Kisalföld, 1998. április (53. évfolyam, 89-101. szám)

1998-04-25 / 97. szám

1998. április 25., szombat Gondozzák a nemzeti örökséget 1. oldal­o*■ A koszorúzás során számta­lan intézmény, szervezet képvi­selőj­e járult az emlékműhöz. Kazinczy emlékének adózott egyebek között az újvidéki Vaj­dasági Nyelvművelők Köre, az erdélyi Szanka György Nyelv­művelő Kör, a Somorjai Ma­gyar Gimnázium, a névadó is­kola, valamint a szakközépis­kolák, szakmunkásképzők. Kilenc órakor a városházára vonult a tömeg, ahol a somorjaiak előadása előtt Né­meth Tibor iskolaigazgató be­szélt a versenyről. - Kívánom, hogy ez a ver­seny is legyen olyan közösségi élmény forrása, amely nemcsak személyes gazdagodásunk, nem is csupán emberi mivoltunk legszebb tanúsága, hanem nemzeti létünk, magyarságtu­datunk cselekvő átélésének is kiváló alkalma és bizonysága. Péchy Blanka emlékét őrzi, új­ra és újra felidézi a hangzó nyelvért, a szép, tiszta beszédért folytatott küzdelmet, ez a ver­seny is, amely most is, mint mindig, e szép örökség gondo­zására kötelez. L.B A városháza adott otthont a somorjaiak megnyitóműsorának. (9817/6552/6/17) Fotó: Szűk D. Hét hold kukorica jöhettek műholdak, számító­­gépes világhálózatok, a házi­állatok helyett tamagocsik, a hagyományos földművelést, az igáslovak befogását máig sem tudta kiszorítani mindenütt a modern technika. Hogy kény­szerből vagy romantikából huzatják-e lóval a vetőgépet? Nem ez a fő kérdés, hiszen egy rozzant traktort olcsó pénzért biztosan lehetne találni. Kü­lönleges atmoszférája van an­nak, ha ember és ló együtt dol­gozik. Ottjártunkkor Dunaki­­liti határában Mark Károly fog­ta a kantárt, Farkas Tiborolt a „gépfaros”. A hétholdas ku­koricatábla végén, a fordulók­nál várta őket a vetőmag, meg a demizson. Szépen sütött a nap, a föld befogadta a kuko­ricaszemeket. Kell ennél több? Mark Gábor világmegváltó terveket nem szövöget. Nyug­díjaséveit tölti, és gazdálkodik. A termést föleszik az állatok. A földet meg majd, ha eljön az ideje, és neki nem lesz már ked­ve a határt járni, megkapják a haverok. Merthogy minden gyerek hátat fordított a mező­­gazdaságnak. Az unokáknak talán nagyapa lováról mesél­nek egy-egy zsúfolt nap után a város sűrűjében. Mark Károly és Farkas Tibor ló vontatta vetőgéppel a leendő kukoricaföldön. Fotó: Bertleff András Kiállítás az Erdélyi Házban A Soproni Erdélyi Kör szer­vezésében vasárnap 11 órakor Sz. Nagy Sándor, a Soproni Képzőművészeti Társaság el­nöke nyitja meg Gaál András Csíkszeredai festőművész kiál­lítását a soproni Erdélyi Ház­ban. Gaál András 1936-ban szü­letett a Hargita megyei Gyergyóditróban. A kolozsvá­ri Ion Andrescu Képzőművé­szeti Akadémia festészet-pe­dagógiai szakán szerzett diplo­mát, azóta rajztanárként dolgo­zik. Tagja és vezetője több kép­zőművészeti szövetségnek, céh­nek, és pályafutása során szá­mos tanulmányúton vett részt. Egyéni és csoportos kiállításá­nak száma itthon és külföldön egyaránt magas. KISALFÖLD Az ezredfordulón már kisebb utasszállítók is landolhatnak? Felszállópályán a péri repülőtér 1. oldal „A péri repülőtér fejleszté­sét támogató sokféle akarat a P­AIR Győr-Pér Repülőtér Fejlesztő Kft.