Kisalföld, 1997. szeptember (52. évfolyam, 203-215. szám)

1997-09-01 / 203. szám

4 AKTUÁLIS KI&áLFOM) Postabontás Levélcím: Kisalföld Kiadó Kft., 9002 Győr, Pf. 28. Fax: 96/504414 Szemforgatás nélkül Gyakran járok a 10-es főúton Mosonmagyaróvár felé. Már a főút Győrből kivezető szakaszánál látni a „lányo­kat”, és természetesen gyakran felbukkannak végig a határig, kül- és belterületen egyaránt. Mindenkinek magán­ügye lehetne, hogy ízlése, elhivatottsága vagy lehetősége szerint milyen munkával keresi meg a mindennapi kenyerét. Mindenkinek magánügye az is, hogy milyen szín­vonalon keres (és egyáltalán keres-e) pénzért vehető szexuális szolgáltatást. Az viszont már nem magánügy, hogy ez hol történik, és hogy több embert zavar, mint amennyit nem. Más tevékenységeket is megvizsgálnak tárgyilagosan, többféle szempontból, hogy odavaló-e a szolgáltatás, ahol azt végezni kívánják. Időnként sajnálom az embertelen körülmények között, az időjárás viszon­tagságainak kitett lányokat, de azért többnyire bosszankodom miattuk. Nem az erkölcseiket féltem, féltse mindenki a magáét. Láttam olyan helyzetet is, hogy külföldi rendszámú autó Győrött, a 10-es főút és a Kossuth Lajos utca sarkánál szeretett volna megfordulni. Szorgalmas honleányaink (vagy „vendégmunkások”, nem tudom) a lassító személyautót életük és más élete kockáz­tatásával pillanatok alatt körülállták. Szegény pilóta égő fülekkel, lángoló arccal tiltakozott, hogy ő nem a „szolgáltatást” kívánja igénybe venni, csak meg akart fordulni kocsijával! Igenis hiszem, hogy az országunknak szégyene az a „reklám”, amit a már-már öltözék nélkül állók jelentenek, egyértelmű kézjelekkel tudtára adva a forgalomban részt vevőknek, miért is állnak ott (hogy a pedofília gyanújával ne is szaporítsuk gondolatainkat). A higiéniáról nem is szólva, túl azon, hogy egyik-másik olyan csúf, gusztustalan, hogy az idegenforgalomnak önmagában megérné perelni őket hitelrontás miatt, jelenlétük nemcsak kulturálatlan, hanem egyszerűen balesetveszélyes. Úgy gondolom, hogy a közlekedési minisztérium a külterületi reklámtáblák jelenlétét a közutak mellett jelentős távolságban betiltotta, mert elvonja(?) az autóvezetők figyelmét az útról. Nem tudom, mennyire és meddig kell bizonygatni, hogy kül- és belterületen egyaránt ez a „kínálat” vonja el igazán a figyelmet a vezetéstől. A lakott területek főútvonalainak ki- és bevezető szakaszát vagy szép belvárosainkat az önkormányzatok „városképi szempontok” alapján védhetnék ettől a „közterület-használattól”, mely nem a „prűd”, de minden jóérzésű emberben visszatetszést kelt. Miért a rosszhoz, a visszatetszést keltőhöz kell nekünk alkalmazkodni? Itthon sokan sokat vitatkoztak már erről a gondról, mondván, hogy nincsen rá törvény, nincs, ami szabályozza ezt a kérdést. Tisztelt illetékesek! Ennél sokkal komolyabb dolgokat megoldottak már...! L. M., Győr Elköszön az igazgató A második száz évet kezdő Baross Gábor Közgazdasági Szakközépiskola a centenáriu­mi ünnepségek záróakkordja­ként elbúcsúzott igazgatójától, a nyugdíjba vonuló dr. Novák Elektől. Mivel sem a társadalom, sem az egyén életében nem tör­ténhet előrelépés a múlt megmé­retése nélkül, ezért magunkban, de a közösségnek is szánva meg­vonjuk az elmúlt öt év mérlegét - közgazdásznyelven szólva. Dr. Novák Elek (kortársainak és a diákoknak egymás között csak Lexi) a régi nagy tanárok, Zidonyi Zoltán, Kicska Sándor és Csaba József szellemi örökö­se volt. Akkor választotta életcél­jául a tanári pályát, amikor édes­apja, a nemeskéri evangélikus lelkész, hivatása miatt szálka volt