Kisalföld, 2013. november (68. évfolyam, 255-279. szám)

2013-11-02 / 255. szám

2013. NOVEMBER 2., SZOMBAT KISALFÖLD A KERÉKPÁROSNAK IS ÉRDEKE, HOGY ÉSZREVEGYE AZ AUTÓVEZETŐ 1 Felnőtt láthatósági mellény: »Gyermekmellény: 7-16 éves korig 1 Fényvisszaverő matrica: fényvisszaverő táskahuzat: •fED-es fanfár _ ^Láthatósági sportmelény: _ • Láthatósági baseballsapka: A rutin mellé is kell a mellény GYŐR-MOSON-SOPRON SUDÁR ÁGNES________________ Éppen öt éve, 2009 októberében így kezdtük el cikksorozatunkat: „Lakott területen kívül éjszaka és korlátozott látási viszonyok kö­zött a kerékpárt hajtó személynek - a kerékpár kivltágítása mellett - fényvisszaverő mellényt is vi­selnie kell. 2007 nyara óta tisztá­ban vagyunk a KRESZ-módosí­­tással, de valamiért nem vesszük komolyan. Legalábbis ez az em­ber érzése, amikor autósként vé­gighajt a megye főútjain. Próbál­tunk ennél alaposabbak lenni, ezért azt a szabályt találtuk ki, hogy Győr egyik forgalmas kive­zető útján az első tíz arra járó kerékpárosnál/segédmotorosnál megnézzük, visel-e mellényt. Nos, tízből kilenc nem viselt...” Ezt a „játékot” azóta minden évben megismételjük, s azt látjuk, hogy valamelyest javult a helyzet. Tízből előbb nyolcra, majd hétre csökkent a szám, de annak azért még nem kell örülnünk, hogy ezek szerint hárman tartják be a KRESZ-t, heten pedig nem. Mielőtt rátérnénk arra, miért is lenne fontos viselni a mellényt, lássuk az idei baleseti statisztikát. Ez országos adat és az év első fél­évére vonatkozik. 2013. január 1. és június 30. között összesen 6650 személyi sérüléses közúti baleset történt, 2,83 százalékkal kevesebb, mint 2012 azonos időszakában. A balesetet okozók 12 százaléka ugyanakkor kerékpáros (807 bal­esetet okoztak kerékpárral), s ez magas szám. Egyértelmű összefüggést ki­mondani a balesetek és a mel­lényviselés között nyilván nem le­het. Kivéve azoknál az eseteknél, ahol az autós arra hivatkozott, hogy semmit sem látott a kerék­párosból, mert nem volt kivilágít­va a biciklije és láthatósági mel­lényt sem viselt. Volt ilyenre is példa. A megyei közlekedési bal­eset-megelőzési bizottság titkára, Rosta Roland százados arra a tényre hívta fel a figyelmet, hogy bár a KRESZ valóban lakott terüle­ten kívül kötelezi a „jól láthatósági mellény” viselését, de a kerékpá­ros szürkületben, rosszul kivilágí­tott kis utcákban a településeken belül sem látszik. Az ő érdeke te­hát, hogy az autós észrevegye. A százados azt is hangsúlyozta, hogy most, halottak napján olya­nok is autóba ülnek, akik év köz­ben egyébként alig-alig vezetnek. A napi rutin hiánya mellett egy utolsó pillanatban észrevett kerék­párosra sem tudnak ők úgy rea­gálni, ahogy a gyakorlott vezetők. S ez igaz a kerékpárosokra is: olyanok is biciklivel indulnak el a temetőbe (a biztosan tudható du­gók miatt), akik egyébként autó­val járnak, s kerékpárosként egy­általán nem rutinosak. Rosta Roland külön hangsú­lyozta, hogy számos akciót szer­veztek, amelyekben ingyen tud­tak mellényeket osztani. Falvak­ba, kisebb településekre is el­mentek, mert jellemzően ott ta­pasztalták, hogy az ellenőrzött kerékpáros arra hivatkozott: tud­ja, hogy kellene neki a láthatósá­gi