Kisalföld, 1998. április (53. évfolyam, 77-88. szám)

1998-04-01 / 77. szám

1998. április 1., szerda_______________________ * Menetrendet változtat a MÁV Utasfórum (Folytatás az 1. oldalról.) A tájékoztatón Barízsa Bálint elmondta: alapvető változások nem várhatók a Hegyesha­­lom-Budapest, Keleti pályaud­var fő útirányon, a közlekedés jelenlegi rendjét a MÁV tovább­ra is biztosítja. Kedves Ferenc az utasfórumot indokolva megem­lítette: lehetőséget kívántak ad­ni az érintett megyei lakosok­nak, hogy kritikai észrevételei­ket, tapasztalataikat már a me­netrendváltás előtt megemlít­hessék. A változások után ugyanis általában nagy szám­ban érkeznek ilyen panaszok és vélemények, amelyeket már csak a következő menetrend­ben tudnak hasznosítani. A MÁV az új igényekre vála­szul egyfajta „marketingszem­lélettel” kívánja megoldani a vonatok indulásának, érkezé­sének és a megállók közbeikta­tásának kérdését, ezért tegnap délelőtt a térség polgármeste­rei számára szintén fórumot szerveztek. A szűkülő anyagi lehetőségek ellenére megpró­bálnak alkalmazkodni a társa­dalmi változásokhoz, így a csök­kenő munkahelyi forgalomhoz és a diákok növekvő utazási igé­nyéhez. A minőség jegyében egyre több várost kapcsolnak be az InterCity- és EuroCity­­hálózatokba. A fontosabb eltérések között Baritsa Bálint megemlítette a Liszt Ferenc EuroCity exp­resszt, amely két órával koráb­ban érkezik Győrbe, helyét az Arrabona expressz veszi át. Ugyanekkor a Slovan nemzet­közi gyorsvonat Prága felé kínál csatlakozást, visszafelé (Buda­pest irányába) pedig déli fél egy­kor áll meg. Románia felé az eddig csak a fővárosból induló Ovidius nemzetközi gyorsvonat biztosít utazási lehetőséget. Szombathelyről 17 óra 7 perc­kor érkezik a kisalföldi megye­­székhelyre és tíz percet vár. A 7.50-es miskolci gyorsvonat Debrecen-Záhony útvonalon fog közlekedni. Sokak igényét szolgálja az újítás, melynek ér­telmében a fővárosba érkező In­­terCity-vonatok megállnak a kelenföldi pályaudvaron is. A hétvégén közlekedő gyorsvona­tok ezentúl Ács és Nagyszentjá­­nos állomásokon sem haladnak át megállás nélkül. Nosztalgikus nevű éjszakai vonat lép be az új rendszerbe Budapest és Berlin között. A Metropol expressz „Euronight” szerelvénye este hat órakor fut ki Budapestről, 19.20-kor érkezik Győrbe, majd Bécs, Nürnberg és Lipcse érin­tésével másnap reggelre ér a né­met fővárosba. A fórum egyik vendége a Veszprémvarsányba 14.35 és 22.35 órakor induló munkásvo­natok későbbi indítását kérte, mivel ezeket munkahelyéről alig tudja elérni. Kérése részben máris teljesült, a délutáni vo­nat 14.54-kor indul az új menet­rend szerint, az esti időpontot azonban még több vállalattal egyeztetik. Egy másik érdeklő­dő örömmel nyugtázta, hogy a Kálmán Imre nemzetközi exp­­resszel belföldi utazás is lehet­séges, de sérelmezte, hogy a Pá­pára induló éjszakai gyors ne­gyedórával hamarabb indul Győrből, mint ahogyan a gyors­vonat befut. Kérésének egyelőre nem tudtak eleget tenni, mivel a délutános műszakból hazain­­dulók számára valószínűleg túl hosszú lenne a várakozás, de ezt a kérdést a MÁV szintén megvizsgálja. - BURKUS - Ifjúsági találkozó az európai kapcsolatokért Tíz ország bevonásával nem­zetközi ifjúsági konferenciát tervez nyárra a győri Jedlik Ányos Informatikai Szakközép­­iskola és Gimnázium diákön­kormányzata. Az állami forrás mellett a