A Kisfaludy-Társaság Évlapjai, Új Folyam 35. (1900-1901)

VII. Birálatok - Jelentés a Petőfi-emlékbeszéd pályázatról. (Lukács Krisztina jutalom)

szertelen dithgrambikus áradozásokba téved. A dicsőítésnek oly mámorá­ban fognak a munkához, hogy azután csak fölkiáltásokat lánczolhatnak egymáshoz. Ilyen a 12. számú, mely folyton sopánkodik, hogy nem talál szavakat Petőfi nagyságának kifejezésére ; talán jobbak, de ugyancsak áradozások a 11. és 14. számú , a 13. számú költői látomással kezdődik, melyből kitűnik, hogy Petőfi nyári éjben született; ez nyilván költőibb­­nek tetszett a szerzőnek ; a képek és hasonlatok csak úgy kergetik egy­mást, hogyan kerüljön ki ebből jellemzés ? A 2. számú­ban vannak egyes szép lendületes szakaszok, de ez is csak magasztalás, nem jellemzés ; a 7. számú is csak frázisok halmaza; a 1. számú Petőfiből vett idézetek mozaikja az író szubjektív intenczióinak keretében; a 10. számú csak néhány hevenyében teleírt lap, a dologra nem tartozó leírásokkal, a szerző egyéniségének fölösleges emlegetésével és felszínes közhelyekkel; a 15. számú is az általánosságokat szereti és nem tud a költőhöz közel férkőzni, csak szerelmi lyráját jellemzi élvezhetően. Mindezek a feladat megoldását meg sem közelítették. Legkevésbbé nagy lelkesedéssel írt ömlengéseket kértünk. A többi hat mű inkább értekezés, mint beszéd, de ezek közt akad jobb. A I. számú kellemetlen, szakadozott, nehézkes stílusú, mely tele van metaforákkal, melyeknek ekkora bősége a beszéd értelmi elemét nyomja el; de szerzője mélyebben gondolkodó fő, a­ki Petőfit bírálni is meri. A 9. számú választott jeligéjével (veritas est in scripturis quaerenda, non eloquentia) eleve kizárja a szónoki elemet a maga művéből; okos dolgokat ír, de inkább irodalomtörténeti, mint aesthetikai szempontokat alkalmaz, úgy hogy Petőfi alakját, költői characterét hiába keresnék benne. Kevesebbet ér az 1. számú, a­mely jellemezni iparkodik ugyan Petőfit, de a felszínen marad és frázisok után futkos; a 9. számú igen terjedelmes, de sok helyütt lapos, triviális (pl. Petőfi horribilis teremtő tehetségének legtündöklőbb bizonyítéka az Apostol,­ és a közhelyekből csak itt-ott tud kibontakozni. Ez a négy mű kétségtelenül tanuit embe­rek munkája, de ezek is hamis nyomon járnak és egészben mégis nem elegendő erővel fogtak ahhoz a munkához, melyet bizonyára nem mond­hatunk igen könnyűnek. Az 5. számú is csak értekezés, mint ilyen jobb az eddig említet­teknél, de ugyancsak hiányos, főleg a­mi Petőfi költészetének jellemzé­sét illeti. Értekezésnek nem elég teljes, emlékbeszédnek nagyon is rész­letező. Komolyabb törekvése méltánylást érdemel. A 6. számú legalább közel járt a megoldáshoz ; kezdi a lyrikus jellemzésén, a­mi azonnal elég magas szempontot szolgáltat, ámbár ez a jellemzés nem elég tartalmas és még kevésbbé velős ; azután jellemzi a költő egyéniségét, eredetiségét, őszinteségét, szeretetreméltóságát.

Next