Kisalföld, 2010. október (65. évfolyam, 229-253. szám)
2010-10-30 / 253. szám
2010. OKTÓBER 30., SZOMBAT Szieszta SZERKESZT I: WERNER KRISZTINA FOTÓ H. Baranyi Edina Életre kel a Vámpírok bálja MUSICALSHOW NÉGY FŐVEL: VÖRÖS PIMPERNEL, JEKYLL ÉS HYDE ÉS EVITA IS A REPERTOÁRON A Musical 4 You előadást Győrött november 6-án 19 órától a Bartók Béla Megyei Művelődési Központban, november 7-én 18 órától a mosonmagyaróvári Flesch művelődési központban tekinthetik meg. Lehet-e látványos, izgalmas, a legjobb musicaldalokat felsorakoztató show-műsort létrehozni négy fővel? A választ Berkes Gabriella, Tunyogi Bernadett, Molnár László és Mohácsi Attila adja meg Győrben és Mosonmagyaróváron Musical 4 You című színpompás előadásukkal. A Musical Színház a produkciós színházi modell magyarországi meghonosítását tűzte ki céljául. Ennek lényege, hogy professzionális produkciót csak úgy lehet megvalósítani, hogy minden egyes ponton (színészek, díszlet-, jelmeztervező és kivitelező, rendező, koreográfus, kiszolgálószemélyzet stb.) válogatott, az épp adott darabhoz legkeválóbb résztvevők alkotják meg azt. A Musical Színház tagjai most egy különleges, látványos és izgalmas show-val járják az országot. Berkes Gabriella, Tunyogi Bernadett, Molnár László és Mohácsi Attila arra vállalkozott, hogy életre kelt több tucat híres musicalfigurát. A négyes következő fellépései Győrben és Mosonmagyaróváron lesznek. „Társulatunkat sok helyre hívják teljes musicaljeink előadására. Sőt, külföldön is gyakran szerepelünk, legjobb példa erre talán a Wörthi-tónál eljátszott Jekyll és Hyde volt tavaly” - meséli Mohácsi Attila, aki tizenkét évig dolgozott a Győri Nemzeti Színházban és onnan távozva találta meg helyét a Musical Színház tagjai között. „Négy ember nem játszhat el egy egész musicalt. De a legjobb musicalek legjobb részleteit előadhatja. Mindezt úgy, hogy látványos, érdekes legyen. Mi erre vállalkoztunk, amikor összeállítottuk a repertoárunkat.” A Musical 4 You előadásban nem csupán dalok hangzanak el a legteljesebb fénytechnikát használó hátterek előtt. Kicsit beavató színház is ez, amelyből kiderülhet egy-egy darab története, különlegessége. „Olyan előadásokból is válogattunk, amelyeket a győri és a mosonmagyaróvári közönség még nem láthatott. Különlegesség lesz a Vámpírok bálja, a Mamma Mia!, és a tavaly bemutatott Neoton-musical, a Szép nyári nap is. Részletek csendülnek még fel a Jézus Krisztus szupersztárból, A nyomorultakból, a Rómeó és Júliából is.” Négy kiváló színész, négy kiváló énekes, együtt egy musicalshow csapata: Berkes Gabriella, Tunyogi Bernadett, Molnár László és Mohácsi Attila. Telt ház A Queen bemutatója óta telt házas előadás. November 12-én jótékony céllal táncolják el. Segíteni Juhászéknak A kolontári Juhász család tragédiája gyógyíthatatlan sebeket jelent. Egyik gyermeküket elveszítették a vörösiszap áradatában. Még nem tudják, de karácsonyi ajándékként őket segíti a Györi Batett II János Pál pápától kapott emlékérmének aukción befolyt vételára is. QUEEN-BALETT A VÖRÖSISZAP KÁROSULTJAIÉRT A Győri Balett jótékony előadása a devecseri és kolontári oktatási intézményeket segíti majd. November 12-re sok jegy elkelt, de