-ben öltött testet, melynek tulajdonosai jelenleg is a győri, a megyei, a helyi önkormányzat, a Győr 2000 Alapítvány és a Győri Aero Klub”-mondja Vadász Lász­ló, a kft. ügyvezető igazgató­ja-Régiónk elképzeléseit a Phare-CBC program is támo­gatja. A kft. 1995-ben 300 ezer ECU-t nyert el támogatásként, a napokban pedig reális esély van rá, hogy további 750 ezer ECU-t kapjon a repülőtér fej­lesztésére. A megvalósítást és a környezeti hatástanulmányt már el is készítették angol szakemberek. Eszerint a felújí­tott reptér kezdettől jelentős forgalomra, évente több mint százezer utasra és naponta tu­catnyi gépre számíthat. Az új leszállópálya lehetővé teszi majd, hogy Pérről indul­janak és itt landoljanak azok a 40-50 személyes utasszállí­tó gépek, amelyek 1000-1200 kilométeres hatótávolságban közlekedhetnek. „Reális esély van arra, hogy a közkedvelt európai, észak-afrikai üdülő­helyekre még az ezredforduló előtt Pérről induljanak charterjáratok. A statisztikák szerint az utak egyharmadát abból a régióból vásárolják az utasok, amit vonzáskörzetünk­nek tekintünk” - mondta Va­dász László. Megyénkben egyébként hat­ezer olyan vállalat működik, amelynek van külföldi érde­keltsége, és a vezetők üzleti útjaikon várhatóan igénybe vennék a megújult repülőtér szolgáltatásait. Néhány multi­nacionális nagyvállalat szá­mára pedig talán még a repü­lőtér felújításának finanszíro­zása is kifizetődőbb lenne, mint a földi úton történő be­szállítás esetleges megbénulá­sa miatti termelés- és bevétel­­kiesés. Az új, szilárd burkolatú pá­lya építése még idén megkez­dődhet, a háttérberuházások viszont jelenleg is zajlanak. A péri repülőtér korszerű hab­oltó berendezéssel rendelke­zik. Felújították a telefon­­központot, a légi kommuniká­ciós rendszert, utasszállító mikrobuszt vásároltak és kiépítették a világszínvonalú MET-LOG rendszert az idő­járási adatok jelzésére és re­gisztrálására. A repülőtér teljes körű fej­lesztése félmilliárd forintot emészt fel, a költségek egy­harmadát fedezi a Phare-tá­­mogatás. A területfejlesztési minisztériumtól ígéretet kap­tak arra, hogy a tárca egyik alapjától több mint százmil­lió forint érkezhet térre, és helyi források is elkülönítve várják a beruházást. Bár a fejlesztés nyomán a jövendő felszállópályán még egyetlen kapavágás sem tör­tént, a térség üzleti életében már megindult a pezsgés. Ben­zinkutak, panziók, éttermek épültek, készül egy termálszál­ló terve, külföldi érdekeltség­gel horgászparadicsomot hoz­tak létre és szépen emelked­nek az ingatlanárak. Azért akadnak porszemek is a fogaskerékben. Vadász László szerint a kormányzat diszkriminatív módon kezeli a vidéki reptereket, mert a fő­városi lobby csak Ferihegyet ismeri el. Még azt is sikerült elérniük, hogy törvénybe fog­lalják Magyarországon: köz­ponti költségvetési forrás vidé­ki reptéri fejlesztésre nem for­dítható! A périek nehezen emésztik meg, hogy bár repülőterük nemzetközinek minősül, az eseti határnyitást egyszerre több helyen, három nappal ko­rábban kell kérvényezni, így mire a külföldi gépet fogad­ják és az illetékes hatóságok emberei elmennek tőlük, al­kalmanként és hatóságonként 20-40 ezer forintos számlák keletkeznek... A vidéken mű­ködő mintegy negyven repülő­tér ésszerű megoldást szeretne kicsikarni az útlevél- és vám­kezelésre, ugyanígy a repülő­terek privatizációjára. Szerin­tük ugyanis az állam mint tu­laj­donos irreálisan magas összeget vár a repterekért. „Mire a privatizációs vezé­rek megértik, hogy rajtunk nem lehet milliárdokat kasszázni, általában leváltják őket vagy lemondanak, és kezdhetjük meggyőzni az új garnitúrát. Miközben a fővá­rosi irodákban csillogó szem­mel várják a gazdag amerikai Joe bácsikat, az áhított vevő­ket, azalatt gyakorlatilag