Kisalföld, 1996. május (51. évfolyam, 102-126. szám)

1996-05-10 / 109. szám

4 AKTUÁLIS Félre kell verni a harangokat! Orbán Viktor nyilatkozata a Kisalföldnek A személyautóval érkező Fidesz-vezetőség a fizető­autópályát választotta Győr és Mosonmagyaróvár között, és ahogy kell, lerótta a borsos úthasználati díjat. Orbán Viktor, az Országgyűlés Európai Integrációs Bizottságának elnöke is drága úton haladt tehát az Európai Unió felé. Valóban sokba kerül hazánk áhított csatlakozása a közösséghez? - kérdeztük a Fidesz elnökét, aki tegnapi munkanapját kíséretével a Lajta-parti városban töltötte. A fiatal, harminchárom éves politikus a Kisalföld mosonmagyaróvári szerkesztőségében találkozott dr. Stephen Chatt igazgatóval, és interjút adott lapunknak. - Az autópálya tényleg nagyon drága, de csak az osztrák határig kell fizetni - mondta Orbán Viktor. - Tehát mintha egy kicsit nagyobb költséggel igyekez­nénk az Európai Unióba, mint tehetnénk, de ott már nem feltétlenül olyan rossz állapotok vannak, mint amelyeken ke­resztül oda akarunk érni.­­Ha nem a sztrádát, hanem a régi utat választják, Győr és Mosonmagyaróvár között több tucat prostituáltat láthattak volna. Útban az EU határa felé... - A prostitúció valóban a maga bruta­litásában, kendőzetlenül folyik az utak mentén. Ezek az állapotok tarthatatla­nok. Nemcsak a megfelelő törvény hiány­zik, hanem a megfelelő gondolkodás is a kormány részéről. Hogyan lehetne ezt a problémát kezel­ni? A magyar tradíciók elbírnák a törvé­nyekkel szabályozottan működő, ellenőr­zött nyilvánosházakat. Engem sért, ami­kor Magyarországot úgy emlegetik a nyugati sajtóban, mint az új kelet-euró­pai Bangkokot. Valóban lépéseket kellene tenni a jelenlegi helyzet felol­dására. „Szerintem a hat párt sok. -Ön a mai parlamenti rendszert élet­­képtelennek tartja. Miért? - Ez a felállás alkalmatlan arra, hogy Magyarországon stabil kormányzást biz­tosítson. Alapvető változásokat kellene végrehajtani. Szerintem a hat párt sok. Legyen egy mérsékelt balközép és egy mérsékelt jobbközép. Ez lehet két párt is, két állandó pártszövetség is. A lényeg, hogy két nagy szereplője legyen a politi­kai életnek, két miniszterelnök-jelölttel, két programmal, egy rendes és egy ár­nyékkormánnyal. A balközép kialakulása Magyarorszá­gon mintha meg is történt volna. Ellenben az ellenzék a kelleténél lassabban tudja megvalósítani a maga együttműködési rendszerét. Minden párt abban bízott mostanáig, hogy egymaga is nagy, jelen­tős párttá nőheti ki magát, de lassan be­érik az a gondolat, hogy ez nem fog men­ni egyedül. Vagy összefogás révén lesz egy ellenzéki alternatíva a választásokon az ország polgárai előtt, vagy eljelenték­­telenednek ezek a pártok. A KDNP-Fidesz együttműködés erről szól, jövő héten ta­lálkozunk az MDF-fel, megindul a KDNP-MDF együttműködés, és előbb­­utóbb az MDNP problematikáját is kezel­ni kell, három gyermekem van. Még ha nem is tar­tozom a kiszolgáltatott helyzetben lévő családok sorába, de én is tudom, mit je­lent több gyermeket felnevelni. Orbán Viktor és dr. Stephen Chatt a mosonmagyaróvári szerkesztőségben. „Ha úgy kívánják, hátrébb húzódom” -Ön a Fidesz elnökeként többször nyi­latkozott úgy, hogy ma Magyarországon egy posztkommunista kormány van hatal­mon, és a Fidesz a koalíció leváltására törekszik. Ugyanakkor az integrációs bi­zottságban az ön egyik helyettese is egy „posztkommunista ”, és éppenséggel mo­sonmagyaróvári országgyűlési képvise­lő... - Bár a zárt ajtók mögött sokat vitat­kozunk, összességében jól tudunk egy­mással dolgozni. Ez abból fakad, hogy szinte kizárólag két terület maradt a ma­gyar politikában, ahol az ellenzék-kor­mánypárti együttműködés általában meg­van. Ez a NATO- és az EU-tagság. De olyan korrekt emberekkel, mint dr. Nagy Frigyes, tudok együttműködni. -Egy esetleges elkövetkező jobbközép kormányzatban milyen szerepet szánna önmagának Orbán Viktor? - Nincsen kívánságlistám. A párt­együttműködés kialakulása érdekében