Kisalföld, 2012. június (67. évfolyam, 127-152. szám)

2012-06-01 / 127. szám

2012. JÚNIUS 1., PÉNTEK KISALFÖLD VÁROSOKTÓL 15 KILOMÉTER A HATÁR - SOKTUCATNYI MEGYEI FALUBAN NEM KELENDŐK AZ INGATLANOK Vevők híján üresek a házak GYŐR-MOSON-SOPRON HANCZ GÁBOR A legtöbb esetben az idős szülők után lakatlanul maradt ingatla­­non próbálnak túladni az örökö­sök, de persze az is gyakori, hogy a tulajdonosok akarnak költözni valamiért. Az értékesítés viszont kemény dió, amit mutat, hogy soktucatnyi faluban - leginkább a megye déli részén és a Rába­közben - tíz-tizenöt, néha fél­száz ház áll üresen. Wagner Katalin, az Otthon Centrum (OC) győri irodavezetője szerint ennek elsősorban az az oka, hogy a vevők nagy része a várostól legfeljebb 15 kilométerre hajlandó vásárolni, messzebb ak­kor sem érdekli az ingatlan, ha sokkal olcsóbb. Ez a távolság már némi változást jelent a korábbi évekhez képest, amikor 10-12 ki­lométer volt a határ; azóta a vál­ság és a növekvő pénztelenség miatt kicsit kitolódott. „A legtöb­ben a munkába járásra és a gye­rekek iskoláztatására gondolva nem akarnak Győrtől messzebb költözni” - jegyezte meg a szak­ember. Szerinte az Audi gyárbőví­tése miatt ugyanakkor előfordul­hat, hogy a Kelet-Magyarország­ról érkezők felfedezik a távolabbi településeket, mert nem tudják megfizetni Győrt és környékét. Németh Zsolt, az OC soproni irodavezetője hasonló tenden­ciáról számolt be az alpokaljai város környékén. „Nálunk Nagycenkig keresettek az ingat­lanok, illetve a jó imázsú Fertő-parton Hegykőig. A vásár­lóknak fontos az óvoda és az is­kola megléte, sok esetben pedig a vasútállomás is” - fejtette ki. Szűcs János kapuvári ingatlan­szakember lapunknak arról be­szélt, hogy a Rábaközben a két na­gyobb városban, Csornán és Ka­puváron a legkönnyebb az értéke­sítés, de másutt sem lehetetlen: minden a kellően­­ vonzó (azaz ala­csony) ártól függ. „Éppen most ad­tunk el egy-egy házat Beledben és Répceszeme­­rén, utóbbi községbe Sopronból költöznek ki. A más országré­szekből jövőknek fontos, hogy a helység közel legyen Ausztriához, az idősebb vevők pedig az orvosi ellátásra figyelnek. Egy nyugdíjas pár legutóbb azért döntött Vág he­lyett Szü mellett, mert ott helyben van orvos, fogorvos és gyógyszer­­tár” - tette hozzá. Szörényiné Kukorelli Irén, a Magyar Tudományos Akadémia doktora, az MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutató­­központ Regionális Kutatások Intézete tudományos tanácsadó­ja kérdésünkre arról beszélt, hogy nem kell a vészharangot kongatni, mert a megye - elsősorban a sok munkale­hetőség és Ausztria közelsége miatt - jobb helyzetben van, mint az ország számos más tér­sége. „Mindig is lesznek elhaló és életre kelő falvak, de sok múlik az egyes településeken is. A polgár­­mester övetei, a települések tár­sadalmi tőkéje, infrastrukturális ellátottsága, kedvező társadalmi összetétele, az ott élők kreativitá­sa, az erős civil társadalom, a he­lyi kultúra és identitástudat mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy egy község népességvonzó és­­megtartó ereje javuljon” - hang­súlyozta a professzor. 