Kisalföld, 1997. szeptember (52. évfolyam, 203-215. szám)
1997-09-01 / 203. szám
4 AKTUÁLIS KI&áLFOM) Postabontás Levélcím: Kisalföld Kiadó Kft., 9002 Győr, Pf. 28. Fax: 96/504414 Szemforgatás nélkül Gyakran járok a 10-es főúton Mosonmagyaróvár felé. Már a főút Győrből kivezető szakaszánál látni a „lányokat”, és természetesen gyakran felbukkannak végig a határig, kül- és belterületen egyaránt. Mindenkinek magánügye lehetne, hogy ízlése, elhivatottsága vagy lehetősége szerint milyen munkával keresi meg a mindennapi kenyerét. Mindenkinek magánügye az is, hogy milyen színvonalon keres (és egyáltalán keres-e) pénzért vehető szexuális szolgáltatást. Az viszont már nem magánügy, hogy ez hol történik, és hogy több embert zavar, mint amennyit nem. Más tevékenységeket is megvizsgálnak tárgyilagosan, többféle szempontból, hogy odavaló-e a szolgáltatás, ahol azt végezni kívánják. Időnként sajnálom az embertelen körülmények között, az időjárás viszontagságainak kitett lányokat, de azért többnyire bosszankodom miattuk. Nem az erkölcseiket féltem, féltse mindenki a magáét. Láttam olyan helyzetet is, hogy külföldi rendszámú autó Győrött, a 10-es főút és a Kossuth Lajos utca sarkánál szeretett volna megfordulni. Szorgalmas honleányaink (vagy „vendégmunkások”, nem tudom) a lassító személyautót életük és más élete kockáztatásával pillanatok alatt körülállták. Szegény pilóta égő fülekkel, lángoló arccal tiltakozott, hogy ő nem a „szolgáltatást” kívánja igénybe venni, csak meg akart fordulni kocsijával! Igenis hiszem, hogy az országunknak szégyene az a „reklám”, amit a már-már öltözék nélkül állók jelentenek, egyértelmű kézjelekkel tudtára adva a forgalomban részt vevőknek, miért is állnak ott (hogy a pedofília gyanújával ne is szaporítsuk gondolatainkat). A higiéniáról nem is szólva, túl azon, hogy egyik-másik olyan csúf, gusztustalan, hogy az idegenforgalomnak önmagában megérné perelni őket hitelrontás miatt, jelenlétük nemcsak kulturálatlan, hanem egyszerűen balesetveszélyes. Úgy gondolom, hogy a közlekedési minisztérium a külterületi reklámtáblák jelenlétét a közutak mellett jelentős távolságban betiltotta, mert elvonja(?) az autóvezetők figyelmét az útról. Nem tudom, mennyire és meddig kell bizonygatni, hogy kül- és belterületen egyaránt ez a „kínálat” vonja el igazán a figyelmet a vezetéstől. A lakott területek főútvonalainak ki- és bevezető szakaszát vagy szép belvárosainkat az önkormányzatok „városképi szempontok” alapján védhetnék ettől a „közterület-használattól”, mely nem a „prűd”, de minden jóérzésű emberben visszatetszést kelt. Miért a rosszhoz, a visszatetszést keltőhöz kell nekünk alkalmazkodni? Itthon sokan sokat vitatkoztak már erről a gondról, mondván, hogy nincsen rá törvény, nincs, ami szabályozza ezt a kérdést. Tisztelt illetékesek! Ennél sokkal komolyabb dolgokat megoldottak már...! L. M., Győr Elköszön az igazgató A második száz évet kezdő Baross Gábor Közgazdasági Szakközépiskola a centenáriumi ünnepségek záróakkordjaként elbúcsúzott igazgatójától, a nyugdíjba vonuló dr. Novák Elektől. Mivel sem a társadalom, sem az egyén életében nem történhet előrelépés a múlt megméretése nélkül, ezért magunkban, de a közösségnek is szánva megvonjuk az elmúlt öt év mérlegét - közgazdásznyelven szólva. Dr. Novák Elek (kortársainak és a diákoknak egymás között csak Lexi) a régi nagy tanárok, Zidonyi Zoltán, Kicska Sándor és Csaba József szellemi örököse volt. Akkor választotta életcéljául a tanári pályát, amikor édesapja, a nemeskéri evangélikus