Kisalföld, 2008. szeptember (63. évfolyam, 204-229. szám)

2008-09-27 / 227. szám

14 SZIESZTA A Kisalföld kulturális melléklete www.kisalfold.hu BÉCS_____________ NYERGES CSABA________________ Ha valóban volt több mint ötvenezer ember kedden a bécsi______ Duna-szigeten, ha fizettek a jegyért, és ha csak a legolcsóbb tarifával számolunk, Madonna úgy is jó másfél milliárd forintot kasszírozott az alig kétórás koncertért. Egy átlagos magyarnak ezer(!) évig kellene dolgoznia, hogy ennyi pénzt összekaparjon. Mégis, sok ezer honfitársunk já­rult hozzá a mesés Madonna-bi­rodalom további gyarapodásá­hoz. A koncert alatt ugyanis a közönség soraiból szinte csak magyar szót lehetett hallani. És hogy megérte-e? A Madonna-ra­jongók bizonyára életre szóló él­ménnyel gazdagodtak. Elége­dettek lehettek a hangszerelés­sel, a tökéletes hangosítással, a profi előadással, a koreográfiá­val, a fellépők tudásával, Ma­donna színpadi táncos teljesít­ményével. Megbocsátottak iste­nített kedvencüknek minden malőrt, vagy talán észre sem vették azokat. Pedig akadt belő­lük szép számmal. Vegyük mindjárt a helyszínt. A bécsi Duna-sziget nem igazán al­kalmas egy megakoncert rende­zésére, legalábbis ilyen körülmé­nyek között. Az egyik rajongó el­panaszolta, hogy a megszokott Madonna-koncertekhez nem volt méltó a hangulat. Kevesen tapsol­tak, táncoltak, énekeltek. De aztán önmaga adta meg a miértre a vá­laszt: a nézőtér egy gigantikus ola­­joshal-konzervre hasonlított. Olyan sűrűn összepréselődtek az emberek, hogy csak nagy nehe­zen tudták kiszabadítani, felemel­ni a kezüket, táncolni, ritmusra mozogni pedig szinte lehetetlen volt. Sokan közelharcot vívtak a szó szerinti értelemben vett talpa­latnyi helyért. Honfitársaink min­denesetre döntő győzelmet arat­tak. A színpad előtti állóhelyes te­rületen, legalább háromszáz mé­ter mélységben valóban csak szinte magyar szót lehetett halla­ni. A sógorok alulmaradtak a kö­nyökháborúban, így aztán aktua­lizálni lehetne a híres sorokat. Is­mét „...nyögte Mátyás bús hadát/ Bécsnek büszke vára". Persze, aki közelebb jutott a tűzhöz, az sem lehetett felhőtle­nül boldog. Úgy sem látott sokat. Egyrészt nem emelték ki eléggé a színpadot, másrészt a terepviszo­nyok sem voltak előnyösek, így aki nem nőtt legalább kétméte­resre, legfeljebb a viszonylag kis­méretű kivetítőt nézhette, abból is csak a színpaddal egy vonalba ju­tó kettőt. Sokan próbáltak lábujj­hegyre állni, de hiába. Néhányan nyakukba vették barátnőjüket. No, ők kapták a koncert alatt a legnagyobb ovációt (a mögöttük állóktól), amikor nem bírván to­vább, végre visszapréselték a föld­re, a megaheringes dobozba a légbe kapott kedvest. Márpedig ebből a zsúfolt-ösz­­szepréselt életérzésből kijutott bő­ven. A buli fél hétkor kezdődött, az előzenekar fél nyolckor lépett le a színpadról, aztán jött a jó egy­órás sötétség és csönd, mígnem az alig kétórás show után fél ti­zenegykor kiíródott a kivetítőre, hogy game over. És akkor sokan azt hitték, hogy végre vége a he­­ringfeelingnek, pedig a java csak ezután következett. De ne szalad­junk ennyire előre, maradjunk még egy kicsit a koncertnél. Az előadás csúcspontját jelent­hette volna, amikor Madonna kí­séret nélkül kezdett énekelni. Le­hetett már katarzisélményünk itt­hon Koncz Zsuzsát, Sebestyén Mártát vagy éppen Zsédát hall­gatva. Mert amikor az ő koncert­jükön némul el a zenekar, és be­tölti a teret a szép, tisztán csengő hang, az ember a jó Istent érzi a közelben, és libabőrös lesz a kar­ja. Madonna kíséret nélküli, bot­ladozó énekét hallgatva az volt az érzésem, hogy még a Megasztár döntőjébe se jutna el. Megbukna a TV 2 előválogatásán. Mégis gi­gasztár lett, a világ egyik legkere­settebb és legjobban fizetett zené­sze. Isten éltesse sokáig így is. Hát még, ha legalább két szót szólt volna magyarul a Lajtától innen érkezett sok-sok ezer rajongónak. Nem tette. Lelke rajta. Őt min­denképp milliók szeretik. Ráadás, búcsúintés nélkül vo­nult le a színpadról, a tömeg pe­dig a kijárat felé. És itt kezdődött az igazi megpróbáltatás. A szigetet