Kisalföld, 1998. április (53. évfolyam, 77-88. szám)
1998-04-01 / 77. szám
1998. április 1., szerda_______________________ * Menetrendet változtat a MÁV Utasfórum (Folytatás az 1. oldalról.) A tájékoztatón Barízsa Bálint elmondta: alapvető változások nem várhatók a Hegyeshalom-Budapest, Keleti pályaudvar fő útirányon, a közlekedés jelenlegi rendjét a MÁV továbbra is biztosítja. Kedves Ferenc az utasfórumot indokolva megemlítette: lehetőséget kívántak adni az érintett megyei lakosoknak, hogy kritikai észrevételeiket, tapasztalataikat már a menetrendváltás előtt megemlíthessék. A változások után ugyanis általában nagy számban érkeznek ilyen panaszok és vélemények, amelyeket már csak a következő menetrendben tudnak hasznosítani. A MÁV az új igényekre válaszul egyfajta „marketingszemlélettel” kívánja megoldani a vonatok indulásának, érkezésének és a megállók közbeiktatásának kérdését, ezért tegnap délelőtt a térség polgármesterei számára szintén fórumot szerveztek. A szűkülő anyagi lehetőségek ellenére megpróbálnak alkalmazkodni a társadalmi változásokhoz, így a csökkenő munkahelyi forgalomhoz és a diákok növekvő utazási igényéhez. A minőség jegyében egyre több várost kapcsolnak be az InterCity- és EuroCityhálózatokba. A fontosabb eltérések között Baritsa Bálint megemlítette a Liszt Ferenc EuroCity expresszt, amely két órával korábban érkezik Győrbe, helyét az Arrabona expressz veszi át. Ugyanekkor a Slovan nemzetközi gyorsvonat Prága felé kínál csatlakozást, visszafelé (Budapest irányába) pedig déli fél egykor áll meg. Románia felé az eddig csak a fővárosból induló Ovidius nemzetközi gyorsvonat biztosít utazási lehetőséget. Szombathelyről 17 óra 7 perckor érkezik a kisalföldi megyeszékhelyre és tíz percet vár. A 7.50-es miskolci gyorsvonat Debrecen-Záhony útvonalon fog közlekedni. Sokak igényét szolgálja az újítás, melynek értelmében a fővárosba érkező InterCity-vonatok megállnak a kelenföldi pályaudvaron is. A hétvégén közlekedő gyorsvonatok ezentúl Ács és Nagyszentjános állomásokon sem haladnak át megállás nélkül. Nosztalgikus nevű éjszakai vonat lép be az új rendszerbe Budapest és Berlin között. A Metropol expressz „Euronight” szerelvénye este hat órakor fut ki Budapestről, 19.20-kor érkezik Győrbe, majd Bécs, Nürnberg és Lipcse érintésével másnap reggelre ér a német fővárosba. A fórum egyik vendége a Veszprémvarsányba 14.35 és 22.35 órakor induló munkásvonatok későbbi indítását kérte, mivel ezeket munkahelyéről alig tudja elérni. Kérése részben máris teljesült, a délutáni vonat 14.54-kor indul az új menetrend szerint, az esti időpontot azonban még több vállalattal egyeztetik. Egy másik érdeklődő örömmel nyugtázta, hogy a Kálmán Imre nemzetközi expresszel belföldi utazás is lehetséges, de sérelmezte, hogy a Pápára induló éjszakai gyors negyedórával hamarabb indul Győrből, mint ahogyan a gyorsvonat befut. Kérésének egyelőre nem tudtak eleget tenni, mivel a délutános műszakból hazaindulók számára valószínűleg túl hosszú lenne a várakozás, de ezt a kérdést a MÁV szintén megvizsgálja. - BURKUS - Ifjúsági találkozó az európai kapcsolatokért Tíz ország bevonásával nemzetközi ifjúsági konferenciát tervez nyárra a győri Jedlik Ányos Informatikai Szakközépiskola és Gimnázium diákönkormányzata. Az állami forrás mellett a