Kisalföld, 2010. október (65. évfolyam, 229-253. szám)

2010-10-30 / 253. szám

2010. OKTÓBER 30., SZOMBAT Szieszta SZERKESZT I: WERNER KRISZTINA FOTÓ H. Baranyi Edina Életre kel a Vámpírok bálja MUSICALSHOW NÉGY FŐVEL: VÖRÖS PIMPERNEL, JEKYLL ÉS HYDE ÉS EVITA IS A REPERTOÁRON A Musical 4 You előadást Győrött november 6-án 19 órától a Bartók Béla Megyei Művelődési Központban, november 7-én 18 órától a mosonmagyaróvári Flesch művelődési központban tekinthetik meg. Lehet-e látványos, izgalmas, a legjobb musical­dalokat felsorakoztató show-műsort létrehozni négy fővel? A választ Berkes Gabriella, Tunyogi Bernadett, Molnár László és Mohácsi Attila adja meg Győrben és Mosonmagyaróváron Musical 4 You című színpompás előadásukkal. A Musical Színház a produkciós színházi mo­dell magyarországi meghonosítását tűzte ki cél­jául. Ennek lényege, hogy professzionális pro­dukciót csak úgy lehet megvalósítani, hogy min­den egyes ponton (színészek, díszlet-, jelmezter­vező és kivitelező, rendező, koreográfus, kiszol­gálószemélyzet stb.) válogatott, az épp adott da­rabhoz legkeválóbb résztvevők alkotják meg azt. A Musical Színház tagjai most egy különle­ges, látványos és izgalmas show-val járják az országot. Berkes Gabriella, Tunyogi Bernadett, Molnár László és Mohácsi Attila arra vállalko­zott, hogy életre kelt több tucat híres musical­figurát. A négyes következő fellépései Győrben és Mosonmagyaróváron lesznek. „Társulatunkat sok helyre hívják teljes musicaljeink előadására. Sőt, külföldön is gyakran szerepelünk, legjobb példa erre ta­lán a Wörthi-tónál eljátszott Jekyll és Hyde volt tavaly” - meséli Mohácsi Attila, aki ti­zenkét évig dolgozott a Győri Nemzeti Szín­házban és onnan távozva találta meg helyét a Musical Színház tagjai között. „Négy ember nem játszhat el egy egész musicalt. De a leg­jobb musicalek legjobb részleteit előadhatja. Mindezt úgy, hogy látványos, érdekes le­gyen. Mi erre vállalkoztunk, amikor összeál­lítottuk a repertoárunkat.” A Musical 4 You előadásban nem csupán dalok hangzanak el a legteljesebb fénytech­nikát használó hátterek előtt. Kicsit beavató színház is ez, amelyből kiderülhet egy-egy darab története, különlegessége. „Olyan előadásokból is válogattunk, ame­lyeket a győri és a mosonmagyaróvári közönség még nem láthatott. Különlegesség lesz a Vám­pírok bálja, a Mamma Mia!, és a tavaly bemu­tatott Neoton-musical, a Szép nyári nap is. Részletek csendülnek még fel a Jézus Krisztus szupersztárból, A nyomorultakból, a Rómeó és Júliából is.” Négy kiváló színész, négy kiváló énekes, együtt egy musicalshow csapata: Berkes Gabriella, Tunyogi Ber­nadett, Molnár László és Mohácsi Attila. Telt ház A Queen bemutatója óta telt házas előadás. November 12-én jótékony céllal táncolják el. Segíteni Juhászéknak A kolontári Juhász család tragédiája gyógyíthatatlan sebeket jelent. Egyik gyermeküket elveszítették a vörösiszap áradatában.