Kisebbségkutatás, 2004 (13. évfolyam, 1-4. szám)

2004 / 4. szám - ÉLETKÉPEK A MAGYARORSZÁGI NEMZETISÉGEK KULTÚRÁJÁRÓL ÉS IDENTITÁSÁRÓL - Labodáné Lakatos Szilvia - Romsits Anita: Utak a cigány gyermekekhez... Felzárkóztató programok a cigány/roma gyerekek oktatásában

ÉLETKÉPEK A MAGYARORSZÁGI NEMZETISÉGEK KULTÚRÁJÁRÓL ÉS IDENTITÁSÁRÓL 584 Labodáné Lakatos Szilvia-Romsits Anita* Utak a cigány gyermekekhez... Felzárkóztató programok a cigány/roma gyerekek oktatásában Bridging Programmes in the Education of Roma Children Experience shows that only those Roma children are able to meet the requirements of the Hungarian educational system who receive substantial assistance both financially and intellectually. Following an analysis of learning difficulties of Roma children, the authors describe the operation of the school in Edelény as a positive example and a potential model for primary schools. „Orbán Viktor a zámolyi romák strasbourgi menekülésének kapcsán kijelentette, hogy a romák felemelkedése a tanuláson és a munkán keresztül vezet, érzékeltetve, hogy ha ezt sik is belátnák, nem lennének ilyen nehéz helyzetben. Az idevágó kuta­tások egy része viszont azt bizonyítja, hogy az akarat megvan a cigányokban, az is­kola és a foglalkoztatási rendszer viszont sokat tesz azért, hogy se tanulni, se dolgoz­ni ne tudjanak” (Kende, 2000). Többek között e sorok megjelenése késztetett bennünket arra, hogy dolgozatunk témájául Magyarország legnagyobb számú „nemzeti kisebbségének”­ egyik marginális probléma­körét, az oktatást válasszuk. Közös tapasztalataink szerint az egyre növekvő lélekszámú cigány/roma* 1­2 kisebbség hatalmas problémákkal küzd a többségi társadalomhoz képest. * Labodáné Lakatos Szilvia (Pécs, 1970. 03. 21.): PTE BTK Politológia PhD-hallga­­tó, illetve a Khetanipe a Romák Összefogásáért Egyesület elnöke. Kutatási témái: a Dél- Dunántúli Régió roma civil szervezetei, illetve a cigány kisebbségi önkormányzatiság. Romsits Anita (Szekszárd, 1978. 10. 16.): PTE BTK Magyar­ Romológia és Színház „C” szakos hallgató, valamint a Khetanipe a Romák Összefogásáért Egyesület pályázati referen­se és a tanulószoba-program koordinátora. Kutatási témakörei: a cigány gyermekek óvodai és általános iskolai nevelése, modellértékű intézmények a roma gyermekek oktatásában. 1 1997. évi XC. törvény a Magyarországi Nemzetiségek Jogairól. 2 Ezen kisebbségi csoport tudvalevőleg nem egységes, éppen ezért elnevezése is „ne­hézkes”, hiszen nem lehet, és nem is szabad ezt a csoportot csak romáknak vagy csak ci­gányoknak nevezni. A roma szó a rontani nyelvből, a lovári nyelvjárásból származik, je­lentése: cigány ember. Ezt a szót a tradicionális oláh cigányokra szokás használni. A beás (teknővájó) cigányok mind nyelvükben, mind pedig származásukban­­ fogadják el itt e megállapítás helyességét, megjegyezvén, hogy e tények bizonyítása még várat magára­­eltérnek az oláh és a romungró cigányoktól, így „megnevezésük” is eltér; ők magukat ci­gányoknak nevezik, számukra sértő kifejezés a „roma”. Amikor tehát erről a nemzeti­ségről beszélünk, leghelyesebb a cigány/roma elnevezést használni, ám úgy gondoljuk, hogy e kérdéskör tisztázása után egyszerűbb és elfogadhatóbb, ha mindkét kifejezést kü­­lön-külön, és nem következetesen használjuk.

Next