vannak még helyek a jó szándékú emberek számára. „Saját szemünkkel győződhettünk meg arról a tragédiáról, amelyet a vörösiszap okozott Kolontáron és Devecserben” - meséli Kiss János, a Győri Balett igazgatója. „Keszthelyre mentünk vendégszerepelni és kértük, hogy álljon meg a buszunk. Ugyanis személyesen szerettük volna átadni a jótékonysági estet hirdető plakátokat a város vezetésének. Beengedtek a területre minket. Mindenkit megdöbbentett a látvány, az emberek kilátástalan helyzete.” Az igazgató és csapata két felajánlást tett. A számukra kedves és fontos elismerést, a A jótékony program fővédnökségét Schmittné Makray Katalin, a köztársasági elnök felesége, míg a védnökséget Borkai Zsolt polgármester vállalta. II. János Pál pápától kapott érmet licitre ajánlották. A befolyt pénzt a nagy tragédiát átélt és mindenét elvesztett Juhász családnak adják át karácsony előtt. „A család még nem is tud róla. Tárgyaltam Polgár Árpáddal, a Polgár Galéria Aukciósház vezetőjével. Ő a decemberi aukciójukba bevette nulladik tételnek az érmet. Sőt, az ötletünkből kiindulva más gyűjtőket is megkért, ajánljanak fel a birtokukban lévő alkotásokból. Úgy tudom, egy értékes festmény máris érkezett.” A segítő akarat így terebélyesedik ki. Juhászék karácsonya ettől a felajánlástól egy kicsivel talán elviselhetőbb lesz. Juhászék, a kolontári és a devecseri iskolások is tudni fogják, velük sokan éreznek együtt, és nem csak azok, akik a november 12-i jótékonysági Queen-előadás jegyvásárlásával segítenek a rászorulókon. „Az előadásra szépen fogynak a jegyek. Olyan vevőnk is akadt, aki megtudva a hírt, Budapestről vásárolt több belépőt, de már akkor elmondta, személyesen nem tud itt lenni, de segíteni akart, így aztán akár még az is előfordulhat, hogy többen váltanak jegyet, mint ahányan majd a nézőtéren ülnek. Az már most biztos, telt házunk lesz - mint általában a Queen előadásán. Még két hét van hátra a jótékonysági estig, de szabad hely már csak alig száznál több van” - mondja Kiss János. 15 Sok álszent semmiért Szeretnék szép kis barokk muzsikákat hallgatni, lehetőleg franciát, de elfogadom azt is, ha Scarlatti. Sajnos nem megy. Nem, mert közben mindig beleüstdobol a fülembe egy utálatos kérdés: mit akarnak? Mit akarnak épp itt, épp most, épp ezzel a darabba? A kérdést voltaképpen szeretem. Azt kevésbé, hogy a választ elég sokáig nem találom rá. SZÍNHÁZ FÁY MIKLÓS Egy jó darabot persze mindig elő szabad venni, nem kell kamasz-öngyilkossági hullámnak lennie a városban ahhoz, hogy a Rómeó és Júlia aktuális legyen. De a Bulgakov-féle Moliére mégis ravasz dráma. Sok nézete van. Színházas darab. Színészes darab. Történelmi darab. Politikai dráma, bár igen elnéző a diktátorokkal szemben, mit is tehetett volna mást, aki élni és írni is akart Sztálin idején, jobban tette, ha puha ceruzával dolgozott. Végül pedig mégis fityiszmutogatás, kacér királyok, hercegek, grófok, velünk kell jóban lennetek, ha azt akarjátok, hogy pozitív hősökként kerüljetek a történelmi könyvekbe. Funtek Frigyes láthatóan ezt a sokat mind akarta. Megmutatni Moliére-t a születése pillanatában, ahogy a bába lóbálja a kárpitos gyerekét, nem sejtve, hogy menynyit változott