Kisalföld, 1999. május (54. évfolyam, 101-124. szám)
1999-05-18 / 114. szám
1999. május 18., kedd A turisztikai pályázatokról A GM megbízásából a Nyugat-dunántúli Regionális Idegenforgalmi Bizottság pályázatot írt ki a turisztikai célelőirányzatból a következő témákban. Termékfejlesztés területén: 1. vízi turizmus fejlesztésére (RIB-koncepció szerint), 2. a régió turizmusának fellendítését segítő kutatásokra, 3. gyógy- és termálfürdők fejlesztésére (vízvisszaforgatás kivételével), 4. kerékpárutak tervezésére, 5. frekventált kirándulóhelyek, kilátók és környékük felújítására. Az idegenforgalmi nonprofit tevékenység területén: 1. kistérségi turisztikai kiadványokra, 2. vízitúra-térképekre, 3. falusi turizmus regionális szálláskatalógusára, 4. útmutató és információs táblarendszer kialakítására, 5. idegenforgalmi oktatás, továbbképzés (falusi turizmusban bor- és gasztronómiai tanf., lovaglás bevezetése az iskolai oktatásba). Regionális rendezvények és külföldi idegenforgalmi vásáron való részvétel (falunap, búcsú stb. nem pályázható). A támogatás formája „vissza nem térítendő támogatás", a profitorientált területeken 50%, nonprofit szervezeteknél 70% pályázható a teljes költségből. Beadási határidő: 1999. május 20., 24 óra. Pályázati adatlap beszerezhető: Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat, Németh Mária idegenforgalmi referens, tel.: (96) 317-709. Nyílt nap a turizmus rt.-nél A Magyar Turizmus Rt. Kutatási és Fejlesztési Igazgatósága nyílt körű tájékoztatót tart a tevékenységéről és legfontosabb kutatási eredményeiről 1999. május 14-én 9-10.30-ig a Gazdasági Minisztérium Margit körúti épületének földszinti termében. Cím: 1024 Budapest, Margit krt. 85. A prezentációra a szakma minden érdeklődő képviselőjét várják a szervezők. Jelentkezni lehet telefonon vagy faxon az alábbi számokon: 06-1/356-62-82, fax: 06-1-356-81-37. A faxon jelentkezőktől a következő rövid szöveggel kérik a részvétel jelzését: „Ezúton jelzem, hogy 1999. V. 14-én szeretnék részt venni az MT Rt. Kut.-i és Fejl.-i Ig.-nak előadásán. Adatok: név, pozíció, intézmény/cég, cím, tel., fax." Éttermi kalauz készül A magyar gasztronómia éve alkalmából országos éttermi kalauz szerkesztését kezdte meg a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara a Magyar Vendéglátók Ipartestületével. A kiadványba jelentkező egységek előre elkészített adatlap és tesztlap kitöltése után jelentkezhetnek a kiadványba, amely egy önminősítést, valamint a nemzetközi előírásoknak való megfelelőséget kívánja felmérni az üzlet részéről. Az elkészülő kiadvány 70 ezer példányszámban magyar, angol, német, francia és olasz nyelven jelenik meg. A kalauzt a Magyar Turizmus Rt. folyamatosan reklámozza a hazai és külföldi vendégek felé külképviseleteken, vásárokon, utazási irodákban, szállodákban, az országról megjelenő egyéb kiadványokban és a Tourinform-irodákban. A jelentkezni kívánó egységek a jelentkezési és tesztlapot Mező Edina idegenforgalmi referenstől vehetik át Győrben, az Árpád út 2. szám alatti irodában, vagy igényüket jelezhetik a (96) 318-125-ös telefonon a postázási lehetőségre. Az adatlapok a soproni regionális irodában is rendelkezésre állnak az érdeklődők részére. Új tagozat alakult A X. közlekedési és szállítási szakosztály keretein belül megalakult a közútijármű-vezető ésszakemberképző tagozat. A rendezvény levezetője Orosz János, az MKIK közútijármű-vezető ésszakemberképző tagozatának elnöke volt, aki előzetes előadásában beszélt a szakképzés és továbbképzés szerepéről és fontosságáról a szakmában. Véleménye szerint jelenleg túl sok képzőhely működik nem megfelelő színvonalon. A kamarának mint szakmai önkormányzatnak kellene szigorítani a képzőhelyek működési feltételeit. Ezáltal szelektálható lenne a szakma. Csak a szakmailag, műszakilag, anyagilag, erkölcsileg megfelelő képzőhelyeknek lehetne kiadni a működési engedélyt. A szakmai önkormányzatnak kell állásfoglalást adni az indítandó