Kisalföld, 2006. május (61. évfolyam, 101-126. szám)
2006-05-13 / 111. szám
Szombat, 2006. május 13. JÓ KEZEKBEN KEDVENCEK A KATEDRÁRÓL •KISALFÖLD KAMPÁNY Meleg szív, végtelen türelem és egy jó adag megszállottság - ez Fekete Andrea, a győri Gárdonyi Géza Álta lános Iskola tanító nénije szerint a jó pedagógus ismérve. A fentiekre otthon is jócskán szüksége van, hiszen négy gyerek várja haza tanítás után. József Attila sorai jutnak eszembe: „Én boldog pillanataimban gyermeknek érzem magamat, és akkor derűs a szívem”. Ez igaz rám is, hiszen éppen az ragadott meg ebben a pályában, hogy mindig játszhatok, ami fiatalon tart. Egyszerre lehetek óvó néni, pótanyuka és pedagógus, s annál szebb nincs, mint hogy szárnyakat növeszthetek, s részese lehetek, ahogy az ovisokból író, olvasó kisdiákok lesznek - mondja a csupa mosoly pedagógus, akinek az iskola falain kívül is a gyerekek körül forog az élete: otthon négy csemete várja. Persze hosszú az út, mire a megszeppent elsősökből magabiztos iskolások lesznek, s Andi néni mindent megtesz, hogy beilleszkedjenek, mégha ehhez az összes kreativitását is latba kell vetnie. Minden nyáron képeslappal hívja meg leendő tanítványait egy „iskolakóstoló” buliba, ahol a gyerekek megismerkedhetnek az iskolai légkörrel, az elsősöket Szálasy Réka: - Amikor először jöttem iskolába, kicsit féltem, de Andi néni adott egy bátorságmacit, és az tényleg segített, pedig „bátorságmacival” ajándékozza meg, hogy legyen mit morzsolgatni, ha a tudásvágyon netán felülkerekedne a honvágy. Az ilyen kis gesztusok a nap minden órájában visszaköszönnek, hiszen Andi néni csak a dicséretben, a pozitív visszajelzésekben hisz, így aztán nála nincs fekete pont - van viszont vándormaci. Utóbbi mindig ahhoz a kisgyerekhez kerül, aki azon a héten valamiben kiemelkedő volt. Nem feltétlenül a tanulásban, hanem akár segítőkészségben, megbízhatóságMarinkás Anikó: - Nagyon kedves, ha valaki rosszul érzi magát vagy beteg, hátraülteti, hogy pihenhessen. bűn. Persze van, amikor a dicséret nem elég, ilyenkor a négyszemközti beszélgetésekre esküszöm. Nem hiszem, hogy a szülőknek kellene üzengetnem, a konfliktusokat nekünk, kettőnknek kell elrendeznünk, úgy, hogy a gyerek tanuljon belőle, fejlődjön, okosodjon. A legfontosabb, hogy a lelkében nem szabad kárt tenni, nem szabad, hogy kitörölhetetlen nyom, tüske maradjon benne, mert az egy életre meghatározó lehet. POMARANSKI LUCA FOTÓ: KRIZSÁN CSABA Polgár Dorina: - Ha valaki butaságot csinál, nem haragszik, hanem elmondja, hogy legközelebb ne csináljuk. JAVASOLJON ÖN IS! LEVÉLCÍMÜNK: 9002 GYŐR, PR 28, E-MAIL: TANAR@KISALFOLD.HU. INTERNETELÉRHETŐSÉG: WWW.TANAR.KISALFOLD.HU A katedrák kedvencei BÁRMENNYI KONFLIKTUS ÉS NEHÉZSÉG IS ADÓDIK A PÁLYÁN, A TANÍTÓNŐNEK MINDIG ELENGEDNI A LEGNEHEZEBB A KISDIÁKOKAT A MÁSODIK OSZTÁLY VÉGÉN. NAGYON „ÖSSZENÖVÜNK” A KÉT ÉV ALATT, S NEM KÖNNYŰ ELBÚCSÚZNI TŐLÜK, AHOGYAN A SZÜLŐKNEK SEM