a hatalom szemében. Azon­ban hála Csaba József igazgató bátor kiállásának, mint a mesé­ben, győzött a jó. Novák Elek ezt a bizalmat rendkívül sikeres tanári tevékenységével hálálta meg. Diákjainak nemcsak „ret­tegett”, de szeretve tisztelt útra indító nevelője is lett, számos or­szágos könyvitel-tanulmányi verseny szakavatott felkészítője. A „tartozik és követel” komor­nak tetsző valóságát Lexi az élet derűjével töltötte meg, nem feled­ve a tanítást, tudomány szere­­tetben oldva. Munkássága elis­meréseként két évtizeden át szakfelügyelőként járta a fél or­szágot, közben egy tucat tan­könyvet is írt. 1992 őszétől igaz­gatóként kamatoztatta nem min­dennapi tapasztalatát. Az isko­la életében ez az öt év a megala­pozás és a felzárkózás kora volt. Az oktatás új dimenzióinak meg­találása, számítógéppark, kor­szerű nyelvoktatás, ötödévfolya­mok, illetve a rég várt Baross-te­­rem felépítése. A sors különös ajándékaként utolsó éve egybe­esett az iskola centenáriumával. Kívánhat-e valaki ennél többet? Úgy érezzük, aligha. Mégis fáj a szívünk, amikor elválunk az igazgatóként is jó baráttól. Is­ten éltessen, Lexi! A tanári kar nevében: Takács Zoltán tanár Mit szól hozzá? B3 Kedves Olvasónk! Ha véleménye van egy témáról, legyen az helyi vagy nemzetközi, és szeretné megosztani másokkal, írjon a Kisalföldnek. Kérjük, ne felejtse el, hogy a levélnek tartalmaznia kell az ön nevét és teljes címét, bár névtelenségét kérésére garantáljuk. Próbálja olyan rövidre fogni mondandóját, amennyire csak tudja, és kérjük, hogy a közösség érdekében vesse papírra gondolatait. Szerkesztőségünk címét, ahová levelét várjuk, megtalálja a lap tetején, írását faxon is elküldheti kiadónkba. KISALFÖLD Vannak még teendők Szellemi tőkéjét tekintve Győr akár példakép is lehetne a városi forgalomtechnika és útépítés területén. Az ered­mény mégsem mindenütt ér­zékelhető. Vegyünk példát, amelyek önmagukért beszél­nek:­­ Eszperantó u.-Baross híd: a Zrínyi u. felől a Tihanyi út fe­lé haladókat a felfestett felező­vonal optikailag rávezeti a híd­­pillért övező kiemelt szegélyre vagy rosszabb esetben a pil­lérre, mivel itt a sávszélesség a megengedett minimum alá csökken. Az eredmény: meg­rongálódott futóművek és ke­réktárcsák, szabálytalanul, az ellentétes forgalmi sávban köz­lekedő autóbuszok és teher­gépkocsik - fokozott balesetve­szély. A műszaki megoldás a terület megtekintése után bár­kinek kézenfekvő (lenne). - Fehérvári út-Banai út: a csomópont geometriailag hi­bás, a Fehérvári útról balra kanyarodó irány kamionnal és járműszerelvénnyel járhatat­lan, illetve csak a cseppsziget „letárolásával” és az útpadká­ra, valamint az ellentétes for­galmi sávba történő áthajtás­sal járható, amint azt a nyo­mok is mutatják. A csomópont érthetetlen módon alulterve­zett, pedig a tervezésnél soha nem az aktuális igényeket, ha­nem a jövőben várható terhe­lést kel figyelembe venni (ipa­ri park, Győrszentiván). A je­lenlegi kiépítés ebben a for­mában és minőségben pénzki­dobás és alaposan megkérdő­jelezi „teremtői” szakértelmét.­­ Szigethy A. út-Shell-ben­­zinkút: ha ez így megy tovább, akkor lassan minden utcasar­ki trafik, fagylaltozó is meg­kaphatja a saját kis jelzőlám­pás csomópontját. Közös erő­vel sikerült végre megalkotni a város egyetlen olyan benzin­­kútját, ahol a be- és kihajtó vásárlókat percekig várakoz­tatják a piros lámpák. A jelző­lámpák telepítése elhibázott és érthetetlen. Egy benzinkút terhelése forgalmi szempontból igen csekély, amely nem indo­kol jelzőlámpás vezérlést. Az ilyen típusú szabályozás beik­tatása egy jól, zöldhullámra vezérelt rendszerbe kifejezet­ten káros, mivel ez nemkívána­tos forgalomlassuláshoz és ezáltal jelentősen megnövekvő zaj- és légszennyezéshez vezet. Furcsa módon a közeli, nagy­ságrendekkel nagyobb forgal­mi terhelésű Ifjúság körúti cso­mópont és a hasonló forgalmi adottságú ÖMV-benzin­­kút-Richter J. u.