Kisalföld, 1994. szeptember (49. évfolyam, 204-229. szám)
1994-09-16 / 217. szám
1994. szeptember 16., péntek Autóshatárátkelő A Győri Határőr Igazgatóságtól kapott tájékoztatás szerint az Andau és Jánossomorja között működő kerékpáros- és gyalogos-határátkelőhelyen szeptember 17-én és 18-án reggel 6-tól 22 óráig, a két község polgármesteri hivatalának kérése alapján, két napra megnyitják az autós-, autóbuszosforgalom előtt is. A nyitás a magyar és az osztrák vámszervekkel egyetértésben történik, az Ausztriában folyó fesztiváli napok idejére. Győrben a Würth A világ negyvenkét országában jelen lévő német Würth cégnek öt éve van képviselete Magyarországon. Tegnap az országban ötödikként megnyitotta győri üzletét is. A szereléstechnikai cikkeket forgalmazó vállalkozás mintegy negyvenezer terméket forgalmaz, ebből a megyeszékhelyen mintegy hat-hétezer kapható. Túl az ötszázötvenedik vizsgálaton A fertőzés forrása még mindig ismeretlen (Folytatás az 1. oldalról) - Gyermekgyógyászokkal, az Országos Közegészségügyi Intézet vezetőivel együtt vettünk részt a megbeszélésen - egészíti ki az információt dr. Bajtay András. - Természetesen azon tanakodtunk, mit kell és mit lehet tenni egyáltalán az újszülött intenzív terápiás osztályokon előforduló fertőzések megelőzésére. Sajnálattal azt kell mondanom, a nemzetközi szakirodalom adatai azt mutatják, hogy törekedni lehet erre, teljesen kizárni azonban nem lehet. A legfejlettebb gazdasággal bíró országokban, melyekben az egészségügy különösen magas színvonalon áll, mintegy húszszázalékos ezeken a gyógyító helyeken a fertőzések aránya. Magyarországon hasonló, mintegy 20-30 százalékos. Az intenzív centrumokban a legjobb gondosság és elővigyázatosság ellenére is előfordult fertőzés. A koraszülöttek világrajövetelük közben, az édesanyjuktól megfertőződnek.Természetesen nem értelmetlen a fertőzések megelőzéséről beszélni. Nyilvánvaló, hogy a járványügyi ismereteket bővíteni, erősíteni kell. Magyarországon a 60-as években a fertőző betegségeket sikerült visszaszorítani. Van olyan kórokozó, amely teljességgel eltűnt. Ilyen esetben óhatatlanul is lankad a figyelem. Ha nincs veszély, miért kellene vele törődni. Pedig hát mégiscsak kell. A teendők között az is szóba került a minisztériumi értekezleten, hogy az egészségügy anyagi lehetőségei szerint javítani kell az intenzív centrumokban a személyzeti ellátást. Győrött még akár ideálisnak is mondhatnánk e tekintetben a helyzetet. Lehet persze kívánalom, hogy minden koraszülöttet külön nővér lásson el, a megvalósítása azonban egyelőre elérhetetlen. - Amiket elmondott, mind fontosak a megelőző higiénés munkában. Csakhogy Győrött közben elhunyt a negyedik megfertőződött koraszülött is. - Mi pedig még mindig nem jutottunk a fertőzés forrásához. Pedig túl vagyunk az ötszázötvenedik vizsgálaton. Noha nem akarok a számok bűvöletében élni, meg kell azonban jegyeznem, hogy munkatársaim számára ez rendkívül megerőltető volt, hiszen közben végezzük az egyéb rutinvizsgálatokat is. Természetesen munkánkat akkor tekinthetjük befejezettnek, ha választ tudunk arra adni, mi volt az oka a súlyos fertőzésnek. F. J. Fotó: Kisalföld-archívum A megyei önkormányzat a közlekedésről Folytatódnak a beruházások A megyei közgyűlés két évvel ezelőtt tárgyalt utoljára átfogóan a közlekedési helyzetről, a tegnapi értékelésen tehát ezt az időszakot kellett áttekinteni. Az 1992-ben megfogalmazott általános elvárások változatlanok: emberközpontú, környezetbarát közlekedési rendszert kell létrehozni, ehhez átgondolt fejlesztésre van szükség. Persze tévedés lenne azt hinni, hogy a két éve megfogalmazott célokból semmi sem valósult meg, hiszen több nagyon fontos beruházás megépült, és tart ma is. Ilyenek az autópályák: a Győrt megkerülő, és az Abdától, illetve a Levéltől az országhatárig vezetők. Utóbbi, mint tegnap a közlekedési minisztérium illetékese a győri tanácskozáson elmondta, autóút jelleggel épül meg 1997-re, de úgy, hogy pályává bővíthető legyen, ha majd akad rá pénz. Folytatódott a 86-os főút korszerűsítése, jelenleg újabb szakaszainak rehabilitációja folyik világbanki hitellel. A 83- as főút Ménfőcsanakot elkerülő, és a 84-es főút Sopront tehermentesítő szakaszai rövidesen elkészülnek. Az említett időszakban közútivá minősítették a Fertőd-Pomogy határátkelőt, átépítették a medvei Duna-hidat. 