99 A legtöbben a munkába járás­ra és a gyerekek iskoláztatására gondolva nem akarnak Győrtől messzebb költözni. Halálos baleset a vasúti átjáróban Vonattal ütközött gépkocsi Győrszemere és Szőlőhegy között tegnap kora délelőtt. Helyi férfi vezette a Mazda kiste­herautót és a település központjából tartott a falunak attól egy távolabb eső részébe. Behajtott a vasúti átjáróba - amely csak fényjelzővel van ellátva, félsorompóval nem ám a síneken épp akkor érkezett oda egy Győrből Pápa felé tartó tehervonat. A mozdony hétszáz méteren át tolta maga előtt a tehergépkocsit, amelynek 24 éves sofőrje egyedül ült a járműben és a helyszínen életét vesztette. A helyszínelés idején teljes pályazár volt a Győr-Pápa vasútvonal ezen szakaszán. A rendőrség vizsgálja, hogy a fényjelző készülék milyen jelzést mutatott, amikor a baleset történt. A körül­mények kiderítése érdekében műszaki és igazságügyi orvos szakértőt is bevon az eljárásba. FOTÓ: MÉSZÁROS MÁTYÁS TÖRÖKORSZÁG - A BUSZ SZEMÉLYAUTÓVAL ÜTKÖZÖTT, ÁROKBA BORULT A megyei utasok jól vannak TÖRÖKORSZÁG FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL.­ ­ Az autóbuszon kizárólag ma­gyar turisták utaztak. Buda­pestről Isztambulba repülővel érkeztek a tizenhárom napos, múlt hét szerdán kezdődött tö­rök körút résztvevői - tudtuk meg a budapesti székhelyű utazásszervező cég munkatár­sától, aki a Kisalföldet arról tá­jékoztatta, hogy a buszon há­rom Győr-Moson-Sopron me­gyei, mosonmagyaróvári turis­ta is utazott. Az utazásszervező elmondá­sa szerint a szabálytalanul köz­lekedő személyautó ütközött a busszal, a baleset következté­ben a busz az árokba borult. A személygépkocsi utasai súlyo­san sérültek, őket azonnal kór­házba szállították. A busz uta­sai közül egy személy bordatö­rést, egy fejsérülést szenvedett. A többiekkel a kisebb horzsolá­sokon, ijedségen, orrvérzésen túl nem történt nagyobb baj. Úgy tudjuk, hogy a mosonma­gyaróvári utasok jól vannak. Az utazásszervező arról is beszélt, hogy pénteken reggel a turistacsapat - várhatóan a két sérült kivételével - egy má­sik busszal tovább folytatja a körutazást. A magyar utasok­nak hétfőn ér véget az utazás. Buszbalesetek Törökországban. 2004 júliusában Törökországban buszbalesetben 26-an meghaltak, 30-an megsebesültek, amikor a jármű teherautóval ütközött. 2008 szeptemberében 13 fő életét vesz­tette és több mint húsz megsérült, amikor felborult egy autóbusz Tö­rökország egyik autópályáján. 2010 májusában szenvedett balesetet egy orosz turistákat szállító autóbusz a dél-törökországi Antalya üdülőhelyen, akkor 16 ember meghalt, további 25 megsérült. Javul a vonatokon a tájékoztatás MAGYARORSZÁG. Jelentősen ja­vul a vonatok fedélzetén az uta­sok tájékoztatása, mert a jövőben a kalauzok SMS-ben kapnak tájé­koztatást a vonatok közlekedését esetlegesen kedvezőtlenül befo­lyásoló eseményekről és a várha­tó következményekről, így azon­nal tájékoztatni tudják az utazó­kat - közölte a MÁV-Start Zrt. A közlemény szerint a jegy­vizsgálók szolgálati mobitele­­fonjaikon szöveges üzenetben kapják meg a legfontosabb infor­mációkat a fennakadás