Kisalföld, 2018. december (73. évfolyam, 279-302. szám)

2018-12-01 / 279. szám

4 Körkép GARANCIÁLIS JAVÍTÁS - SE PÉNZ, SE KÉSZÜLÉK, ÖT HÓNAP ALATT NÉGYSZER KERÜLT SZERVIZBE OLVASÓNK ÚJ MOBILJA Időkorláttal szigorítanák a szabályokat Elromlott új telefonja? Bosszantó, de van rá garancia - gondolhatja. Igen ám, de ilyenkor szervizbe küldik és nincs rá egyértelmű előírás, mennyi idő alatt kell megjavítani, így hiába adott ki rá pénzt, lehet, hogy sokáig nélkülöznie kell. Ezen változtatna a szaktárca. ÉSZAK-DUNÁNTÚL RIMÁNYI ZITA Lapunkat, A Kisalföld a vásárló­kért rovatunkat sokan keresték meg az elmúlt években a garan­ciális javítással kapcsolatos ese­tekkel. Nemrég egy olvasónk el­mondta, hogy új mobiltelefonját öt hónap alatt négyszer kellett visszavinnie az üzletbe, ahol vette. Mindig ugyanaz a hiba jött elő rajta és emiatt többször is hetekig volt szervizben. Ami­kor igyekezett megsürgetni a ja­vítást, a boltból a műhelybe küldték, ahonnan pedig vissza a kereskedésbe. Végül amellett kardoskodott, cseréljék ki egy újra az állandóan lefagyó tele­fonját, mivel túlságosan nagy hátrányt jelent számára, hogy újra és újra nélkülöznie kell, vissza kell vinnie az üzletbe ja­vítás miatt. Ennek azonban csak többszöri reklamációjára hatására, hosszú hetek után tett eleget az üzletvezető, aki jó ide­ig arra hivatkozva hárította el jo­gos igényét, hogy a fővárosi köz­pontjukból késik a válasz. A jótállással, a szavatossággal kapcsolatos gondokat a szaktár­ca is felismerte. Keszthelyi Niko­letta, az Innovációs és Technoló­giai Minisztérium fogyasztóvéde­lemért felelős helyettes államtit­kára a Kisalföldnek elmondta: mivel ez a fogyasztóvédelmi probléma mindennapos, sokak életét nehezíti meg, a minisztéri­um kész arra, hogy a családok, a vásárlók védelme érdekében szi­gorítson az ilyen ügyekre vonat­kozó előírásokon. El akarja érni, hogy konkrétabban fogalmazza meg a szabályozás, mennyi ideig tarthat a vásárlók számára ké­nyelmetlen helyzet. Jelenleg ha egy nemrég meg­vett készülék, például háztartási elektronikai vagy telekommuni­kációs berendezés elromlik, a kereskedő azzal is eleget tehet az előírásoknak, ha kicserélés he­lyett megjavíttatja azt. Ezzel nem is lenne baj, de sok gondot okoz, hogy a jogszabály szerint csak törekednie kell arra, hogy tizenöt napon belül visszakapja a vevő. Sajnos előfordul, hogy hatvan napig húzódik a szervizben a munka. Addig pedig nélkülöznie kell a vevőnek a számára fontos eszközt, amire pénzt adott ki. Gyakran mobitelefonjukkal, tabletükkel járnak így a vevők és a jelenlegi szabályozás alapján nem kötelező ilyenkor átmeneti­leg használható cserekészüléket adni. Ha ad is az üzlet, nem biz­tos, hogy a megvásárolttal azo­nos típusút, olyat, ami mindazt tudja, mint amiért a vevő fizetett. Csak arra hivatkozva próbálhatja megsürgetni a javítást, kérhet másik új készüléket, hogy ez len­ne a kereskedő részéről az elvár­ható magatartás. S azt sem hatá­rozza meg még a jogszabály. Ma már sokaknak szinte nélkülözhetetlen munkájuk, családjuk miatt a mobiltelefon, nehezen pótolják, ha egy újonnan vett készülék heteket, hónapokat tölt a szervizben, fotóillusztráció: Kisalföld-archívum KISALFÖLD HIRDETÉS AZ ÉV VÉGE VIGJÁTÉKA A Csak szex és más semmi rendezőjének filmje SAMSUNG DECEMBER 6-TÓL A MOZIKBAN! HEVÉR SZÁVAI LENGYEL BATA ELEK TÖRŐCSIK MÉSZÁROS GÁBOR VIKTÓRIA TAMÁS ÉVA FERENC FRANCISKA BÉLA :­­.. Tu ! ' l'l Mimi ­ TÁMOGATOTT TARTALOM Legórobotok csapnak össze a Mobilisben Újabb legórobot-programozó versenyre készül a győri Mobi­­lis: a decemberi megméretteté­sen a diákok olyan képességei­ket mutathatják meg, amelyek később az életben is segítenek nekik a boldogulásban. GYŐR MUNKATÁRSUNKTÓL Harmadik alkalommal rendezik meg a nemzetközi FIRST LEGO League regionális versenyét Győrben, amelyen 14 csapat méri össze a tudását. A 9-16 éves diá­kok feladata nem könnyű: a tényleges robotprogramozáson túl olyan képességeiket is pon­tozzák a nemzetközi