város diákmozgalmi célokat szolgáló pénzkeretéből is szeretnének kapni az egyhe­tes rendezvény létrehozására. A hatvan külföldi diák rész­vételével szervezendő konferen­cia fő témája - az iskola profil­jából adódóan - az informatika lesz. Gera Krisztián főmunka­társ elmondta, hogy tíz nemzet ifjúsággal foglalkozó szerveze­tét keresték meg, az országok­ból hat-hat diák érkezne. Uta­zási költségeiket az ottani szer­vezet pályázatán elnyert pénz­ből állnák, míg a győrieknek a rendezvény lebonyolítására kell pénz. - Központi forrásból, a Mo­bilitás Ifjúsági Szolgálattól 900 ezer forintot szeretnénk nyerni és a városi önkormányzattól is remélünk támogatást - mondta az ötödéves Gera Krisztián. - A rendezvény idén nyáron jú­nius 29. és július 6. között zaj­lana. A konferencia végeztével azonban nem tekintenénk befe­jezettnek a feladatunkat, mivel a román és kilenc európai uni­ós tagországból érkező diákkal, illetve szervezeteikkel hosszú távú kapcsolatokat kívánunk kiépíteni. A kommunikációt a későbbiekben az Interneten tar­tanánk és megismerkednénk az ifjúság helyzetével külföldön. A nyári program során tízfős csoportokban folynának a be­szélgetések a diákok helyzetétől kezdve a számítástechnikáig. Jelenleg a programok összeállí­tását végzik, annyi azonban bi­zonyos, hogy a vendégeknek be­mutatnák Győrt és elvinnék őket a Balatonra is. - Április közepéig önkor­mányzati pénzből írunk ki pá­lyázatot, ahol meg kell mérettet­niük. Itt a többi ifjúsági szerve­zettel egyenlő eséllyel indulhat­nak és nagy valószínűséggel nyerhetnek is - nyilatkozta Hel­­lenport Györgyné. BUG A konferencia szervezői: Bognár Krisztián és Gera Krisztián. (9814/6434/7/18) Fotó: SZ. Ö. KISALFÖLD Har­yas Istvánná Zászlós István Nagy Miklósné Németh Ferenc Kővári Béla Horváth Ferenc (9814/6439/6/14a) (9814/6439/7/21) (9814/6439/1/2a) (9814/6439/3/17a) (9814/6439/1/4a) (9814/6439/2/14a) AKTUÁLIS 3 Mit szól hozzá? Metró épül (Folytatás a 1. oldalról.) Szerkesztőségünk úgy véle­kedett, hogy a grandiózus ötlet híre tekinthető egyféle hivata­los kiszivárogtatásnak, mellyel a város polgárainak véleményét kívánták szondázni. Ilyen meg­gondolásból kérdeztük tegnap, április elseje, a könnyed tréfál­kozás napja előtt, a győri utcát járva olvasóink véleményét. Harnyas Istvánnál - Marcal­­városban lakunk, vállalkozá­sunk viszont Abdán van. Ezért bennünket a metró csak részben érintene, de biztosan sok ember számára hasznos lesz. Azt per­sze nem egészen értem, honnan lesz Győrnek ehhez pénze. Zászlós István: - Nézzék, bármennyire jó lenne az a met­ró, nem hiszem, hogy a közel­jövőben képes lesz Győr meg­építeni. Mint ötlet persze na­gyon érdekes, mert a város közlekedése rendkívül bonyo­lult. Nagyon jó lenne teher­mentesíteni a belvárost. De ké­rem szépen, én már nemigen fogom megérni. Nagy Miklósné: - Komolyan mondják? Ez óriási! Győr lesz az első magyar vidéki város, amelyiknek földalattija van. Nagyon lelkesítő elképzelés. Németh Ferenc: - Ha a vá­ros jelenlegi közlekedésére gondolok, azt kell mondanom, hogy jó lenne. De Győr mére­téhez képest túl nagy egy igen beruházás. Az arra fordítan­dó pénzt én szociális célokra költeném. Kővári Béla: - Ez nem igaz, el vagyok ragadtatva a terv­től. Nagyon jó. Már korábban kellett volna a metró, de most sem lesz későn. Tényleg óriá­si. Ki kell dolgozni és megpá­lyáztatni, az