város diákmozgalmi célokat szolgáló pénzkeretéből is szeretnének kapni az egyhetes rendezvény létrehozására. A hatvan külföldi diák részvételével szervezendő konferencia fő témája - az iskola profiljából adódóan - az informatika lesz. Gera Krisztián főmunkatárs elmondta, hogy tíz nemzet ifjúsággal foglalkozó szervezetét keresték meg, az országokból hat-hat diák érkezne. Utazási költségeiket az ottani szervezet pályázatán elnyert pénzből állnák, míg a győrieknek a rendezvény lebonyolítására kell pénz. - Központi forrásból, a Mobilitás Ifjúsági Szolgálattól 900 ezer forintot szeretnénk nyerni és a városi önkormányzattól is remélünk támogatást - mondta az ötödéves Gera Krisztián. - A rendezvény idén nyáron június 29. és július 6. között zajlana. A konferencia végeztével azonban nem tekintenénk befejezettnek a feladatunkat, mivel a román és kilenc európai uniós tagországból érkező diákkal, illetve szervezeteikkel hosszú távú kapcsolatokat kívánunk kiépíteni. A kommunikációt a későbbiekben az Interneten tartanánk és megismerkednénk az ifjúság helyzetével külföldön. A nyári program során tízfős csoportokban folynának a beszélgetések a diákok helyzetétől kezdve a számítástechnikáig. Jelenleg a programok összeállítását végzik, annyi azonban bizonyos, hogy a vendégeknek bemutatnák Győrt és elvinnék őket a Balatonra is. - Április közepéig önkormányzati pénzből írunk ki pályázatot, ahol meg kell mérettetniük. Itt a többi ifjúsági szervezettel egyenlő eséllyel indulhatnak és nagy valószínűséggel nyerhetnek is - nyilatkozta Hellenport Györgyné. BUG A konferencia szervezői: Bognár Krisztián és Gera Krisztián. (9814/6434/7/18) Fotó: SZ. Ö. KISALFÖLD Haryas Istvánná Zászlós István Nagy Miklósné Németh Ferenc Kővári Béla Horváth Ferenc (9814/6439/6/14a) (9814/6439/7/21) (9814/6439/1/2a) (9814/6439/3/17a) (9814/6439/1/4a) (9814/6439/2/14a) AKTUÁLIS 3 Mit szól hozzá? Metró épül (Folytatás a 1. oldalról.) Szerkesztőségünk úgy vélekedett, hogy a grandiózus ötlet híre tekinthető egyféle hivatalos kiszivárogtatásnak, mellyel a város polgárainak véleményét kívánták szondázni. Ilyen meggondolásból kérdeztük tegnap, április elseje, a könnyed tréfálkozás napja előtt, a győri utcát járva olvasóink véleményét. Harnyas Istvánnál - Marcalvárosban lakunk, vállalkozásunk viszont Abdán van. Ezért bennünket a metró csak részben érintene, de biztosan sok ember számára hasznos lesz. Azt persze nem egészen értem, honnan lesz Győrnek ehhez pénze. Zászlós István: - Nézzék, bármennyire jó lenne az a metró, nem hiszem, hogy a közeljövőben képes lesz Győr megépíteni. Mint ötlet persze nagyon érdekes, mert a város közlekedése rendkívül bonyolult. Nagyon jó lenne tehermentesíteni a belvárost. De kérem szépen, én már nemigen fogom megérni. Nagy Miklósné: - Komolyan mondják? Ez óriási! Győr lesz az első magyar vidéki város, amelyiknek földalattija van. Nagyon lelkesítő elképzelés. Németh Ferenc: - Ha a város jelenlegi közlekedésére gondolok, azt kell mondanom, hogy jó lenne. De Győr méretéhez képest túl nagy egy igen beruházás. Az arra fordítandó pénzt én szociális célokra költeném. Kővári Béla: - Ez nem igaz, el vagyok ragadtatva a tervtől. Nagyon jó. Már korábban kellett volna a metró, de most sem lesz későn. Tényleg óriási. Ki kell dolgozni és megpályáztatni, az