Kisalföld, 2010. április (65. évfolyam, 76-100. szám)
2010-04-01 / 76. szám
2010. ÁPRILIS 1., CSÜTÖRTÖK KISALFÖLD A VISZONYLAG DRÁGA DEVIZA ÉS A MAGAS KOCKÁZAT HAT A CSÖKKENÉS ELLEN Lassan apadó hitelkamatok MAGYARORSZÁG FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL. Van kivétel is, a svájcifrank-alapú gépjárműhitelek átlagos évesített kamatlába 0,27 százalékponttal nőtt egy év alatt. A forintalapú termékek esetében felemás a helyzet: a lekötött betétek átlagos kamatlába 4,06 százalékkal, a fogyasztási hiteleké még ennél is nagyobb mértékben, 4,54 százalékkal, a lakáshiteleké azonban csupán 3,1 százalékkal csökkent tavaly február óta a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint. Az okokról Müller Jánost, a Magyar Bankszövetség tanácsadóját kérdeztük, aki elmondta: a válság 2008. őszi kitörésekor a drasztikus alapkamat-emelés, a viszonylag magas infláció miatt, valamint mert a magyar pénzintézetek nem, vagy csak rendkívül drágán jutottak devizához, 10 százalék fölé ugrottak a lekötött forintbetétek kamatai. A bankok 99 A hitelkamatokat az ügyfélkockázat is befolyásolja, a válság még nem ért véget, a munkanélküliség nő, a gazdasági fellendülés várat magára. Müller János számára egyszerűen felértékelődtek a belföldi, lakossági megtakarítások, ami kiélezte a versenyt. A szakember hozzátette: várható volt, hogyha bekövetkezik a konszolidáció és javul a bankok forráshelyzete, a betéti kamatok azonnal olvadni fognak a jegybanki alapkamattal párhuzamosan. „A hitelkamatok is folyamatosan csökkennek, csak lassabban. Ennek több oka van. Az euró-és svájcifrank-alapú hitelek esetében egyrészt az árfolyamhatás érvényesül, másrészt hiába alacsony az Európai Központi Bank és a svájci jegybank által meghatározott alapkamat, a magyar pénzintézetek még mindig viszonylag drágán jutnak devizához” - fogalmazott Müller János. Hozzátette, hogy a hitelkihelyezéseknél a kamatokat az ügyfélkockázat is befolyásolja: a válság egyelőre nem ért véget, a munkanélküliség nő, a gazdasági fellendülés várat magára. Márpedig ha számottevő a rizikója annak, hogy a kölcsönt az adósok egy része nem tudja visszafizetni - például mert elveszíti az állását -, az a kamatok csökkenése ellen hat. A bankszövetség tanácsadója arra is felhívta a figyelmet, hogy sok hitelszerződésben 3, 6 vagy 12 havi kamatperiódust kötnek ki, azaz az alacsonyabb kamatszint csak csúszással, késve érvényesül. A háztartásoknak nyújtott hitelek és az általuk elhelyezett betétek átlagos évesített kamatlába* (%) Forint lekötött betét Forint lakáshitel Euró lekötött betét Euró lakáshitel 2009. febr. 9,93 13,36 3,41 7,96 2009. máj. 10,43 13,05 4,41 7,77 2009. aug. 9,19 13,00 3,85 7,98 2009. nov. 7,14 11,14 2,89 7,80 * E szerződéses összeggel súlyozva. Forrás: Magyar Nemeti Bank. „Dollárpapa” indíthatja Euro Vegast BEZENYE, HEGYESHALOM FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL. A két érintett önkormányzatot - Hegyeshalmot és Bezenyét - arra kérték a beruházók, hogy engedélyezzék az Euro Vegas településrész-elnevezések használatát. Előbbi település erre rá is bólintott, Bezenye azonban többek közt a kivitelezés megkezdését