építse, aki a leg­olcsóbb ajánlatot adja. Kisbá­­csát, az egész Szigetközt köze­lebb hozhatja a városhoz. Ez egy olyan ötlet, aminek min­denki örülni fog. Horváth Ferenc:­­ Metró Győrben? Nem rossz. És azt hal­lották, hogy csatorna kötné össze Győrt a Balatonnal? A Bakonyon át hajózhatnánk ha­zafelé. Időgép: a Magyar Távirati Iroda 2008. április 1-jén jelen­tette, hogy Győr, az észak-du­nántúli régió központja metrót épít. A város önkormányzata éles vitában hozta meg dönté­sét: az egyik önkormányzati képviselő emlékeztetett rá, hogy a földalatti építésének ötlete 1998. április 1-jén már megje­lent a Kisalföld akkori számá­ban... FERENCZI JÓZSEF Megszűnne a zsúfoltság Ha késlekedik a döntés, több lesz a kiadás Ne legyen Győr a szennyvizek városa! (Folytatás az 1. oldalról.) Az eredetileg a bős-nagyma­rosi beruházás részeként indult építkezést állami pénzekből fi­nanszírozták, ám a legújabb törvények szerint az önkor­mányzatok felelősek a szenny­víztisztításért. A helyzetet komplikálja, hogy a tisztítómű fele kincstári, azaz állami tulaj­don. - A rendszer befejezésének halogatása a jövőben felesle­ges kiadásokkal is járhat - mondta Cserhalmi József. - Ké­szülőben van egy kormányren­delet, amely szerint a közmű­vekkel ellátott településeken környezetterhelési díjat vetnek ki azokra, akik nem zárt rend­szerbe, hanem például a ter­mészetet károsító derítőkbe vagy a szabadba engedik szennyvizüket. Eszerint a vá­rost is büntetni lehetne, hiszen félig se tisztítottan ömlik a Mo­soni-Dunába a kommunális és ipari szennyvíz. Akkor lehet el­fogadni Győr csatornázásának befejezését, ha a szennyvíztisz­tító is teljes egészében üzemel, nem csupán részlegesen. A Pannon-Víz Rt. tulajdo­nában a berendezés mechani­kai része van, a biológiai tisz­tító - ami hiányos működése miatt további beruházást igé­nyel­­ a Kincstári Vagyonkeze­lő Részvénytársaságé, ám a Pannon-Víz Rt. üzemelteti. A csatornarendszer nem kellő ki­használtsága miatt pang a szennyvíz a vezetékekben. A tisztítót ugyanis 80, a csöveket pedig 160 ezer köbméter napi szennyvízhozamra méretezték, ám a lakossági fogyasztás, illet­ve főleg az ipari felhasználás visszaesése miatt nincs kellő vízmennyiség a szenny szállítá­sára. Ráadásul a korszerűsödő ipar ezután még kevesebb vizet használ, ami még több esélyt ad a bűz kialakulására. A bizottság állásfoglalása szerint a városnak minden­képpen lépnie kell a beruhá­zás mihamarabbi befejezése érdekében. Fontos ez azért is, mert a folyóba ömlő káros anyagok a közeli ivóvízbázis­ra, valamint az építendő gö­­nyűi kikötőre is kedvezőtle­nül hatnak.­­ A gyakorlatban a próba­üzem során minden olyan va­riációt kipróbáltunk a tisztító­művön, ami normális esetben bekövetkezhet - mondta dr. Neiger Róbert, a Pannon-Víz Rt. műszaki fejlesztési igazga­­tója. - A frissen kapott adatok és mai ismereteink szerint - hacsak nem történik nagy üzemzavar, például műtárgy­kiesés - nem fordulhat elő az 1995-96-os bűzkiáramláshoz hasonló eset. - A városnak a jelenlegi 25 százalékos állami forráson kí­vül másra nincs kilátása, ugyanis a központi környe­zetvédelmi alap előzetes tájé­koztatás szerint nem tud pénzt adni a célra - nyilat­kozta Balogh József polgár­­mester. - Úgyszintén kútba esett a környezetvédelmi és a vízgazdálkodási tárcák se­gítsége, miszerint Phare-pén­­zekből szereznének támoga­tást. A