építse, aki a legolcsóbb ajánlatot adja. Kisbácsát, az egész Szigetközt közelebb hozhatja a városhoz. Ez egy olyan ötlet, aminek mindenki örülni fog. Horváth Ferenc: Metró Győrben? Nem rossz. És azt hallották, hogy csatorna kötné össze Győrt a Balatonnal? A Bakonyon át hajózhatnánk hazafelé. Időgép: a Magyar Távirati Iroda 2008. április 1-jén jelentette, hogy Győr, az észak-dunántúli régió központja metrót épít. A város önkormányzata éles vitában hozta meg döntését: az egyik önkormányzati képviselő emlékeztetett rá, hogy a földalatti építésének ötlete 1998. április 1-jén már megjelent a Kisalföld akkori számában... FERENCZI JÓZSEF Megszűnne a zsúfoltság Ha késlekedik a döntés, több lesz a kiadás Ne legyen Győr a szennyvizek városa! (Folytatás az 1. oldalról.) Az eredetileg a bős-nagymarosi beruházás részeként indult építkezést állami pénzekből finanszírozták, ám a legújabb törvények szerint az önkormányzatok felelősek a szennyvíztisztításért. A helyzetet komplikálja, hogy a tisztítómű fele kincstári, azaz állami tulajdon. - A rendszer befejezésének halogatása a jövőben felesleges kiadásokkal is járhat - mondta Cserhalmi József. - Készülőben van egy kormányrendelet, amely szerint a közművekkel ellátott településeken környezetterhelési díjat vetnek ki azokra, akik nem zárt rendszerbe, hanem például a természetet károsító derítőkbe vagy a szabadba engedik szennyvizüket. Eszerint a várost is büntetni lehetne, hiszen félig se tisztítottan ömlik a Mosoni-Dunába a kommunális és ipari szennyvíz. Akkor lehet elfogadni Győr csatornázásának befejezését, ha a szennyvíztisztító is teljes egészében üzemel, nem csupán részlegesen. A Pannon-Víz Rt. tulajdonában a berendezés mechanikai része van, a biológiai tisztító - ami hiányos működése miatt további beruházást igényel a Kincstári Vagyonkezelő Részvénytársaságé, ám a Pannon-Víz Rt. üzemelteti. A csatornarendszer nem kellő kihasználtsága miatt pang a szennyvíz a vezetékekben. A tisztítót ugyanis 80, a csöveket pedig 160 ezer köbméter napi szennyvízhozamra méretezték, ám a lakossági fogyasztás, illetve főleg az ipari felhasználás visszaesése miatt nincs kellő vízmennyiség a szenny szállítására. Ráadásul a korszerűsödő ipar ezután még kevesebb vizet használ, ami még több esélyt ad a bűz kialakulására. A bizottság állásfoglalása szerint a városnak mindenképpen lépnie kell a beruházás mihamarabbi befejezése érdekében. Fontos ez azért is, mert a folyóba ömlő káros anyagok a közeli ivóvízbázisra, valamint az építendő gönyűi kikötőre is kedvezőtlenül hatnak. A gyakorlatban a próbaüzem során minden olyan variációt kipróbáltunk a tisztítóművön, ami normális esetben bekövetkezhet - mondta dr. Neiger Róbert, a Pannon-Víz Rt. műszaki fejlesztési igazgatója. - A frissen kapott adatok és mai ismereteink szerint - hacsak nem történik nagy üzemzavar, például műtárgykiesés - nem fordulhat elő az 1995-96-os bűzkiáramláshoz hasonló eset. - A városnak a jelenlegi 25 százalékos állami forráson kívül másra nincs kilátása, ugyanis a központi környezetvédelmi alap előzetes tájékoztatás szerint nem tud pénzt adni a célra - nyilatkozta Balogh József polgármester. - Úgyszintén kútba esett a környezetvédelmi és a vízgazdálkodási tárcák segítsége, miszerint Phare-pénzekből szereznének támogatást. A kétmilliárd