a bemutatott értékekhez, kellően formált, kidolgozott volt. A két énekkar alapos betanulásban, remek szólamegyensúlyokkal, szép hangképzéssel, lágy hangszínnel, tiszteletre méltóan jó intonációval keltette életre a szépen szerkesztett szólamokat. Az énekes szólisták közül kiemelkedett a szopránt éneklő Daniela Handel kristályosan csengő, átütő énekhangja, szép dallamformálása. Henry U-Bahri baritonja főként a muzikális formálásnak köszönhetően érvényesült igazán. A Győri Filharmonikus Zenekar rutinosan, a karmester, Georg Kugi elképzeléseit jól megvalósítva, azt hűen interpretálva muzsikált. A szólamok jól kimunkálva, az intonációt tekintve megfelelő színvonalon, szép hangszínekkel tárták elénk Andreas Baksa zenéjének szépen megkomponált természeti képeit. Ezen elképzeléseket biztos kézzel és határozott irányítással valósította meg Georg Kugi, akinek karmesteri tevékenysége és betanító munkája nagyban hozzájárult a mű megérdemelt sikeréhez. A közönség hosszasan ünnepelte az előadókat, a szerzőt és ezáltal a mű kedvező fogadtatása is egyértelművé vált. Sikeresen emlékezhettünk meg így a zenei világnapról, két jó új alkotást ismerhettünk meg - ez mindenképpen e koncert legnagyobb sikere volt. _________________________| B. Z. KISALFÖLD 9 Remény a túléléshez Pierrette Dupoyet egyszemélyes színháza Nemrégiben egy izgalmas, különleges színházi előadás részesei lehettünk Győrött, a Petőfi Sándor Városi Művelődési Központban. Az Alliance Francaise szervezésében került sor Pierrette Dupoyet francia színésznő Maupassant estjére. A művésznő egy lyoni színházi társulat tagja, majd hét évig vezetője volt. Az együttesből kivált, s azóta egyszemélyes színházával járja a világot. Kamerun, Egyiptom, Tunézia, Algéria, Izrael, Gabon, Mauritánia és még sorolhatnám az országokat hosszasan. Megfordult mindenütt, ahol háború dúl, ahol cenzúra van, Franciaországban járja a börtönöket is, ír, játszik, rendez. Avignonban életre hívott egy színházi fesztivált, ahol minden esztendőben bemutat egy darabot. Ez a színházi találkozó huszonnyolc napig tart, és háromszáznyolcvan előadást tekinthetnek meg az érdeklődők. Az előadás. Már az első percekben érezni lehetett, hogy egy különös varázslat alanyai vagyunk. Pierrette Dupoyet kinyitotta szívének ajtaját, s egy fantasztikusan gyönyörű utazásra indult velünk. Az egyik pillanatban még vágyódó fiatal lányt láttunk a színpadon, a másikban már megroggyant, vén, öregembert. Hangja sokszínű, kifogyhatatlan árnyalatokkal. Játéka hol elandalít, hol fölkavar. Szépség, erő, szenvedély. Mindent tud a színházról, amit tudni érdemes. Kivételes nő. Lenyűgöző egyéniség. A színésznő. Ujjain egyiptomi hercegnők különleges ékszereit viseli. A nyakában az ősi kínai boldogság jelét, szívében az emberek iránt érzett szeretetét. Néhány kérdés előadás után. - Miért hagyta el a társulatát? - Egyedül szerettem volna játszani és szabadon, így kötetlenül választhatok és azt játszom csak, amihez kedvem van. - Milyen szándék vezérli önt színházi törekvéseinek megvalósításakor? -A segíteni akarás. Érző, élő embereket szeretnék látni a világban. Reményt adni az élethez. Ahol háború, cenzúra van, bátorítani, hitet adni a túléléshez. - Irigylésre méltó küldetés ez. De nincsenek pénzügyi gondjai? - Munkámhoz a francia kormány ad anyagi támogatást. - Mi a három legfontosabb dolog az ön életében? - A szabadság. A szerelem. És a másik ember. Mondhatnám úgy is, az emberi kapcsolatok. Fogadtatás. A száznyolcvan férőhelyes nézőtér majdnem tele volt. Leginkább odairányított, francia tagozatos középiskolás diákokkal. (Nagyon zavaró volt, hogy némelyikük előadás közben eléggé zajosan távozott.) Volt még néhány pedagógus, akik a nyelvet oktatják, s rajtuk kívül még ketten, akiket a színházi előadás vonzott.. . Győr színházszerető polgárai bizonyára nagyobb érdeklődést tanúsítottak volna, ha tudnak az eseményről. A művésznőt az öltözőben hideg, törött lábú fotel és piszkos mosdó várta. Virág helyett... Nagy Gábor Margit © TOYOTA A MINŐSÉG LEGMAGASABB FOKÁN! Ismerje meg Ön is a NÉMET AUTÓMŰSZAKI FELÜGYELET és a NÉMET AUTÓKLUB által is a legmegbízhatóbbnak nyilvánított középkategóriás autótípusokat, a TOYOTA COROLLÁT és CARINÁT. COROLLA LIFTBACK 1.3 XLi CARUL A SEDAIS 1.6 XLi a vezető helyre kerül leveszi a lábáról. COROLLA - több mint 20 éve megszakítás nélkül a japán eladás toplista élén. A 116 lóerős forradalmian új, középkategóriás sztármodell, amely bemutatásával egyidejűleg elsöprő sikert aratott. FIGYELEM: MOST az AUTÓFÓKUSZ - TOYOTA FANTASZTIKUS októberi AKCIÓJA* * részletek a 11. oldalon.