kétmilliárd forintnyi költséget pedig Győr képtelen egymaga állni. A malmunkra hajtja a vizet, hogy tulajdona révén a kincstár is érdekelt a megoldásban. Le kell azon­ban szögezni: előrelépés csak azután várható, hogy a szlo­vákokkal kompromisszum születik és egyértelműsödik a magyar állami szerepvál­lalás. BUGOVICS A vezető vállán a felelősség Továbbképzést tartottak a taxisoknak A Győri Ipartestület rend­szeres továbbképzést tart a hoz­zá tartozó taxis vállalkozók ré­szére. Ebben oroszlánrészt vál­lal a Győr-Moson-Sopron Me­gyei Közlekedési Felügyelet, mely az eltelt időszakban a szakelőadókat biztosította a programhoz. Idén a továbbkép­zés lebonyolításában a Győr- Moson-Sopron Megyei Keres­kedelmi és Iparkamara támo­gatta a Győri Ipartestületet. A március 24-én és 25-én rende­zett KRESZ-vetélkedő helye­zettjeinek járó díjat tegnap ad­ta át Vápár József, az iparka­mara igazgatója. Hancz István, az ipartestület ügyvezetője örömmel említette meg, hogy a képzés keretén be­lül negyvenheten önként vál­lalták a teszt kitöltését, a meg­mérettetést, melyen a taxisok kilencven százaléka részt vett. A két csoportban három-há­rom díjat osztott ki a kamara. Az egyik csoportban első he­lyen Szente Zoltán teljesített, a második Hartl József, a har­madik pedig Stefanics György lett. A másik csoportban Darázs János bizonyult a legjobbnak. Mögötte Bancsó József végzett, a harmadiknak járó jutalmat Hokstok István vitte el. Vápár József kamarai igaz­gató kifejtette: rendkívül fon­tos, hogy a gazdasági életben részt vevők folyamatosan fej­leszthessék tudásukat. A mind veszélyesebbé váló közlekedésben - tette hozzá a közlekedési felügyelet vezető­je - ha úgy tetszik, a taxis vál­lán van a legnagyobb felelős­ség. LACZO Javítgatják, szépítik a Baross utat (Folytatás az 1. oldalról.) A polgárőrség ellentételezé­sül vállalta, hogy tagjai az ön­­kormányzat által kért területe­ken - oktatási és „betörésvi­selt” közintézmények környé­kén - fokozottan járőröznek, valamint külön megbízatás szá­mukra a diszkók környékének ellenőrzése. Marcalvárosban ingyenesen bocsátott a polgár­­mesteri hivatal az egyesület rendelkezésére egy irodát, a ki­adásokat is a támogatásból fe­dezhetik. A közel négyéves pol­gárőrség 217 tagot számlál és a rendőrség szerint eredményesen működik. A sajtótájékoztatón még szó esett arról, hogy ma diákön­kormányzatot lát vendégül a győri városháza. Délelőtt a di­ákpolgármester és­­alpolgár­mesterek valódi kollégáik mun­kájával, a diákképviselők pedig a hivatal irodáinak működésé­vel ismerkednek, majd délután két órától diákközgyűlést tar­tanak. A főbb témák közül megvitatják a város oktatási, sport- és ifjúsági helyzetét, va­lamint a városfejlesztéssel is foglalkoznak. A hivatal vezetői­nek nem titkolt célja, hogy fel­keltsék a fiatalok közügyek iránti érdeklődését és megis­mertessék velük az önkormány­zat feladatait. BUG Két Lotti A 14. heti „Két Lotti (33-ból 3-at)” játékban a 3+3-asokra ju­tó, összesen nettó 92.286.372 forint tovább halmozódik. A 3 találatosok nettó nyeremé­nye: 68.499 forint. A 2 találatosoké: 329 forint. A „Két Lotti” nyerőszá­mai: 23, 47, 61 és 12,16,38. Politikai hirdetés TORGYÁN GYŐRBEN! Dr. Torgyán József a Független Kisgazdapárt elnöke ismerteti pártja programját április 5-én (vasárnap), 10 órakor a győri Rába moziban. MINDENKIT SZERETETTEL VÁRUNK!

Next