két irányban keskeny gyalogoshí­­don lehetett elhagyni. A szerve­zők, talán félve attól, hogy a túl­terhelt szerkezet esetleg leszakad­hat, csak szakaszosan engedték a tömeget. A végeláthatatlan em­beráradatot látva úgy tűnt, hogy ha a budapesti Kossuth téri tünte­téseken több százezer ember volt tavaly, akkor itt most legalább tíz­millió. A gyalogoshidak szűk bejá­ratánál összezsúfolódtak az em­berek, a később érkezők pedig egyre csak préselték, nyomták őket. Ez az állapot több órán át tartott. Sokan már-már halálköze­li állapotban érezték magukat, és ha a koncert alatti lökdösődésben nem is szereztek kék-zöld foltokat vagy parázsló cigikkel nem éget­ték ki a dzsekijüket, itt biztosan nem úsztak meg. De végül mindenki megkapta a magáét. Madonna, rajongóinak köszönhetően (ha akar), a gázsik rendezése után is vehet még né­hány tízezer pár vadiúj, dizájnos Gucci cipőt magának, a rajongók pedig elmondhatják, hogy titkos álmuk vált valóra, élőben láthatták az „istennőt”. Egyébként úgysem mernék bevallani maguknak, hogy kidobott pénz volt a ledarált kon­cert Ahhoz túl sokat fizettek érte. Kiállítás kupolamagasságban OLASZORSZÁG___________ SÁNTA ANIKÓ________________________ Az angol beteg című, kilenc Oscar-díjat nyert film egyik legemlékezetesebb jelenete, amikor Juliette Binoche-t__ kötéllel egy templom______ kupolájába emelik, hogy közelről láthassa a freskókat. Ilyesmiben lehet része a parmaiaknak is. Olvasónk helyszíni tudósítása._______ A budapesti Szépművészeti Múzeum­ban őrzött Correggio-alkotást, a mester Szoptató Madonna című festményét is megcsodálhatják a látogatók a parmai Nemzeti Galériában, a művész életmű­vét bemutató, minden eddiginél nagy­­szabásúbb kiállításon, amelyre a világ leghíresebb múzeumaiból érkeztek fest­mények, vázlatok, rajzok. Antonio Alleg­­rit - akinek művészneve valójában szü­lővárosa, az észak-olaszországi Correg­gio - a legkiválóbb olasz reneszánsz kori festők egyikeként emlegetik Raffaello, Michelangelo, Leonardo és Tiziano tár­saságában. Legtovább Pannában élt és dolgozott, ezért több híres alkotása itt található, a bencés Szent János-templom és a 900 éves dóm kupolájának freskói is keze munkáját dicsérik. Az 1520-as években készült re­mekműveket most szó szerint közelről is megcsodálhatja a közönség: mindkét templomban különleges állványzatot sze­reltek fel ez alkalomból. A dóm 36 méter magas kupolájában a látogató most 25 méter magasból szemlélődhet. Érdemes megmászni a 188 lépcsőt, mert a látvány lélegzetelállító. A mozgáskorlátozottak sem maradnak ki az élményből, őket lift viszi fel. A lentről is jól látható alakok így hatal­masnak tűnnek - kirajzolódnak az ar­cok, a tekintetek. Úgy érzi hirtelen az ember a festményekbe feledkezve, hogy „beszippantja” őt is a paradicsom. Az idegenvezető sok apró, lentről egyálta­lán nem látható részletre hívta fel a fi­gyelmünket. Nem akartunk hinni a sze­müknek például, amikor kiderült: több lentről szobornak látszó alak valójában festmény. A dóm mögötti bencés templomban az állványzat 20 méteres. Az itt látható, Szent Jánost ábrázoló freskónak köszönhette a mester, hogy alig 30 évesen felkérték a dóm kupolájának díszítésére. Correggio művei iránt óriási az érdeklődés, már jóval a meg­nyitó előtt több mint 70 ezer látogató ren­delt jegyet, külföldről is. A szervezők remé­lik, hogy az egyedülálló, a mester alkotása­inak mintegy 90 százalékát felvonultató tár­latot akár 250 ezren is megtekintik. A kiállí­tás honlapja: www.mostracorreggiopar­­ma.it/index.php. Videók a kupoláról: www.gazzettadiparma.it/media­­gallery/video/2079/Correggio_a_testa_ in_su_-_3_video.html. A kiállításmegnyitó napján Vittorio Sgarbi ismert művészettörténész beje­lentette: a kétszáz alkotás közt van egy hamisítvány is. Hogy melyik az, csak ké­sőbb árulja el. Érdekesség az is, hogy a képtár árkádos bejáratánál egerészölyv teljesít szolgálatot, hogy távol tartsa a galambokat. Correggio művei iránt óriási az érdeklődés, úton-útfélen hirdetik. A parmai dóm. Kisalföld 2008. szeptember 27., szombat

Next