Kisdednevelés, 1935 (60. évfolyam, 1-12. szám)

1935-07-01 / 7-8. szám

Te mondád egykor: „Jöjjetek hozzám Mindnyájan, akik elfáradtatok! Én megenyhítlek mind, mind titeket És telketekre balzsamot adok.“ Hozzád jövünk hát és kérve kérünk, A Te hatalmad tudjuk végtelen, Áldd meg szívüket mindazoknak, kik Fáradoztak, hogy otthonunk legyen. Őrködj e kicsi fészek felett, Hogy ne lehessen senki ellenünk, Óvj meg bennünket minden veszélytől És kis fészkünket tartsd meg minekünk! Hol fáradt lelkünk békét találjon, Rebegjen ajkunk buzgó szent imát: Áldd meg, óh Jézus, kis otthonunkat, Magyar óvónők édes otthonát! Híjházy Irén. A gyermekrajz fejlődésének és lélektanának áttekintése. Irta: Helga Eng dr. Díszítés. Egészen általános az a megállapítás, hogy a legkorábbi gyermekművészetben hiába keresünk igazi és önálló díszítést. Az elbeszélő rajz az összes megfigyelések szerint korábban lép fel, mint a díszítő, amely, mint Bühler véli, rendszerint csak a hatodik életév után foglal teret.147 Már Sully figyelmeztet a gyermek kevéssé kifejlett esztétikai érzékére.148 Dix az első hat évben fiának rajzaiban nem látott díszítményeket, hogy egy zászlót vagy erkélyen levő virágokat színesen adott visz­­sza, azt aligha lehet, mint Dix tette, díszítő rajznak tekinteni.149 Günther és Bubi sem foglalkoznak első hat évükben díszítés­sel, míg a különös ritmikus érzékkel megáldott Ekki már há­roméves korában alkalmaz rajzai körül dísz gyanánt cikk­­cakkvonalakat. Később gyermekeknél szokatlan érdeklődést mutat díszítések iránt: pontokat, köröket, tojásvonalakat, cikk­­cakk- és hullámvonalakat rajzol írás vagy kép bekerete­­zésére vagy kidíszítésére, néha minták is keletkeznek — v.­ 147 Bühler, i. m., 139., 140. 1. 148 Sully, i. m. 318. 1. 149 Dix, i. m., 95. 1.

Next