Kisalföld, 2000. március (55. évfolyam, 51-76. szám)

2000-03-14 / 62. szám

2000. március 14., kedd Az ifjúság nem fogékony a forradalmi üzenetre öröklött és vállalt értékek Magatartás- és viselke­désvizsgálatra, ifjúságkuta­tásra számottevő időt ál­doz Győrött a Széchenyi­­főiskola statisztikai tan­széke dr. Ferenczy Zoltán tanszékvezető irányításá­val. Szakál Gyula adjunk­tustól a közelmúltban lezá­rult vizsgálatról érdeklőd­tünk, amely négyszáz kér­dőívet tartalmaz arról, hogy az ifjúságot mennyi­re érdekli a történelem. Pontosabban szólva, a fi­atalok karrierjük építésé­be belekalkulálják-e a ma­gukkal hozott értékeket? - Ez a magatartás nem il­leszthető rájuk. A 19-22 éves, vizsgált korosztálynak nincs él­ményanyaga a nyolcvankilenc előtti időkről. Értékskálájuk a rendszerváltás után alakult ki. Öröklött, vállalt értékeik vannak, de magatartásukkal az öröklött mintákat nem követik. Önmagá­ban nem rossz, hogy ilyen az if­júság. Minden generáció egyéni tapasztalatok alapján építkezik, amelyekből világszemlélet lesz és magatartása mindezek alap­ján forr ki. A vizsgált generáció­nak nincs félelemképe, ponto­san tudja, mit akar. A harminc­évesekhez képest a huszonéve­seknél korábban jelennek meg a céltudatos életstratégiák. - Mit akarnak, milyen célokat követnek, milyenek a mai karri­erképek? - Egyéni karrierjükre gondol­nak, anyagi érvényesülésre, ön­erőre építenek. Néhány évvel ko­rábbi vizsgálat is van a birto­kunkban, amelyet Nyugat-Euró­­pa öt országában, Franciaország­ban, Németországban, Olaszor­szágban, Spanyolországban és Dániában végeztek. Ott is ha­sonló volt az értékváltás ahhoz, amit ma itthon tapasztalunk. Kis különbség azonban érzékelhe­tő. Család, szabadság, egyenlő­ség, egymás segítése, emberi jo­gok, kultúra, nemzet, bár azo­nos volt az európai és a hazai lis­tán, az értékek azonban eltérő szóródást mutattak. Nálunk a csa­lád szerepét kiemelték, a nem­zetét hátrább sorolták, mint Nyu­gaton, ahol az értékek közti tá­volság nem túl nagy. Nálunk ki­emelik ugyan a család fontossá­gát, de a családot számosan fel­áldoznák karrierjükért, egészségü­kért. Itt két érték ellentmondásba kerül. Nem tudjuk, hogy az élet­­tapasztalat hiánya vagy a hazai közgondolkodás teszi ilyenné a családokat. Szerintem nem az élettapasztalat hiányáról van szó. Megjegyzem, hogy a megkérde­zettek zöme városi, illetve győri volt. Vannak olyan lehetőségek e régióban, amelyekért érdemes föladni hagyományos értékeket. - A fiatalok értékválasztásá­nak milyen a társadalmi hát­tere? - A hazai fiatalok értékválasz­tását nemcsak a széles szóródás jellemzi, hanem az értékek el­lentmondásossága. Rákérdez­tünk a nemzeti értékekre, azok fontossági erejére. Lényegesnek, fontosnak tartják őket, kiiktatá­sukról szó sincs, de amikor azt tudakoltuk, hogy nevezzenek meg olyan nemzeti értékeket, amelyeknek önsorsukban szere­pe lehet, akkor az derült ki, hogy se nemzetben, se Európában nem bíznak. Úgy látszik, ez az if­júság társadalom fölött lebeg, önmagán, szűk baráti körén kí­vül nem számít másra. Ha másra nem számít, akkor segíteni sem fog másokat. - Jelent még valamit az ünnep, különösképpen, ha nemzeti? - Az átmeneti időszakban még mindig benne vagyunk. A nem­zeti, a szocialista, a konzerva­tív, a liberális