Kisalföld, 1994. szeptember (49. évfolyam, 204-229. szám)

1994-09-16 / 217. szám

1994. szeptember 16., péntek Autós­határátkelő A Győri Határőr Igazgató­ságtól kapott tájékoztatás sze­rint az Andau és J­ánossomor­­ja között működő kerékpáros- és gyalogos-határátkelőhelyen szeptember 17-én és 18-án reggel 6-tól 22 óráig, a két köz­ség polgármesteri hivatalának kérése alapján, két napra meg­nyitják az autós-, autóbuszos­forgalom előtt is. A nyitás a magyar és az osztrák vám­szervekkel egyetértésben tör­ténik, az Ausztriában folyó fesztiváli napok idejére. Győrben a Würth A világ negyvenkét or­szágában jelen lévő német Würth cégnek öt éve van képviselete Magyarorszá­gon. Tegnap az országban ötödikként megnyitotta győri üzletét is. A szerelés­­technikai cikkeket forgal­mazó vállalkozás mintegy negyvenezer terméket for­galmaz, ebből a megyeszék­helyen mintegy hat-hét­ezer kapható. Túl az ötszázötvenedik vizsgálaton A fertőzés forrása még mindig ismeretlen (Folytatás az 1. oldalról) - Gyermekgyógyászokkal, az Országos Közegészségügyi Intézet vezetőivel együtt vet­tünk részt a megbeszélésen - egészíti ki az információt dr. Baj­tay András. - Természete­sen azon tanakodtunk, mit kell és mit lehet tenni egyál­talán az újszülött intenzív te­rápiás osztályokon előfordu­ló fertőzések megelőzésére. Sajnálattal azt kell monda­nom, a nemzetközi szakiro­dalom adatai azt mutatják, hogy törekedni lehet erre, tel­jesen kizárni azonban nem le­het. A legfejlettebb gazdaság­gal bíró országokban, melyek­ben az egészségügy különö­sen magas színvonalon áll, mintegy húszszázalékos eze­ken a gyógyító helyeken a fer­tőzések aránya. Magyarorszá­gon hasonló, mintegy 20-30 százalékos. Az intenzív cent­rumokban a legjobb gondos­ság és elővigyázatosság elle­nére is előfordult fertőzés. A koraszülöttek világrajövete­lük közben, az édesanyjuktól megfertőződnek.­­Természetesen nem értel­metlen a fertőzések megelő­zéséről beszélni. Nyilvánvaló, hogy a járványügyi ismerete­ket bővíteni, erősíteni kell. Magyarországon a 60-as évek­ben a fertőző betegségeket si­került visszaszorítani. Van olyan kórokozó, amely teljes­séggel eltűnt. Ilyen esetben óhatatlanul is lankad a figye­lem. Ha nincs veszély, miért kellene vele törődni. Pedig hát mégiscsak kell. A teendők kö­zött az is szóba került a mi­nisztériumi értekezleten, hogy az egészségügy anyagi lehe­tőségei szerint javítani kell az intenzív centrumokban a sze­mélyzeti ellátást. Győrött még akár ideálisnak is mondhat­nánk e tekintetben a helyze­tet. Lehet persze kívánalom, hogy minden koraszülöttet külön nővér lásson el, a meg­valósítása azonban egyelőre elérhetetlen. - Amiket elmondott, mind fontosak a megelőző­ higiénés munkában. Csakhogy Győrött közben elhunyt a negyedik megfertőződött koraszülött is. - Mi pedig még mindig nem jutottunk a fertőzés forrásá­hoz. Pedig túl vagyunk az öt­százötvenedik vizsgálaton. No­ha nem akarok a számok bű­völetében élni, meg kell azon­ban jegyeznem, hogy munka­társaim számára ez rendkí­vül megerőltető volt, hiszen közben végezzük az egyéb ru­tinvizsgálatokat is. Természe­tesen munkánkat akkor te­kinthetjük befejezettnek, ha választ tudunk arra adni, mi volt az oka a súlyos fertőzés­nek. F. J. Fotó: Kisalföld-archívum A megyei önkormányzat a közlekedésről Folytatódnak a beruházások A megyei közgyűlés két év­vel ezelőtt tárgyalt utoljára át­fogóan a közlekedési helyzet­ről, a tegnapi értékelésen te­hát ezt az időszakot kellett át­tekinteni. Az 1992-ben meg­fogalmazott általános elvárá­sok változatlanok: emberköz­pontú, környezetbarát közle­kedési rendszert kell létrehoz­ni, ehhez átgondolt fejlesztés­re van szükség. Persze tévedés lenne azt hin­ni, hogy a két éve megfogal­mazott célokból semmi sem valósult meg, hiszen több na­gyon fontos beruházás meg­épült, és tart ma is. Ilyenek az autópályák: a Győrt meg­kerülő, és az Abdától, illetve a Levéltől az országhatárig ve­zetők. Utóbbi, mint tegnap a közlekedési minisztérium il­letékese a győri tanácskozá­son elmondta, autóút jelleg­gel épül meg 1997-re, de úgy, hogy pályává bővíthető legyen, ha majd akad rá pénz. Folytatódott a 86-os főút korszerűsítése, jelenleg újabb szakaszainak rehabilitációja folyik világbanki hitellel. A 83- as főút Ménfőcsanakot elke­rülő, és a 84-es főút Sopront tehermentesítő szakaszai rö­videsen elkészülnek. Az em­lített időszakban közútivá mi­nősítették a Fertőd-Pomogy határátkelőt, átépítették a medvei Duna-hidat. 