szabta feltételül. Érdekesség: a kaszinóváros területén felállított konténerek (melyekben az előkészítés zajlik) elé már kitették az „Eurovegas” táblát. Az önkormányzatokat azonban tavaly ősz óta senki sem kereste a projekt kapcsán. A közművek engedélyeztetési eljárásairól ők is kapnak értesítést, ám mindössze ezek alapján értesülnek a fejleményekről. Másfél hónapja az Eurovegas illetékesei annyit mondtak: újabb nagy bejelentésre (vélhetően a kivitelezés elindítására) még néhány hetet várni kell. Alfred Supersbergert a héten telefonon kerestük. „Az Euro Vegasszal kapcsolatos kérdéseivel forduljon a Hard Rock amerikai PR-irodájához” - mondta, ám a tengerentúli illetékest nem értük utol. Mint ismert, a Hard Rock International az egyik amerikai befektetője a bezenyei kaszinóvárosnak. Supersberger korábban lapunknak úgy nyilatkozott: az „A” ütem pénzügyi fedezete 2010-ig biztosított, s a „munka kezdetére várjuk a Hard Rockkal megállapodott összeget”. Információink szerint ezen forrás érkezése után indulhat majd a projekt a jelenlegi állás szerint talán május környékén. Az „A” fázis egyébként összesen 470 millió euróból valósulhat meg. A Hard Rock Magyarország tavalyi tanulmánya szerint tíz év alatt ötmilliárd euró kiadással és kétmilliárd euró bevétellel számolhatnak. Áruházláncunk meghatározó szereplője a hazai barkács-szektornak. 15 áruházunk szerte az országban folyamatosan megújuló áruválasztékkal, kedvező árakkal, aktív vevőkiszolgálással áll vevői rendelkezésére. A soproni áruházunk csapatába keresünk most munkatársat a következő pozícióba: Projekttanácsadó/Sopron Feladat: • Új nagyvásárlók akvirálása, meglévő ügyfélkör megtartása, nagyvásárlói forgalom növelése • Árajánlatok készítése és a projektek nyomonkövetése • Professzionális vevő- és energiatanácsadás • A projekttel kapcsolatos logisztikai feladatok lebonyolítása • Piaci folyamatok monitoringozása, versenytársak figyelése • Heti jelentések elkészítése és prezentációja • Reklamációkezelés Elvárásaink: • Minimum középfokú végzettség, szakirányú végzettség előnyt jelent (kereskedelmi, építőipari, faipari) • Minimum 5 év építőipari, faipari, illetve műszaki területen / új beruházások, felújítások kivitelezésével kapcsolatosan szerzett üzletkötői szakmai tapasztalat • Mobilitás (adott régió vonzáskörzetében) • B kategóriás jogosítvány • Kiváló kommunikációs és tárgyalási képesség • Ügyfélorientált beállítottság • Magas fokú terhelhetőség, határozott fellépés • Önálló, kreatív szemlélet • Felhasználói szintű PC-ismeretek Előny: • Meglévő ügyfélkör • SAP-rendszer ismerete Amennyiben ajánlatunkkal felkeltettük érdeklődését, kérjük, jelentkezzen a www.bauMax.hu Karrier oldalon keresztül. Postacím: 1095 Budapest Soroksári út 86., Személyzeti osztály Szondáztatnak húsvétkor GYŐR-MOSON-SOPRON. A megyei közlekedésrendészeti osztály vezetője, Kiss Zoltán alezredes tájékoztatása szerint a húsvéti ünnepnapokon fokozottan ellenőrzik, hogy fogyasztottak-e alkoholt a közlekedők. Az osztályvezető hangsúlyozta: még a kerékpárral közlekedőket is megszondáztatják. Ezt a január elsején bevezetett jogszabály is lehetővé teszi, amely szerint a kerékpáros 