értékrendben a li­berális és a nemzeti került első helyre. Elgondolkodtató ellen­ben, hogy az említett értékek tar­talmáról a megkérdezettek keve­set tudnak. Okát abban látom, hogy a nemzeti ünnepek semati­záltak. Átadhatna róluk sok min­dent a család, az iskola, de a családban keveset beszélnek, az iskola pedig kényszerhelyzetben van. De mégsem olyan kedve­zőtlen a helyzet, mint gondol­nánk, mert március 15. ünnepkö­re mindig akkor volt fontos, ami­kor gondokkal küszköd­tünk. A Monarchia idején alulról szerveződött az ünnep a honvédegyletek, ahogy ma mondjuk, a ci­vil szervezetek által. A két világháború között az ün­nepet a politikai erők ki­sajátították, 1927 óta mun­kaszüneti nappá tette az állami akarat március idu­sát. A második világhábo­rú alatt németellenes éle volt az ünnepnek az idő­szerűség jegyében. Negy­venöt után következett a kommunista kisajátítása az ünnepnek. Felülről ve­zérelték ismét. A nyolcva­nas években jelentősége megnőtt, az alternatív szerveze­tek ismét a haladásra, a függet­lenségre hivatkoztak a diktatúra ellenében. Az említettekhez ké­pest nyugodtabb időket élünk. A politikának van ugyan „felhőjá­téka” az ünnep felett, de az em­berek inkább anyagi gyarapodá­sukkal foglalkoznak. - A forradalom nem üzen semmit? - Az ifjúság nem fogékony rá. Két jelenség van emögött. Már­cius 15. állami intézményi hát­tere még mindig nagyon erős. Az ünnepen a társadalom a csa­ládok révén nem csatlakozik az intézményi kerethez. Az egysé­ges Európában ezek a kérdések sokkal megoldottabbak, bármily furcsa, ott erősebb a nemzeti érzés. - Ha van megoldás, akkor mi lenne az? - Csak alulról érkező szándé­kok révén erősödhet meg a nem­zeti érzés. Mai gyengesége azzal magyarázható, hogy hazánkban a helyi, lokális identitások, a múlthoz köthető hagyományok gyengék. Várostudat, regionális tudat még nincs. Amíg e tudati állapotokat nélkülözzük, nem lehet várni, hogy erős nemzet­tudatunk legyen. Egyetlen lehet­séges mód a javulásra, hogy a helyi, a lokális tudatot erősítsük. Felülről megszervezni ezt nem lehet. A Nyugat példája azt mu­tatja, hogy a helyi erők, ha szín­re lépnek, akkor van esély a nem­zettudat erősödésére. Ez az érték csak helyben látható át, csak helyben átélhető. A nemzeti ér­zés ily módon válik konkréttá, egyszer csak megérinti az egyént, a várost vagy annak vidékén élő lakóit. VARGA LAJOS ■ Szakál Gyula főiskolai adjunktus Ha a naptár mást mond is, magyar földön a tavasz el­ső napja - immár 152 esztendeje - március 15. Ez a nap mindig verőfényes (még akkor is, ha maradék téli szelek járnak csűrdöngölőt, ha kormos az ég, ha szállingózik vagy szakad az eső), mert tudatunkban az: rügyfakasztó, bilincstörő tündökletes ünnep. Jelkép. Értelmezni oly egyszeri! (Vagy csak egyszerű­nek tetszik?) Megújult a természet, s vele együtt a történe­lem is. Évszázados zsibbadások, görcsök oldódnak, mély­ségekben titkon érlelt szavak mondatnak ki. A természet madárfüttyel, a nép himnuszokkal köszönti a szabadság napját. És a roppant tél ezen az ünnepen ugyancsak jel­képpé válik: népek szellemi és fizikai erejét fölprédáló zsar­nokságé. A hagyományos kokárda feltűzése pillanatában neve­ket mondunk, ugyanazokat, mint apáink, nagyapáink. Pe­tőfi: e tulajdonnév szinte rokon értelmű már a láng