Kisalföld, 2018. december (73. évfolyam, 279-302. szám)
2018-12-01 / 279. szám
4 Körkép GARANCIÁLIS JAVÍTÁS - SE PÉNZ, SE KÉSZÜLÉK, ÖT HÓNAP ALATT NÉGYSZER KERÜLT SZERVIZBE OLVASÓNK ÚJ MOBILJA Időkorláttal szigorítanák a szabályokat Elromlott új telefonja? Bosszantó, de van rá garancia - gondolhatja. Igen ám, de ilyenkor szervizbe küldik és nincs rá egyértelmű előírás, mennyi idő alatt kell megjavítani, így hiába adott ki rá pénzt, lehet, hogy sokáig nélkülöznie kell. Ezen változtatna a szaktárca. ÉSZAK-DUNÁNTÚL RIMÁNYI ZITA Lapunkat, A Kisalföld a vásárlókért rovatunkat sokan keresték meg az elmúlt években a garanciális javítással kapcsolatos esetekkel. Nemrég egy olvasónk elmondta, hogy új mobiltelefonját öt hónap alatt négyszer kellett visszavinnie az üzletbe, ahol vette. Mindig ugyanaz a hiba jött elő rajta és emiatt többször is hetekig volt szervizben. Amikor igyekezett megsürgetni a javítást, a boltból a műhelybe küldték, ahonnan pedig vissza a kereskedésbe. Végül amellett kardoskodott, cseréljék ki egy újra az állandóan lefagyó telefonját, mivel túlságosan nagy hátrányt jelent számára, hogy újra és újra nélkülöznie kell, vissza kell vinnie az üzletbe javítás miatt. Ennek azonban csak többszöri reklamációjára hatására, hosszú hetek után tett eleget az üzletvezető, aki jó ideig arra hivatkozva hárította el jogos igényét, hogy a fővárosi központjukból késik a válasz. A jótállással, a szavatossággal kapcsolatos gondokat a szaktárca is felismerte. Keszthelyi Nikoletta, az Innovációs és Technológiai Minisztérium fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára a Kisalföldnek elmondta: mivel ez a fogyasztóvédelmi probléma mindennapos, sokak életét nehezíti meg, a minisztérium kész arra, hogy a családok, a vásárlók védelme érdekében szigorítson az ilyen ügyekre vonatkozó előírásokon. El akarja érni, hogy konkrétabban fogalmazza meg a szabályozás, mennyi ideig tarthat a vásárlók számára kényelmetlen helyzet. Jelenleg ha egy nemrég megvett készülék, például háztartási elektronikai vagy telekommunikációs berendezés elromlik, a kereskedő azzal is eleget tehet az előírásoknak, ha kicserélés helyett megjavíttatja azt. Ezzel nem is lenne baj, de sok gondot okoz, hogy a jogszabály szerint csak törekednie kell arra, hogy tizenöt napon belül visszakapja a vevő. Sajnos előfordul, hogy hatvan napig húzódik a szervizben a munka. Addig pedig nélkülöznie kell a vevőnek a számára fontos eszközt, amire pénzt adott ki. Gyakran mobitelefonjukkal, tabletükkel járnak így a vevők és a jelenlegi szabályozás alapján nem kötelező ilyenkor átmenetileg használható cserekészüléket adni. Ha ad is az üzlet, nem biztos, hogy a megvásárolttal azonos típusút, olyat, ami mindazt tudja, mint amiért a vevő fizetett. Csak arra hivatkozva próbálhatja megsürgetni a javítást, kérhet másik új készüléket, hogy ez lenne a kereskedő részéről az elvárható magatartás. S azt sem határozza meg még a jogszabály. Ma már sokaknak szinte nélkülözhetetlen munkájuk, családjuk miatt a mobiltelefon, nehezen pótolják, ha egy újonnan vett készülék heteket, hónapokat tölt a szervizben, fotóillusztráció: Kisalföld-archívum KISALFÖLD HIRDETÉS AZ ÉV VÉGE VIGJÁTÉKA A Csak szex és más semmi rendezőjének filmje SAMSUNG DECEMBER 6-TÓL A MOZIKBAN! HEVÉR SZÁVAI LENGYEL BATA ELEK TÖRŐCSIK MÉSZÁROS GÁBOR VIKTÓRIA TAMÁS ÉVA FERENC FRANCISKA BÉLA :.. Tu ! ' l'l Mimi TÁMOGATOTT TARTALOM Legórobotok csapnak össze a Mobilisben Újabb legórobot-programozó versenyre készül a győri Mobilis: a decemberi megmérettetésen a diákok olyan képességeiket mutathatják meg, amelyek később az életben is segítenek nekik a boldogulásban. GYŐR MUNKATÁRSUNKTÓL Harmadik alkalommal rendezik meg a nemzetközi FIRST LEGO League regionális versenyét Győrben, amelyen 14 csapat méri össze a tudását. A 9-16 éves diákok feladata nem könnyű: a tényleges robotprogramozáson túl olyan képességeiket is pontozzák a nemzetközi