Kisiparos, 1938 (19. évfolyam, 1-12. szám)

1938-01-15 / 1. szám

KISIPAROS 3 25 százalékot is meghaladja. Már az adóhátralékok méltányos rendezése is komoly segítség lenne az adósságrendezés terén kisipari szempontból. Továbbra is fennmarad természetesen, emellett a kisiparosság azon, szerintünk jogos és méltányos kívánsága, hogy az ő adóssággal terhelt házacs­kája, vagy egyéb vagyonkája védetté nyilváníttas­sák, mert ha polgári szempontból érdemes valamit a további romlástól megvédeni, akkor a kisiparo­sok házacskái azok. Az u. n. védett birtokkal kapcsolatban az elmúlt évben megjelent 5.000/1937 M. E. sz. rende­let egy csekélyke előnyt a kisiparnak is hozott, amennyiben e rendelet­­ értelmében azok a kis­iparosok, akiknek védett gazdáknál 100 pengőnél nagyobb követelésük áll fenn, azt érvényesíthetik. b) A munkanélküliség problémája. * x A társadalmi nyugtalanság oka a fizikai és szellemi munkanélküliség. Miután pedig a váro­sok lakossága távolról sem tudja elegendő mun­kával ellátni a városokban megtelepedett iparo­sokat, a munkanélküliséget nem lehet helyi problémá­nak tekinteni, annak összefüggései az általános társa­dalmi és gazdasági rendellenességekig nyúln­ak le. Nem először állapítjuk meg ezen a helyen, hogy a ma­gyar kézművesipar sorsa minden időkben elvá­laszthatatlan volt a falusi földmíves nép közjavá­tól. A mezőgazdaságból élő tömegek sorsának kellene megjavulnia, hogy ezek a tömegek az ipar szem­pontjából is fogyasztóképesek legyenek.­­ Ez a kérdés lényege — és bizony ez a­­ lényeg— ak­kora komplexum, amit szerény testületi évi jelen­­tésünkbe beleszorítani nem lehet. Ami testületünknek a munkanélküliség enyhí­tése érdekében kifejtet érdekképviseleti tényeit illeti, nyugodt lelkiismerettel mondhatjuk el itt is, hogy e tekintetben is az adott lehetőségek mellett minden lehetőt elkövetett. Egyes közületeknek ama teljesen érthetetlen és egyedül a meg nem értés­sel, illetőleg a kellő közgazdasági neveltség hiányával magyarázható eljárásával szemben, hogy minden, tiltó rendelkezések dacára is házilagosan és in­­ségmunkában végeztetnek iparosmunkákat, tes­tületünk elment addig a rendkívüli határig, hogy bepanaszolta ezért a m. kir. iparügyi miniszter úrnál magát Miskolc városát is s mint ismeretes, ez a lépésünk egy újabb szigorú rendelet kiadá­sát eredményezte. Itt pedig azt mondjuk, hogy meg kellene állapítani a fegyelmi felelősséget a közületek azon vezetőivel szemben, akik képesített ipari munka körébe eső bár •■ [UNK]ily csekély munkát is házilagosan vagy u. n. inségmunkában végeztetnek el. Az építő­iparokat illetőleg többizben inter­veniált, illetőleg előterjesztéssel élt testületünk aziránt, hogy a házadókedvezmények az építke­zések és tatarozásokkal kapcsolatosan meghos­­­szabbíthassanak, illetőleg kiterjesztessenek és az azok engedélyezése körüli bürokratikus eljárás egyszerüsíttessék. Újólag sürgettük a tatarozási idejeknek hosszúlejáratú (legalább 10 évre szóló) kölcsönökké való átalakítását. Évek óta állandóan szorgalmazza testületünk a város rozoga épületeinek a tatarozását hivat­­kozva a városi­­ Építési Rendszabályzat* 83. §-ára amely azt is kimondja, hogy a­­ feltűnően elha­nyagolt épületek megfelelő rendbehozatalát a ha­tóság elrendelheti.* Bár ez a probléma elsősorban és mindenekfölött népegészségügyi és városfejlő­dési probléma, ehelyen sem hallgathatjuk el, hogy benne látjuk a városi lakosság zöme, vagyis az iparosság és az ipari munkásság ki-kiújuló mun­kanélküliségének a problémáját is, mert ezek­­ a kategóriák jórészben a városi élet folyamatos szükségleteinek a kielégítéséből élnek, ha pedig e téren éppen a legfontosabb szükségletnek, a la­kásnak és egészségügyi berendezéseknek a kar­ban­tartásánál abnormális hézagok mutatkoznak, az erre rendelt dolgos kezek maradnak jórészben tétlenül. A házingatlanok elhanyagolt állapotban való egyoldalú kihasználása, úgy látszik nem, ki­zárólag miskolci jelenség. A fővároson kívül igen sok vidéki nagyobb városban volt már szüksége annak, hogy a hatóság vezesse rá az illetékese­ket arra, hogy az ingatlanokat nemcsak a köz­­egészségügy magas szempontjai, de a nemzeti vagyonosodás érdekében is karban kell tartani. Így legutóbb Debrecen város polgármestere volt kénytelen elrendelni az épületek felülvizsgálását, hogy a rozoga épületeket, pincelakások lakhatat­lanná nyilvánítását és ezzel karba helyezését vagy lerombolását elérje. Ezt célozta testületünk azon előterjesztése is, amidőn a város polgármesterét az itt érintett fontos érdekekre való hivatkozás­sal arra kérte, hogy a város műszaki és köz­egészségügyi szervei útján különösen a város bel­területén lévő és a népegészségügy minimális kellékeinek sem megfelelő rozoga állapotban lévő építményeket, lehetőleg sürgősen írassa össze és egyrészt közbitonsági, másrészt közegészségügyi érdekekre való tekintettel rendelje el azok karba­helyezését vagy lerombolását. A legsúlyosabb munkátlansággal küzd a ru­házati ipar, a cépész, a csizmadia, a férfiszabó és nőiszabó ipar. Az iparűzők abnormálisan nagy­száma eredményezi, hogy a csekély munkaalkalom el­aprózódik, minek következtében ezen kisiparosok jórésze a közönséges napszámbért is alig éri el keresetével. Nagy segítség lenne a munkátlanság okozta nyomor­­ enyhítésében az az itt-ott adódó közszállítási munka, amit újabban a Közszállítási Szabályzat biztosít kisiparosainknak. — ha nem kerülne újabban egyre sűrűbben másodkézből az iparossághoz, mert t­ljesen fölöslegesen k­özbeékelődik az lOKSz, a hasznot magának tartja meg, a kisiparo­sokat pedig éhbérrel fizeti ki. Erre a szomorú és ért­hetetlen anomáliára is rámutatott testületünk ille­tékes helyen. Sajnos még mindig gyakori a panasz, a Köz­szállítási Szabályzat be nem tartása miatt, ami nemcsak a munkálatok kiírása, hanem az ajánla­tok elbírálása körül is tapasztalható. Az asztalos, lakatos, mázoló, üveges munkáknak generálban való ki­írása még mindig elég gyakori, ami olyan sajnálatos túlzásokra is vezet, hogy iparosok idegen ipar­ágak kihasználásával igyekeznek maguknak vál­lalati előnyöket biztosítani. — Majdnem általános, hogy az­ ajánlatok elbírálásánál az egye­düli döntő tényező az olcsóság, — a többi lénye­ges előfeltétel figyelmen kívül marad. Ennek fo­lyománya az árromboló verseny, amit nem az idevágó törvény, hanem a Közszállítási Szabályzatnak a

Next