sza­vunkkal. Vasvári, aki pár hónappal később - miként a Nem­zeti dal szerzője is - életét adta a forradalom eszméiért. Jó­kai: a nagy idők krónikása s egy nemzet vigasztalója mély gyászában. A börtönből kiszabadult Táncsics Mihály, aki éveit tekintve idősebb volt a márciusi ifjaknál, de tekinte­te oly élesen pásztázta végig a szent szövetségi éjszakát, hogy pillantására szeme elé kapta tenyerét az önkény. Kos­suth, aki a forradalom „háta mögött” megszavaztatta az új törvényeket a „Tekintetes Karokkal és Rendekkel”, ame­lyek addig oly szívósan álltak ellen a reformtörekvéseknek, s a többi között Kölcseynek, Széchenyinek, Wesselényi­nek... Megidézzük a szemben álló tábort is, élén Habsburg V. Ferdinánddal, akinek csökött szellemiségét már uralko­dása kezdetén anekdoták hozták hírbe. De hiábavalónak bizonyult Metternich herceg ördögi okossága is... Ő kancellársága végül álruhában futott világgá a népek ta­vaszi láza elől. És Lamberg, kinek „szívében kés”, és Latour hadügyminiszter, kinek '­nyakán kötél”, és a pesti helytartótanács „atyaistene”, aki „sápadt vala és reszketni méltóztatott” a márciusi zivatarban. Az úgynevezett vér nélküli polgári forradalmat követő szabadságharc - történelmünk két dicső esztendeje - sok áldozatot, vért követelt, majd tragikusan elbukott. Ám a helytállás példája örök fényű, s a nagy nap emléke ma már sallangmentes bennünk. Az idők során lehullt, lepattog­­zott róla minden cikornya, aranyfüst, máz... A márciusi if­jak nem tiltakozhattak, ha méltatlanok hivatkoztak rájuk, s a segesvári csatamezőn röggé vált Petőfi sem emelhette fel az öklét, ha a mindenkori önkény hozsannával gya­­lázta, amikor a demokratikus álarcban kellemkedő dikta­túrák kicifrázott „hazafisága” mögött a metternichi machina lapult fekete-sárgán, megannyi alakban... Ma már, úgy tetszik, valóban egyszerű az 1848-as forradalom történel­mi jelentőségét értelmeznünk. Több mint öt évtizeddel meghzaladták már a 100 esztendőt a márciusi ifjak. Még nincs matuzsálemi szakálluk, tizen- és huszonévesek ma is va­lamennyien. A magyar história pedig 1848 óta folyton Pe­tőfi évszakát, a tavaszt hívja segítőtársul a minden nyűgöt, elavultat útszélre söprő megújuláshoz. Örvendezzünk március idusán, mert a fényes szellők megint fölkereked­nek, miután megtépett, lenyesegetett szárnyaikat újranö­vesztették. Fáradhatatlanok. Magyarország legeldugottabb zugait is bejárják, ha úgy akarja az ifjúság 2000 tavaszán. SZAPUDI ANDRÁS ÜNNEPI TÁRCA Fényes szellők ­§? MÁRCIUS 15. ) III. A múlt ma is a szabadságról szól Negyvennyolc ma is - mint százötvenkét éve - a szabadságról szól. A márciusi ifjak eszméiről, ki­tartó szándékáról, hogy megvaló­sítsák mindazt, amit akkor tizen­két pontban fogalmaztak meg. Pe­tőfi Nemzeti dala, Jókai, Wesselé­nyi, Vasvári Pál, Irinyi József és Kossuth írott és íratlan munkássá­ga példát mutathat a ma ifjúságá­nak. Igaz, ma forradalom és vér nélkül, ám az eszme, a szabadság­hoz való hűség azóta is töretlen és folyamatos. Pápán évek óta hagyományo­san és meglehetősen sajátságosan ünnepelnek a diákok. Nem kizáró­lag a történelemkönyvek és a múlt­beli versek felidézésével, hanem főhajtással. A Kálvária úti temető­be látogatnak el ilyentájt, így tisz­telegve a hősök emléke előtt. A rendhagyó