­­ Még nem tudják, de­­ karácsonyi ajándékként őket segíti a Györi Batett II János Pál pápától kapott emlékérmének aukción befolyt vételára is. QUEEN-BALETT A VÖRÖSISZAP KÁROSULTJAIÉRT A Győri Balett jótékony elő­adása a devecseri és kolontá­ri oktatási intézményeket se­gíti majd. November 12-re sok jegy elkelt, de vannak még helyek a jó szándékú embe­rek számára. „Saját szemünkkel győződ­hettünk meg arról a tragédiá­ról, amelyet a vörösiszap oko­zott Kolontáron és Devecser­­ben” - meséli Kiss János, a Győri Balett igazgatója. „Keszt­helyre mentünk vendégszere­pelni és kértük, hogy álljon meg a buszunk. Ugyanis sze­mélyesen szerettük volna át­adni a jótékonysági estet hir­dető plakátokat a város vezeté­sének. Beengedtek a területre minket. Mindenkit megdöb­bentett a látvány, az emberek kilátástalan helyzete.” Az igazgató és csapata két felajánlást tett. A számukra kedves és fontos elismerést, a A jótékony program fővédnökségét Schmittné Makray Katalin, a köztársasági elnök felesége, míg a védnökséget Borkai Zsolt polgármester vállalta. II. János Pál pápától kapott ér­met licitre ajánlották. A befolyt pénzt a nagy tragédiát átélt és mindenét elvesztett Juhász családnak adják át karácsony előtt. „A család még nem is tud róla. Tárgyaltam Polgár Árpád­dal, a Polgár Galéria Aukciós­ház vezetőjével. Ő a decemberi aukciójukba bevette nulladik tételnek az érmet. Sőt, az ötle­tünkből kiindulva más gyűjtő­ket is megkért, ajánljanak fel a birtokukban lévő alkotások­ból. Úgy tudom, egy értékes festmény máris érkezett.” A segítő akarat így terebé­lyesedik ki. Juhászék karácso­nya ettől a felajánlástól egy ki­csivel talán elviselhetőbb lesz. Juhászék, a kolontári és a de­vecseri iskolások is tudni fog­ják, velük sokan éreznek együtt, és nem csak azok, akik a november 12-i jótékonysági Queen-előadás jegyvásárlásá­val segítenek a rászorulókon. „Az előadásra szépen fogy­nak a jegyek. Olyan vevőnk is akadt, aki megtudva a hírt, Bu­dapestről vásárolt több belépőt, de már akkor elmondta, szemé­lyesen nem tud itt lenni, de segí­teni akart, így aztán akár még az is előfordulhat, hogy többen vál­tanak jegyet, mint ahányan majd a nézőtéren ülnek. Az már most biztos, telt házunk lesz - mint általában a Queen előadá­sán. Még két hét van hátra a jó­tékonysági estig, de szabad hely már csak alig száznál több van” - mondja Kiss János. 15 Sok álszent semmiért Szeretnék szép kis barokk muzsikákat hallgatni, lehetőleg franciát, de elfogadom azt is, ha Scarlatti. Sajnos nem megy. Nem, mert közben mindig beleüstdobol a fülembe egy utálatos kérdés: mit akarnak? Mit akarnak épp itt, épp most, épp ezzel a darabba? A kérdést voltaképpen szeretem. Azt kevésbé, hogy a választ elég sokáig nem találom rá. SZÍNHÁZ FÁY MIKLÓS Egy jó darabot persze mindig elő szabad venni, nem kell ka­masz-öngyilkossági hullámnak lennie a városban ahhoz, hogy a Rómeó és Júlia aktuális legyen. De a Bulgakov-féle Moliére mégis ravasz dráma. Sok nézete van. Színházas darab. Színészes da­rab. Történelmi darab. Politikai dráma, bár igen elnéző a diktáto­rokkal szemben, mit is tehetett volna mást, aki élni és írni is akart Sztálin idején, jobban tette, ha puha ceruzával dolgozott. Vé­gül pedig mégis fityiszmutogatás, kacér királyok, hercegek, grófok, velünk kell jóban lennetek, ha azt akarjátok, hogy pozitív hősök­ként kerüljetek a történelmi könyvekbe. Funtek Frigyes láthatóan ezt a sokat mind akarta. Megmutatni Moliére-t a születése pillanatában, ahogy a bába lóbálja a kárpitos gyerekét, nem sejtve, hogy meny­nyit változott volna a világ, ha