30 ezer forint pénzbírságra számíthat, ha 0,8 ezrelék alatti véralkoholszintet mutatnak ki nála. Ennél magasabb alkoholos befolyásoltság esetén a bírság 100 ezer forint. A gépjárművel közlekedőknél súlyosabb a büntetés, amelynek alsó határa 75 ezer forint. Kiss Zoltán megjegyezte: a zéró tolerancia tavalyi bevezetése óta jelentősen csökkent az ittasan okozott közúti balesetek száma. Ezzel szemben a gyalogosok és a kerékpárosok közlekedésénél nagyon rosszak a tapasztalatok. Elkerülik az útdíjfizetést SZLOVÁKIA. Megnőtt a falvakon keresztül haladó kamionforgalom Szlovákiában, a fuvarozók ugyanis az alsóbbrendű utak használatával kerülik el az országos főutakra vonatkozó útdíj megfizetését. A rendőrség közlése szerint nehéz megállapítani, hogy mennyire indokolt egy útszakasz használata, ezért nem tudnak lépni az ügyben. (mti) Nyolc és fél A Zuschlag-ítélet - gyanítom - két táborra osztja Magyarországot: az egyik szerint már a zsidóviccéért járt volna ennyi a balekszódnak, most majd poénkodhat a börtönben. A másik viszont nyugalomra inti az előző tábort, mondván, a bíróságokon másodfokon történtek már furcsaságok, ezért ki kellene várni a jogerős ítéletet, aztán örülni a 8 és fél évnek. Harmadik tábor nincs, pontosabban a Zuschlag család biztosan ide tartozna, de ők számszerűen kevesek ahhoz, hogy értük külön kategóriát hozzunk létre „sajnálok” címszó alatt. Ha azt kérdeznék tőlem, hogy nincs-e példastatuálás jellege ennek az ügynek, nem kellene sokat gondolkodnom. De igen, szerintem van. Arra azonban nem tudnék választ adni, hogy a 99 Nyolc és fél év sok s még ha el is képzeljük Zuschlagot a „fehérköpenyes” bűnszervezet élén, láttunk már olyat, hogy kevesebbel is megúszta az illető bírót - aki több mint kétszáz tanútól hallgatta végig a mutyizás különböző válfajait - befolyásolta-e az ítélethozatalában a (el)várt példastatuálás, vagy egyszerűbben fogalmazva: a társadalom érzékelhető igénye, hogy „ezt a hazug-tolvaj-csaló-bandát” ültesse le egy életre. A hivatalos válasz minden bizonnyal az, hogy a bíró(ság) a jog paragrafusait veheti csak figyelembe, a sokszor demagógiával átszőtt közhangulatot nem. Ez a rovat annyi szubjektivitást megenged a szerzőnek, hogy az előbbi mondat után három pontot azért hozzátegyen. Nyolc és fél év sok, s még ha el is képzeljük Zuschlagot a „fehérköpenyes” bűnszervezet élén, láttunk már olyat, hogy kevesebbel is megúszta az illető - főként, ha visszafizette az elcsalt-elsikkasztott pénz nagy részét. Hogy 2010-ben Magyarországon, ahol lassan minden napra jut egy-egy (száz)milliós sikkasztási gyanú a közélet jeles szereplőinek főszereplésével és/vagy statisztálásával, nagyobb erővel kell-e az asztalra csapni? A válaszom ismét csak az: a társadalom joggal mondatja velem, hogy igen. Bár Zuschlag legnagyobb pechje az, hogy a BKV-s ügyek előtt bukott le, így lett a „példa”, de ne feledjük, őt már az a rendszer nevelte ki, amelytől a szüleim joggal várhatták a szabadságot és a tisztaságot; mi gyerekként meg betűztük: r-e-n-d-sz-e-r-v-á-l-t-o-z-á-s. Ezt az illúziót már régen elveszítette a társadalom, Zuschlagnak meg elég a baja, hogy még ezt is rákenjük. Azt nem tudom, eljön-e