Kisalföld, 2001. szeptember (56. évfolyam, 204-228. szám)

2001-09-11 / 212. szám

Kedd, 2001. szeptember 11. Gyors filmkarrier, napóleoni mércével Egyikük orosz vezérkari tisztként a sztárok mellett jöhet-mehet, a másikuk festőt játszva nézheti közelről Napóleont, vagyis Christian Clavier-t. Mindketten statisztának jelentkeztek a filmforgatásra, és mindkettőjüket kiemelték a tömegből, hogy nagyobb szerepet játszhassanak a tévéfilmben. Amíg a szerepük szól, különleges elbánásban részesülnek, aztán visszatérnek a statiszták közé megvívni harcukat a sárban. Kovács Miklós a Rekultív kft. munkatársaként épp a forgatá­son felhalmozott hulladék leen­dő elszállításáról egyeztetett a filmkészítőkkel, amikor telefo­non arról érdeklődtek a tárgya­lópartnereinél, hogyan áll a sta­tisztaválogatás. „Még vannak üres helyek” - hangzott a válasz. A mosonmagyaróvári férfinak ennyi elég volt: azonnal jelent­kezett Napóleon katonájának. Abban bízott, hogy a császár egyik ajtónállója lesz, mert har­colni nem igazán akart. Arra nem gondolt, hogy „nagyobb ember” is lehet, mégis így tör­tént. A válogatás után újabb te­lefont kapott, hogy kiválasztot­ták az orosz vezérkar egyik tiszt­jének, úgyhogy mehet ruha- és mikrofonpróbára. - A vezérkari tisztek a fősze­replők mellett szerepelnek a film­ben, így — érthetően — velük is jobban foglalkoznak a stáb tagjai, mint a statisztákkal - mondta. - A kiválasztottaknak külön öltö­zőjük és sminkesük van, nekem is öltöztető segít. A tiszti egyen­ruha ugyanis jóval igényesebb, mint a katonazubbony, de nehe­zebb is felvenni, és abszolút ké­nyelmetlen. Várhatóan három forgatási napon kell orosz kato­nát játszanom, az ígéretek szerint szöveget is mondok Kovács Miklós nem csak ezen a három napon szeretett volna szere­pelni a filmben, ezért vállalta a sta­tisztaszerepet is. Tegnap harcoló francia katona volt, azelőtt pedig „halott” társait kellett elhordania. Itt már nem volt saját sminkese. Koncz Lajos a buszról leszabva hallotta a nevét, majd rögtön az­után azt is, hogy festőt fog játszani. Még fel sem ocsúdott, de már a katonazubbonyt civil ruhára cse­réltették vele, és a főszereplők mel­lett térdelve a békekötést örökítette meg. Bevallja: szerencse, hogy a kamera csak az arcát mutatta, s a festményt nem, mert amit a felvé­tel alatt produkált, „azt a legjobb jóindulattal is csak pacának lehet nevezni”. S hogy mindezt megerő­sítse, az öklét mutatja, hogy ekkora lett a folt, amit egy katona (vagyis festő) készített Napóleon és Sán­dor parolázásáról.­ ­ Sudár - 0137-10170-7-21. FOTÓ: SZABADOS ZOLTÁN Koncz Lajos A császár katonája: Képpé is formálta az élményt Festőművész a statiszta szerepében Alkonyodik. A hideg­ esős napokban a sereg a hosszú menetelés után megvívta a csatát. Most elesettek fekszenek a sárban, kimerült sebesültek vonszolják magukat. A katonák piszkosan, átázva, boltfáradtan várakoznak - hamarosan jön értük ugyanis a busz - a száz statisztáért, hogy hazaszállítsa őket. Porcza Árpád győri festő az egyik a kiválasztottak közül, akik néhány napra a kamera másik oldalára kerülhettek és bepillanthattak a filmes szakma titkaiba. Árpád esténként lelkesen szá­mol be élményeiről. Mint mondja, a kiválasztás­kor a külső megjelenés volt a döntő. A statiszták tömegjele­netek szereplői, s ezek intenzív hangulata mélyen magával ra­gadja az embert, és a beleélés magától megteremtődik. A Szi­getközben főként katonai had­műveletek jeleneteit