mellényt visel­nie, de nincs pénze, hogy megvegye. Grafi­kánkban egyéb­ként láthatják, milyen árakon lehet most mellényeket, kiegé­szítőket vásárolni. Tény az is - s ebben öt év alatt semmilyen változás nem tör­tént -, hogy a mellények minősé­ge is meglehetősen vegyes. Nem mindig a legolcsóbb a legrosz­­szabb minőségű, de most is van olyan, amelyet szinte csak az utolsó pillanatban lehet észre­venni. De legalább észre lehet vennii - s ezt a mondatot újból és újból aláhúzzuk, ameddig csak kell. (A témát jövőre folytatjuk.) 1f Halottak napján olyanok is autóba ülnek, akik év közben alig-alig vezetnek. A napi rutin hiánya mellett egy utolsó pilla­natban észrevett kerékpárosra sem tudnak ők úgy reagálni, ahogy a gyakorlott vezetők. A göröngyös talaj lett a végzete Szörnyű tragédia áldozata lett egy hetvennégy éves gönyűi férfi szerda délután az egyik győr­­szentiváni gyümölcsösben. A férfi tűzifát gyűjtött társaival a meggy­fák között, megbotlott, a traktor megrakott utánfutója pedig át­ment rajta. Azonnal meghalt GYŐR-GÖNYÜ LACZÓ BALÁZS Minden idők legszomorúbb min­denszentek­ ünnepe köszöntött rá egy gönyűi családra, a hetven­négy éves István bácsit halálra gázolta az utánfutó szerda dél­után két óra körül. A férfi több társával együtt tűzifát kapott ajándékba az egyik győrszentivá­­ni gyümölcsöstulajdonostól, aki már évtizedek óta ismerte a vala­ha sofőrként dolgozó férfit. Úgy tudjuk, nem létszükséglet volt ez számára, de nyilván jól jött neki is és társainak is, hogy rendszere­sen elvihette a lefűrészelt meggy­fát. Korábban ő is sokat dolgozott itt szüretkor. A gyümölcsös tulaj­donosa neve elhallgatása mellett annyit mondott: nagyon fájdal­masan érinti, hogy ez lett a vége a fagyűjtésnek, hiszen még épp ő beszélte rá a nemrég betegállo­mányban volt István bácsit: ne hagyja ki az idei fagyűjtést. Két sort fűrészeltek el és két-három köbméter fa jutott volna a négyta­gú baráti társaságnak. Úgy tudjuk, lehetett már vagy húsz mázsa is a pótkocsin, amire két oldalról dobálta fel a hasábo­kat a gönyűi kiscsapat. Egyszer csak István bácsi megbotlott vagy megszédült. Azt rögtön az elején kizárták, hogy alkohol lett volna a szervezetében, ám saj­nos a göröngyös talaj éppúgy le­hetett a bűnös, mint a nagy erőlködés. Ahogy a férfi a kerék alá esett, az utánfutó súlya rög­tön a halálát okozta. A nagyhegyi Wittmann-ta­­gon lévő gyümölcsösön történ­tek miatt megkerestük a tragé­dia áldozatának lányát, aki apja házának ajtaját nyitotta ki a tra­gédia után. Szívélyes, udvarias volt, de nem szeretett volna semmit hozzáfűzni az esethez. A rendőrség közigazgatási hatósági eljárásban vizsgálja a baleset körülményeit. Ebben a gyümölcsösben, az egyenetlen talajon esett a pótkocsi alá a gönyűi férfi. FOTÓ: MÉSZÁROS MÁTYÁS Üzemanyag borította a sztrádát GYŐR. Majdnem egy órán át le volt zárva az M1-es autópálya egyik sávja a Budapest felé vezető oldalon, mivel tegnap délután ne­gyed négy körül egy kamion és egy autó csapódott egymásnak. Szerencsére sérülés nem történt, ám nagymennyiségű üzemanyag folyt ki a tartályból. A balesetet az okozta, hogy az autó előzni kezdte a kamiont és a 126. kilométerszelvénynél