Kisalföld, 2015. november (70. évfolyam, 256-280. szám)

2015-11-23 / 274. szám

KISALFÖLD 2015.11.23., hétfő A GYŐR-MOSON-SOPRON MEGYEI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA OLDALA Kamarai székház: Győr, Szent István út 10/A. Telefon: 96/520-200 Web: www.gymskik.hu Gazdaság 11 További információ: www.mkik.hu/hu/tszsz ELINTÉZZÜK, MERT ÖNÉRT VAGYUNK! www.íacfbook.coin/gyimkik^ www.gymskik.hu t •* I I V / fw' '. Ji + GYŐR-MOSON-SOPRON MEGYEI jr/ £ | BÉKÉLTETŐ TESTÜLET I T Rosszul szerelték be r VH­­X ablakát, ajtaját? \ f\\ CRövidídő után \f V /' T / / tönkrement ' , I i/ a vásárolt áru? \ A ' k O ' Nem jut dűlőre + \ a kereskedővel * Vl vagy a vállalkozóval? NO. SEGÍT ÖNNEK­­ GYŐR-MOSON-SOPRON MEGYEI BÉKÉLTETŐ TESTÜLET! Egyszerűsödik a fogyasztói panaszok rendezése Magyarországon közel húsz éve működnek békéltető testületek a fővárosi és megyei kereske­delmi és iparkamarák mellett. Ezek az országszerte, min­den megyében és a főváros­ban is elérhető, független szervezetek azért jöttek lét­re, hogy gyors és ingyenes vitarendezési lehetőséget nyújtsanak a fogyasztók ré­szére. Ezzel elkerülhetőek a hosszadalmas bírósági eljá­rások, és ha az igény jogos, a fogyasztó is könnyen és gyorsan kapja vissza a pén­zét, vagy részesül egyéb kompenzációban. A békéltető testületek iránti bizalom folyamatosan nő: míg 2006-ban 3542 ügy­gyel fordultak hozzájuk az ál­lampolgárok, 2014-ben már több mint 10.000 reklamáci­ót kezeltek. A tavalyi évben a vállalko­zások 75%-a együttműködött a békéltető testület vitaren­dező eljárásában, remél­hetőleg az új szabályozások és az egyszerűsített eljárásrend még több vállalkozás együttműködését segíti elő. Győr-Moson-Sopron Megyei Békéltető Testület 9021 Győr, Szent István út 10/A Tel.: 06-96/ 520-217, e-mail: bekeltetotestulet@gymskik.hu Web: bekeltetes.gyms.hu Győr, 2015.11.05. GYŐR-MOSON-SOPRON MEGYEI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA SAJTÓKÖZLEMÉNY A GYŐR-MOSON SOPRON MEGYEI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA „DOLGOZVA TANULJ!'' CÍMŰ, TÁMOP-2.3.4.B-13/1 -2013-0001 KIEMELT PROJEKTJÉNEK ZÁRÁSÁRÓL A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara az Európai Unió Európai Szociális Alap 1,191 milliárd forintos támogatási összegéből országosan 23 kamara részvételével 23 hónap alatt 700 fő részére szervezett 60 órás továbbképzést, 3000 fő mesterképzését és vizsgáztatását biztosította, 10 000 fővel vette fel a kapcsolatot és tájékoztatott a gyakornoki programról és 500 fő mentor munkáját segítette. A projekt megyei koordinációját a Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara végezte. Az országos hatókörű kiemelt projekt célja, hogy biztosítsa a szakképzés gyakorlati képzéséhez szükséges minőségi oktatói feltételeket és ezáltal növelje a gyakorlati képzés színvonalát, elősegítse a végzett tanulók elhelyezkedését, pályán maradását Az európai uniós támogatás segítségével a projekt három területen ért el sikereket, amelyek eredményeképpen javultak a duális képzés gyakorlati képzési feltételei. Az­­A* alprojekt keretén belül Győr-Moson-Sopron Megyében mintegy 50 fő részére került sor pedagógiai, pszichológiai, jogi- szakmódszertani