-Volán-telep­­hely komplexum jelzőlámpák nélkül is kitűnően üzemel.­­Virágpiac: az Aradi vérta­núk útja nyugati oldalán ér­kező, egyenesen továbbhala­dó gyalogosirány nincs kiépít­ve. A gyalogosok általában az egyenes és legrövidebb utat vá­lasztva átgázolnak a szegélyen, díszcserjéken. Ha már egyszer ez a tér a sétálóövezet része­ként lett kialakítva, akkor nem ártana alaposan átvizsgálni minden részét a tervezett fő felhasználók, a gyalogosok szemszögéből is. Ugyanez vo­natkozik a térről a Rába-part­­ra vezető járdára (illetve annak helyére) is. Érdemes lenne megfontolni a skandináv or­szágokban bevált módszert, amely szerint ott is kiépítik a járdát, ahol azt az igények (a kitaposott ösvények) jelzik. Re­mélhetően nem egy igénytelen, beton járólapos megoldás fog megvalósulni, hanem a tér töb­bi részén meglévő kiépítési szint.­­ Győrszentiván, útburko­latok: elszomorító az a trehány és dilettáns munka, amely több helyen, például az Egressy ut­cán látható: a burkolat helyen­ként szinte vetekszik az écsi próbapálya rázószakaszaival, elkészült egy szakasz burko­latának a megfejelése (nevez­zük egyszerűen csak buckás dombnak), a víztelenítés emi­att itt teljesen megoldatlan, és sikerült az új burkolatot immár sokadszor felbontani az aknák körül. Mivel ezeket a munká­kat a település és annak la­kóinak pénzén végzik, feltéte­lezem, hogy a műszaki ellenőr elszámol feléjük és sürgősen visszabontja, majd újraépítte­ti a hibás szakaszokat. Természetesen ezek csak ta­lálomra kiragadott példák és nem tükrözik a teljes helyzetet, de mindenképpen fontosak a város közlekedése szempontjá­ból. Nagyon remélem, hogy a felelős szakértők mindent meg fognak tenni az említett hibák kijavítása érdekében és a jövő­ben még körültekintőbben jár­nak el. Feladat még akad bő­ven... H. F. Győr Az értéktőzsde forgalma A Budapesti Értéktőzsde azonnali piacán csaknem 548 milliárd forint (duplikált) ár­folyamértékben kötöttek üz­leteket júliusban. A határidős piac forgalma meghaladta a 92 milliárd forintot. A rész­vényforgalom 35 százalékkal emelkedett júniushoz képest. A BÉT hivatalos részvényinde­xe, a BUX a hónap folyamán 1085 ponttal nőtt, július végén 7880,16 ponton zárt. A BÉT teljes kapitalizációja az előző hónaphoz képest 7,5 százalék­kal emelkedett, meghaladta a 3480 milliárd forintot. Ebből a részvények 48 százalékkal ré­szesedtek. A részvényekkel 273 milli­árd forint értékben keresked­tek a brókerek. A legnagyobb forgalmat a TVK és a Mol pa­pírjaival bonyolították. A TVK-ra több mint 78 milliárd forint értékben, az olajrészvé­nyekre 67 milliárd forint ér­tékben születtek üzletek. (MTI) ''KSH32GHF HIRDETÉSFELVÉTEL GYŐR Szt. István út 51. információ: 96/315-565 ,96/317-182 Szeptember 1., hétfő­­v: A Revita Televízió mai, élő műsora 18 órától a Kábel 10-es csatornán. GYŐRI SPORT TV - beszámoló a Győri ETO FC - Gázszer Fő Agárd NB 1-es bajnoki labdarúgó-mérkőzésről. • telefonos játékok nyereményekkel. Műsorvezető: Merenkő Péter 1997. szeptember 1., hétfő ÁLLÁSPONTUNK A szívek királynője Az egész világot megdöbbentette a tegnapi hír: Diana walesi hercegnő meghalt. Életét vesztette egy szörnyű au­tóbalesetben, mely Franciaország fővárosában valamivel éj­fél után történt. A hercegnő életéért hosszú órákig