az az idő, amikor a politikus címszó mellé a tisztességet is jó szívvel hozzá tudjuk tenni - ha más nem, azokért, akik komolyan veszik, hogy a köz javáért mennek be nap mint nap az Országházba, vagy hogy ne legyünk ennyire patetikusak: a pártirodákba. Jelenleg még ott tartunk, hogy azért (is) nem rekordszámú szavazatszámláló Győr-Moson-Sopron megyében, mert az emberek már a választás tisztaságában sem hisznek - elmennek ezért ellenőrizni. Zuschlag egyetlen dologban reménykedhet, s abban is azért, mert a bíró megvonta tőle a kedvezménnyel szabadulás jogát: nagyjából hat év múlva kis szerencsével és jó adag optimizmussal olyan társadalomba tér vissza, ahol Zuschlag Jánost a pártiskolákban csak fejvesztés terhe mellett lehet szóba hozni. Viccelni vele pedig nem lesz ildomos kamerák előtt semmiképpen. ÁLLÁSPONT SUDÁR ÁGNES ÚJSÁGÍRÓ Hogyan kezelnék a kilakoltatásokat? Civil Mozgalom: Nem engedjük! - hazudhatnánk, hogy szavazatokat nyerjünk, de a Civil Mozgalom tisztességes a kampányban és utána is. A nehéz helyzetbe került családoknak reális megoldást kis rezsijű, korszerű bérlakások építése jelenthet, így megőrizhetik emberi méltóságukat. A kiváltó ok megszüntetéséért (népfő)iskolában oktatnánk a családi pénzügyi gazdálkodást. Jobbik: Azonnal felfüggesztjük, megszüntetjük a bankok egyoldalú szerződésmódosítási lehetőségét. Kötelezővé tesszük, hogy minden 3 évnél hosszabb futamidejű hitel esetében legalább egyszer - pluszfeltétel és büntetőkamat nélkül - lehetőség legyen a hitel törlesztésének 6-12 hónapra történő felfüggesztésére. A devizahiteleket forintosítjuk, a futamidőket nyújtjuk. MDF: Mivel kevés az önkormányzati és a magánbérlakás, emiatt kényszerültek a családok lakást vásárolni vagy házat építeni. A bérek alacsony szintje nem teszi lehetővé a többmilliós hitelek felvételét, és ezt nem mérte fel kellő körültekintéssel a hitelező sem. Nem csak a családok a hibásak, így akik ezt a helyzetet előidézték, azoknak a megoldásban is segítséget kell nyújtaniuk. MDF HOLNAP: MIT TENNÉNEK A MINIMÁLBÉRREL? Fidesz-KDNP: Egy családot sem lehet utcára tenni. A szocialisták hibás gazdaságpolitikája és rossz kormányzása miatt a lakáshitelesek helyzete folyamatosan romlik. A hitelek átütemezésével, a bankok nyereségének csökkentésével, a munka nélküli időszakra a törlesztés felfüggesztésével és egy központi lakásalap létesítésével oldható meg, hogy ne legyenek kilakoltatások. LMP: A hajléktalanság elkerülése érdekében a kilakoltatások megelőzése a legfontosabb, pl. a szociális támogatásra való jogosultság lehetőségeinek kivizsgálásával, az adósságkezelő szolgáltatások fejlesztésével. Az LMP szeretné elérni, hogy kilakoltatás csak valamiféle elhelyezéssel történhessen meg, ami lehetővé teszi a családok együtt maradását. MSZP: Az MSZP a banki magatartáskódex és a krízisalap megalkotásával bizonyította, hogy számíthatnak rá a lakáshitelesek, bár a Fidesz egyiket sem támogatta. Folytatjuk a lakáshitelezés banki gyakorlatának ellenőrzését és a kilakoltatási lehetőségek szűkítését az ügyfelek kiszolgáltatottságának további enyhítésére. Létrehozzuk a közüzemi szolgáltatók magatartáskódexét is. KÖRKÉP 3