Kisalföld, 2006. május (61. évfolyam, 101-126. szám)

2006-05-13 / 111. szám

Szombat, 2006. május 13. JÓ KEZEKBEN KEDVENCEK A KATEDRÁRÓL •KISALFÖLD KAMPÁNY­ Meleg szív, végtelen türe­lem és egy jó adag megszál­lottság - ez Fekete Andrea, a győri Gárdonyi Géza Álta­­ lános Iskola tanító nénije szerint a jó pedagógus is­mérve. A fentiekre otthon is jócskán szüksége van, hi­szen négy gyerek várja haza tanítás után.­ ­ József Attila sorai jutnak eszembe: „Én boldog pillana­taimban gyermeknek érzem magamat, és akkor derűs a szívem”. Ez igaz rám is, hiszen éppen az ragadott meg ebben a pályában, hogy mindig játsz­hatok, ami fiatalon tart. Egy­szerre lehetek óvó néni, pót­anyuka és pedagógus, s annál szebb nincs, mint hogy szár­nyakat növeszthetek, s részese lehetek, ahogy az ovisokból író, olvasó kisdiákok lesznek - mondja a csupa mosoly pe­dagógus, akinek az iskola fa­lain kívül is a gyerekek körül forog az élete: otthon négy csemete várja. Persze hosszú az út, mire a megszeppent elsősökből ma­gabiztos iskolások lesznek, s Andi néni mindent megtesz, hogy beilleszkedjenek, mégha ehhez az összes kreativitását is latba kell vetnie. Minden nyá­ron képeslappal hívja meg le­endő tanítványait egy „isko­lakóstoló” buliba, ahol a gye­rekek megismerkedhetnek az iskolai légkörrel, az elsősöket Szálasy Réka: - Amikor először jöttem iskolába, kicsit féltem, de Andi néni adott egy bátorság­macit, és az tényleg segített, pedig „bátorságmacival” aján­dékozza meg, hogy legyen mit morzsolgatni, ha a tudásvá­gyon netán felülkerekedne a honvágy. Az ilyen kis gesz­tusok a nap minden órájában visszaköszönnek, hiszen Andi néni csak a dicséretben, a po­zitív visszajelzésekben hisz, így aztán nála nincs fekete pont - van viszont vándor­maci.­­ Utóbbi mindig ahhoz a kisgyerekhez kerül, aki azon a héten valamiben kiemelkedő volt. Nem feltétlenül a tanu­lásban, hanem akár segítő­készségben, megbízhatóság­Marinkás Anikó: - Nagyon kedves, ha valaki rosszul érzi magát vagy beteg, hátraülteti, hogy pihenhessen. bűn. Persze van, amikor a dicséret nem elég, ilyenkor a négyszemközti beszélgeté­sekre esküszöm. Nem hi­szem, hogy a szülőknek kel­lene üzengetnem, a konf­liktusokat nekünk, kettőnk­nek kell elrendeznünk, úgy, hogy a gyerek tanuljon be­lőle, fejlődjön, okosodjon. A legfontosabb, hogy a lelké­ben nem szabad kárt tenni, nem szabad, hogy kitöröl­hetetlen nyom, tüske ma­radjon benne, mert az egy életre meghatározó lehet. POMARANSKI LUCA FOTÓ: KRIZSÁN CSABA Polgár Dorina: - Ha valaki butaságot csinál, nem harag­szik, hanem elmondja, hogy legközelebb ne csináljuk. JAVASOLJON ÖN IS! LEVÉLCÍMÜNK: 9002 GYŐR, PR 28, E-MAIL: TANAR@KISALFOLD.HU. INTERNETELÉRHETŐSÉG: WWW.TANAR.KISALFOLD.HU­ A katedrák kedvencei BÁRMENNYI KONFLIKTUS ÉS NEHÉZSÉG IS ADÓDIK A PÁLYÁN, A TA­NÍTÓNŐNEK MINDIG ELENGEDNI A LEGNEHEZEBB A KISDIÁKOKAT A MÁSODIK OSZTÁLY VÉGÉN.