történelemórák vezető­je a pápai H. Szabó Lajos, aki a negyvennyolcas események meg­szállott kutatója. A nyugdíjas agrár­mérnök könyvet írt az iskolaváros '48-49-es eseményeiről, összegyűj­tötte a ma még fellelhető emléke­ket, sírhelyeket, családi ereklyéket. - A szülőházam ablaka Malom­sokon az ihászi csatatérre néz, ahol öt és fél ezer magyar, több mint nyolcezer osztrákkal viaskodott negyvenkilenc júniusában­­ avat be a történelemkutató, könyvíró. - Innen az indíttatás. No és a „sza­kállnövesztő” kispadokon hallott történetek a hősökről, honvédek­ről, ami nemcsak felejthetetlen, ha­nem úgy gondoltam: ezzel máso­kat is meg kell ismertetni, közzé kell tenni, így születtek a köny­vek, s ezért most a rendhagyó tan­óra is. Gombásiné Takács Gyöngyi, a pápai Szent István katolikus isko­la igazgatója történelmünk leg­szebb és legfényesebb időszaka­ként említi a forradalom és sza­badságharc időszakát. - Különböző vallású, anyanyel­vű és világnézetű emberek küzdöt­tek a legszentebb ügyért, a szabad­ságért és hazánk függetlenségéért - sommázza az igazgató. - Úgy gon­dolom, a forradalmárok, a haladó ügy képviselői a mai korig érvé­nyes példát mutattak hazaszeretet­ből, igaz emberségből. A pápaiak és a környéken élők az elsők között álltak Kossuth zászlaja alá. Sokan honvédként, mások civil segítő­ként támogatták a szabadságharc ügyét. Példaképek ők ma is. Töb­bek között azért, hogy értékként vigyázzunk a szabadságra. - Miért fontos, hogy a gyerekek­kel együtt ünnep­eljenek? - A közösségben való ünnep és megemlékezés mindig maradan­dóbb élményeket kínál. Ezért tart­juk fontosnak, hogy a városi ün­nepségeken túl mi az iskolában és itt, a temetőben is emlékezzünk. Katolikus iskola lévén az ünnep­ség közös szentmisével kezdődik, s egy irodalmi összeállítást követő­en a hősi halottak sírjánál egy-egy szál virággal tisztelgünk az emlékük előtt. - Gondolkodtatok-e már, hogy­ a ti életetekben mit jelent a szabad­ság? - kérdeztük a nyolcadiko­sokat. - Kincset - fogalmazza meg Bóka Dávid. - A szabad emberek - így mi is­­ örülhetnek, hogy nem kell raboskodniuk. Az­ ország szu­verén, diákként tanulhatunk, ki­mondhatjuk, amit gondolunk. Ez Petőfiék idejében egészen más le­hetett. - Szabadon ünnepelhetünk, ré­gebben ezt nem tehették meg -toldja meg Gombosi Dóra. - A ko­kárdával a forradalmi elődök dicső tetteire, a március 15-i események­re emlékezünk. - Azzal, hogy szabadok va­gyunk, tudunk-e kellőképpen élni? Értékeljük-e a szabadságot? - A szabadságban benne van a megbocsátás is - véli Nagy Dorisz. - Ki-ki eldöntheti, kinek a véleményére ad, kivel köt békét akár a munkájában, akár a csalá­di életében. - A megbocsátás a diplomácia és a külkapcsolatok fontos része - így ismét Bóka Dávid. - Az egy­kori ellenségünknek, a Habsbur­goknak is megbocsátottunk a ma­gunk módján, hisz Ausztriát ma az osztrák „sógorok” hazájaként em­legetjük. A nyolcadikosok iskolájukkal és a családjaikkal is ünnepelnek. Fel­idézik a forradalmi elődök tetteit. Ágyú, kiáltvány és fegyverek he­lyett tollal, tanulással és szorgalmas munkával állnak helyt az iskolá­ban. A 2000. év március idusa ezt kéri tőlük... HARCSÁS JUDIT Fotó: SZŰK ÖDÖN ■ A pápai Szent István római katolikus iskola diákjai és nevelői emlékeztek. ■ H. Szabó Lajos

Next