1996-ig befejeződik a Budapest-He­­gyeshalom vasútvonal re­konstrukciója. Várhatóan 1996-ban folytatódik a Győr-Celldömölk vasútvonal tavaly leállított korszerűsíté­se. Terv a Budapest-Szom­­bathely közti intercity-forga­­lom beindítása Csorna érin­tésével... Vízen a gönyűi ki­kötő, a légi forgalomban a pé­ri repülőtér a fejlesztés fő irá­nya. „Csírájában” már mind­egyik létezik... A felsorolás nem teljes. Hoz­zátehetjük még, ami a köz­gyűlésen elhangzott: nem sza­badna megfeledkezni a nagy nemzetközi forgalmat vivő 85- ös (soproni) főút korszerűsí­téséről, s arról sem, milyen áldatlan helyzetnek van kité­ve Mosonmagyaróvár, a két nemzetközi út ütközőpontja. Teljes megoldást nem jelent az sem, ha elkészül az autó­pálya, mert kérdés, hányan fizetnek majd a Győrig érő vi­szonylag rövid szakaszra dí­jat. A Szigetközön átvezető úton mára már károsító ha­tásúvá vált a forgalom, külö­nösen, ha bedugul az 1 -es fő­út. Az autópálya a remények szerint ezen segíteni fog. A közgyűlés elé került anyag igen terjedelmesen elemzi a kerékpárút-építések eddigi történéseit és a további ter­veket. Jó hír, hogy a Közleke­dési Minisztérium nem kíván­ja leállítani az eddigi támoga­tási rendszert - ám azt java­solja, hogy az erre pályázók térségi összefüggésekben gon­dolkodjanak, így nagyobb az esélyük. Az elmúlt időszakban sor­ra nyíltak (akár ideiglenes jelleggel is) új határátkelők. A forgalom azt bizonyítja, még újabbak kellenek. Szá­mos javaslat létezik, meg­nyitásuk egyrészt pénz kér­dése, másrészt regionális és állami szintű megállapodá­sokon múlik. A közgyűlésen Kalincsák István, a megyei közlekedési felügyelet igazgatója sok adat­tal, ténnyel egészítette ki a helyzetképet. Erről, s a ta­nácskozás egyéb közérdekű döntéseiről lapunk követke­ző számaiban részletesen írunk. J. F. MEGÚJULT ÉS TÖBBET NYÚJT AZ OPEL ASTRA, MERT - vezetőoldali légzsákkal, - új színben és kárpittal, - külső megjelenésében is megújulva, - gáztöltésű lengéscsillapítókkal készül. Az 1995-ös OPEL ASTRÁ-t készletről megvásárolhatja - akár kamatmentes részletre - akár lízingelheti - kedvező konstrukciók közül választva. Természetesen a '95-ös modellév legkeresettebb típusait is készletről, ill. rövid szállítási határidővel kínáljuk a fenti kedvező fizetési lehetőségek mellett. A nálunk vásárolt autóhoz világszínvonalú gépekkel és mű­szerekkel felszerelt műhelyeinkben teljes körű szolgálta­tással biztosítjuk a szervizhátteret. Hétköznap 8 és 17 óra, szombaton 8 és 12 óra között vár­­­juk Pápán, a Külső Veszprémi út 23. sz. alatt márkakeres­kedésünkben. OPEL^ Marsai’ =^==©(89)313-240 | PÁPA, Külső-Veszprémi út 23. § AKTUÁLIS Megkerült a cserbenhagyó Egy ismeretlen személygép­kocsi okozott balesetet szep­tember 13-án, 20.45 órakor az 1. sz. főút 148-as kilomé­terszelvényében, Kimle köze­lében. Az ismeretlen rendszá­mú és típusú gépkocsi Győr felől Mosonmagyaróvár irá­nyába haladt, amikor áttért a menetirány szerinti bal oldal­ra, és érintőlegesen ütközött egy szabályosan közlekedő autóval. A baleset okozója se­gítségnyújtás és megállás nél­kül távozott az ütközés szín­helyéről. A vétlen gépkocsive­zető - egy amerikai állampol­gár - könnyű sérülést szen­vedett, Ford Scorpiójában 300 ezer forint kár keletkezett. A baleset után a rendőrség haladéktalanul megkezdte a cserbenhagyó felkutatását és a vizsgálat gyors eredményt hozott. O. Károly, 55 éves mo­sonmagyaróvári lakos beis­merte, hogy munkáltatója gép­kocsijával, egy piros Citroennel ő okozta a balesetet. Elmon­dása szerint elaludt a volán mellett, ezért tért át a másik sávba. Vezetői engedélyét a rendőrök nem tudták elven­ni, mert azt állítása szerint Budapesten