vé­letlenül elejti őt. Húzzák a darabot és nyújtják, ettől kissé be vagyunk vonva az alkotás folyamatába, ta­láljuk ki, hogy a csembalóból elő­rángatott gyerekből miért lesz fo­gadott fiú. A nyújtás viszont egy­általán nem válik be, a balett­számok hangulati értéke a nullá­hoz közelít, a nehézkes ugrabug­­rálást nézve pedig nehéz eldönte­ni, hogy kinek van rosszabb dol­ga: annak, aki csinálja, vagy an­nak, aki nézi. Egymás után gyűjti be a kudar­cokat az előadás. A táncbetétek fö­löslegesek, de ekkor már gyanús, hogy ez a nagy színészkedés, bo­hémélet sem lesz felhőtlen mulat­ság, és tényleg nem az, a fehér jel­mezekben mintha egy csapat ápolt mulatozna egy fellázadt el­megyógyintézetben. Ez nem a „játék az élet bája, a színész meg a föld sója”, csak csikorgó idétlenség. Nem egyfor­mán csikorog, a Moliére inasát játszó Járai Máténál egy kicsit természetesebb, mint mondjuk Posonyi Takács Lászlónál, de az összeredmény meglehetősen le­hangoló. És a nagy alakítások. Illetve azok hiánya. Néha érezni a rendező fe­lelősségét, máskor inkább csak a tehetetlenségét. Csankó Zoltánból valószínűleg képtelenség Mo­liére-t faragni, kerülgethetjük így vagy úgy, egyszerűen nem az a formátum, nem az a technikai könnyedség, nem az a természet adta játékosság, sokszínűség, hogy a mondatokat egymás után többféleképpen hallva megren­düljünk: ezeknek az élet is játék, a szörnyűség is csak a muníció, ala­kítás és élet nemcsak összeér, ha­nem szétválaszthatatlanul egy. Persze, nem az a baj, hogy Csankó Zoltán nem valami színészlegen­da, hanem hogy mindig hamis, hogy még köhögni sem tud hitele­sen a színpadon.­­­ Vannak pillanatok, amikor a szándék is elég, főleg az előadás második részében, Moliére halála­kor, amikor úgy körülbelül már tudni lehet, hogy az egész előadás melldönge­­tési kísérlet, hogy mily szép is a mi feladatunk. Fáy Miklós Amikor tudja az ember, hogy ha sikerül, akkor nagyon szép vallo­más lehetett volna a színészethez, színházhoz, és nagyon jót tehetett volna az egész társulatnak a tu­dat, hogy ebben részt vehettek. Remélhetőleg ez fordítva nem igaz, attól, hogy ez nem sikerült, nem lesz senki sem lelki beteg. Vannak olyan színészi teljesít­mények, amelyeket felelős rende­zőnek nem lett volna szabad any­­nyiban hagynia. Áts Gyula példá­ul tökéletesen megelégedett azzal, hogy zengette a hangját és a mon­datok végén kicsit még mélyítette amúgy is feltűnően szép orgánu­mát. Varga Mária viszont egysze­rűen nem tud becsapni, tudom, jobb színésznő annál, semmint hogy boldog legyen ezzel a tökéle­tesen sablonos, eszközeiben ki­számítható, ezért folyamatosan hideg és hidegséget árasztó, ér­dektelen alakítással. Hogy ne csak a csúfra emlékezzünk: Karácsonyi Zoltán ha nem is nagyon fantázia­dúsan, de korrekt módon játssza és folyamatosan öregíti a Napki­rály egyébként meglehetősen ki­dolgozatlan figuráját, Rátkai Er­zsébet fehér jelmezei pedig tulaj­donképpen szépen mondják el, hogy senkiről nem tudunk sem­mit, mindenki egyforma kívülről. Nem nagy bölcsesség, de legalább a dobot nem hallom tovább. Eny­­nyit akartak közölni. Vagy ennyit tudtak. kritika A Győri Nemzeti Színház Moliére, avagy álszentek összeesküvése című előadás főszereplője Csankó Zoltán. Fáy Miklós

Next