volna a világ, ha véletlenül elejti őt. Húzzák a darabot és nyújtják, ettől kissé be vagyunk vonva az alkotás folyamatába, találjuk ki, hogy a csembalóból előrángatott gyerekből miért lesz fogadott fiú. A nyújtás viszont egyáltalán nem válik be, a balettszámok hangulati értéke a nullához közelít, a nehézkes ugrabugrálást nézve pedig nehéz eldönteni, hogy kinek van rosszabb dolga: annak, aki csinálja, vagy annak, aki nézi. Egymás után gyűjti be a kudarcokat az előadás. A táncbetétek fölöslegesek, de ekkor már gyanús, hogy ez a nagy színészkedés, bohémélet sem lesz felhőtlen mulatság, és tényleg nem az, a fehér jelmezekben mintha egy csapat ápolt mulatozna egy fellázadt elmegyógyintézetben. Ez nem a „játék az élet bája, a színész meg a föld sója”, csak csikorgó idétlenség. Nem egyformán csikorog, a Moliére inasát játszó Járai Máténál egy kicsit természetesebb, mint mondjuk Posonyi Takács Lászlónál, de az összeredmény meglehetősen lehangoló. És a nagy alakítások. Illetve azok hiánya. Néha érezni a rendező felelősségét, máskor inkább csak a tehetetlenségét. Csankó Zoltánból valószínűleg képtelenség Moliére-t faragni, kerülgethetjük így vagy úgy, egyszerűen nem az a formátum, nem az a technikai könnyedség, nem az a természet adta játékosság, sokszínűség, hogy a mondatokat egymás után többféleképpen hallva megrendüljünk: ezeknek az élet is játék, a szörnyűség is csak a muníció, alakítás és élet nemcsak összeér, hanem szétválaszthatatlanul egy. Persze, nem az a baj, hogy Csankó Zoltán nem valami színészlegenda, hanem hogy mindig hamis, hogy még köhögni sem tud hitelesen a színpadon. Vannak pillanatok, amikor a szándék is elég, főleg az előadás második részében, Moliére halálakor, amikor úgy körülbelül már tudni lehet, hogy az egész előadás melldöngetési kísérlet, hogy mily szép is a mi feladatunk. Fáy Miklós Amikor tudja az ember, hogy ha sikerül, akkor nagyon szép vallomás lehetett volna a színészethez, színházhoz, és nagyon jót tehetett volna az egész társulatnak a tudat, hogy ebben részt vehettek. Remélhetőleg ez fordítva nem igaz, attól, hogy ez nem sikerült, nem lesz senki sem lelki beteg. Vannak olyan színészi teljesítmények, amelyeket felelős rendezőnek nem lett volna szabad anynyiban hagynia. Áts Gyula például tökéletesen megelégedett azzal, hogy zengette a hangját és a mondatok végén kicsit még mélyítette amúgy is feltűnően szép orgánumát. Varga Mária viszont egyszerűen nem tud becsapni, tudom, jobb színésznő annál, semmint hogy boldog legyen ezzel a tökéletesen sablonos, eszközeiben kiszámítható, ezért folyamatosan hideg és hidegséget árasztó, érdektelen alakítással. Hogy ne csak a csúfra emlékezzünk: Karácsonyi Zoltán ha nem is nagyon fantáziadúsan, de korrekt módon játssza és folyamatosan öregíti a Napkirály egyébként meglehetősen kidolgozatlan figuráját, Rátkai Erzsébet fehér jelmezei pedig tulajdonképpen szépen mondják el, hogy senkiről nem tudunk semmit, mindenki egyforma kívülről. Nem nagy bölcsesség, de legalább a dobot nem hallom tovább. Enynyit akartak közölni. Vagy ennyit tudtak. kritika A Győri Nemzeti Színház Moliére, avagy álszentek összeesküvése című előadás főszereplője Csankó Zoltán. Fáy Miklós