forgatják. Csatáznak, menetelnek, ostrom alá vesznek stratégiai pontokat, lelkesen ünneplik a békekötést. A statiszták pusztán a film egyes jeleneteit ismerhetik meg. A teljes történetet hadititokként őrzik a forgatás során, a mo­zaikokból mégis kibontakozik egy eseménysorozat. A szigetközi helyszínre Győr­ből reggel hat órakor indul a busz. Álmos, borostás férfiak ülnek a padokon. Borotválkoz­ni nem szerencsés, aki mégis megteszi, arra a helyszínen feke­te festékkel szakállat, hosszú pa­­jeszt festenek. Megérkezve gyors öltözés, reggeli, majd a rendezők felvezetik a jelenete­ket. Elmagyarázzák a történése­ket, és pontos utasításokat ad­nak, kinek mit kell tennie. En­nek alapján mozog a csapat a térben - hol harcra rohan, hol lassan hátrál, hol éljenzi a ve­zért. Választani is lehet, ki lesz francia harcos, ellenséges oszt­rák, sebesült vagy elesett kato­na. Ezért az utóbbi szerepért az esős napokon nincs nagy tolon­gás. „Egyszer fénydublőr lehet­tem - meséli Árpád -, velem helyettesítették a főszereplőt, Sándor cárt, a kamerabeállítás­hoz. Az olvasók láthattak is eb­ben a szerepben, a Kisalföld címlapján szeptember negyedi­kén. A rendező gratulációja ki­tüntetés volt számomra. Az egyik nap - éppen a nagy esőt követően - az ostromjelenetet elmosta a nevetésünk. A hidat kellett megostromolnunk, mi­kor az első csatársor egyszerűen beleragadt a híd lábánál kiala­kult méteres sárba. Mozdulni sem tudtunk, futásról szó sem lehetett.” Az együtt töltött idő, az él­mények, viszontagságok össze­hozták az amúgy egymásra csak külsejükben hasonlító, külön­böző korú férfiakból álló társa­ságot. A szünetekben folyik a tréfálkozás. A társaság egyik kö­zéppontja a hatvan év körüli Lajos bácsi, aki már sokszor sze­repelt statisztaként és fantaszti­kus történetekkel vidítja fel a várakozás óráit.­­ A statiszta számára is érde­kesen keveredik a játék és a va­lóság. Aki volt katona, az bizto­san megélte a bajtársiasság érzé­sét. Nekem élmény volt az, hogy az egyenruha egyformasá­ga mennyire közel hozza az em­bereket: korra, foglalkozásra va­ló tekintet nélkül egyenlőnek érezzük magunkat civilként is. Másrészről azonban a csatában ellenséges osztrák vagy francia katonák jó hangulatban ebédel­nek együtt. Mindenki titkos vá­gya szemtől szembe kerülni a hírességekkel. A színészek gyak­ran mutatkoznak, de beszélge­tésre velük nincs mód. Érdekes a kaszkadőrök munkáját látni: a híd felrobbantásakor be kellett zuhanniuk a vízbe — egy köves medrű, alig méteres folyócská­ba. Árpád a hosszú műszak elle­nére lelkesen utazik naponta a forgatásra, még Tapolcára is kö­vetné a csapatot. A szigetközi táj, a fényeffektusok megihlet­ték, talán következő képének témáját találta meg? 0137-10170-2-5. FOTÓ: SZŰK ÖDÖN A HADVEZÉR: A statiszta nem írt naplót, inkább lerajzolta Napóleont, akinek csatáit a napokban vívta meg a Szigetközben. Mivel forgatott, a képet társa mutatta meg. Császári fotóalbum jó áron Bennfentesnek tűnhettünk, valószínűleg azért nem állított meg senki. A forgatás helyszínén a ki­emelt statisztákat kerestük és a film főszereplőibe botlottunk. Szemtől szemben álltunk Christian Clavier-vel, a Napóleont játszó francia színésszel. Ehhez át kellett vágnunk két hídon és jó néhány biztonsági őrön. A producer, André Szőts szólt elő­ször hozzánk, ő is csak akkor, amikor a sztároknak fenntartott, elkerített részbe tévedtünk. Mi leg­alább annyira meglepődtünk azon, hogy hová