EGYSZERŰ SZÁRNYRA BOCSÁTANI A CSEMETÉIKET. NEKIK PERSZE OTT VAN AZ, AMI SZÁMOMRA, PEDAGÓGUSKÉNT IS HATALMAS TEHER: RÁBÍZNI VALAKIRE A LEGFÉLTETTEBB KINCSÜKET. EHHEZ HATALMAS BIZALOM KELL, S ÉN MINDENNAP AZON DOLGOZOM, HOGY MEGSZOLGÁLJAM EZT A BIZALMAT. Winkler Károlyné, a mosonmagyaróvári Bolyai-iskola tanítónője szolgálatnak tekinti a pedagóguspályát. Félelem nélküli, biztonságot nyújtó légkört igyekszik teremteni az osztályban. Jó kapcsolatra törekszik tanítványai szüleivel is. Ők ajánlották a katedrák kedvencei közé. Winkler Károlyné Erzsi néni mindig tanítani szeretett volna. Hálával gondol vissza azokra a nevelőire - Antal Lászlóné Ica nénire és Márkus Józsefné Paula nénire -, akik példás munkájukkal megerősítették ebben. Winkler Károlyné képesítés nélküli nevelőként kezdte pályáját. Akkor talán göröngyösnek tűnt ez az út, de utólag visszagondolva hálás a sorsnak. Kezdetben óvodában dolgozott, megismerte a 36 éves korosztályt. Ezután az általános iskola felső tagozatában tanított több tantárgyat is. Egy tanéven át 1-8. osztályos öszszevonásban, sajátos nevelési igényű gyermekekkel foglalkozott napközi otthon keretében. Közben elvégezte a tanítóképző főiskolát. Több mint 20 éve kezdett tanítani jelenlegi munkahelyén, a mosonmagyaróvári Bolyai János Általános Iskolában. Jelenleg az 1. a osztályfőnöke. - Az első napoktól kezdve közösen próbálunk döntéseket hozni, szabályokat kialakítani. Ezeket sokkal könnyebben betartják a gyerekek, hiszen a segítségemmel ugyan, Kocsis Gabriella Panna, 1. a. - Erzsi néni nagyon kedves tanító néni. Ő tanított meg írni, olvasni és számolni. Sokszor elvisz bennünket kirándulni, de ők alkották őket. Fontosnak tartom, hogy minden apró kis sikerüket észrevegyem, bátorítsam őket, hiszen így tanulnak meg bízni önmagukban. Tudják, hogy nálam nem lehet fekete pontot szerezni, a tanulás ugyanis nem kényszer, hanem örömforrás. Iskolai életünkben talán a május a legizgalmasabb hónap, mert ekkor indulunk az erdei iskolába. Az idei a nyolcadik év, hogy útra kelek tanítványaimmal. Idén Sopronba megyünk, a volt osztályommal, az 5. e-sekkel együtt. Amíg az iskolában tantárgyakra aprózódik szét a világ, addig az erdei iskolában az őket körülvevő világot összefüggéseiben tapasztalják meg a gyerekek. Itt tanulnak meg igazán egymásra figyelni. Gyakorolhatják az egész csoportért való Suhajda Richárd, 5. c. Erzsi néni 4 évig volt a tanítónk, és nagyon sokat tett az osztályért. A tanító néni nagyon jól tanít, érthetően magyaráz felelősségvállalást, megtanulják, hogyan kell együttműködni a társakkal és a felnőttekkel. Munkámban nélkülözhetetlen tanítványaim szüleinek a segítsége, hiszen csak együttműködve, egyetértésben tudják gyermekeiket eredményesen nevelni. Örömmel tölt el, hogy olyan iskolában dolgozhatok, ahol a vezetőség nyitott az új dolgokra, változtatásokra, mert a mai rohamosan változó világgal csak így lehet lépést tartani. Előfordulnak