Kisalföld, 2014. február (69. évfolyam, 27-50. szám)

2014-02-01 / 27. szám

­ KÖRKÉP NEM AZÉRT KELL, HOGY NE BÜNTESSEN A RENDŐR - EZER FORINTBÓL IS FEL LEHET SZERELNI EGY SZABÁLYOS VILÁGÍTÁST Egyre jobban látszanak a bringások A kerékpárral közlekedők több­sége jól látható sötétben is: or­szágosan 75 százalékuk elöl és hátul is lámpát használ. A sta­tisztika javul, de nem elég lát­ványosan. Sokan még mindig a költségekre fogják, alaptalanul. MAGYARORSZÁG D. PUSZTAI ANDREA 2013 őszén a Magyar Kerékpá­rosklub és a Critical Mass moz­galom 166 önkéntese minden eddiginél több, összesen 3274 kerékpáros közlekedő lámpa­használatát vizsgálta. Három év alatt immár hatodik alka­lommal mérték fel, hogyan és hányan gondoskodnak a brin­gások közül a világításról. A kisebb települések számai rosszabbak, a legnagyobb változás is itt mérhető, vagyis el­indult a felzárkózás a városi biciklistákhoz. Az ország minden pontján egy­szerre, ugyanolyan módszerrel felvett adatok illeszkednek a 2011 óta tartó trendhez, és további ja­vulást mutatnak. Térségünkben Sopront, Győrt, Győrújbarátot, Győr-Ménfőcsanakot, Abdát és Tatabányát érintették a felméré­sek, amelyek a különböző nagy­ságú településeken bringázókat figyelve eltérő gyakorlatot írtak le. A nagyobb helyeken jellemzően többen közlekedtek lámpával. Bár előnyük csökkent, a ko­rábbi mérésekhez képest a bu­dapesti bringások mutatkoztak a legszabályosabbaknak. Az elöl és hátul is kivilágított kerékpá­rok aránya 79 százalékra nőtt, míg a lámpátlanok aránya 9 százalékon stagnált. Ugyanez a két adat a nagyvárosokban 71 és 15 százalék, a 10 és 100 ezer kö­zötti lakosszámú településeken 68 és 16 százalék, a 10 ezresnél kisebb falvakban pedig 57 és 24 százalék. Az országos átlag 74 és 12 százalékra javult az évek so­rán. Bár az összesített adatok szerint a kisebb települések szá­mai rosszabbak, a legnagyobb változás is itt mérhető, vagyis elindult a felzárkózás a városi biciklistákhoz. Nemrégiben változott a ke­rékpáros közlekedésre vonat­kozó szabályozás, melynek ki­dolgozásában a kerékpáros­klub is közreműködött. A lám­pák és a fényvisszaverő priz­mák fényének 150 méterről is láthatónak kell lenniük, és fényvisszaverő prizmából már a kerékpár elejére is kell egy fe­héret helyezni, nem csak egy pirosat hátulra. Viszont a küllőprizmát helyettesítheti a két oldalon fehér fényvissza­verő körgyűrűfelület, és - a gyakorlatot figyelembe véve - a kerékpároson elhelyezett vi­lágítás is szabályos. Horváth Zsolt részt vett a fel­mérésben. Személyes tapasztala­ta is az, hogy javult a helyzet, de úgy látja, még mindig sok a „nindzsa” az utakon. (A kerék­párosok maguk között így hívják kivilágítatlanul közlekedő, „lo­pakodó” társaikat.) Szerinte in­dokolatlanul erős az a szemlélet, miszerint azért kell a lámpa, hogy meg ne büntessen a rendőr. Szívesen kerékpárra ül­tetné az autósokat és autóba a kerékpárosokat, akik így láthat­nák (vagy nem láthatnák) magu­kat a másik oldalról. Talán job­ban megértenék a lényeget és to­­leránsabbakká válhatnának. A lámpák és a fényvisz­­szaverő prizmák fényé­nek 150 méterről is lát­hatónak kell lenniük. Horváth Zsolt szerint a forgalmi rend gyakran egymás keresztút­­jába irányítja a kétkerekű és a négykerekű járműveket. Ezért sem elég, ha a biciklis magára vigyáz. A tavasztól őszig, heti 200 kilométert tekerő győr-ménfőcsanaki férfi azt mondja: amikor egy kerékpár kivilágítása a téma, jelentékte­len összegekről beszélünk. Hi­szen akár ezer forintból is fel le­het szerelni egy olyan első-hátsó világítást, amivel a biciklis már látható. Akár azt is el tudná kép­zelni, hogy kampányszerűen terjesszék a kerékpárosok között az ilyen olcsó termékeket. A következő országos mé­rést márciusban végzik