Kisalföld, 2002. november (57. évfolyam, 255-279. szám)

2002-11-06 / 258. szám

2 Aktuális www.kisalfold.hu Elkerülhetetlen tragédia: Mindkét jármű vezetője azonnal életét vesztette Kamionok ütköztek frontálisan Folytatás az 1. oldalról. A fülkében rekedt holttesteket a mosonmagyaróvári tűzoltók többórás munkával tudták csak kiszabadítani. A neve elhallgatását kérő abdai cég vezetője azt állítja, soha életé­ben nem látott még ilyen szörnyű balesetet. Megérteni nem lehet, csak kérdőjelekbe ütközünk: miért aludt Öttevényen a férfi, s ha rosz­­szul volt, miért indult el reggel? „A cégek legtöbbször csak a járműre kötnek biztosítást, a vezető biztonságát semmi nem fedezi. Egy-két cég - köztük akad a megyében is néhány - képez ez alól kivételt, amely hárommillió forintos baleset-biztosítást kötött sofőrjeire.” EGY NÉVTELENSÉGET KÉRŐ KAMIONVEZETŐ Mint megtudtuk, nemcsak a baleset súlya, hanem a kár értéke is példátlan a cég történetében: a vontató teljesen tönkrement, s va­lószínűleg a pótkocsi is használha­­tatlanná formálódott az iszonyú ütközéskor. A vezető szerint mindez húszmillió forintos vesz­teséget jelent a kft.-nek, amely egy alvállalkozó kamionsofőrjeit bízza meg a fuvarozással. A vezetőket nem lehetett megközelíteni Grósz József , a mosonma­gyaróvári tűzoltóság alezredese a Kisalföldnek elmondta: - Két fecskendővel és egy gyorsbe­avatkozó autóval érkeztünk a helyszínre, majd a győri kollé­gák egy műszaki mentő jármű­vel és a tatabányaiak egy nagy teljesítményű darus autóval si­ettek a segítségünkre. A két ka­mion az ütközés után vezetőfül­kéivel az út menti mély árokban lógva állt meg. A sofőrökön lát­ni lehetett, hogy nem élték túl a balesetet, ám megközelíteni nem tudtuk őket. Az egyik jár­mű vasárut, a másik pedig dara­bonként egytonnás papírhenge­reket szállított, így mindkettő rakománya rendkívül súlyos volt. Elsőként szét kellett válasz­tanunk a nehéz utánfutót az anyakocsitól, majd ezután tud­tuk kiszabadítani feszítő-vágó­val a magyar sofőr holttestét. Mindezek után fértünk csak hozzá a jugoszláv kamionhoz - tájékoztatott az alezredes. A rendőrség a 10-es főút érin­tett szakaszát a helyszínelés és a mentés miatt egészen délután fél 3-ig teljes szélességében lezárta, majd ezt követően is kora estig csak egy sávon haladhatott a for­galom. A figyelem a sofőr egyetlen fegyvere Sajnos, ha egy megrakott ka­mion akár csak ötven-hatvan ki­lométeres óránkénti sebességgel ütközik valami szilárd akadály­nak, már valószínű, hogy elkerül­hetetlen a tragédia, mivel a kami­on homlokfala agyonnyomja a vezetőt. Ez már akkor is így van, ha a jármű egy betonfallal ütkö­zik, de ha egy másik rakomány­nyal teli monstrum jön szembe, a hajók találkozásához fogható a karambol - vélekedik az igazság­ügyi járműszakértő. Kulcsár Béla szerint egy átlagos kamion tizen­ötezer kilogramm, megrakott ál­lapotban pedig a harmincnégy tonnát is eléri a tömege. Hatva­nas sebesség felett a tragédia szin­te kivédhetetlen, így a figyelem a sofőr egyetlen fegyvere, a kocsi szerkezetét nem lehet biztonságo­sabbá tenni. Ha ugyanis mere­vebb lenne, az óriási mértékben megnövelné a jármű tömegét, és olyan erők hatnának a vezetőre, hogy a