Kisalföld, 1997. szeptember (52. évfolyam, 216-228. szám)
1997-09-16 / 216. szám
2 AKTUÁLIS Jóval magasabb büntetési tételek Új reklámtörvény (Folytatás az 1. oldalról.) - Milyen feladatokat ró önökre a megváltozott törvény? - A feladatok annak ellenére nem csökkennek, hogy a szabályozás a korábbiakhoz képest többet enged meg a reklámozók részére. Egy sor olyan megkötöttség jelentkezik viszont, ami több körültekintést igényel, mert megsértésük komolyabb szankciókat von maga után - mondta Simon István. - A büntetési lehetőség megnőtt, és bízunk abban, hogy jobban érvényt szerezhetünk a jogszabályoknak. Korábban is mindent megpróbáltunk, de a mindössze tízezer forintos büntetési tétel nem volt elrettentő hatású, főként a dohánytermékek közterületi reklámozása esetében. Most viszont államigazgatási eljárás keretében akár 100 ezer forintig emelkedhet a bírság, és emellett még külön bírságot is kiszabhatunk, ami akár több millió forintig terjedhet. Hétfőtől tilos közzétenni olyan reklámot, amely személyes jogokat vagy adatokat sért, erőszakra buzdít vagy közbiztonságot, környezetet, természetet károsító magatartásra ösztönöz, illetve félelemérzetet kelt. Ezeket a fogalmakat természetesen értelmezni kell a jövőben, ami várhatóan sok vitát jelent majd a szolgáltatók és az ellenőrző hatóság között. A törvény megtiltja a kimondottan gyermek- és fiatalkorúaknak szóló termékreklámokat, és a többi hirdetés sem gátolhatja lelki, erkölcsi vagy fizikai fejlődésüket. Nem szabad például alkoholt vagy dohányárut olyan sajtótermékben hirdetni, amely alapvetően a fiatal korosztályhoz szól, valamint az összes sajtótermék címoldalán és hátlapján sem. Hasonló tiltás érvényes a színházak és filmszínházak este 8 óra előtti, és az összes ifjúsági előadásaira, valamint a játékok csomagolására. Szintén tilos a fegyverek, lőszerek, robbanóanyagok és a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök reklámozása, kivéve a szakmai köröknek szóló reklámot. A sokat említett „kétszáz méteres szabály” a közoktatási és egészségügyi intézményekben, és a bejáratuktól számított 200 méteren belül nem engedi a dohány- és alkoholtartalmú termékek hirdetéseinek elhelyezését. Több reklámcég megkereste már a felügyelőséget ez ügyben, állásfoglalást kérve a helyszínekről, de az ilyen irányú felvilágosítás nem a hatóság feladata, kapacitásuk sincsen rá. A majdani ellenőrzéseknél kiderül, melyik helyszín található a tiltott zónában. A megyei fogyasztóvédelmi felügyelőség munkatársai-jelenleg két egyéb témavizsgálat során is - hétfőtől folyamatosan figyelik az új reklámtörvény elő_____________írásainak betartását. Az iskolák és kórházak körzetében a 200 mé- Képteres határt a reklámcégnek kell pontosan és szövegtudnia. (9736/5336/6/11) B. Z. I jjú aZ Anku Fi sina pia jijbun VD -jxTjJ KISALFÖLD Mit hozott az első Győri Szüret? Három napon át szüretelték a győriek a város kultúrájának legjavát, hogy nézőket csalogassanak a jobb sorsra érdemes zsinagógába. A civil kultúrprés véget ért, hogy milyen volt az első év „termése”, arról kérdeztük Hártyánál Jenő főszervezőt. - Realista ember vagyok, így a fesztivált nem szeretném sem túl-, sem alulértékelni. Volt néhány olyan program, amely az előzetes várakozást felülmúlta. Ilyen volt a zsinagógalánc - melyben együtt gondolkodtunk más városokkal-, a közönségtalálkozó Jirí Menzellel, a városi kultúrfórum. A programokkal párhuzamosan futott a kelet- és közép-európai film- és művészeti fesztiválok konferenciája. Tizenkét fesztivál közreműködésével létrehoztunk egy érdekvédelmi képviseletet. Ezzel a szövetséggel azt a helyzeti hátrányt szeretnénk behozni, ami a nyugati