­­ NAGYON „ÖSSZENÖVÜNK” A KÉT ÉV ALATT, S NEM KÖNNYŰ ELBÚCSÚZNI TŐLÜK, AHOGYAN A SZÜLŐKNEK SEM EGY­SZERŰ SZÁRNYRA BOCSÁTANI A CSEMETÉIKET. NEKIK PERSZE OTT VAN AZ, AMI SZÁMOMRA, PEDAGÓGUSKÉNT IS HATALMAS TEHER: RÁBÍZNI VA­LAKIRE A LEGFÉLTETTEBB KINCSÜKET. EHHEZ HATALMAS BIZALOM KELL, S ÉN MINDENNAP AZON DOLGOZOM, HOGY MEGSZOLGÁLJAM EZT A BIZALMAT. Winkler Károlyné, a moson­magyaróvári Bolyai-iskola tanítónője szolgálatnak te­kinti a pedagóguspályát. Félelem nélküli, biztonsá­got nyújtó légkört igyekszik teremteni az osztályban. Jó kapcsolatra törekszik tanít­ványai szüleivel is. Ők aján­lották a katedrák kedven­cei közé. Winkler Károlyné Erzsi néni mindig tanítani szeretett vol­na. Hálával gondol vissza azokra a nevelőire - Antal Lászlóné Ica nénire és Márkus Józsefné Paula nénire -, akik példás munkájukkal megerő­sítették ebben. Winkler Ká­rolyné képesítés nélküli ne­velőként kezdte pályáját. Ak­kor talán göröngyösnek tűnt ez az út, de utólag vissza­gondolva hálás a sorsnak. Kez­detben óvodában dolgozott, megismerte a 3­6 éves kor­osztályt. Ezután az általános iskola felső tagozatában ta­nított több tantárgyat is. Egy tanéven át 1-8. osztályos ösz­­szevonásban, sajátos nevelési igényű gyermekekkel foglal­kozott napközi otthon kere­tében. Közben elvégezte a ta­nítóképző főiskolát. Több mint 20 éve kezdett tanítani jelenlegi munkahe­lyén, a mosonmagyaróvári Bolyai János Általános Isko­lában. Jelenleg az 1. a osz­tályfőnöke. - Az első napoktól kezdve közösen próbálunk döntése­ket hozni, szabályokat kiala­kítani. Ezeket sokkal könnyeb­ben betartják a gyerekek, hi­szen a segítségemmel ugyan, Kocsis Gabriella Panna, 1. a. - Erzsi néni nagyon kedves tanító néni. Ő tanított meg írni, olvasni és számolni. Sokszor elvisz bennünket kirándulni, de ők alkották őket. Fontosnak tartom, hogy minden apró kis sikerüket észrevegyem, báto­rítsam őket, hiszen így tanul­nak meg bízni önmagukban. Tudják, hogy nálam nem lehet fekete pontot szerezni, a ta­nulás ugyanis nem kényszer, hanem örömforrás. Iskolai életünkben talán a május a legizgalmasabb hó­nap, mert ekkor indulunk az erdei iskolába. Az idei a nyol­cadik év, hogy útra kelek ta­nítványaimmal. Idén Sopron­ba megyünk, a volt osztályom­mal, az 5. e-sekkel együtt. Amíg az iskolában tantárgyak­ra aprózódik szét a világ, addig az erdei iskolában az őket kö­rülvevő világot összefüggései­ben tapasztalják meg a gye­rekek. Itt tanulnak meg igazán egymásra figyelni. Gyakorol­hatják az egész csoportért való Suhajda Richárd, 5. c.­­ Erzsi néni 4 évig volt a tanítónk, és nagyon sokat tett az osztályért. A tanító néni nagyon jól tanít, érthetően magyaráz­ felelősségvállalást, megtanul­ják, hogyan kell együttmű­ködni a társakkal és a fel­nőttekkel. Munkámban nélkülözhe­tetlen tanítványaim szüleinek a segítsége, hiszen csak együttműködve, egyetértés­ben tudják gyermekeiket eredményesen nevelni. Örömmel tölt el, hogy olyan iskolában dolgozhatok, ahol a vezetőség nyitott az új dol­gokra, változtatásokra, mert a mai rohamosan változó vi­lággal csak így lehet lépést