vállalkozás szükségességéről és megfelelőségéről. A jelenlévők többségükben egyetértettek a fent elhangzottakkal, majd nyílt szavazással a következő elnökségi tagokat választották meg a tagozat munkájának összefogásához: 1. Németh Miklós, ATI Kft., Győr, elnök, 2. Andrik Imre, Andrik Autós- és Vitorlás Iskola, Sopron, elnökhelyettes, 3. Unger Alfréd, STOP Unger M. Iskola, Sopron, tag, 4. Puskás László, Autósuli Bt., Győr, tag, 5. Tamaskovics Attila, FT Mobil Bt., Mosonmagyaróvár, tag, G. Nedolász Gyula, NÖVŐ Magániskola, Győrszemere, tag. Fakultatív programokat keresünk a megyében Győr-Moson-Sopron megyét bemutató turisztikai katalógus elkészítését tűzte ki célul a megyei idegenforgalmi egyeztető fórum. A kiadvány részeként fakultatív programokat igyekszünk javasolni a megye iránt érdeklődők részére. Ennek formája a vállalkozók általi hirdetési lehetőség régiónként (Győr, Sopron, Rábaköz, Szigetköz, Mosonmagyaróvár, Flanság, Fertő-vidék stb.). Szándékunk, hogy a kisebb vállalkozások, a kulturális és sportlétesítmények is helyet kaphassanak ebben a katalógusban. Célunk, hogy a megyébe érkező turisták önként választhassanak a számukra leginkább vonzó lehetőségek közül, mint pl. folklórprogramok (néptáncegyüttesek, disznóvágás stb.), borkóstolók, sportolási lehetőségek (uszoda, teremfoci, csónakbérlés, lovaglás, tenisz stb.), színházi előadás, filmszínház, fesztiválok, egyedi kínálatú vendéglátóhelyek, valamint beutaztató utazási irodák stb. A kiadásra kerülő katalógus 10.000 példányszámban, magyar, német és angol nyelven, A/4-es formátumban, színes, igényes kivitelben kerül megvalósításra. Számos nemzetközi kiállításra és utazási irodához is eljut a kiadvány a megye kínálatának megismertetése céljából. A katalógusba való jelentkezés a 06-20/9-555-160-as telefonszámon lehetséges. • KISALFÖLD Industria - volt elég hely Az Industria ’99-nek, a termelési eszközök nemzetközi szakvásárának adott helyet a mögöttünk lévő héten, keddtől szombatig a BNV. A tizenöt ország 760 kiállítójából huszonegy a Kisalföldről érkezett, s nem érdektelen tudni, hogy minden ötödik cég külhoni volt a vásáron. A kiállítási standok feliratát nézve ugyan sokkal többnek tűnt a nem hazai, de hát már kezdjük megszokni az összevont, a cégtulajdonosok, az érdekelt résztulajdonosok nevét is magába foglaló, idegen hangzású, nehezen megjegyezhető cégneveket. Egyébként is van oka az idegen hangzású cégneveknek. Az esetek egy részében a határon túli érdekeltségre utalnak. Azt is megszokhattuk az utóbbi években, hogy a hajdan évente tavasszal és ősszel nyitó BNV helyét a szakvásárok vették át, a szakosodás azonban folytatódik kiállításról kiállításra. Hiába kereste most például az Industrián valaki az Ikarust, feltételezések szerint az autóbuszos cég a jövőben a járművesek szakkiállításán vesz részt. Egyébként a Rába Magyar Vagon- és Gépgyár Rt. idén különösen gazdag kínálatú, nagy közönségsikert aratott standján is azt hallotta a krónikás: lehet, hogy utoljára vett részt a cég az Industrián, a jövőben a járművesek szakkiállításán szerepel majd. A szakosodás törvényszerű következménye, hogy míg évekkel ezelőtt túlságosan kicsi volt a kőbányai vásárváros, mára a fordítottja igaz. Valósággal lötyögött benn a 760 cég alig több mint húszezer négyzetmétert elfoglaló kiállítási területe. Ezért aztán - amit valamikor elképzelni sem lehetett volna - a rendezők a kiállítási területen, tehát a kerítéseken belül is fogadták parkolásra a látogatók járműveit. • F. J. • A győri Kravtex Kft. is részt követel az autóbuszgyártásban. • A Rába rt. bemutatta a városi csuklós autóbuszt, a Rába és Rába Contact autóbuszt. A Rába standján láthattuk még a légrugós-csuklós autóbusz vázát és az önjáró városi minibusz alvázát, valamint korszerű futóműveket. Motorok közül a G10TE CNG és a G10DE CNG gázüzemű, valamint a D10 TRLL 265 típust mutatták be. Fotó: Kiss József Rég várt pótvám A magyar cukortermelők és -feldolgozók már