könnyebb ütközések is ha­lálos kimenetelűek lehetnének. Mint megtudtuk, egy átlagos, az­az harmincnégy tonnás teli kami­on féktávolsága nyolcvanas sebes­ségnél eléri a hatvanöt métert, s már hatvannál is csak negyven méteren képes megállni. Termé­szetesen ez is csak akkor igaz, ha nem jön szembe egy másik kami­on, hasonló sebességgel — teszi hozzá a szakértő. L. B. - M. A. SOKKOLÓ BALESET: A fülkékben rekedt holttesteket a tűzoltók többórás munkával tudták csak kiszabadítani. Az egyik jármű vasárut, a másik darabonként egytonnás papírhen­gereket szállított, mindkét rakomány rendkívül súlyos volt. A tachográfot kijátsszák Hasonló balesetet szenvedett egy névtelenséget kérő sofőr nemrég Bécsben. Ott két hét és fél tonnás tehergépkocsi üt­között össze, csodával határos módon ő és a másik sofőr is túl­élte a karambolt, bár fél évet töltött a kórházban. A tapasztalt vezető szerint legtöbbször tizennégy órás vezetés után követ­kezik a holtpont. Ilyen hosszú ideig fuvarozni egyfolytában­­ elméletileg nem lehetséges, csakhogy a tachográfot kijátsszák a sofőrök. A trükk az, hogy rendszerint a határon várakozás idejét írják be a tachográfba pihenés gyanánt, de a vámolás alatt valójában egy percet sem alszanak a vezetők. December 1. Helyszín: Egyetemi Csarnok (Egyetem tér 1.) BONEY HI Featuring: Maizie Williams Csepregi Éva Back II Black­erform­and­. Tourinform Iroda: Győr, Árpád út 32. (Pavilon) Telefon: +36 (96) 336-817, 311-771 Nyitvatartás: H­P: 9-17; Sz: 9-14 Jegyek elővételben a Tourinform irodában, jegyek már kaphatók! KISALFÖLD Az orvosok vagyonukkal is felelhetnek hibáikért A szabadfoglalkozású orvosként praktizáló szakemberek tévedéseiért a kórházak és a biztosítók fizetik ki a kártérítést a betegeknek. Jövő­ januártól azonban a műhibát okozótól visszakövetelhetik az összeget. Hazánkban évente 150-200 műhibapert indítanak, ezeknek kétharmadát a páciensek nyerik meg. Az esetek 60 százaléka szülé­szeti-nőgyógyászati beavatkozások­hoz kapcsolódik, és általában 2-6 milliós kártérítést állapítanak meg a bíróságok. Ezeket az összegeket az egészségügyi intézmények, illetve a biztosítójuk állja, az is előfordult már, hogy a kórház üzemeltetője - az önkormányzat — fizette ki a kár­térítést. Az intézetek egy-egy vesztes per miatt akár fizetésképtelenné is válhatnak, ha a tulajdonos nem se­gít. 2003 januárjától azonban sza­badfoglalkozású orvosok is lesznek, akik saját vagyonukat is elveszíthe­tik egy műhibaper kapcsán. A kár­térítést kifizeti a kórház a betegnek, de a pénzt a kórház visszakövetel­heti az orvostól. A peren kívüli egyezség nem jel­lemző Magyarországon, hiszen az egészségügyben nincs fedezet arra, hogy elismerjék a hibákat és azo­kért kártérítést is fizessenek. Össze­sen 270 esetben próbáltak Ma­gyarországon közvetítő szakembe­rek segíteni a peren kívüli egyez­ségben, ebből mindössze három esetben jártak eredménnyel, de azokban is csak bocsánatkérés volt az eredmény, nem anyagi kártala­nítás. Egyedül a magán­plasztikai sebészetekre jellemző, hogy vi­szonylag hamar megegyeznek az elégedetlen betegekkel, és - bizto­sítón keresztül - kártérítést fizet­nek nekik. Dr. Bugovics Elemér, a Petz Ala­dár Megyei