az életben olyan helyzetek, amikor nehezebb helytállni. Köszönöm a családomnak - a férjemnek, három fiamnak és szüleimnek -, hogy ilyenkor segítenek, támogatnak, mellettem állnak. FARKAS JÁNOS Tóth Kristóf, 5. c. - Erzsi néni érthetően magyaráz, és szemlélteti is a tananyagot. Amíg az osztályfőnökünk volt, évente kétszer tartottunk vásárt. WINKLER KÁROLYNÉ, A BOLYAI-ISKOLA TANÍTÓNŐJE: - EGY DIÁK ÉLETÉT NAGYBAN MEGHATÁROZZA, HOGYAN, MILYEN ÉLMÉNYEKKEL KEZDI AZ ELSŐ OSZTÁLYT. ÚGY GONDOLOM, AHÁNY KIS ELSŐS BELÉP AZ OSZTÁLYOMBA, ANNYI ÉLET A KEZEMBEN. FÉLELEM ÉS STRESSZ NÉLKÜLI, BIZALOMTELJES, BIZTONSÁGOT NYÚJTÓ LÉGKÖRT IGYEKSZEM NYÚJTANI TANÍTVÁNYAIMNAK. AJÁNLÓ MESTERHÁZY MARTINA HÉTÉVES KISLÁNY, GIRBEGURBA BETŰKKEL ÍRT LEVELET JUTTATOTT EL SZERKESZTŐSÉGÜNKBE. MÉG CSAK IDÉN TANULJA A BETŰVETÉS MESTERSÉGÉT, DE AZ ISKOLAFÜZETÉBŐL KITÉPETT CSÍKOS PAPÍR MÁR ÉLETE ELSŐ TANÍTÓ NÉNIJÉNEK SZERETETÉRŐL TANÚSKODIK. „JÓ A SZÍVE! ÉS OKOS! LEGYEN Ő AZ ÉV TANÍTÓNÉNIE! NAGYON SZÉP!” - ÍRTA A KISLÁNY. ÉDESANYJA, MAKAI EDIT SZERINT ANDI NÉNI MINDIG MOSOLYOG, AMI ÁTRAGAD A GYEREKRE. ALAPOSAN ÉS KOMOLYAN TANÍTJA A KICSIKET, MÉGIS BŐVEN MARAD A JÁTÉKRA IS IDEJÜK AZ ELSŐSÖKNEK, ÉS RITKÁN FORDUL ELŐ, HOGY MÉG OTTHON IS SOK HÁZI FELADATOT KELLJEN MEGOLDANIUK. IGAZGATÓ SZALAI FERENC: MOSOLY, SZERETET ÉS VÉGTELEN TÜRELEM JELLEMZI ANDREÁT, AMI MEGHATÁROZÓ EGY TANÍTÓNŐNÉL. FÁRADHATATLAN A TANÍTÁSBAN ÉS MINDEN ISKOLAI MUNKÁBAN. ÉRDEMES MEGNÉZNI, HOGY NÉZ KI AZ OSZTÁLYTERME: A GYEREKEKNEK PÁRNA VAN A FENEKÜK ALATT, MINDEN FAL FEL VAN DÍSZÍTVE, MINDENT MEGTESZ, HOGY CSALÁDIAS, MEGHITT KÖRNYEZETET TEREMTSEN, ÍGY NEMCSAK Ő, HANEM A TEREM IS MOSOLYOG A GYEREKEKRE. KÜLÖN ELISMERÉST ÉRDEMEL PROBLÉMAMEGOLDÓ KÉPESSÉGE - EZT NÉGY GYERMEKE MELLETT BIZONYÁRA OTTHON IS NAP MINT NAP GYAKOROLJA -, MINDEN FELMERÜLŐ AKADÁLYHOZ POZITÍVAN ÁLL HOZZÁ. ÖRÖM VELE EGYÜTT DOLGOZNI, GYEREKEKNEK, KOLLÉGÁKNAK EGYARÁNT. AJÁNLÓ AZ 1. A OSZTÁLYOS TANULÓK SZÜLEI: WINKLER KÁROLYNÉ ERZSIKE KIVÁLÓ TANÍTÓNŐ. A GYEREKEK IMÁDJÁK, RAJONGANAK ÉRTE. MI, SZÜLŐK PEDIG NAGY TISZTELŐI VAGYUNK A TUDÁSÁNAK, A TANÁRI PÁLYA IRÁNTI ELKÖTELEZETTSÉGÉNEK, HIVATÁSTUDATÁNAK. Ő OLYAN PEDAGÓGUS, AKI HA KELL, NEVET, SÍR, JÁTSZIK A GYEREKEKKEL. MINDENBEN SZÁMÍTHATUNK RÁ, NAGYON SOKAT JELENT NEKÜNK, HOGY Ő A GYERMEKEINK OSZTÁLYFŐNÖKE. A GYEREKEK NAGYON SOKAT TANULNAK TŐLE, NEMCSAK A TANANYAGOT, HANEM AZ ÉLET EGYÉB DOLGAIT IS. IGAZGATÓ PATAI PÉTER, A BOLYAI-ISKOLA IGAZGATÓJA: WINKLER KÁROLYNÉ IGAZI TANÍTÓ NÉNI, SUGÁRZIK BELŐLE A GYERMEKSZERETET. E HIVATÁSNÁL NEM ELEGENDŐ CSUPÁN A SZAKMAI ÉS TÁRGYI TUDÁS, FONTOS JÓBAN LENNI A GYEREKEKKEL IS. WINKLER KÁROLYNÉBAN TÖKÉLETESEN MEGVANNAK EZEK A TULAJDONSÁGOK. MI SEM BIZONYÍTJA EZT JOBBAN, MINT HOGY AZ ELSŐ OSZTÁLYBA BEÍRATOTT GYEREKEK SZÜLEI KÖZÜL NAGYON SOKAN VÁLASZTJÁK ŐT TANÍTÓNAK, VALAMINT SZAKMAI MUNKAKÖZÖSSÉGI FELADATOKAT IS ELLÁT. KISALFÖLD www.kisalfold.hu Szieszta - Katedra 15