régóta küzdöttek azért, hogy az állam pótvám bevezetésével védje érdekeiket a külföldről hazánkba érkező olcsó cukorszállítmányokkal szemben. A Gazdasági Minisztérium környékéről érkezett hírek szerint talán még ebben a hónapban bevezethetik a pótvámot az importált cukorra. Mint arról lapunk korábban beszámolt, a cukor alacsony világpiaci ára, a belső fogyasztás drasztikus csökkenése miatt drámai helyzetbe kerültek a cukorrépa-termelők, de a feldolgozóknak sem rózsás a helyzetük. Cukorfeleslegek halmozódtak fel, aminek kényszerű következményeként a Sárvári Cukorgyárat be kellett zárni. - A belső cukorfogyasztásban tapasztalt drasztikus csökkenés csupán az egyik gondja a termelőknek, épp ezért már rég megérett a helyzet a pót- vagy védővám bevezetésére - nyilatkozta lapunknak Drobnitsch Tamás, a jánossomorjai Kossuth Termelőszövetkezet elnöke, aki egyben a Cukor Terméktanács tagja is. Az elnök elmondta, hogy mintegy 150 ezer tonna cukorfelesleg van az országban, emellett az export nem megoldott, s ha mégis szállítunk külföldre, jóval áron alul lehetne eladni a készleteket. A nehéz helyzetet csak növeli, hogy Lengyelországból, Romániából és Szlovákiából folyamatosan érkeznek importszállítmányok. Ez a forgalmazók szempontjából mindaddig érthető, amíg a belföldön gyártott cukor ára magasabb, mint a tonnánkénti 240 dolláros világpiaci ár. Ami a szállítási költségek és az eddigi 70 százalékos importvám összegét is beleszámítva a belföldi ár alatt marad. A Cukor Terméktanács, de az ipar is már több alkalommal felvetette, hogy az importvámot emeljék olyan magasra, hogy az alkalmas legyen a hazai termék védelmére. Összehasonlításképpen nem árt tudni, hogy az EU-ban 240 százalékos védővámmal vigyáznak a termelők és gyártók érdekeire. A Gazdasági Minisztérium lépésére már nagy szükség volt, az jót tenne a magyar piacnak, ugyanis a cukorfelesleg csökkenhetne és a jelenlegi exportviszonyok helyzetén is lehetne javítani. Csak üdvözölni lehet a védővám tervezett emelését - magyarázza az elnök. Az elképzelés a terméktanács közeli ülésén kerül a grémium elé. Drobnitsch Tamás szerint az eddigi 70 százalékról legalább 100 százalékra kell emelni a védővámot ahhoz, hogy elérje azt a célt, amire egy ilyen intézkedés hivatott. • Tóth Gyula Tourinform-hír • A Magyar Turizmus Rt. a hagyományokhoz híven • országos Tourinform-találkozót tartott május 11-12-én • Budapesten. A találkozón az országban működő 97 • Tourinform-iroda képviselői vettek részt. Legfontosabb témaként az új névhasználati rendszer bevezetése • szerepelt. Megállapodtak, hogy a rendszerhez csatlakozó turisztikai információs irodák egységes hálózatként működnek. Az egész Tourinform-hálózatban telepítésre kerül az Országos Turisztikai Információs Rendszer (OTIR), melynek segítségével az irodák az egész országra vonatkozóan naprakész adatokkal rendelkeznek. A találkozón tájékoztató hangzott el a magyar idegenforgalom aktuális helyzetéről, a megoldásra váró feladatokról. A balkáni háború befejezése után erőteljes kampányra lesz szükség, melyre fel kell készülni. Elhangzott, hogy a nyugat-európaiak átlag 50—60 százaléka otthon nyaral, Magyarországon is a belföldi turizmust kell ösztönözni. A programban szerepelt a Magyar Turizmus Rt. tájékoztatója az 1999- évi országos marketingtevékenységről, az aktuális pályázatokról. A bécsi és a kolozsvári turisztikai külképviselet vezetője az osztrák és a román piac helyzetét, a külképviselet munkáját ismertette. Hallhattuk, hogy az osztrákok utazási szokásai megváltoztak, már nem bevásárlási szándékkal jönnek hazánkba - a vámszabályok változása következtében -, hanem vakációzás céljából. Fogadásukra fel kell készülnünk. A kolozsvári külképviselet vezetője kifejtette, hogy Romániában is megjelent az a réteg, amelynek van ideje, pénze és igénye az utazásra. Magyarország számukra célterületként szerepelhet. • Németh Mária Felkínálom Munka- vállalkozás- üzlet - Svéd cég három évet átfogó