könnyen előfordulhat olyan helyzet, hogy a mostani pártelnöknek nem szabad sze­repet vállalnia a kormányzatban. Vagy­is a Fidesz-KDNP-MDF együttműködés ára az lehet, hogy nekem személy szerint hátrébb kell húzódnom. A gyermekvállalás azonos a szegénység vállalásával? -Miközben a pártok egymásra figyelnek, a nemzet rohamosan fogy, a gyermekválla­lási kedv pedig egyre csökken. Mi erről a Fidesz-Magyar Polgári Párt véleménye? - Egy olyan országban, ahol törődnek a közügyekkel, ilyen katasztrofális de­mográfiai mutatók mellett félre szokták verni a harangokat. A második világhá­ború befejezése óta nem volt ilyen ala­csony a születések száma, mint ebben az évben. Ehhez képest olyan csöndben lép túl a közvélemény ezen a problémán, mintha mi sem történt volna. Pedig a csa­ládok ügyében indokolt a harangok fél­­reverése, részben népességfogyás, rész­ben a már meglévő gyermekek és a csa­ládos felnőttek helyzete miatt. A gyer­mekvállalás itthon sokak számára azonos a szegénység vállalásával. Ha van ügy, amiért érdemes szót emelni a magyar par­lamentben, akkor ez kétségtelenül az. Ar­ról nem beszélve, hogy az ember saját bő­rén is tapasztal ezt-azt, hiszen nekem is KISALFÖLD Nincsenek eredmények, csak veszteségek - Milyen perspektívát lát három saját gyermeke előtt Magyarországon? - A jövőjük attól függ, hogy milyen or­szágba nőnek bele és egyénileg hogyan alakul a sorsuk. Olyan tendenciákat ta­pasztalok manapság, hogy a jobb anyagi körülmények között élő szülők gyermekei­nek van csak igazán esélyük valamiféle karrierre. Attól pedig fel tud robbanni egy társadalom, hogy az alulról induló tehetségesek nem léphetnek előbbre. Jó­magam falun nőttem fel, olajos padlójú is­kolába jártam és állítom, hogy ha akkor olyan oktatáspolitika lett volna, mint amilyen most van, akkor én nemhogy par­lamenti képviselő nem lennék, hanem egyetemet sem végeztem volna. A saját gyermekeim jövője szempont­jából ha nyugodt nem is, de bizakodó va­gyok, mert az ugrást alulról a középosz­tály irányába a szüleimmel együtt én meg­tettem. Más kérdés, hogy milyen közálla­potokban cseperednek fel a gyerekek. Az, hogy Magyarországon a sarkon álldogál­nak a lányok, a demográfiai mutatók si­ralmas képet mutatnak, s rengeteg a fe­szültségekkel teli ember, apró jelei an­nak, hogy milyen a társadalom közérze­te. Ha a rendszerváltási kísérletet az em­beri élet minősége szempontjából nézem, akkor azt kell mondanom, hogy egyelőre nincsenek eredmények, csak veszteségek. - Ilyen elfoglaltság mellett van-e al­kalma apaként megmutatni gyermekeinek a világot? - Arra már nem vagyok hajlandó, hogy olyan munkát vállaljak, ami teljesen el­von a családi élettől. Ha nem kell éppen külföldre menni, akkor a hétvégeket pró­bálom megmenteni a számukra. Amíg egy baba pólyás, addig nagy gond nincsen, de amikor elkezd kérdezni a világról, ak­kor ott kell lenni mellette, ha pedig elkez­di az iskolát, akkor bele kell nézni a fü­zeteibe. Nálunk az egyik gyerek bölcső­­dés, a másik óvodás, a harmadik pedig is­kolás, és reggelente én viszem őket az in­tézményekbe. Erre mindig szakítok időt, mert remek lehetőséget kínál egy kis cse­vegésre, és nem felejtik el, hogy van egy apjuk is. NYERGES CSABA - RESS MARIETTA Szerenádozó diákok súlyos balesete Szekszárdon tragikus véget ért egy diákcso­port szerenádozó éjszakai körútja. Az egyik szakközépiskola 7 tanulója, 4 lány és 3 fiú egy autóba zsúfolódva utazott, s né­hány perccel éjfél után, tehát csütörtök kora hajnalban egy útkanyarban áttérve a másik ol­dalra, fának ütközött. A Volkswagen Golf annyira összenyomódott, hogy a tűzoltóknak szét kellett vágniuk a kocsit, csak utána tud­ták a mentők kórházba szállítani a 18 éves diákokat. Három diák meghalt, háromnak a sérülése ugyancsak súlyos, a hetedik diák könnyebben sérült meg. A Tolna Megyei Rendőr-főkapi­tányság tájékoztatása szerint a gépkocsit veze­tő fiatalember három héttel ezelőtt kapta a jo­gosítványát. Az ügyben a rendőrség folytatja a vizsgálatot. (MTI) ■ In »Kvs-rAjp’ss-rs*!