nekiüt­között. A teherjármű üzemanyag­hordója megsérült, az autópályát mintegy száz méteren elborította a kifolyt hajtóanyag. Tűzoltók, katasztrófavédők is segítettek a veszély és a kár elhárításánál és fél hat körül megindulhatott a forgalom a lezárt fél pályán. Bombariadó a bíróságon GYŐR. Huszonöt tárgyalás ma­radt el a Győri Járásbíróságon csütörtök délelőtt egy bombaria­dó miatt. A hívás a bíróság köz­ponti számára érkezett - tudtuk meg dr. Máté Kinga szóvivőtől. A rendőrség megkezdte az épület kötelező kivizsgálását, bombát nem talált. Kocsis Tünde alezre­des a rendőr-főkapitányság részé­ről azt közölte: dél körül ismét megnyílt a járásbíróság kapuja, a hatóság közveszéllyel fenyegetés miatt indított nyomozást ismeret­len tettes ellen. Úgy tudjuk, a bombariadó miatt több mint nyolcvan beidézett hiába érkezett. KORKÉP Menet minimum ÁLLÁSPONT VIDA ISTVÁN SZERKESZTŐSÉGVEZETŐ Múlt vasárnap óta a székelyek autonómiamenete uralja a honi közbeszédet. Elöljáróban leszögezzük: az autonó­mia igénye méltányos, elérése kívánatos. Pontos tartal­mát (közigazgatási, önigazgatási-területi, gazdasági, kulturális autonómia?) viszont a romániai magyarság­nak és a többségi románságnak együtt kell kimunkálnia. Noha a törekvés hamar valóra válása egyelőre kétsé­gesnek tetszik, ám két közvetlen üdvös hozadéka máris van. Egyrészt a cél közös politikai cselekvésre bírta és egymás mellé tudta sorompóba állítani az erdélyi ma­gyarság pártjait. Nota bene, Kelemen Hunor RMDSZ-el­nök végre érdemben is megszólalhatott a ma­gyar közmédiában. En­nek meg az volt az előfeltétele, hogy a Fi­desz Markó Béla hát­rébb lépése nyomán végre hajlandó volt a ki­­engesztelődésre a ro­mániai magyarság messze legfajsúlyosabb politikai szervezetével. A székelyek autonó­miamenetének másik közvetlen eredménye belheni. Pártjaink - rö­vid távú érdekből, sza­vazatszerző kényszerből, szívből, reflexből... ki tudja, ki, miért, de - szinte egyöntetűen kiálltak Székelyföld auto­nómiaigénye mellett. Szavakban legalább. Az anyaor­szág közönsége pedig már régóta óhajtja a nemzeti mini­mum megszületését. Vagyis olyan értékeket, célokat és normákat, melyeket egyetlen magyar politikai erő sem vitat, relativizál vagy kérdőjelez meg. A nemzeti mini­mum optimista olvasatban az, amiben minden magyar egyet tud érteni. Nos, ez vasárnap óta megszületni látszik, vagyis auto­nómiát Székelyföldnek. Igaz, az ördög ezúttal is a részle­tekben rejtezik. Az anyaország kö­zönsége már régóta óhajtja a nemzeti mi­nimum megszületé­sét. Vagyis olyan ér­tékeket, célokat és normákat, melyeket egyetlen magyar poli­tikai erő sem vitat, relativizál vagy kérdőjelez meg. Új előfizetéshez most GPS-t vagy hordozható DVD-lejátszót adunk ajándékba!* utazásélmény!­acánase Ügyfélszolgálat: 1203 www.vidanet.hu www.facebook.com/vidanet * Ajánlatunk az akcióban részt vevő termékekre, új kábeltévé , Internet vagy telefon előfizetés, illetve magasabb értékű internet csomagra történő váltás esetén érvényes, 2 éves határozott idejű szerződés kötésekor. Az akció 201­. szeptember 9 étől visszavonásig tart. A tájékoztatás nem teljes körű. Bővebb Információkrt keressen az elérhetőségeinken!

Next