a ke­rékpárosok. A kerékpárlámpák használati aránya a kedvező árú és energiatakarékos LED-es lámpák elterjedésével kez­dett javulni. Időközben a szabályok is lehetővé tették használatukat, és már csak elvétve lehet találkozni régi típusú dinamós világítással az utakon. Kiss Szebasztián, a győri GeorgeSport kerékpárszaküzlet tulajdonosa azt mondja: a kerékpár funkciója is meghatározza a világítási technikát. FOTÓ: H. BARANYAI Edina TAVALY GYŐR-MOSON-SOPRONBAN 142 ÚJRAÉLESZTÉS TÖRTÉNT, HARMINCHÁROM VOLT KÖZÜLÜK SIKERES Újraélesztő készülék segíthetné a mentőket Tavaly Győr-Moson-Sopron me­gyében 142 újraélesztés tör­tént, harminchárom volt közü­lük sikeres. Van egy készülék, amely a folyamatos mellkas­kompressziót képes biztosítani; régiónként egy jut a mentőállo­másokra - nálunk Szombathe­lyen használják. Nagyon kelle­ne belőle Győr-Moson-Sopron megyében is. NYUGAT-DUNÁNTÚL SUDÁR ÁGNES Szívmegállás esetén a túlélési esély nagymértékben megnő, ha nagyon rövid időn belül minőségi mellkaskompresszió­val (ütemes nyomással) tudják a beteg keringését támogatni. A kézzel végzett mellkasnyo­mások ugyan lehetnek jók és pontosak, de a legavatottabb segítségnyújtó is fáradni kezd két perc elteltével, a kompresz­­szió minősége pedig romlik. Van, hogy az újraélesztés egy óráig is tart... A „Lucas 2” ké­szülék hatékonyan és fáradha­tatlanul végzi a mellkaskomp­ressziót úgy, hogy arra az időre sem áll le, amíg a beteget moz­gatni kell, az egyik járműből a másikba emelik. Győrben és környékén 50 újraélesztéshez ri­asztották a mentőket, minden ötödik szív új­radobbant. Ilyen készülékből régiónként egy jut a mentőállomásokra, az országban tehát összesen hét van belőle. A nyugat-du­nántúli régióban Szombathe­lyen tudják használni a Lucast, és használják is. Tegnap Győrbe hozták megmutatni, nem titkoltan azzal a remény­nyel, hogy egyet talán a me­gyében is tudnak vásárolni. Ezt - ahogy a korábbi Kisal­föld-akcióknál, a gyermekrög­­zítő-vásárlásnál vagy a CD-mérőknél - az OMSZ nem tudja bevállalni, mert nincs rá kerete. A újraélesztő készülék kedvezményesen is három és fél millió forintba kerül, a mentők pedig abban bízhatnak, hogy ebben a régióban vannak olyan cégek, amelyek be tudnak száll­ni a költségekbe. Igen, számos érintett csalá­dot találni, amelyek pontosan tudják, mit jelent a küzdelem, amíg egy szívet újra próbálnak indítani. Ahogy cikkünk első egy ilyen, egyébként hátizsák méretű készülékre. A mentőknek is nagy segítség, hiszen túl a fi­zikai megter­helésen sok­szor maga a helyszín (sár­ban, fagyban kell segíteni) tovább nehezí­ti a munkájukat, így viszont a gép végzi - szakszerűen - a szívtájéki nyomást. Segítsen hát nekik az, aki tud: a felajánlásokat a su­­dar.agnes@kisalfold.hu e-mail címen fogadjuk és rögzítjük, de a 96/504-455-ös számon is segítünk a közvetítésben. 99 Segítsen hát nekik az, aki tud: a felajánlásokat a sudar.agnes@kisal­­fold.hu e-mail címen fogadjuk és rögzítjük, de a 96/504-455-ös szá­mon is segítünk a közvetítésben. mondatában olvashatták: a me­gyében összesen 142 újraélesz­tés történt tavaly, ebből 33 volt sikeres. Ha szűkítjük, Győrben és környékén 50 újraélesztéshez riasztották a mentőket, minden ötödik szív újradobbant. Kár tehát túlontúl ragozni, hogy mennyire szükség lenne Pénteken Győrbe hozták bemutatni a készüléket, nem titkoltan azzal a szándékkal, hogy talán itt is tud­nak vásárolni egyet. Mert nagy szükség lenne rá. FOTÓ: H. BARANYAI EDINA 2014. FEBRUÁR 1., SZOMBAT KISALFÖLD RÖVIDEN Viharos szél, ónos eső ÉSZAK-DUNÁNTÚL. Öt du­nántúli megyére - Baranya, Somogy, Vas, Veszprém és Za­la - az ónos eső miatt na­rancssárga, vagyis másodfokú figyelmeztetést adott ki a me­teorológiai szolgálat mára. Ugyancsak az ónos eső