szabályrendszer szerint folyó versenyben, mint az együttműködés, a kreativitás vagy a problémamegoldás. A Mobilis immár öt éve foglalkozik legórobot-programozással: szakköröket szervez, saját versenycsapatot készít fel, más iskolai csapatokat pedig szakmailag mentorál. Az elmúlt évek tapasztalatait nem nagyon kell elemezni: a diákok imádják ezt a különleges hobbit, amely észrevétlenül felkészíti őket a továbbtanulásra, a való életben való helytállásra is. S míg az első évben az volt a kérdés, összejön-e a verseny megrendezéséhez szükséges tíz csapat, a hazai helyszínek közül idén ismét a Mobilis nevezési listája telt be elsőként... Ma már a Lego-mentorprogramot alapító és a versenyt névadó szponzorként támogató Némák, valamint a verseny kiemelt támogatói - a Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, az IGM Robotrendszerek Kft. és a Vidanet Zrt. számára is világos: nemcsak különleges, hanem értékes verseny is zajlik a Mobilis falai között. A verseny idei témája az űrutazás, e köré csoportosulnak az elméleti és gyakorlati feladatok. A leglátványosabb a terepasztalos versenyszám, ennek során egy speciális akadálypályán kell különböző küldetéseket végrehajtaniuk a versenyzők által előre beprogramozott kis robotoknak. Ez azonban csak a feladathalmaz csúcsa, a többi versenyfeladatra nyár óta készülnek a csapatok. Elsősorban egy innovatív ötletet kell kidolgozniuk a témában, például azzal kapcsolatban, hogyan lehet csökkenteni az űrhajósokra ható kedvezőtlen fizikai és pszichés hatásokat. Alapos kutatómunkát követően a versenyzőknek egy prezentációt kell összeállítaniuk, melyet a verseny során szakértő zsűrinek adnak majd elő. Egy meglepetésfeladat során öt perc alatt kell kidolgozniuk megoldást egy problémára, végül pedig a robotjaikkal kell bizonyítaniuk. A fentiekből is látszik, hogy a technikai érzék nem elég a sikerhez a FIRST LEGO League-ben: problémamegoldó képesség, előadói és stratégiai készség, precizitás is szükségeltetik, nem beszélve az együttműködésről, hiszen a zsűri külön pontozza a csapatmunkát a feladatok kidolgozása és megoldása során. A verseny a Mobilis látogatói számára is élvezhető, a felfokozott versenyhangulat mindenkit magával ragad, a kivetítőknek köszönhetően pedig igazán élvezetes lesz a robotverseny. December 8-án 11 órától képzett műsorvezető teszi érthetővé és élvezhetővé a robotjátékmeneteket, sőt, a Mobilis új részlegében, a Mobility Digitális Élményközpontban ezen a napon a robotikához kapcsolódó kísérőprogramok várják a látogatókat. Idén 14 csapat méri össze tudását a Mobilisben. JÓTÁLLÁS, SZAVATOSSÁG Amit a hétköznapokban garanciának nevezünk, arra a jogszabályok a jótállás és a szavatosság fogalmát használják. Tízezer forintnál drágább tartós fogyasztási cikkekre kötelező egyéves jótállást adni. Tehát ha elromlik a termék, érdemes időben jelezni. Amikor nincs kötelező jótállás, akkor két évig szavatossági igénnyel élhet a vevő. Azon belül az első hat hónapban van jobb helyzetben, mert ekkor a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba mikor keletkezett. KISALFÖLD 2018.12.01., szombat FOGYASZTÓVÉDELEM Ha elromlik a termék, amit megvett, ragaszkodhat ahhoz, hogy garanciális igényét a bolt intézze, ahol megvette. Nem kötelessége a szervizbe vinnie, küldenie, érdemes ezt az üzletre hagynia, hogy ha többször is hiba miatt kell jótállás keretében javítani az új eszközt, hányadik előfordulása után ragaszkodhat a fogyasztó ahhoz, hogy egy másikra cseréljék ki készülékét. Várjuk azoknak az olvasóinknak a leveleit, akik hasonlóképp jártak. Kérjük, írják meg eseteiket a rimanyi.zita@kisalfold.hu e-mail-címre vagy a szerkesztőség postacímére (9002 Győr, Pf. 28). Azt is, rendezni tudták-e nézeteltérésüket a kereskedővel. Szakértői tanácsokkal igyekszünk ebben segíteni és természetesen rögtön megírjuk, ha a szaktárca javaslatára változnak az ilyen ügyekre vonatkozó szabályok.