küzdöt­tek Párizs egyik kórházában, ám hiába volt minden erőfe­szítés, az orvostudomány ezúttal csatát vesztett, a ladyt, akit hazájában a szívek királynőjének is neveztek, már nem tudták megmenteni. Autóbaleset. A szó a váratlan, az értelmetlen, a tudomá­sul vehetetlen halált, a normális hétköznapok mögül hir­telen ránk törő szörnyeteget idézi. Sokszor és sokan hisszük, hogy közeli barátaink, hozzátartozóink, mi magunk kivé­telek vagyunk, velünk ilyesmi nem történhet meg, ben­nünket elkerülnek a tragédiák. Ám a valóság naponta rá­cáfol hiedelmeinkre, az utakon ezrek és ezrek halnak meg, végeláthatatlan az áldozatok sora. S a halál - amint azt a Diana hercegnővel történtek is bi­zonyítják - nem válogat. Egy pillanatnyi kihagyásért, egy felelőtlen mozdulatért, a féktelen rohanásért mindenki­nek, gazdagnak, szegénynek, csúnyának, szépnek, férfi­nak, nőnek, gyereknek, idősnek, jónak és rossznak egyaránt fizetnie kell, sokszor az életével. A sebesség nagy úr, élet­ről, halálról dönthet. A száguldás gyilkos, a legszeretetre­méltóbb, a legsegítőkészebb, a legnagyszerűbb, legneme­sebb embert is magával ragadhatja az örökkévalóságba. S ami a legfájdalmasabb, s egyben leginkább elgondol­kodtató, hogy a közlekedésben lejátszódó drámáknak nem csupán áldozatai, szemlélői, de sokszor előidézői is mi ma­gunk lehetünk. A hercegnő tragédiája figyelmeztet: több fi­gyelem, több fegyelem, több türelem szükségeltetik az uta­kon, mert a halál nem válogat... A NAP MONDÁSA ..nem dicsősége a sasnak, ha legyőzi a galambot... Giovanni Boccaccio (1313?—1375) olasz író Éjszaka motorkerékpárost előz. Kötelező-e a távolsági fény­szórót tompítani? a) Igen. b) Nem. A szombati feladványunkra adott helyes válasz: c). Dalból volt a lelke Egy tehetséges lakodalmas zenésztől búcsúztak a minap barátai, ismerősei és zenész­társai Szilsárkányban. Csiszár János halála mély megdöbbe­nést váltott ki azokból az em­berekből, akik tisztelték és ér­tékelték zenei képességeit. Év­tizedeken át szinte egy pilla­nat alatt felvidította a legszo­morúbb embert is lendületes és közvetlen stílusával. Nagyon hamar születtek a barátságok is, mert ritka az olyan ember, aki mindenkit egyaránt azo­nosnak tudatosít magában. A rábaközi mulatságok idején szinte alig volt egy szabad hét­végéje és ahogy az lenni szo­kott, környezetében a vidám­ságtól felbuzdult emberek gra­tuláltak produkciójának. A hangszerek voltak számára a legdrágább kincsei, mely titok­ról csupán a legjobb barátjá­nak, Rugli Ernőnek mesélt. Na­gyon sokszor segítette ki a sza­­nyi Rugli Béla és testvérei által alapított lakodalmas csapatot, ha betegség miatt nem tudott játszani valamelyikük. Leg­többször dobon játszott, de más hangszer is csodálatosan szólt a kezében. Azt a kedvességet, hűséges barátságot, amit Csi­szár János adott a szanyi Rug­li zenekarnak, most sem felej­tették el a tagok. Utolsó útjá­ra is elkísérték a Rugli testvé­rek és még a hangszerek is sír­tak azon a délutánon Szilsár­kányban. A helyiek, valamint a Rába­közben élő zenésztársai emlé­kükbe zárják a régi jó barátot. Csiszár János hatvanéves volt. Gulyás Attila Szany Főszerkesztői kinevezés Puskás Csabát, a Népszava eddigi főszerkesztő-helyettesét ne­vezte ki a Vasárnapi Hírek élére péntektől Fenyő János, a Vico Rt. elnöke. Puskás Csaba korábban - 1975 és 1989 között - a Kisalföld főszerkesztője volt. Műsorvezetők: Kocsis Rozi Rákász Gergely Fábián György Naponta 6-18 óráig, FM 103,1 MHz; kábelen 100, 7 MHz. BMC Rádió, 9023 Győr, Magyar u. 9. Tel.: 96/444-222 Kívánságműsor: Eurohivó 06-50-308-777 (x)

Next