megakadályozzák a reptéri fej­lesztéseket. Az állagromlás máig többmilliárdos kárt oko­zott országszerte, többet, mint amennyit az állam valaha is kaphatna a repülőterekért” - mondja az igazgató, de bízik abban, hogy Péren most már semmiféle lobbyérdek és sem­milyen bürokrácia nem tudja megakadályozni a tényleges fejlesztést. Azt, hogy az ezred­fordulón utasszálító gépek in­duljanak Pérről mondjuk a gö­rög szigetekre. Nyerges Csaba A meteorológiai és a rádiós vonalú a péri repülőtéren. rendszer egyaránt világszín­(9817/5650/3/13) Fotó: Bertleff A. A füves terepet nemsokára szilárd burkolatú pálya váltja fel. (9817/6550/1/2) Aktuális 3 Közéleti személyiségek Pér szerepéről Túl magas árat kér a kincstár Régiónk közéletének vezetői sokat várnak a péri légikikötő­től. „A repülőtér fejlesztése új közlekedési kaput nyithat Nyu­gat- és Kelet-Európa felé. A térségbe települt multinacionális cé­gek határozottan igénylik a légi közlekedés kínálta lehetősége­ket. Ez komoly kutatásokat, fejlesztéseket indíthat el, illetve ja­vítaná a hátrányosnak nyilvántartott közvetlen régió foglalkoz­tatási gondjait” - nyilatkozta Botos Gábor, a megyei közgyűlés elnöke. Balogh József, Győr város polgármestere szintén fontosnak ítél­te a péri repülőtérrel kapcsolatos változásokat, mondván, a fej­lesztés következményeként a reptér használhatósága is növek­szik. Sajnos a tulajdonviszonyok körül még gondok merültek fel, mivel a kincstár irreálisan magas árról nyilatkozott. Ennek el­lenére a polgármester meggyőződése, hogy Pér a térség jelentős légikikötőjévé válik. Az Audi Hungária ügyvezető igazgatója, a győri díszpolgári címmel kitüntetett Karl Huebser is örvendetesnek tartaná, ha Pér valóban nemzetközi, forgalmas repülőtér lehetne. Ha készen lesnne a repülőtér, az Audi már most hasznosíthatná logisztikai, áruszállítási, és személyforgalmi célokra is. Ennek oka, hogy az Audi egy nemzetközi konszern tagja, a világ tizenhat országába szállítja termékeit, és az alkatrészek is öt kontinensről érkeznek Győrbe. Mint köztudott, az Audi nem az egyetlen multinacionális cég régiónkban. ­ Éremgyűjtők országos találkozója Győrben Az immár hagyományos tavaszi Orszá­gos Éremgyűjtő Találkozót ötödik alka­lommal rendezik meg holnap Győrött, a Veres Péter Mezőgazdasági Szakközépisko­lában. A Magyar Éremgyűjtők Egyesülete (MÉE) megyei csoportja reggel nyolctól délután két óráig több száz gyűjtőt és ér­deklődőt vár a Régi Veszprémi út 1-3. cím alatt található iskolába, ahol a cserenapon értékes ritkaságok válthatnak tulajdonost. Az ötödik alkalommal sorra kerülő ta­lálkozó iránt nagy az érdeklődés a magyar és a környező országok gyűjtőinek körében. Akik nem vásárlási vagy csereszándékkal érkeznek, azok számára is érdekes, kelle­mes kikapcsolódást jelenthet a régi fém- és papírpénzek, képeslapok, kitüntetések és részvények megtekintése. Érdemes tehát kilátogatni a helyszínre, mivel a belépés in­gyenes, és a büfé is üzemelni fog a rendez­vény ideje alatt. A programot cserebere, vé­tel, eladás és éremárverés színesíti. Az ese­ményre Győrbe látogat a MÉE elnökségé­nek több tagja, és a rendezők várják a he­lyi médiákat is. A cserenapon a győri csoport tagjai in­gyenes értékbecslést végeznek, tehát érde­mes kilátogatni azoknak is, akik csak az otthonukban féltve őrzött „kincs” piaci árára kíváncsiak. A találkozón egyben a több évtizedes gyűjtőmunkát elismerő dí­jak és jutalmak átadására kerül sor. B. Z.

Next