forintnyi költséget pedig Győr képtelen egymaga állni. A malmunkra hajtja a vizet, hogy tulajdona révén a kincstár is érdekelt a megoldásban. Le kell azonban szögezni: előrelépés csak azután várható, hogy a szlovákokkal kompromisszum születik és egyértelműsödik a magyar állami szerepvállalás. BUGOVICS A vezető vállán a felelősség Továbbképzést tartottak a taxisoknak A Győri Ipartestület rendszeres továbbképzést tart a hozzá tartozó taxis vállalkozók részére. Ebben oroszlánrészt vállal a Győr-Moson-Sopron Megyei Közlekedési Felügyelet, mely az eltelt időszakban a szakelőadókat biztosította a programhoz. Idén a továbbképzés lebonyolításában a Győr- Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara támogatta a Győri Ipartestületet. A március 24-én és 25-én rendezett KRESZ-vetélkedő helyezettjeinek járó díjat tegnap adta át Vápár József, az iparkamara igazgatója. Hancz István, az ipartestület ügyvezetője örömmel említette meg, hogy a képzés keretén belül negyvenheten önként vállalták a teszt kitöltését, a megmérettetést, melyen a taxisok kilencven százaléka részt vett. A két csoportban három-három díjat osztott ki a kamara. Az egyik csoportban első helyen Szente Zoltán teljesített, a második Hartl József, a harmadik pedig Stefanics György lett. A másik csoportban Darázs János bizonyult a legjobbnak. Mögötte Bancsó József végzett, a harmadiknak járó jutalmat Hokstok István vitte el. Vápár József kamarai igazgató kifejtette: rendkívül fontos, hogy a gazdasági életben részt vevők folyamatosan fejleszthessék tudásukat. A mind veszélyesebbé váló közlekedésben - tette hozzá a közlekedési felügyelet vezetője - ha úgy tetszik, a taxis vállán van a legnagyobb felelősség. LACZO Javítgatják, szépítik a Baross utat (Folytatás az 1. oldalról.) A polgárőrség ellentételezésül vállalta, hogy tagjai az önkormányzat által kért területeken - oktatási és „betörésviselt” közintézmények környékén - fokozottan járőröznek, valamint külön megbízatás számukra a diszkók környékének ellenőrzése. Marcalvárosban ingyenesen bocsátott a polgármesteri hivatal az egyesület rendelkezésére egy irodát, a kiadásokat is a támogatásból fedezhetik. A közel négyéves polgárőrség 217 tagot számlál és a rendőrség szerint eredményesen működik. A sajtótájékoztatón még szó esett arról, hogy ma diákönkormányzatot lát vendégül a győri városháza. Délelőtt a diákpolgármester ésalpolgármesterek valódi kollégáik munkájával, a diákképviselők pedig a hivatal irodáinak működésével ismerkednek, majd délután két órától diákközgyűlést tartanak. A főbb témák közül megvitatják a város oktatási, sport- és ifjúsági helyzetét, valamint a városfejlesztéssel is foglalkoznak. A hivatal vezetőinek nem titkolt célja, hogy felkeltsék a fiatalok közügyek iránti érdeklődését és megismertessék velük az önkormányzat feladatait. BUG Két Lotti A 14. heti „Két Lotti (33-ból 3-at)” játékban a 3+3-asokra jutó, összesen nettó 92.286.372 forint tovább halmozódik. A 3 találatosok nettó nyereménye: 68.499 forint. A 2 találatosoké: 329 forint. A „Két Lotti” nyerőszámai: 23, 47, 61 és 12,16,38. Politikai hirdetés TORGYÁN GYŐRBEN! Dr. Torgyán József a Független Kisgazdapárt elnöke ismerteti pártja programját április 5-én (vasárnap), 10 órakor a győri Rába moziban. MINDENKIT SZERETETTEL VÁRUNK!