hagyta. A piros Citroenben 350 ezer forint a kár, a rendőrség segítségnyúj­tás elmulasztása miatt eljá­rást folytat a férfi ellen. KISALFÖLD 3 ÁLLÁSPONTUNK Megértő párbeszédet Néhány héttel ezelőtt több nyugdíjas mondta el véle­ményét lapunk hasábjain a kormány intézkedéseiről, az áremelésekről, arról, hogy a nyolcszázalékos nyugdíj­­emelés mire elég, illetve mire nem. Az indulatoktól sem mentes nyilatkozat a fiatal, többgyermekes anyák köré­ben vitát váltott ki, amelynek egyik bizonyítéka volt az a levél, amit szerkesztőségünk kapott. Felháborító, hogy azoknak van panasza, akik napon­ta háromfogásos ételt kapnak 50-60 forintért - írja a há­romgyermekes, negyvenéves asszony. Ismerek közülük olyat, akinek nagyon jómódú gyermeke van és tudna édesanyjának ebédet adni. A férfiak közül van, aki gyak­ran leissza magát. Ezt mi, fiatalok látjuk és fel vagyunk háborodva. É­n a nyáron nagyon sokszor egy tál ételt főz­tem, mert spórolni kellett iskolába menő gyermekemre. Mégsem panaszkodunk úton-útfélen. Én mint fiatal nem szórakozom annyit, mint az ide járó nyugdíjasok - szól tovább a levél és megjegyzi, nevét csak azért nem adja panaszához, mert a nyugdíjas nyilatkozók sem adták ne­vüket a riporthoz. Nos, kétségkívül igaz az is, vannak jó néhányan ala­csony nyugdíjjal, akik nem panaszkodnak, hanem meg­próbálnak valamilyen módon alkalmazkodni a ma való­ságához. Tudjuk, hogy a fiatal nagycsaládosok is igen nehéz helyzetben vannak. Az igazság mind a nyugdíja­sok, mind a fiatalasszony álláspontjában igazolható. Nem lehet másképpen átvészelni a jelenlegi helyzetet, csak kölcsönös megértéssel. Azzal, hogy mindenki lelkiisme­rete szerint vegye igénybe a szociális juttatásokat és ne adjon alkalmat nem igazolt, félreérthető helyzetekre. — MEGKÉRDEZTÜK Miért kell módosítani a temetkezési szabályokat? Új rendelet készül a temet­kezési tevékenységről és a te­metők kezelésének módjáról Győrött. Miért van szükség új szabályozásra? - kérdeztük Kopácsi Jánost, a Győri Vá­rosgondnokság vezetőjét. - Elsősorban azért, mert az 1972-es tanácsrendelet már idejét múlta. A temetkezési szolgáltatásokat korábban egy monopolhelyzetben lévő cég, a Győr-Moson-Sopron Megyei Temetkezési Vállalat látta el, majd megjelentek a magán­­vállalkozások. A rendszervál­tás után így mindenképpen kell már egy új, a vállalkozók igényeit és tevékenységét fi­gyelembe vevő rendeletet al­kotni. - Ki dönthet a temetőket érin­tő kérdésekről? - A győri önkormányzat tu­lajdonában lévő köztemetők üzemeltetését azon belül a vá­rosgondnokság végzi. A kon­cepció szövegében ez áll: te­mető létesítéséről, bővítésé­ről, temető vagy temetőrész lezárásáról, megszüntetésé­ről, kiürítéséről, újra haszná­latba vételéről a győri közgyű­lés határoz, a város rendezé­si tervének, valamint a Győr- Moson-Sopron Megyei Tiszti­­orvosi Szolgálat és az érde­kelt területfenntartók véle­ményének figyelembevételé­vel. Az önkormányzati teme­tőkben temetkezési szolgál­tatást csak az a vállalkozó vé­gezhet, amelyik annak fenn­tartójával szerződésben meg­egyezik. - Mit tartalmaz még a kon­cepció? - Részletesen szabályozza a temetők rendjét, a temetke­zési helyeket és ezek haszná­lati idejét, a díjakat, a ráte­­metés szabályait, a síremlé­kek, sírboltok műszaki para­métereit, az abba való temet­kezés rendjét. Továbbá a sír­helyek használati idejének le­jártát, a hamvak szétszórásá­nak szabályait, a temető kiü­rítését, valamint a szabály­sértési rendelkezéseket. Nincs az az erény, amit a szegénység meg ne rontana. Nicolas-Sebastian Roch de Chamfort francia moralista író (1741-1794) Yann Camoy, a Peugeot Hungária Kft. vezérigazga­tója adta át rendeltetésének tegnap délelőtt Győrött a volt házgyár területén a Peugeot-szalont. Mint mondta: „Örömmel nyitom meg a győri szalont, nem titkolom, hogy szá­munkra nagyon fontos lé­pés, hogy Magyarország ezen jeles városában létesíthet­tünk képviseletet.” Majd ki­tért arra, hogy a francia cég évente 2 millió gépjármű­vet gyárt, amelyet 120 or­szágban értékesít. A győri szalont a Peugeot-Lux üze­melteti.

Next