1996-ig befejeződik a Budapest-Hegyeshalom vasútvonal rekonstrukciója. Várhatóan 1996-ban folytatódik a Győr-Celldömölk vasútvonal tavaly leállított korszerűsítése. Terv a Budapest-Szombathely közti intercity-forgalom beindítása Csorna érintésével... Vízen a gönyűi kikötő, a légi forgalomban a péri repülőtér a fejlesztés fő iránya. „Csírájában” már mindegyik létezik... A felsorolás nem teljes. Hozzátehetjük még, ami a közgyűlésen elhangzott: nem szabadna megfeledkezni a nagy nemzetközi forgalmat vivő 85- ös (soproni) főút korszerűsítéséről, s arról sem, milyen áldatlan helyzetnek van kitéve Mosonmagyaróvár, a két nemzetközi út ütközőpontja. Teljes megoldást nem jelent az sem, ha elkészül az autópálya, mert kérdés, hányan fizetnek majd a Győrig érő viszonylag rövid szakaszra díjat. A Szigetközön átvezető úton mára már károsító hatásúvá vált a forgalom, különösen, ha bedugul az 1 -es főút. Az autópálya a remények szerint ezen segíteni fog. A közgyűlés elé került anyag igen terjedelmesen elemzi a kerékpárút-építések eddigi történéseit és a további terveket. Jó hír, hogy a Közlekedési Minisztérium nem kívánja leállítani az eddigi támogatási rendszert - ám azt javasolja, hogy az erre pályázók térségi összefüggésekben gondolkodjanak, így nagyobb az esélyük. Az elmúlt időszakban sorra nyíltak (akár ideiglenes jelleggel is) új határátkelők. A forgalom azt bizonyítja, még újabbak kellenek. Számos javaslat létezik, megnyitásuk egyrészt pénz kérdése, másrészt regionális és állami szintű megállapodásokon múlik. A közgyűlésen Kalincsák István, a megyei közlekedési felügyelet igazgatója sok adattal, ténnyel egészítette ki a helyzetképet. Erről, s a tanácskozás egyéb közérdekű döntéseiről lapunk következő számaiban részletesen írunk. J. F. MEGÚJULT ÉS TÖBBET NYÚJT AZ OPEL ASTRA, MERT - vezetőoldali légzsákkal, - új színben és kárpittal, - külső megjelenésében is megújulva, - gáztöltésű lengéscsillapítókkal készül. Az 1995-ös OPEL ASTRÁ-t készletről megvásárolhatja - akár kamatmentes részletre - akár lízingelheti - kedvező konstrukciók közül választva. Természetesen a '95-ös modellév legkeresettebb típusait is készletről, ill. rövid szállítási határidővel kínáljuk a fenti kedvező fizetési lehetőségek mellett. A nálunk vásárolt autóhoz világszínvonalú gépekkel és műszerekkel felszerelt műhelyeinkben teljes körű szolgáltatással biztosítjuk a szervizhátteret. Hétköznap 8 és 17 óra, szombaton 8 és 12 óra között várjuk Pápán, a Külső Veszprémi út 23. sz. alatt márkakereskedésünkben. OPEL^ Marsai’ =^==©(89)313-240 | PÁPA, Külső-Veszprémi út 23. § AKTUÁLIS Megkerült a cserbenhagyó Egy ismeretlen személygépkocsi okozott balesetet szeptember 13-án, 20.45 órakor az 1. sz. főút 148-as kilométerszelvényében, Kimle közelében. Az ismeretlen rendszámú és típusú gépkocsi Győr felől Mosonmagyaróvár irányába haladt, amikor áttért a menetirány szerinti bal oldalra, és érintőlegesen ütközött egy szabályosan közlekedő autóval. A baleset okozója segítségnyújtás és megállás nélkül távozott az ütközés színhelyéről. A vétlen gépkocsivezető - egy amerikai állampolgár - könnyű sérülést szenvedett, Ford Scorpiójában 300 ezer forint kár keletkezett. A baleset után a rendőrség haladéktalanul megkezdte a cserbenhagyó felkutatását és a vizsgálat gyors eredményt hozott. O. Károly, 55 éves mosonmagyaróvári lakos beismerte, hogy munkáltatója gépkocsijával, egy piros Citroennel ő okozta a balesetet. Elmondása szerint elaludt a volán mellett, ezért tért át a másik sávba. Vezetői engedélyét a rendőrök nem tudták elvenni, mert azt állítása szerint Budapesten hagyta. A