ke­veredtünk, mint ő, hogy itt újságírókat láthat. Kö­zölte ugyanis: azóta, hogy Clavier-t valamelyik új­ság munkatársa engedély nélkül lefotózta, nincs több „sajtónap”. Egyelőre legalábbis. A statisztákat azért kereshetjük, de a sztárokat és a filmforgatást megörökítő fotókat egyelőre felejtsük el. Clavier valószínűleg nem is sejti, micsoda üz­letet csinált ezzel a szemfüles magyar statiszták­nak, akik a hobbigépeikkel megörökített Napóle­on-képeiket kínálják a zárt fotóstáskával távozó újságíróknak. KISALFÖLD # hatékony hőszigetelés # megbízható minőség # gazdag szín- és struktúra választék # egyedülálló referenciák * gyártói rendszergarancia -a nikecelP Hőszigetelőanyag-gyártó és Forgalmazó Kft. 8184 FÜZföQydít&lGp; Pf.­.60 Tgr. : 88/596-210 www.kisalfold.hu Aktuális 13 Napóleon-film: Clavier felborította az ágyút A harcosok kiképzője Huszonhárom éven át hivatásos katona volt, bölcsészdoktori diplomát szerzett, s foglalkozott kommunikációval is. Jelenleg egy kulturális és reklámirodát vezet és menedzsmentet tanít az Eötvös Loránd Tudományegyetemen. Ezen túl bekapcsolódott a filmiparba, így foglalhatjuk össze dr. Varga István eddigi munkáit, melyeket kiválóan tud kamatoztatni a Szigetközben készülő Napóleon-film forgatásán katonai szakértőként. Dr. Varga István a filmezéssel a honvédség művészeti főigaz­gatójaként ismerkedett meg. Később őt kérték fel az Angyal­bőrben című, egykoron nagy si­kerű sorozat társproducerének. Szinte az összes híres magyar rendezővel dolgozott már, töb­bek között Jancsó Miklóssal, Gothár Péterrel, Makk Károllyal, de sok külföldi filmben is köz­reműködött. A mostani szuperprodukció­ba André Szőts révén került, aki­vel korábban már dolgozott egy filmben. Dr. Varga István java­solta Dunaszigetet mint lehetsé­ges helyszínt a francia filmesek­nek. Konkrét elképzelései a csa­ták forgatási helyszíneit illető­en, valamint a környezet szépsé­ge megragadta a gallokat, s így kezdődhettek el egy éve az elő­készítő munkálatok. Az ő fel­adata lett a különböző engedé­lyek beszerzése, a statiszták ki­képzése. Ez rengeteg előzetes ta­nulmányt igényelt. A betanítást egyébként a másik helyszínen, Tapolcán, az új statisztákkal új­ra kell kezdeni. Bár jó néhány csatát Dunaszigeten vesznek fel, a történelem során komolyabb ütközet itt nem volt, csak a Bé­cset elfoglaló császári sereg vo­nult át a térségen. A kiképzéssel kapcsolatban megtudtuk: nehézséget okozott az idő rövidsége, a különböző csapatok más-más alaki szabály­zata és harcászati elemei. Szo­katlanok voltak a statisztáknak a fegyverek is, amiket menetelés során másképp is kell tartaniuk. Egyébként a katonának jelent­kezők között csak az első nap volt lemorzsolódás. Aki itt ma­radt, az lelkesen végzi feladatát. A sok eső hatalmas sarat oko­zott a forgatás helyszínén, de ez a jó hangulaton mit sem változ­tatott. Ezt példázza, hogy az egyik jelenet felvételekor, mely­ben a Napóleont alakító Chris­tian Clavier szerepe szerint el­lenőrzi a sereget és a fegyvere­ket, a főszereplő az egyik ágyúra támaszkodott, ami — mivel sú­lya nem egyezik egy igaziéval — felbillent, a stáb nagy derültsé­gére. A katonai szakértő úgy érzi: a szereplőkkel való jó munkakap­csolat sokat segít a film elkészí­tésében, s mindenki igyekszik maximálisat nyújtani. Őt a Ta­polcai-medencében várja még feladat, mely utolsó állomása lesz több mint egy éve tartó munkájának. Cséfalvay Attila DR. VARGA ISTVÁN: A ki­képző.

Next