filmesekhez képest elég jelentős. Voltak kevésbé sikerült próbálkozásaink. A jövőben például lehetne javítani a civil szervezetek megjelenésén. Remélem, hogy többen csatlakoznak a felkérésünkre és a kivitelezésen is sikerül javítaniuk. Az ötlet mindenesetre annyira sikerült, hogy jövőre is szeretnék megrendezni a szüretet. A befogadó fesztivál jellegének megőrzése mellett várják a jelentkezőket. Az ügy érdekében a mediawave-esek továbbra is felajánlják szervezőrutinunkat.Az eredeti célhoz, hogy mielőbb, minél jobb állapotba kerüljön a zsinagóga, közelebb kerültek? - Felajánlások nem érkeztek, de sikerült valamiféle működőképes helyzetbe hozni az épületet, megmutatni azt, milyen lehetőségek rejlenek benne. Sokak fantáziája megmozdult, egy ötlet már meg is fogant: decemberben a szeretet ünnepéhez kapcsolódóan lehetne ismét kinyitni a kapukat. Ez egyben cél és ok is lenne arra, hogy az ablakokat beüvegezzék. WERNER A földszinten győri képzőművészek állították ki alkotásaikat. (9737/5390/2/16a) Fotó: H. V. Hartyándi Jenő Megjelent a Piactükör A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség és Minőségellenőrző Intézmények lapja, a Piactükör újra friss hírekkel, írásokkal várja olvasóit. A most megjelent 17. számban többek között arról írnak, hogy a telefontársaságok nem megfelelően tájékoztatják az ügyfeleket, a megbízható taxisok védjegyet kapnak, s a hígítók közül még mindig sok az egészségre ártalmas aromás és észtertartalmú termék. Az Árufigyelő oldalain hajápolási termékeket, padlószőnyegeket, játékokat, konyhai eszközöket, bútorokat, festékeket állítanak „tükör elé”. 1997. szeptember 16., kedd Carmen hangja Sebestyén Márta Világpremier világsztárokkal (Folytatás az 1. oldalról.) Kiss János balettigazgató elmondta, hogy a zeneszerző ragaszkodott Sebestyén Mártához, akinek egyszerűen „beleszeretett a hangjába”. Az énekesnő örömmel vállalta a felkérést és bécsi koncertjét követően ejtette útba egyeztetésre Győrt. A zeneszerző elkészült a művel, ezekben a napokban veszik fel Budapesten a Magyar Rádió stúdiójában a Failoni zenekar megszólaltatásában, az operaház gyerekkórusának közreműködésével. Benstead egyike a legtapasztaltabb és leghíresebb kortárs zeneszerzőknek Britanniában és nagyon keresett személy úgy az együttesek, mint a tánciskolák és kurzusok környékén egész Európában. Zenét szerzett többek között az Angol Nemzeti Balettnek, a Dán Királyi Balettnek, zenéjére táncoltak Las Vegas-i, német, francia együttesek. - Amikor elhatároztam, hogy elkészítem a Carmen című darabot, megkértem Christopher Bensteadet, hogy írjon hozzá zenét - emlékezett a születés pillanatára Robert North. - A tánc rejtélyes nyelve és a speciálisan hozzá írt zene lehetővé tette számunkra, hogy hűségesek legyünk a történethez, ami szenvedélyről, féltékenységről szól és Don Jose fatális vonzódásáról egy cigánylány iránt, amely elkerülhetetlen tragédiájukkal végződik. Rajongásom Spanyolországért, zenéjéért és a táncukért, valamint ez az örökzöld történet adja meg nekem azt a lehetőséget, hogy azzal foglalkozzam, amivel a legjobban szeretek: egy balett-történettel és sok tánccal. A győri premiernek hamar híre ment, már most érdeklődnek a franciák és „természetesen” a spanyolok. A koreográfus a napokban dönti el, ki legyen a címszereplő. W. K. ne A K -JB/MT[ A KISALFÖLD KIADÓ KFT. NAPILAPJA. Felelős vezető: DR. STEPHEN CHATT ügyvezető igazgató. Főszerkesztő: NYERGES CSABA. Kiadó és szerkesztőség: 9021 Győr, Újlak u. 4/a. Pojurs Telefon: 96/504-444. Titkárság: 96/504-411. Fax: 96/504-414. Szerkesztőség: 96/504-455. Kéziratot, fotót nem őrzünk meg és nem küldünk vissza. Hirdetésszervezés: 