piros Citroenben 350 ezer forint a kár, a rendőrség segítségnyújtás elmulasztása miatt eljárást folytat a férfi ellen. KISALFÖLD 3 ÁLLÁSPONTUNK Megértő párbeszédet Néhány héttel ezelőtt több nyugdíjas mondta el véleményét lapunk hasábjain a kormány intézkedéseiről, az áremelésekről, arról, hogy a nyolcszázalékos nyugdíjemelés mire elég, illetve mire nem. Az indulatoktól sem mentes nyilatkozat a fiatal, többgyermekes anyák körében vitát váltott ki, amelynek egyik bizonyítéka volt az a levél, amit szerkesztőségünk kapott. Felháborító, hogy azoknak van panasza, akik naponta háromfogásos ételt kapnak 50-60 forintért - írja a háromgyermekes, negyvenéves asszony. Ismerek közülük olyat, akinek nagyon jómódú gyermeke van és tudna édesanyjának ebédet adni. A férfiak közül van, aki gyakran leissza magát. Ezt mi, fiatalok látjuk és fel vagyunk háborodva. Én a nyáron nagyon sokszor egy tál ételt főztem, mert spórolni kellett iskolába menő gyermekemre. Mégsem panaszkodunk úton-útfélen. Én mint fiatal nem szórakozom annyit, mint az ide járó nyugdíjasok - szól tovább a levél és megjegyzi, nevét csak azért nem adja panaszához, mert a nyugdíjas nyilatkozók sem adták nevüket a riporthoz. Nos, kétségkívül igaz az is, vannak jó néhányan alacsony nyugdíjjal, akik nem panaszkodnak, hanem megpróbálnak valamilyen módon alkalmazkodni a ma valóságához. Tudjuk, hogy a fiatal nagycsaládosok is igen nehéz helyzetben vannak. Az igazság mind a nyugdíjasok, mind a fiatalasszony álláspontjában igazolható. Nem lehet másképpen átvészelni a jelenlegi helyzetet, csak kölcsönös megértéssel. Azzal, hogy mindenki lelkiismerete szerint vegye igénybe a szociális juttatásokat és ne adjon alkalmat nem igazolt, félreérthető helyzetekre. — MEGKÉRDEZTÜK Miért kell módosítani a temetkezési szabályokat? Új rendelet készül a temetkezési tevékenységről és a temetők kezelésének módjáról Győrött. Miért van szükség új szabályozásra? - kérdeztük Kopácsi Jánost, a Győri Városgondnokság vezetőjét. - Elsősorban azért, mert az 1972-es tanácsrendelet már idejét múlta. A temetkezési szolgáltatásokat korábban egy monopolhelyzetben lévő cég, a Győr-Moson-Sopron Megyei Temetkezési Vállalat látta el, majd megjelentek a magánvállalkozások. A rendszerváltás után így mindenképpen kell már egy új, a vállalkozók igényeit és tevékenységét figyelembe vevő rendeletet alkotni. - Ki dönthet a temetőket érintő kérdésekről? - A győri önkormányzat tulajdonában lévő köztemetők üzemeltetését azon belül a városgondnokság végzi. A koncepció szövegében ez áll: temető létesítéséről, bővítéséről, temető vagy temetőrész lezárásáról, megszüntetéséről, kiürítéséről, újra használatba vételéről a győri közgyűlés határoz, a város rendezési tervének, valamint a Győr- Moson-Sopron Megyei Tisztiorvosi Szolgálat és az érdekelt területfenntartók véleményének figyelembevételével. Az önkormányzati temetőkben temetkezési szolgáltatást csak az a vállalkozó végezhet, amelyik annak fenntartójával szerződésben megegyezik. - Mit tartalmaz még a koncepció? - Részletesen szabályozza a temetők rendjét, a temetkezési helyeket és ezek használati idejét, a díjakat, a rátemetés szabályait, a síremlékek, sírboltok műszaki paramétereit, az abba való temetkezés rendjét. Továbbá a sírhelyek használati idejének lejártát, a hamvak szétszórásának szabályait, a temető kiürítését, valamint a szabálysértési rendelkezéseket. Nincs az az erény, amit a szegénység meg ne rontana. Nicolas-Sebastian Roch de Chamfort francia moralista író (1741-1794) Yann Camoy, a Peugeot Hungária Kft. vezérigazgatója adta át rendeltetésének tegnap délelőtt Győrött a volt házgyár területén a Peugeot-szalont. Mint mondta: „Örömmel nyitom meg a győri szalont, nem titkolom, hogy számunkra nagyon fontos lépés, hogy Magyarország ezen jeles városában létesíthettünk képviseletet.” Majd kitért arra, hogy a francia cég évente 2 millió gépjárművet gyárt, amelyet 120 országban értékesít. A győri szalont a Peugeot-Lux üzemelteti.