lelkész, hivatása miatt szálka volt a hatalom szemében. Azonban hála Csaba József igazgató bátor kiállásának, mint a mesében, győzött a jó. Novák Elek ezt a bizalmat rendkívül sikeres tanári tevékenységével hálálta meg. Diákjainak nemcsak „rettegett”, de szeretve tisztelt útra indító nevelője is lett, számos országos könyvitel-tanulmányi verseny szakavatott felkészítője. A „tartozik és követel” komornak tetsző valóságát Lexi az élet derűjével töltötte meg, nem feledve a tanítást, tudomány szeretetben oldva. Munkássága elismeréseként két évtizeden át szakfelügyelőként járta a fél országot, közben egy tucat tankönyvet is írt. 1992 őszétől igazgatóként kamatoztatta nem mindennapi tapasztalatát. Az iskola életében ez az öt év a megalapozás és a felzárkózás kora volt. Az oktatás új dimenzióinak megtalálása, számítógéppark, korszerű nyelvoktatás, ötödévfolyamok, illetve a rég várt Baross-terem felépítése. A sors különös ajándékaként utolsó éve egybeesett az iskola centenáriumával. Kívánhat-e valaki ennél többet? Úgy érezzük, aligha. Mégis fáj a szívünk, amikor elválunk az igazgatóként is jó baráttól. Isten éltessen, Lexi! A tanári kar nevében: Takács Zoltán tanár Mit szól hozzá? B3 Kedves Olvasónk! Ha véleménye van egy témáról, legyen az helyi vagy nemzetközi, és szeretné megosztani másokkal, írjon a Kisalföldnek. Kérjük, ne felejtse el, hogy a levélnek tartalmaznia kell az ön nevét és teljes címét, bár névtelenségét kérésére garantáljuk. Próbálja olyan rövidre fogni mondandóját, amennyire csak tudja, és kérjük, hogy a közösség érdekében vesse papírra gondolatait. Szerkesztőségünk címét, ahová levelét várjuk, megtalálja a lap tetején, írását faxon is elküldheti kiadónkba. KISALFÖLD Vannak még teendők Szellemi tőkéjét tekintve Győr akár példakép is lehetne a városi forgalomtechnika és útépítés területén. Az eredmény mégsem mindenütt érzékelhető. Vegyünk példát, amelyek önmagukért beszélnek: Eszperantó u.-Baross híd: a Zrínyi u. felől a Tihanyi út felé haladókat a felfestett felezővonal optikailag rávezeti a hídpillért övező kiemelt szegélyre vagy rosszabb esetben a pillérre, mivel itt a sávszélesség a megengedett minimum alá csökken. Az eredmény: megrongálódott futóművek és keréktárcsák, szabálytalanul, az ellentétes forgalmi sávban közlekedő autóbuszok és tehergépkocsik - fokozott balesetveszély. A műszaki megoldás a terület megtekintése után bárkinek kézenfekvő (lenne). - Fehérvári út-Banai út: a csomópont geometriailag hibás, a Fehérvári útról balra kanyarodó irány kamionnal és járműszerelvénnyel járhatatlan, illetve csak a cseppsziget „letárolásával” és az útpadkára, valamint az ellentétes forgalmi sávba történő áthajtással járható, amint azt a nyomok is mutatják. A csomópont érthetetlen módon alultervezett, pedig a tervezésnél soha nem az aktuális igényeket, hanem a jövőben várható terhelést kel figyelembe venni (ipari park, Győrszentiván). A jelenlegi kiépítés ebben a formában és minőségben pénzkidobás és alaposan megkérdőjelezi „teremtői” szakértelmét. Szigethy A. út-Shell-benzinkút: ha ez így megy tovább, akkor lassan minden utcasarki trafik, fagylaltozó is megkaphatja a saját kis jelzőlámpás csomópontját. Közös erővel sikerült végre megalkotni a város egyetlen olyan benzinkútját, ahol a be- és kihajtó vásárlókat percekig várakoztatják a piros lámpák. A jelzőlámpák telepítése elhibázott és érthetetlen. Egy benzinkút terhelése forgalmi szempontból igen csekély, amely nem indokol jelzőlámpás vezérlést. Az ilyen típusú szabályozás beiktatása egy jól, zöldhullámra vezérelt rendszerbe kifejezetten káros, mivel ez nemkívánatos forgalomlassuláshoz és ezáltal jelentősen megnövekvő zaj- és légszennyezéshez vezet. Furcsa módon a közeli, nagyságrendekkel nagyobb forgalmi terhelésű Ifjúság körúti csomópont és a hasonló forgalmi adottságú ÖMV-benzinkút-Richter J. u.