szabály­­rendszer szerint folyó verseny­ben, mint az együttműködés, a kreativitás vagy a problémameg­oldás. A Mobilis immár öt éve foglalkozik legórobot-programo­­zással: szakköröket szervez, saját versenycsapatot készít fel, más iskolai csapatokat pedig szak­mailag mentorál. Az elmúlt évek tapasztalatait nem nagyon kell elemezni: a diákok imádják ezt a különleges hobbit, amely észre­vétlenül felkészíti őket a tovább­tanulásra, a való életben való helytállásra is. S míg az első év­ben az volt a kérdés, összejön-e a verseny megrendezéséhez szük­séges tíz csapat, a hazai helyszí­nek közül idén ismét a Mobilis nevezési listája telt be elsőként... Ma már a Lego-mentorprogra­­mot alapító és a versenyt névadó szponzorként támogató Némák, valamint a verseny kiemelt tá­mogatói - a Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparka­mara, az IGM Robotrendszerek Kft. és a Vidanet Zrt.­­ számára is világos: nemcsak különleges, hanem értékes verseny is zajlik a Mobilis falai között. A verseny idei témája az űr­utazás, e köré csoportosulnak az elméleti és gyakorlati feladatok. A leglátványosabb a terepaszta­los versenyszám, ennek során egy speciális akadálypályán kell különböző küldetéseket végre­hajtaniuk a versenyzők által előre beprogramozott kis robotoknak. Ez azonban csak a feladathalmaz csúcsa, a többi versenyfeladatra nyár óta készülnek a csapatok. Elsősorban egy innovatív ötle­tet kell kidolgozniuk a témában, például azzal kapcsolatban, ho­gyan lehet csökkenteni az űrhajó­sokra ható kedvezőtlen fizikai és pszichés hatásokat. Alapos kuta­tómunkát követően a ver­senyzőknek egy prezentációt kell összeállítaniuk, melyet a verseny során szakértő zsűrinek adnak majd elő. Egy meglepetésfeladat során öt perc alatt kell kidolgoz­niuk megoldást egy problémára, végül pedig a robotjaikkal kell bi­zonyítaniuk. A fentiekből is lát­szik, hogy a technikai érzék nem elég a sikerhez a FIRST LEGO League-ben: problémamegoldó képesség, előadói és stratégiai készség, precizitás is szükségelte­tik, nem beszélve az együttműkö­désről, hiszen a zsűri külön pon­tozza a csapatmunkát a feladatok kidolgozása és megoldása során. A verseny a Mobilis látogatói számára is élvezhető, a felfoko­zott versenyhangulat mindenkit magával ragad, a kivetítőknek köszönhetően pedig igazán élve­zetes lesz a robotverseny. Decem­ber 8-án 11 órától képzett műsor­vezető teszi érthetővé és élvez­hetővé a robotjátékmeneteket, sőt, a Mobilis új részlegében, a Mobility Digitális Élményköz­pontban ezen a napon a roboti­­kához kapcsolódó kísérőprogra­mok várják a látogatókat. Idén 14 csapat méri össze tudását a Mobilisben. JÓTÁLLÁS, SZAVATOSSÁG Amit a hétköznapokban garanciának nevezünk, arra a jogszabályok a jótállás és a szavatosság fogalmát használják. Tízezer forintnál drágább tartós fogyasztási cikkekre kötelező egyéves jótállást adni. Tehát ha el­romlik a termék, érdemes időben jelezni. Amikor nincs kötelező jótállás, akkor két évig szavatossági igénnyel élhet a vevő. Azon belül az első hat hónapban van jobb helyzetben, mert ekkor a kereskedőnek kell bi­zonyítania, hogy a hiba mikor keletkezett. KISALFÖLD 2018.12.01., szombat FOGYASZTÓVÉDELEM Ha elromlik a termék, amit meg­vett, ragaszkodhat ahhoz, hogy garanciális igényét a bolt intézze, ahol megvette. Nem kötelessége a szervizbe vinnie, küldenie, ér­demes ezt az üzletre hagynia, hogy ha többször is hiba miatt kell jótállás keretében javítani az új eszközt, hányadik előfordulá­sa után ragaszkodhat a fogyasz­tó ahhoz, hogy egy másikra cse­réljék ki készülékét. Várjuk azoknak az olvasóink­nak a leveleit, akik hasonlóképp jártak. Kérjük, írják meg eseteiket a rimanyi.zita@kisalfold.hu e-mail-címre vagy a szer­kesztőség postacímére (9002 Győr, Pf. 28). Azt is, rendezni tud­­ták-e nézeteltérésüket a keres­kedővel. Szakértői tanácsokkal igyekszünk ebben segíteni és ter­mészetesen rögtön megírjuk, ha a szaktárca javaslatára változnak az ilyen ügyekre vonatkozó sza­bályok.

Next