okáról, továbbá az akadályoztatás elhá­rításának időigényéről és a késés várható mértékéről. A vasúttár­saság a vonaton utazókat egyút­tal arra is biztatja, hogy már egy hosszabb, a menetrendtől eltérő megállás esetén is kérjenek in­formációt a vonaton szolgálatot teljesítő jegyvizsgálóktól. Miből van nagy hiány? MAGYARORSZÁG. A szakmun­kás-, a gépkezelői és a mérnöki állásokra találnak legnehezeb­ben munkaerőt a cégek Ma­gyarországon. Ez derül ki a Manpower munkaerő-piaci szolgáltató éves, legfrissebb te­hetségfelméréséből. A Manpo­wer 41 országban végezte el reprezentatív felmérését, Ma­gyarországon 750 cég vett részt a kutatásban. KÖRKÉP ! Nincs pont az i-n ÁLLÁSPONT PAPP GYŐZŐ ROVATVEZETŐ Bár bizonyos mértékig a magyar topliga bronzérmének is lehet örülni, az nyugodt szívvel leírható: átütő nagy si­kert az idén sem tudott elérni a Győri ETO FC. Pedig a bajnoki cím megszerzéséhez már régen állt ilyen közel a csapat, mint most, ám pechjére ebben a szezonban egy szinte hibátlan sorozatot produkáló Debrecennel találta szemben magát, majd a végére a leggazdagabb honi fut­­ballklub, a Videoton is lehajrázta a zöld-fehéreket. Az erőviszonyokat és minden eshetőséget figyelembe véve ez a harmadik hely talán reálisnak is mondható, ám mivel Győrött huszon-99 A jelenlegi vezető kilenc éve nem avattak magyar csapatok ké- bajnokcsapatot, most­ati csak az ETO nem pedig karnyújtásnyira zul csak az 11 a nem Tölt az ünneplés le­nyert semmit sem az­hetősége - ráadásul a elmúlt évtizedben. tulajdonos is a bajnoki arany megnyerését vi­zionálta­­, a szurkolók egy része joggal érzi magát csaló­dottnak. Tarsoly Csaba, az ETO elnök-tulajdonosa ez év már­ciusának elején tizenkilencre lapot kért: a második he­lyen álló csapat éléről menesztette Csertői Aurélt és a he­lyére Pintér Attilát nevezte ki vezetőedzőnek. Benne látta azt a szakembert, aki valóra válthatja a saját és a győri szurkolók által dédelgetett álmot, Pintérrel az ETO meg­nyerheti a bajnokságot. Ma már tudjuk, hogy nem sike­rült, sőt, a csapat az idény végére a dobogó harmadik he­lyére esett vissza. Azt viszont már soha nem tudjuk meg, mi lett volna, ha... Egy tény, Pintérrel a vert mezőny csa­patait legyőzte az ETO, a jobbaktól (és a Kecskeméttől) viszont kikapott, így a remények ellenére meg kellett elé­gednie a Tarsoly-éra harmadik bronzérmével. Az utóbbi tíz évben az ETO fő riválisai közül a bajnok­ságban a DVSC 6, a Videoton 1 aranyérmet szerzett, a Ma­gyar Kupát a DVSC 3, a Fehérvár 1 alkalommal, a Ligaku­pát a DVSC 1-szer, a Videoton 3-szor nyerte meg. Csak a Győri ETO nem nyert semmit sem az elmúlt év­tizedben. Talán majd jövőre! Magyar Vállalkozásfejlesztési AlapítványH­ITEL Országos MikroHITEL Program KEDVEZMÉNYES HITELLEHETŐSÉG MIKROVÁLLALKOZÁSOKNAK ORSZÁGOS MIKROHITELPROGRAM -DMA­Hitelösszeg: max. 7 millió forint Futamidő: max. 8 év Kamat: 419% Hitelcél: beruházás- és/vagy forgóeszköz-finanszírozás Érdeklődni lehet: Kisalföldi Vállalkozásfejlesztési Alapítvány 9022 Győr, Czuczor G. u. 30. Tel.: 96/512-530 • E-mail: mikrohitel@kva.hu www.kva.hu/oma 113163968

Next