és tanügyigazgatási ismeretek átadására. A 60 órás Módszertani képzésben­­ az iskolai rendszerű szakképzésben együttműködési megállapodás és/vagy tanulószerződés keretében gyakorlati képzés szervezőjeként illetve folytatójaként részt vevő gazdálkodó szervezetek - gyakorlati oktatói vehettek részt. A „B" alprojekt célja Győr-Moson-Sopron Megyében 200 gyakorlati oktató támogatása a mestereim megszerzéséhez, elősegítve, hogy a külső képzőhelyeken szakoktatói feladatokat ellátó szakemberek rendelkezzenek mestervizsgával. A projekt keretében megyei szinten 17 szakma képviselői szereztek mesterlevelet A szakmájukat magas színvonalon gyakorló szakemberek segítségével a szakképzésben résztvevő tanulók a kor szakmai elvárásainak, technikai fejlődésének megfelelő gyakorlati tudáshoz juttatnak hozzá, a gyakorlati képzőhelyükön. A „C" alprojekt keretében a TÁMOP-2.3.4.A „Gyakornoki program a tanulószerződés keretében tanult pályakezdők támogatására a konvergencia régiókban programban részt vevő, gyakornokokat fogadó mentorok részére nyújtottak szakmai szolgáltatást és módszertani segítséget, munkatársaink. A program a pályakezdő szakemberek szakmai ismereteinek elmélyítését és az önálló, kreatív munkavégzés elsajátítását segítette elő a területi kamaráknál kialakított tanácsadói hálózat keretében. A 2015 november 30-án záruló projekt eredményeként a részt vevő vállalkozások, szakemberek, a tanulófoglalkoztatással kapcsolatos törvényi kötelezettségeiknek eleget tehettek, alkalmassá váltak az új jogszabályok szerinti tanuló foglalkoztatásra. A gyakornoki program várhatóan hosszabb távon pozitív hatással van a pályán maradók számának emelkedésére. A projektről további információt a www.mkik.hu és a www ovmsmk. hu oldalon olvashatnak További információ kérhető az alábbi elérhetőségeken: Tel.: *36 96 520 215 Fax: +36 96 520 291 e-mail reuterpetra@g­ymskik.hu_______________________________________________ MAGYAR KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA mellett működő TELJESÍTÉSIGAZOLÁSI SZAKÉRTŐI SZERV TELJESÍTÉSIGAZOLÁSI SZAKÉRTŐI SZERV Segíti a gyors vitarendezést A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSZSZ) a 2013. évi XXXIV. törvény alapján az építésze­ti-műszaki tervezési, építési és kivitelezési szerződések teljesítéséből fakadó viták ügyében tud eljárni. Kérelmet adhat be és így a szakértői eljárás lefolytatását kérheti a megrendelő, a ter­vező, a kivitelező vagy az alvállalkozó. Fontos, hogy a vitás teljesítés­sel összefüggésben írásbeli szerződés álljon rendelkezés­re, mert a jogszabály szerint csak ebben az esetben fogad­hatják be a kérelmet. Fontos tudni, hogy a jogsza­bályok nem zárják ki a vissza­menőleges hatályt, tehát a TSZSZ létrehozását megelőzően indult ügyekben is lehet szak­értői eljárást indítani. Egyedül arra érdemes figyelni, hogy már elévült követeléseket esetleges kedvező szakvélemény birtoká­ban sem fognak tudni bíróság előtt érvényesíteni. A TSZSZ eljárásának legfőbb célja az elhúzódó el­számolási viták rendezésének felgyorsítása. A TSZSZ-szakvé­­lemény elkészítésének határ­ideje 30 nap, ami indokolt esetben maximum 30 nappal meghosszabbítható, így 60 na­pon