Kisalföld, 2013. november (68. évfolyam, 255-279. szám)
2013-11-02 / 255. szám
2013. NOVEMBER 2., SZOMBAT KISALFÖLD A KERÉKPÁROSNAK IS ÉRDEKE, HOGY ÉSZREVEGYE AZ AUTÓVEZETŐ 1 Felnőtt láthatósági mellény: »Gyermekmellény: 7-16 éves korig 1 Fényvisszaverő matrica: fényvisszaverő táskahuzat: •fED-es fanfár _ ^Láthatósági sportmelény: _ • Láthatósági baseballsapka: A rutin mellé is kell a mellény GYŐR-MOSON-SOPRON SUDÁR ÁGNES________________ Éppen öt éve, 2009 októberében így kezdtük el cikksorozatunkat: „Lakott területen kívül éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a kerékpárt hajtó személynek - a kerékpár kivltágítása mellett - fényvisszaverő mellényt is viselnie kell. 2007 nyara óta tisztában vagyunk a KRESZ-módosítással, de valamiért nem vesszük komolyan. Legalábbis ez az ember érzése, amikor autósként végighajt a megye főútjain. Próbáltunk ennél alaposabbak lenni, ezért azt a szabályt találtuk ki, hogy Győr egyik forgalmas kivezető útján az első tíz arra járó kerékpárosnál/segédmotorosnál megnézzük, visel-e mellényt. Nos, tízből kilenc nem viselt...” Ezt a „játékot” azóta minden évben megismételjük, s azt látjuk, hogy valamelyest javult a helyzet. Tízből előbb nyolcra, majd hétre csökkent a szám, de annak azért még nem kell örülnünk, hogy ezek szerint hárman tartják be a KRESZ-t, heten pedig nem. Mielőtt rátérnénk arra, miért is lenne fontos viselni a mellényt, lássuk az idei baleseti statisztikát. Ez országos adat és az év első félévére vonatkozik. 2013. január 1. és június 30. között összesen 6650 személyi sérüléses közúti baleset történt, 2,83 százalékkal kevesebb, mint 2012 azonos időszakában. A balesetet okozók 12 százaléka ugyanakkor kerékpáros (807 balesetet okoztak kerékpárral), s ez magas szám. Egyértelmű összefüggést kimondani a balesetek és a mellényviselés között nyilván nem lehet. Kivéve azoknál az eseteknél, ahol az autós arra hivatkozott, hogy semmit sem látott a kerékpárosból, mert nem volt kivilágítva a biciklije és láthatósági mellényt sem viselt. Volt ilyenre is példa. A megyei közlekedési baleset-megelőzési bizottság titkára, Rosta Roland százados arra a tényre hívta fel a figyelmet, hogy bár a KRESZ valóban lakott területen kívül kötelezi a „jól láthatósági mellény” viselését, de a kerékpáros szürkületben, rosszul kivilágított kis utcákban a településeken belül sem látszik. Az ő érdeke tehát, hogy az autós észrevegye. A százados azt is hangsúlyozta, hogy most, halottak napján olyanok is autóba ülnek, akik év közben egyébként alig-alig vezetnek. A napi rutin hiánya mellett egy utolsó pillanatban észrevett kerékpárosra sem tudnak ők úgy reagálni, ahogy a gyakorlott vezetők. S ez igaz a kerékpárosokra is: olyanok is biciklivel indulnak el a temetőbe (a biztosan tudható dugók miatt), akik egyébként autóval járnak, s kerékpárosként egyáltalán nem rutinosak. Rosta Roland külön hangsúlyozta, hogy számos akciót szerveztek, amelyekben ingyen tudtak mellényeket osztani. Falvakba, kisebb településekre is elmentek, mert jellemzően ott tapasztalták, hogy az ellenőrzött kerékpáros arra hivatkozott: tudja, hogy kellene neki a láthatósági mellényt viselnie, de nincs pénze, hogy megvegye. Grafikánkban egyébként láthatják, milyen árakon lehet most mellényeket, kiegészítőket vásárolni. Tény az is - s ebben öt év alatt semmilyen változás nem történt -, hogy a mellények minősége is meglehetősen vegyes. Nem mindig a legolcsóbb a legroszszabb minőségű, de most is van olyan, amelyet szinte csak az utolsó pillanatban lehet észrevenni. De legalább észre lehet vennii - s ezt a mondatot újból és újból aláhúzzuk, ameddig csak kell. (A témát jövőre folytatjuk.) 1f Halottak napján olyanok is autóba ülnek, akik év közben alig-alig vezetnek. A napi rutin hiánya mellett egy utolsó pillanatban észrevett kerékpárosra sem tudnak ők úgy reagálni, ahogy a gyakorlott vezetők. A göröngyös talaj lett a végzete Szörnyű tragédia áldozata lett egy hetvennégy éves gönyűi férfi szerda délután az egyik győrszentiváni gyümölcsösben. A férfi tűzifát gyűjtött társaival a meggyfák között, megbotlott, a traktor megrakott utánfutója pedig átment rajta. Azonnal meghalt GYŐR-GÖNYÜ LACZÓ BALÁZS Minden idők legszomorúbb mindenszentek ünnepe köszöntött rá egy gönyűi családra, a hetvennégy éves István bácsit halálra gázolta az utánfutó szerda délután két óra körül. A férfi több társával együtt tűzifát kapott ajándékba az egyik győrszentiváni gyümölcsöstulajdonostól, aki már évtizedek óta ismerte a valaha sofőrként dolgozó férfit. Úgy tudjuk, nem létszükséglet volt ez számára, de nyilván jól jött neki is és társainak is, hogy rendszeresen elvihette a lefűrészelt meggyfát. Korábban ő is sokat dolgozott