96/504-433. Hirdetésfelvétel A CSALÁD NAPILAPJA telefonon: 504-422. Hirdetésfelvételi iroda: 9022 Győr, Szent István út 51., 96/315-565, 317-182. Levélcím: 9002 Győr, Pf. 28. Soproni szerkesztőség: Móricz Zsigmond utca 1-3., telefon/fax: 99/340-320. Hirdetésfelvételi iroda: Előkapu 11. Telefon: 99/340-383. Hirdetésfelvétel telefonon: 99/338-962. Fax: 99/312-266. Mosonmagyaróvári szerkesztőség és hirdetésfelvétel: Engels u. 14. Szerkesztőség, telefon: 96/214-277. Hirdetésfelvétel és fax: 96/214-266. Információ: 96/215-866. Rábaközi szerkesztőség és hirdetésfelvétel: Csorna, Laky Döme u. 1., 96/263-172. Elektronikus szerkesztés: KISALFÖLD Kiadó Kft. Színes technika: KISALFÖLD Kiadó Kft. Grafikai Stúdiója. Előfizethető a postahivatalokban, a hírlapkézbesítőknél. Előfizetési díj: egy hónapra 699, negyedévre 2097 forint. Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Rt., árusítja a RABAHÍR Rt. és alternatív árusok. A Kisalföldben megjelent fotók megrendelhetők! Telefon: 96/504-461. A Kisalföld a Majesz (Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség tagja.) Készült a PRESSPRINT Kft. nyomdájában: 9021 GYŐR, ÚJLAK u. 4/a. Központi telefonszám: 96/504-434. Ügyvezető igazgató: dr. Stephen Chatt. Index: 26-060 HU ISSN 0133-1507 c. Hogyan vélekedünk az egészségről? (Folytatás az 1. oldalról.) A többéves munka keretében tavasszal megtörtént az adatgyűjtés, a Szakál Gyula szociológus által összeállított 240 kérdésből álló kérdőív ezer 18 és 70 év közötti győrihez jutott el a Széchenyi-főiskola hallgatóinak jóvoltából. Az elemzésben dr. Ferenczy Zoltán, a főiskola matematikai közgazdásza segédkezett. A munka részletes értékelése hamarosan napvilágot lát, Szakál Gyulával egyelőre a legérdekesebb adatok között tallóztunk. Mint a felmérésből kiderült, a győriek inkább a passzív egészségvédelmet választják. Megkísérlik a dohányzásról és az ivásról való lemondást, mint hogy az aktív egészséges életmóddal foglalkozzanak. Akik viszont mégis fordítanak rá energiát, azok jobbára a nők, a középkorúak, illetve a magasabb iskolai végzettségűek. Városunk polgárai az egészségügyi ellátást közepesnek minősítették, legjobban a háziorvosi ellátással, legkevésbé pedig a kórházakkal voltak megelégedve. A közbiztonságot a megkérdezettek átlagosnak tartották, éjszaka viszont kimutatható egy erős félelemérzés. A legriasztóbb bűnténytől, a gyilkossági kísérlettől Szigetben és Marcalvárosban tartanak leginkább, a legkevésbé pedig a Belvárosban - ahol mellesleg tipikus a csalástól, az autófeltöréstől, az utcai rablástól és a zaklatástól való félelem. A munkahelyeket, a munka minőségét illető vélekedések igen jók, mindezzel együtt azonban a győriek 66 százaléka nem elégszik meg azzal, ami van, erőteljesen törekszik a változtatásra. A győri mentalitás jellemzője a szorgalom és a feltörekvési vágy. Ezek az értékek fontosabbak, mint az egészség és a harmónia, melyet az anyagi boldogulásért a megkérdezettek ötöde áldozna fel. A kérdőívet kitöltött győriek többsége - közülük is a nők gyakrabban - kompenzálják alkohollal a kimerültség hatásait. S ha már a nemek közti különbségeknél tartunk: a mindennapi életben adódó feszültségeket a nők nehezebben viselik el, mint a férfiak. Többet használnak vérnyomáscsökkentő szereket és szívgyógyszereket, altatóhoz és nyugtatóhoz kétszer annyi nő folyamodik, mint férfi. A két nem félelemképe igen hasonlít egymáshoz, a különbség annyi, hogy a nők inkább a gyilkossági kísérletektől, a férfiak viszont az autólopástól félnek. Végül az egyik legelgondolkodtatóbb adat: a megkérdezett nők 6,7, a férfiak 3 százaléka vélte úgy, hogy nem érdemes élni... - D. P. A. - K