belül minden esetben le­zárul a szakértői eljárás. A TSZSZ eljárása díjköteles. A szakértői díjat a kérelmező a kérelem beadásakor fizeti meg az MKIK elkülönített, 10300002-20373432-71003285-ös számú alszámlájára. A szak­értői eljárási díj mértéke a kére­lemben vitatott összeg nettó ér­tékének 1%-a, minimum 60.000 Ft, maximum 450.000 Ft. Elektronikus kérelem befo­gadási rendszer is működik, ahol az űrlap kitöltését és a do­­kumentumok feltöltését kö­vetően egyetlen kattintással le­het kérelmezni a Teljesítésigazo­lási Szakértői Szerv eljárását. Emellett működik továbbra is a kerelem@mkik-tszsz.hu e-mail-cím, amelyen továbbra is be lehet nyújtani a kérelme­ket (természetesen elegendő csak az egyik módon). Bővebb információ a www.mkik.hu/tszsz címen található. Kérdést feltenni a tszsz@mkik.hu e-mailen lehet. Tájékoztatás A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv szakvéleményére alapított perről A jogszabálynak megfelelően a szakvélemény kézhezvételétől számított 60 napon belül indít­hatják el a TSZSZ szakvélemé­nyére alapított pert (1952. évi III. tv. a polgári perrendtartás­ról, XXVI/A. fejezet). A keresetlevélhez csatolni kell a szakvéleményt, az át­vételt igazoló okirati bizonyí­tékot (a tértivevény másola­tát a TSZSZ megküldi a kérel­mezőnek), illetve a másik fél­lel történő megegyezésre tett kísérlet okirati bizonyítékát. Az egyezség megkísérlésé­re a szakvélemény kézbesíté­sét követően a kérelmezőnek egy tértivevényes levélben célszerű felhívnia a kérelme­zettet a szakvéleményben fog­laltaknak megfelelő teljesí­tésre egy ésszerű határidő megjelölésével, azzal, hogy amennyiben a határidőig nem érkezik válasz, elindítja a TSZSZ szakvéleményére ala­pított pert. A tértivevényt és a levelet kell csatolni a kereset­­levélhez a megállapodás meg­kísérlésének okirati bizonyí­tékaként (Pp. 386/P. § rendel­kezései). Amennyiben meg­egyezésre nem kerül sor és el­indítják a TSZSZ szakvélemé­nyére alapított pert, fontos a 60 napos határidő betartása (60 napon belül a bírósághoz kell érkeznie a beadványnak), illetve a fentiekben jelzett ok­iratok csatolása, mivel ezek elmulasztása esetén igazolás­nak nincs helye, hiánypótlási felhívás nem adható ki, eb­ben az esetben az általános szabályok szerint fogja a bíró­ság lefolytatni az eljárást. A Pp. XXVI/A. fejezet alap­ján indított eljárás előnyei kö­zül kiemelendők: - rövidebb határidőkkel fo­lyik az eljárás, - amennyiben megfelelő összegű biztosítékkal ren­delkezik a fél, kérelmére a bíróság ideiglenes intézke­désben elrendeli a szakvéle­ményben megállapított ösz­­szeg erejéig a pénzkövetelés teljesítését; - ha az ideiglenes intézke­dés a biztosíték hiánya miatt nem rendelhető el, a bíróság biztosítási intézkedést rendel el a későbbi esetleges behaj­tás fedezetének biztosításá­ra;­­ ha az elsőfokú bíróság ítéletében a TSZSZ szakvéle­ményében megállapított pénzösszeg megfizetését el­rendeli, az ítélet fellebbezés­re tekintet nélkül végrehajt­ható. A speciális szabályok célja minden esetben annak elkerü­lése, hogy egy hosszadalmas eljárás, esetleg a nem fizető al­peres időközbeni megszűnése megakadályozza a követelés teljesítését. Forrás: www.mkik.hu/tszsz

Next