itt szüretkor. A gyümölcsös tulajdonosa neve elhallgatása mellett annyit mondott: nagyon fájdalmasan érinti, hogy ez lett a vége a fagyűjtésnek, hiszen még épp ő beszélte rá a nemrég betegállományban volt István bácsit: ne hagyja ki az idei fagyűjtést. Két sort fűrészeltek el és két-három köbméter fa jutott volna a négytagú baráti társaságnak. Úgy tudjuk, lehetett már vagy húsz mázsa is a pótkocsin, amire két oldalról dobálta fel a hasábokat a gönyűi kiscsapat. Egyszer csak István bácsi megbotlott vagy megszédült. Azt rögtön az elején kizárták, hogy alkohol lett volna a szervezetében, ám sajnos a göröngyös talaj éppúgy lehetett a bűnös, mint a nagy erőlködés. Ahogy a férfi a kerék alá esett, az utánfutó súlya rögtön a halálát okozta. A nagyhegyi Wittmann-tagon lévő gyümölcsösön történtek miatt megkerestük a tragédia áldozatának lányát, aki apja házának ajtaját nyitotta ki a tragédia után. Szívélyes, udvarias volt, de nem szeretett volna semmit hozzáfűzni az esethez. A rendőrség közigazgatási hatósági eljárásban vizsgálja a baleset körülményeit. Ebben a gyümölcsösben, az egyenetlen talajon esett a pótkocsi alá a gönyűi férfi. FOTÓ: MÉSZÁROS MÁTYÁS Üzemanyag borította a sztrádát GYŐR. Majdnem egy órán át le volt zárva az M1-es autópálya egyik sávja a Budapest felé vezető oldalon, mivel tegnap délután negyed négy körül egy kamion és egy autó csapódott egymásnak. Szerencsére sérülés nem történt, ám nagymennyiségű üzemanyag folyt ki a tartályból. A balesetet az okozta, hogy az autó előzni kezdte a kamiont és a 126. kilométerszelvénynél nekiütközött. A teherjármű üzemanyaghordója megsérült, az autópályát mintegy száz méteren elborította a kifolyt hajtóanyag. Tűzoltók, katasztrófavédők is segítettek a veszély és a kár elhárításánál és fél hat körül megindulhatott a forgalom a lezárt fél pályán. Bombariadó a bíróságon GYŐR. Huszonöt tárgyalás maradt el a Győri Járásbíróságon csütörtök délelőtt egy bombariadó miatt. A hívás a bíróság központi számára érkezett - tudtuk meg dr. Máté Kinga szóvivőtől. A rendőrség megkezdte az épület kötelező kivizsgálását, bombát nem talált. Kocsis Tünde alezredes a rendőr-főkapitányság részéről azt közölte: dél körül ismét megnyílt a járásbíróság kapuja, a hatóság közveszéllyel fenyegetés miatt indított nyomozást ismeretlen tettes ellen. Úgy tudjuk, a bombariadó miatt több mint nyolcvan beidézett hiába érkezett. KORKÉP Menet minimum ÁLLÁSPONT VIDA ISTVÁN SZERKESZTŐSÉGVEZETŐ Múlt vasárnap óta a székelyek autonómiamenete uralja a honi közbeszédet. Elöljáróban leszögezzük: az autonómia igénye méltányos, elérése kívánatos. Pontos tartalmát (közigazgatási, önigazgatási-területi, gazdasági, kulturális autonómia?) viszont a romániai magyarságnak és a többségi románságnak együtt kell kimunkálnia. Noha a törekvés hamar valóra válása egyelőre kétségesnek tetszik, ám két közvetlen üdvös hozadéka máris van. Egyrészt a cél közös politikai cselekvésre bírta és egymás mellé tudta sorompóba állítani az erdélyi magyarság pártjait. Nota bene, Kelemen Hunor RMDSZ-elnök végre érdemben is megszólalhatott a magyar közmédiában. Ennek meg az volt az előfeltétele, hogy a Fidesz Markó Béla hátrébb lépése nyomán végre hajlandó volt a kiengesztelődésre a romániai magyarság messze legfajsúlyosabb politikai szervezetével. A székelyek autonómiamenetének másik közvetlen eredménye belheni. Pártjaink - rövid távú érdekből, szavazatszerző kényszerből, szívből, reflexből... ki tudja, ki, miért, de - szinte egyöntetűen kiálltak Székelyföld autonómiaigénye mellett. Szavakban legalább. Az anyaország közönsége pedig már régóta óhajtja a nemzeti minimum megszületését. Vagyis olyan értékeket, célokat és normákat, melyeket egyetlen magyar politikai erő sem vitat, relativizál vagy kérdőjelez meg. A nemzeti minimum optimista olvasatban az, amiben minden magyar egyet tud érteni. Nos, ez vasárnap óta megszületni látszik, vagyis autonómiát Székelyföldnek. Igaz, az ördög ezúttal is a részletekben rejtezik. Az anyaország közönsége már régóta óhajtja a nemzeti minimum megszületését. Vagyis olyan értékeket, célokat és normákat, melyeket egyetlen magyar politikai erő sem vitat, relativizál vagy kérdőjelez meg. Új előfizetéshez most GPS-t vagy hordozható DVD-lejátszót adunk ajándékba!* utazásélmény!acánase Ügyfélszolgálat: 1203 www.vidanet.hu www.facebook.com/vidanet * Ajánlatunk az akcióban részt vevő termékekre, új kábeltévé , Internet vagy telefon előfizetés, illetve magasabb értékű internet csomagra történő váltás esetén érvényes, 2 éves határozott idejű szerződés kötésekor. Az akció 201. szeptember 9 étől visszavonásig tart. A tájékoztatás nem teljes körű. Bővebb Információkrt keressen az elérhetőségeinken!