-Volán-telephely komplexum jelzőlámpák nélkül is kitűnően üzemel.Virágpiac: az Aradi vértanúk útja nyugati oldalán érkező, egyenesen továbbhaladó gyalogosirány nincs kiépítve. A gyalogosok általában az egyenes és legrövidebb utat választva átgázolnak a szegélyen, díszcserjéken. Ha már egyszer ez a tér a sétálóövezet részeként lett kialakítva, akkor nem ártana alaposan átvizsgálni minden részét a tervezett fő felhasználók, a gyalogosok szemszögéből is. Ugyanez vonatkozik a térről a Rába-partra vezető járdára (illetve annak helyére) is. Érdemes lenne megfontolni a skandináv országokban bevált módszert, amely szerint ott is kiépítik a járdát, ahol azt az igények (a kitaposott ösvények) jelzik. Remélhetően nem egy igénytelen, beton járólapos megoldás fog megvalósulni, hanem a tér többi részén meglévő kiépítési szint. Győrszentiván, útburkolatok: elszomorító az a trehány és dilettáns munka, amely több helyen, például az Egressy utcán látható: a burkolat helyenként szinte vetekszik az écsi próbapálya rázószakaszaival, elkészült egy szakasz burkolatának a megfejelése (nevezzük egyszerűen csak buckás dombnak), a víztelenítés emiatt itt teljesen megoldatlan, és sikerült az új burkolatot immár sokadszor felbontani az aknák körül. Mivel ezeket a munkákat a település és annak lakóinak pénzén végzik, feltételezem, hogy a műszaki ellenőr elszámol feléjük és sürgősen visszabontja, majd újraépítteti a hibás szakaszokat. Természetesen ezek csak találomra kiragadott példák és nem tükrözik a teljes helyzetet, de mindenképpen fontosak a város közlekedése szempontjából. Nagyon remélem, hogy a felelős szakértők mindent meg fognak tenni az említett hibák kijavítása érdekében és a jövőben még körültekintőbben járnak el. Feladat még akad bőven... H. F. Győr Az értéktőzsde forgalma A Budapesti Értéktőzsde azonnali piacán csaknem 548 milliárd forint (duplikált) árfolyamértékben kötöttek üzleteket júliusban. A határidős piac forgalma meghaladta a 92 milliárd forintot. A részvényforgalom 35 százalékkal emelkedett júniushoz képest. A BÉT hivatalos részvényindexe, a BUX a hónap folyamán 1085 ponttal nőtt, július végén 7880,16 ponton zárt. A BÉT teljes kapitalizációja az előző hónaphoz képest 7,5 százalékkal emelkedett, meghaladta a 3480 milliárd forintot. Ebből a részvények 48 százalékkal részesedtek. A részvényekkel 273 milliárd forint értékben kereskedtek a brókerek. A legnagyobb forgalmat a TVK és a Mol papírjaival bonyolították. A TVK-ra több mint 78 milliárd forint értékben, az olajrészvényekre 67 milliárd forint értékben születtek üzletek. (MTI) ''KSH32GHF HIRDETÉSFELVÉTEL GYŐR Szt. István út 51. információ: 96/315-565 ,96/317-182 Szeptember 1., hétfőv: A Revita Televízió mai, élő műsora 18 órától a Kábel 10-es csatornán. GYŐRI SPORT TV - beszámoló a Győri ETO FC - Gázszer Fő Agárd NB 1-es bajnoki labdarúgó-mérkőzésről. • telefonos játékok nyereményekkel. Műsorvezető: Merenkő Péter 1997. szeptember 1., hétfő ÁLLÁSPONTUNK A szívek királynője Az egész világot megdöbbentette a tegnapi hír: Diana walesi hercegnő meghalt. Életét vesztette egy szörnyű autóbalesetben, mely Franciaország fővárosában valamivel éjfél után történt. A hercegnő életéért hosszú