Oktató Kórház főigaz­gató főorvosa a Kisalföldnek el­mondta: a győri intézményben más kórházakkal összehasonlítva lényegesen kisebb számban fordul elő, hogy műhibára hivatkozva bí­rósághoz fordulnak az érintettek. Az elmúlt öt évben mindössze egy-egy ilyen eset történt. Az 50 millió forintot is megítélhet a bí­róság, a biztosítók viszont csak 5 millió forintig állnak jól. utóbbi pár évben azonban lénye­gesen több hozzátartozó vagy fel­hatalmazott jogi képviselő kérte ki az iratokat, mint korábban, de a tanulmányozást követően nem in­dítottak pert a kórház ellen. Arról, hogy Győrött mennyien dolgoz­nak januártól szabadfoglalkozású orvosként, még nincs pontos ada­ta a főigazgatónak. Dr. Bugovics Elemér azonban úgy látja, hogy a reális az lenne, ha a felelősségen ezek a szakemberek a kórházzal együttesen 50-50 százalékos arányban osztoznának. V.M. Összesen 2 milliárd forintra perlik a magyar kórházakat műhibák miatt. A többnyire hosszú évekig eltartó pe­reskedés után egy-egy esetben akár Az orvosi kártérítési perek nagy része a beavatkozások során el­követett szakmai hibák miatt indul, de elkezdődtek a tájékoztatás hiánya miatt indult pereskedések is. A törvény előírja ugyanis, hogy az orvos köteles tájékoztatni a beteget a kockázatokról. 2002. november 6., szerda Főszerkesztő: Nyerges Csaba Hírszerkesztőség: SoMODI Géza főszerkesztő-helyettes Szerkesztők: Bogárdi Szilvia, Burkus Zoltán, Keszei L. András, Mészáros Gábor, Nyitray Péter Rovatvezetők: Bertleff András (fotó) Papp Győző (sport) Vezető újságíró: Koloszár Tamás Publicisztikai szerkesztőség: Fábián György főszerkesztő-helyettes Varga Lajos felelős szerkesztő Szerkesztők: Sudár Éva, Werner Krisztina Kiadó és szerkesztőség: 9021 Győr, Újlak u. 4/A Levélcím: 9002 Győr, Pf. 28 Telefon: 96/504-444, fax: 96/504-414 Szerkesztőség: 96/504-455 Interneteim: http://www. kisalföld. hu Hirdetésszervezés: 96/504-433 Hirdetésfelvétel: 9021 Győr, Újlak u. 4/A Kisalföld-pavilon, Győr, Baross út Hirdetésfelvétel telefonon: 96/504-422 Regionális szerkesztőségek: Sopron, Bódvai Ildikó szerkesztőségvezető Sopron, Frankenburg u. 2/A, telefon: 99/511-388 Szerkesztőség: 99/511-377, fax: 99/511-366 Hirdetésfelvétel: 99/511-385 Fax: 99/511-384, 99/312-266 Mosonmagyaróvár, Vida István szerkesztőségvezető Régi vámház tér 14. Telefon: 96/577-574, fax: 96/214-266 Hirdetésfelvétel: 96/577-577 Rábaköz, Vida István szerkesztőségvezető Csorna, Mártírok tere 6. Telefon: 96/263-172 Hirdetésfelvétel: 96/260-164 KIADJA A KISALFÖLD KIADÓ, A LAPCOM LAPCSOPORT TAGJA. Kiadóigazgató: Dr. Orosz Tamás Elektronikus szerkesztés: LAPCOM KFT. Színes technika: Grafikai Stúdió Nyomás: LAPCOM KFT., 9021 Győr, Újlak u. 4/A Központi telefonszám: 96/504-434 Ügyvezető igazgató: Szammeer István Index: 26-060-HU ISSN 0133-1507 A Kisalföld a tagja. Előfizetés telefonon: 06-80/504-504, és a kézbesítőknél. Előfizetési díj: egy hónapra 1159, negyedévre 3477 forint. Előfizetésben terjeszti a LAPCOM KFT. terjesztői hálózata. Árusítja a RÁBAHÍR Rt. és alternatív árusok. A Kisalföldben megjelent fotók megrendelhetők! Telefon: 96/504-461 Kéziratokat nem őrzü­nk meg és nem küldünk vissza! KIMUCEP A CSALÁD NAPILAPJA

Next