®««.* £ 1­8 óra Péntek délután -Ladánybene 27 koncert a Kábel-10 csatornán . Műsorvezetők: Fábián György Szikra József Iván Csaba Naponta 6-18 óráig, FM 103,1 MHz; kábelen 100, 7 MHz. BMC Rádió, 9023 Győr, Magyar u. 9. Tel.: 96/444-222 (x) 1996. május 10., péntek ÁLLÁSPONTUNK Bármikor jöhet a vonat... Meghalt egy nyolc hónapos csecsemő, egy két és fél éves kisgyermek. Édesanyjuk nem sirathatja őket, nem él már ő sem. Az apát kórházban ápolják... Megint egy szörnyű tragédia, s megint egy fénysorompóval ellátott vasúti át­járóban. Vas megyében történt, egy Lada gépkocsi gyors­­vonati mozdonnyal ütközött. Hányadik hasonló eset mos­tanában? Egy is sok - de nem ennyi volt. Folytak, folynak mindenféle szakértői vizsgálatok, mi lehet az oka az immár sorozatos tragédiáknak a vasúti át­járókban. Valami magyarázat mindig akad. Most azt em­legetik, nem volt szabad a rálátás az átjáróban a vasúti pá­lyára. Lehet. Vannak ilyen helyek. Nem lehet minden ka­nyart kiegyenesíteni, nem lehet minden „útban álló” épü­letet lebontani. Nem lehet több ezer átjáróhoz azt állíta­ni, hogy a színesfémgyűjtők ne lopják el a biztosítóberen­dezés fontos részeit. Van igazságuk azoknak is, akik azt em­legetik, a vasút elmaradt a fejlesztésekkel, jó lenne karos (félkaros) sorompó a jelzőlámpák mellé mindenütt... Csak hát mindezek olyan dolgok, amelyek közismertek. Durván fogalmazva: ez van, tudomásul kell venni, hogy messze járunk az ideális állapotoktól. Minden téren­­ bár­ki egész kötetnyi listát összeírhatna a maga tapasztalatai­ból. Persze, hadakozni kell a jobbításért, de amíg az meg­történik, a jelen állapotokkal kell együttélnünk. Hogy is mondják? A törvény nem ismerete nem mentesít... Ne hi­vatkozzon hát senki „objektív körülményekre”, amikor a jól látható tilos jelzés ellenére ráhajt a vasúti sínekre, úgy, hogy közben nem is láthat rá a pályára. Annál inkább óvatosnak kellene lennie! Nem szórakozottnak, nem ide­gesnek, nem a holnapért aggódónak. Mert bármikor jöhet a vonat, és... A NAP MONDÁSA Legtöbbször olyankor van az embernek kötelessége, amikor egy másikat akar elmulasztani. Móra Ferenc (1879-1934) regényíró, elbeszélő, publicista Gázüzemű autóbusz Rába-motorral Az ország első gázüzemű autóbuszát csütörtökön állí­tották forgalomba Tatabá­nyán. Az ezt megelőző bemu­tatón a sajtó képviselőinek el­mondták: a Vértes Volán Rész­vénytársaság egy Rába 2156 típusú autóbuszmotort alakí­tott át a budapesti Globimpex Kft. és a tatabányai Targogáz Kft. szakembereinek közre­működésével. Elfogadták a hárompillérű nyugdíjrendszer létesítését Egész napos ülést tartott csütörtökön a kormány. Kiss Elemér miniszterelnök­ségi államtitkár a kilencórás tanácskozást követően csupán annyit árult el a várakozó új­ságíróknak, hogy a kormány a jövő héten még egyszer vissza­tér a nyomozóhivatal felállítá­sának kérdésére. Az államháztartási reform ütemezéséről a hírek szerint szintén tárgyalt a kormány. Az első lépcsőben 1997 elejé­től az egészségügyet, az adó­rendszert, a járulékrendszert és a nyugdíjrendszert érinti a reform. Ugyancsak jövőre kez­dik meg a felsőoktatás és a közoktatás átalakítását is. A nyugdíjrendszer reformjá­val kapcsolatosan úgy tudni, hogy a kormány elfogadta a népjóléti és a pénzügyi tárca közös javaslatát a hárompil­lérű rendszer létrehozására. Eszerint az állami kötelező el­látás az alapnyugdíjból és a tőkefedezeti nyugdíjból áll majd, a harmadik elem pedig az önkéntes biztosítási pénztá­rakba való befizetésekből adó­dik. Mindemellett szociális ala­pon is folyósítanak járadékot a rászorulóknak. A nyugdíjkorhatár-emelés ügyében az MTI tudomása szerint a kormány úgy foglalt állást, hogy 1997. január 1-jétől lépjen életbe az eme­lésről rendelkező törvény, ám a gyakorlatban csak 1998-tól kezdjék meg és kétévenként hajtsák végre a korhatárnöve­lést. Ennek alapján 2010-ben vezetnék be az egységes 62 esztendős nyugdíjkorhatárt. (MTI)

Next