órákig küzdöttek Párizs egyik kórházában, ám hiába volt minden erőfeszítés, az orvostudomány ezúttal csatát vesztett, a ladyt, akit hazájában a szívek királynőjének is neveztek, már nem tudták megmenteni. Autóbaleset. A szó a váratlan, az értelmetlen, a tudomásul vehetetlen halált, a normális hétköznapok mögül hirtelen ránk törő szörnyeteget idézi. Sokszor és sokan hisszük, hogy közeli barátaink, hozzátartozóink, mi magunk kivételek vagyunk, velünk ilyesmi nem történhet meg, bennünket elkerülnek a tragédiák. Ám a valóság naponta rácáfol hiedelmeinkre, az utakon ezrek és ezrek halnak meg, végeláthatatlan az áldozatok sora. S a halál - amint azt a Diana hercegnővel történtek is bizonyítják - nem válogat. Egy pillanatnyi kihagyásért, egy felelőtlen mozdulatért, a féktelen rohanásért mindenkinek, gazdagnak, szegénynek, csúnyának, szépnek, férfinak, nőnek, gyereknek, idősnek, jónak és rossznak egyaránt fizetnie kell, sokszor az életével. A sebesség nagy úr, életről, halálról dönthet. A száguldás gyilkos, a legszeretetreméltóbb, a legsegítőkészebb, a legnagyszerűbb, legnemesebb embert is magával ragadhatja az örökkévalóságba. S ami a legfájdalmasabb, s egyben leginkább elgondolkodtató, hogy a közlekedésben lejátszódó drámáknak nem csupán áldozatai, szemlélői, de sokszor előidézői is mi magunk lehetünk. A hercegnő tragédiája figyelmeztet: több figyelem, több fegyelem, több türelem szükségeltetik az utakon, mert a halál nem válogat... A NAP MONDÁSA ..nem dicsősége a sasnak, ha legyőzi a galambot... Giovanni Boccaccio (1313?—1375) olasz író Éjszaka motorkerékpárost előz. Kötelező-e a távolsági fényszórót tompítani? a) Igen. b) Nem. A szombati feladványunkra adott helyes válasz: c). Dalból volt a lelke Egy tehetséges lakodalmas zenésztől búcsúztak a minap barátai, ismerősei és zenésztársai Szilsárkányban. Csiszár János halála mély megdöbbenést váltott ki azokból az emberekből, akik tisztelték és értékelték zenei képességeit. Évtizedeken át szinte egy pillanat alatt felvidította a legszomorúbb embert is lendületes és közvetlen stílusával. Nagyon hamar születtek a barátságok is, mert ritka az olyan ember, aki mindenkit egyaránt azonosnak tudatosít magában. A rábaközi mulatságok idején szinte alig volt egy szabad hétvégéje és ahogy az lenni szokott, környezetében a vidámságtól felbuzdult emberek gratuláltak produkciójának. A hangszerek voltak számára a legdrágább kincsei, mely titokról csupán a legjobb barátjának, Rugli Ernőnek mesélt. Nagyon sokszor segítette ki a szanyi Rugli Béla és testvérei által alapított lakodalmas csapatot, ha betegség miatt nem tudott játszani valamelyikük. Legtöbbször dobon játszott, de más hangszer is csodálatosan szólt a kezében. Azt a kedvességet, hűséges barátságot, amit Csiszár János adott a szanyi Rugli zenekarnak, most sem felejtették el a tagok. Utolsó útjára is elkísérték a Rugli testvérek és még a hangszerek is sírtak azon a délutánon Szilsárkányban. A helyiek, valamint a Rábaközben élő zenésztársai emlékükbe zárják a régi jó barátot. Csiszár János hatvanéves volt. Gulyás Attila Szany Főszerkesztői kinevezés Puskás Csabát, a Népszava eddigi főszerkesztő-helyettesét nevezte ki a Vasárnapi Hírek élére péntektől Fenyő János, a Vico Rt. elnöke. Puskás Csaba korábban - 1975 és 1989 között - a Kisalföld főszerkesztője volt. Műsorvezetők: Kocsis Rozi Rákász Gergely Fábián György Naponta 6-18 óráig, FM 103,1 MHz; kábelen 100, 7 MHz. BMC Rádió, 9023 Győr, Magyar u. 9. Tel.: 96/444-222 Kívánságműsor: Eurohivó 06-50-308-777 (x)