megrendelést adna alumíniumöntvények és megmunkált acéltengelyek szállítására éves szinten mintegy 50 millió svéd korona értékben; ehhez magyar gyártókapacitást keres. A magyar gyártónak rendelkeznie kell a tengelyek megmunkálásához CNC- esztergával. A próbaöntéshez szükséges formákat a megrendelő Magyarországra szállítva biztosítaná. A potenciális partnerektől a megrendelő a következőket kéri: angol nyelvű bemutatkozó anyag, ebben a legfrissebb éves jelentés, ISO-bizonyítvány, referencialista, lista a jelenlegi gépparkról. - 280 db könnyűszerkezetes ház építéséhez keresünk 8000 m3 vörös- vagy borovi fenyőt (5x15 cm), gipszkarton és cementált lemezt, furnérozott beltéri és bejárati ajtót. A bonyolítás történhet barter formájában is, ellentételként több milliárd forint értékben élelmiszereket ajánl fel partnerünk. - Koreai cég a következő termékeket vásárolná: tapéta, kis fabútor, dekoráció, fa- és parafa cikkek, képkeretek, állólámpavázak, hagyományos kézművestermékek. - Angol cég kapcsolatot keres faparkettgyártókkal. - Görög cég, amely alumíniumajtók, -ablakok és függönyrendszerek gyártásával foglalkozik, kapcsolatot keres hasonló fatermékek készítőivel. - Romániai cég ajánlata: fenyőrönkök, -deszkák, -gerendák nagy tételben, éves szerződéssel, DAF- paritáson. Az ajánlott termékekről, árakról részletes ismertetés rendelkezésre áll. - Belga cég fabútorokat vásárolna gyártótól. - Belga cég, amely férfi és gyermek (fiú) ruházati cikkeket gyárt, megbízást adna konfekcionált termékek gyártására magyar partnereknek. - Osztrák vállalat bérmunkamegbízást adna magyar cégeknek jelvények érmékre történő felerősítésére, forrasztására, zománcozására, lakkozására. - Német cég fémmegmunkálással foglalkozó partnert keres (lyukasztás, formavágás, hajlítás). - Német cég vásárolna reklámcélokra a cége nevével ellátott kerámiacsészéket. Belga cég, amely férfi- és fiúruhákat gyárt, hasonló profilú magyar vállalatoknak megbízást adna öltönyök, pantallók, ingek és nyakkendők készítésére. A termelés ellenőrzésével helyi magyar ügynököt bízna meg. Érdeklődés: (96) 411-879, (96) 4294)35/14. • Biznisz • 11 Padlón a műpadló? Grabo: 223 milliós veszteség A Graboplast Rt. 223 millió forintos veszteséget ért el az idei első negyedévben, ami 741 millió forinttal rosszabb eredmény az elmúlt év hasonló időszakának 518 millió forintos nyereségénél - derül ki a cég hétfőn közzétett gyorsjelentéséből. A magyar számviteli szabályok szerint készített, konszolidált, de nem auditált jelentésben a Graboplast Rt. igazgatósága a romló külső piaci körülményeknek tulajdonította a veszteséget. A vállalat 3,37 milliárd forintos árbevétele 24,6 százalékkal maradt el az előző év hasonló időszakában elért értéktől. Az értékesítés költségei a bevételnél kisebb mértékben, mindössze 21,5 százalékkal csökkentek. Emiatt a Graboplastnak üzleti tevékenységéből 61 millió forint vesztesége származott, ami 273 millió forinttal rosszabb eredmény az egy évvel ezelőtti 212 millió forintos üzleti nyereségnél. A cég adózás előtti vesztesége ennél sokkal nagyobb, 217 millió forint lett, ami 876 millió forinttal rosszabb eredmény az előző évi 659 millió forintos adó előtti nyereségnél. Ez a cég pénzügyi műveleteinek köszönhető. Ezzel a tevékenységgel az elmúlt év első három hónapjában még 455 millió forint nyereséget, idén azonban már 65 millió forint veszteséget ért el a Graboplast Rt. A vállalatot a veszteség miatt csak minimális adófizetési kötelezettség terhelte, így alakult ki a végleges, 223 millió forintos veszteség. A cég vezetése írásos kiegészítőjében kiemelte, hogy a csökkenő forgalomhoz való igazodásként 188 főt bocsátottak el a vállalattól a vizsgált időszakban, és megkezdték a cég átszervezését. A Graboplast 1605 forinton fejezte be a gyorsjelentés közzétételét megelőző utolsó, pénteki tőzsdenapot. A részvénynek az elmúlt 52 hétben elért maximális árfolyama 7975 forint, minimális ára pedig 990 forint volt. (MTI)