tartani. Előfordulnak az élet­ben olyan helyzetek, amikor nehezebb helytállni. Köszö­nöm a családomnak - a fér­jemnek, három fiamnak és szüleimnek -, hogy ilyenkor segítenek, támogatnak, mel­lettem állnak. FARKAS JÁNOS Tóth Kristóf, 5. c. - Erzsi néni érthetően magyaráz, és szem­lélteti is a tananyagot. Amíg az osztályfőnökünk volt, évente két­szer tartottunk vásárt. WINKLER KÁROLYNÉ, A BOLYAI-ISKOLA TANÍTÓNŐJE: - EGY DIÁK ÉLETÉT NAGYBAN MEGHATÁROZZA, HOGYAN, MILYEN ÉLMÉNYEKKEL KEZDI AZ EL­SŐ OSZTÁLYT. ÚGY GONDOLOM, AHÁNY KIS ELSŐS BELÉP AZ OSZTÁLYOM­BA, ANNYI ÉLET A KEZEMBEN. FÉLELEM ÉS STRESSZ NÉLKÜLI, BIZALOM­­TELJES, BIZTONSÁGOT NYÚJTÓ LÉGKÖRT IGYEKSZEM NYÚJTANI TANÍTVÁ­NYAIMNAK. AJÁNLÓ MESTERHÁZY MARTINA HÉT­ÉVES KISLÁNY, GIRBEGURBA BE­TŰKKEL ÍRT LEVE­LET JUTTATOTT EL SZERKESZTŐSÉ­GÜNKBE. MÉG CSAK IDÉN TA­NULJA A BETŰVE­TÉS MESTERSÉ­GÉT, DE AZ ISKO­LAFÜZETÉBŐL KI­TÉPETT CSÍKOS PAPÍR MÁR ÉLETE ELSŐ TANÍTÓ NÉNIJÉNEK SZERETETÉRŐL TANÚSKODIK. „JÓ A SZÍVE! ÉS OKOS! LEGYEN Ő AZ ÉV TANÍTÓNÉNIE! NAGYON SZÉP!” - ÍRTA A KISLÁNY. ÉDESANYJA, MAKAI EDIT SZERINT ANDI NÉNI MINDIG MOSOLYOG, AMI ÁTRAGAD A GYEREKRE. ALAPOSAN ÉS KOMOLYAN TANÍTJA A KICSIKET, MÉGIS BŐVEN MARAD A JÁTÉKRA IS IDEJÜK AZ ELSŐSÖKNEK, ÉS RITKÁN FORDUL ELŐ, HOGY MÉG OTTHON IS SOK HÁZI FELADATOT KELLJEN MEG­OLDANIUK. IGAZGATÓ SZALAI FERENC:­­ MOSOLY, SZERETET ÉS VÉGTELEN TÜRELEM JELLEMZI ANDREÁT, AMI MEGHATÁROZÓ EGY TANÍTÓNŐNÉL. FÁRADHATATLAN A TANÍTÁSBAN ÉS MINDEN ISKOLAI MUNKÁBAN. ÉRDEMES MEGNÉZ­NI, HOGY NÉZ KI AZ OSZTÁLYTERME: A GYEREKEKNEK PÁRNA VAN A FENEKÜK ALATT, MINDEN FAL FEL VAN DÍSZÍTVE, MINDENT MEGTESZ, HOGY CSALÁDIAS, MEGHITT KÖRNYEZETET TEREMTSEN, ÍGY NEMCSAK Ő, HANEM A TEREM IS MOSOLYOG A GYEREKEKRE. KÜLÖN ELISMERÉST ÉRDEMEL PROBLÉMAMEGOLDÓ KÉPESSÉGE - EZT NÉGY GYERMEKE MELLETT BIZO­NYÁRA OTTHON IS NAP MINT NAP GYAKOROLJA -, MINDEN FELMERÜ­LŐ AKADÁLYHOZ POZITÍVAN ÁLL HOZZÁ. ÖRÖM VE­LE EGYÜTT DOL­GOZNI, GYEREKEK­NEK, KOLLÉGÁK­NAK EGYARÁNT. AJÁNLÓ AZ 1. A OSZTÁLYOS TANULÓK SZÜLEI:­­ WINKLER KÁROLYNÉ ERZSIKE KIVÁLÓ TANÍTÓNŐ. A GYEREKEK IMÁDJÁK, RAJONGANAK ÉRTE. MI, SZÜLŐK PEDIG NAGY TISZTELŐI VAGYUNK A TUDÁSÁNAK, A TANÁRI PÁLYA IRÁNTI ELKÖTELEZETTSÉGÉNEK, HIVATÁSTU­DATÁNAK. Ő OLYAN PEDAGÓGUS, AKI HA KELL, NEVET, SÍR, JÁTSZIK A GYEREKEKKEL. MINDENBEN SZÁ­MÍTHATUNK RÁ, NAGYON SOKAT JELENT NEKÜNK, HOGY Ő A GYERMEKEINK OSZTÁLYFŐNÖKE. A GYE­REKEK NAGYON SOKAT TANULNAK TŐLE, NEMCSAK A TANANYAGOT, HANEM AZ ÉLET EGYÉB DOLGAIT IS. IGAZGATÓ PATAI PÉTER, A BOLYAI-ISKOLA IGAZGATÓJA:­­ WINK­LER KÁROLYNÉ IGAZI TANÍTÓ NÉNI, SUGÁRZIK BELŐLE A GYERMEKSZERETET. E HIVATÁSNÁL NEM ELEGENDŐ CSUPÁN A SZAKMAI ÉS TÁRGYI TUDÁS, FONTOS JÓBAN LENNI A GYEREKEKKEL IS. WINKLER KÁROLYNÉBAN TÖKÉLETESEN MEGVANNAK EZEK A TULAJDONSÁGOK. MI SEM BIZONYÍTJA EZT JOBBAN, MINT HOGY AZ ELSŐ OSZTÁLYBA BEÍRATOTT GYEREKEK SZÜLEI KÖZÜL NA­GYON SOKAN VÁLASZTJÁK ŐT TANÍTÓNAK, VALAMINT SZAKMAI MUNKAKÖZÖSSÉGI FELADATOKAT IS ELLÁT. KISALFÖLD www.kisalfold.hu Szieszta - Katedra 15

Next