miatt citromsárga, vagyis elsőfokú figyelmeztetést adtak ki Fejér, Győr-Moson-Sopron, Komá­­rom-Esztergom, Tolna és Pest megyére, valamint a főváros területére. Emellett a viharos erősségű széllökések miatt szintén elsőfokú figyelmezte­tést adtak ki Fejér, Győr-Mo­son-Sopron, Komárom-Eszter­­gom és Veszprém megyére. Megrongálódott a felsővezeték BUDAPEST. Megrongálódott a felsővezeték-rendszer, emiatt jelentős késéseket jeleztek előre a Budapest-Győr-He­­gyeshalom vasútvonalon - közölte a Mávinform péntek este. Közleményük szerint Bu­daörs állomáson megrongáló­dott a vasúti felsőveze­­ték-rendszer, miután a Déli pályaudvarról Tatabányára közlekedő személyvonat áramszedője letört. Budaörs állomás nem fogadott és nem indított vonatokat. A műszaki szakemberek állapítják meg, hogy milyen mértékben sérült meg az állomási felsővezeték, s milyen feltételek között in­dulhatna meg a vonatközleke­dés. Erre az időre lapzártánk idején a vonatoknak várakoz­niuk kellett. Indul a Klímaőrjárat GYŐR-MOSON-SOPRON. Február 20-ig lehet jelentkezni a felső ta­gozatosok számára meghirdetett játékos éghajlatvédelmi vetél­kedőre, a Klímaőrjáratra. A régiós fordulók során a diákok 3 fős csa­patokba szövetkezve derítik fel a környezetükben, iskolában és ott­hon tapasztalható környezetron­­gáló folyamatokat, vizsgálják meg a lehetséges megoldásokat, és tárják fel a lehető leg­meggyőzőbb módon kutatásaik eredményét. A tanulók valós élet­helyzetben tanulják meg környe­zetük védelmének fontosságát, és mai sikerszakmák csínját-bínját kiismerve bizonyíthatják, hogy képesek felelősebben fellépni, mint sok felnőtt. „A verseny feladatai gondolko­dásra ösztönöznek, és többféle ké­pességet fejlesztenek: a diákok a fordulók során adatgyűjtés, -fel­dolgozás, elemzés, kreatív és kommunikációs feladatok segítsé­gével ismerik meg a jelen környe­zeti problémáit, keresnek megol­dásokat és fedezik fel, hogy az ő hangjuk is számít!” - mondta el a Kisalföldnek Lajtmarin Csaba, a program regionális koordinátora. A vetélkedő nyertes csapatai 5 napos kalandtáborban vesznek részt, de már a döntős csapatok is értékes és hasznos ajándékok­kal térhetnek haza. További in­formáció és jelentkezési lap: http://www.mtvsz.hu/klimaor­­jarat_2014. A 110 hazai környezet- és természetvédő szervezetet tömörítő Ma­gyar Természetvédők Szövetsége 2008 óta szervezi partnereivel a sike­res Klímaőrjárat vetélkedősorozatot, amely játékos formában neveli az if­jabb generációt a környezettudatos életmód gyakorlati megvalósítására. Idén az országos verseny koordinációjában a nyíregyházi E-misszió Ter­mészet- és Környezetvédelmi Egyesület vesz részt, Győr-Moson-Sopron­­ban pedig a Reflex Környezetvédő Egyesület a közreműködő. Egy munkáspárti jelölt MOSONMAGYARÓVÁR. Győr-Mo­son-Sopron megye 5. számú vá­lasztókerületében indít egyéni jelöltet a Munkáspárt - jelen­tette be Thürmer Gyula, a párt elnöke tegnap Mosonmagyar­óváron. A jelölt Nagy Ádám mo­sonmagyaróvári gyári munkás. Thürmer Gyula elmondta: a mostani választás kiemelten fon­tos, hiszen az emberek többségé­nek mára elfogytak a tartalékai. „Szegénység van Magyarorszá­gon. A kormány intézkedései pe­dig csak lázcsillapítás és a prob­lémák szőnyeg alá söprése” -hangsúlyozta az elnök. Hozzátet­te: a Munkáspárt biztos munkát, biztos jövedelmet és biztos jövőt ígér. Gazdasági programjukat a hazai kis- és középvállalkozások­ra építik, csökkentenék a nyug­díjkorhatárt és bevezetnék a va­gyonadót. Thürmer Gyula hozzá­tette: az egyéni választókerületek mintegy felében tudnak jelöltet állítani, Győr-Moson-Sopron me­gyében csak az 5. számú választó­­körzetben. Mint mondta, jelölt­jük, Nagy Ádám becsülettel tudja majd képviselni a fiatal munkás­­osztály érdekeit.

Next