Félegyházi Közlöny, 2000 (9. évfolyam, 1-26. szám)

2000-08-11 / 16. szám

6. oldal Programajánló Félegyháza 2000 Városunk képzőművészeinek, alkotóinak, szakköreinek nyílik közös kiállítása augusz­tus 16-án 16 órakor a Szakmaközi Művelő­dési Házban. A kiállítás fővédnöke Endre Sándor or­szággyűlési képviselő, a Bács-Kiskun Me­gyei Közgyűlés elnöke. A tárlatot Ficsór Jó­zsef polgármester nyitja meg. Az alkotásokat augusztus 24-ig, naponta 8-18 óra között te­kinthetik meg az érdeklődők. Libafőző verseny Ki-mit­ tud sütni-főzni a libából?­­ cím­mel, rendez versenyt szeptember 16-án 8-16 óra között a Kiskunfélegyházi Libafesztivál keretén belül a Móra Ferenc Művelődési Központ. A „szakácsok” három kategóriá­ban: leves, egytálétel - sültek - pörköltek, mérhetik össze tudásukat. Minden nevező egy egész libát kap nyersanyagnak, ám a sü­­tő-főző alkalmatosságról és a hozzávalóról mindenki maga gondoskodik. Jelentkezni a Móra Ferenc Művelődési Központban lehet személyesen, vagy a 76/466-843-as telefon­számon. Nevezési díj: 500 Ft. Pályázati figyelő­ A városi könyvtár szolgáltató rovata Pályázati felhívás nyugdíjasoknak. „VIII. Ősszel is nyílik még virág” novel­la- és versíró pályázat. A pályázatra min­den nyugdíjas nevezhet. Egy személy leg­feljebb 2 jeligés pályázatot nyújthat be. Ha­táridő: szeptember 10. Pályázat költőknek. A Petőfi Irodalmi Múzeum pályázata Vörösmarty Mihály szü­letésének 200. évfordulója alkalmából, „Ment-e a könyvek által a világ elébb?” címmel. A pályázatot kizárólag már kötettel rendelkező költőktől vagy íróktól várják szeptember 15-ig. „Magyar Kultúra Lovagja” cím ado­mányozása. A Falvak Kultúrájáért Alapít­vány alapította lovagrend cím adományozá­sához történő csatlakozásra hívja a magyar kultúráért tevékenykedő társadalmi szerve­zeteket, alapítványokat az Alapítvány, ame­lyek tagjaik, támogatóik áldozatos munkáját az elismerés ezen formájával kívánják meg­köszönni. Jelölési határidő: november 30. Hétköznapok és ünnepek a hazában és a családban. Szociofotó pályázat általános és középiskolai tanulók, főiskolai, egyetemi hallgatók részére. Cél: bemutatni a különböző korosztályok hogyan, miként látják a 2000. év ünnepeit és hétköznapjait szűkebb és tá­­gabb környezetükben. Határidő: november 1. Utazás a világ körül 2001. Fotópályázat turistáknak, utazóknak, fényképezőgéptu­lajdonosoknak, a Magyar Művelődési Inté­zet meghirdetésében. A fotók beküldési ha­tárideje: december 30. A pályázatokról részletesen tájékozódhat a SANSZ 2000/5. számából és az Interneten. Kállainé Vereb Mária Régi vágya teljesült azoknak, akik szerettek volna a város nagy szülöttének, a Kossuth-, Munkácsy-díjas Szántó Piroskának egy állandó kiállítást Kiskunfélegyházán. A 2000. augusztus másodikéval megnyílt emlékkiállítással méltó helyre került az itt lévő 18 alkotás, és néhány sze­mélyes tárgy. A Kiskun Múzeum hűvös csendjé­ben, a Holló László terem melletti helyiségben várják a művek az érdeklődőket, akik szinte va­lamennyi jellegzetesen „szántópiroskás” kor­szakból láthatnak alkotást. A művésznő sajátos egyéni életutat futott be, mindig a saját képére gyúrta át a számára fontos értékeket - a vegetáci­ót, az életet, a szerelmet és a halált, de ragaszko­dott ahhoz, hogy az Alföld és a gyermekkor éles benyomásai is a vászonra kerüljenek. Az alábbi írás ezt az anyagot próbálja meg az olvasó szá­mára elhelyezni Piroska néni életművében. Életének legtragikusabb fordulópontja ötéves korában történt, amikor egy pisztolylövés (édes­anyja öngyilkossága) nyomán különválik a kis­gyermek lelkében, a szülői ház, s az otthon fo­galma. Testvéreivel a nagymamához költöznek, ahol véget értek a téli esték kályha körüli játé­kok, énekek sugallta boldogsága. (Ezek aláme­rültek az emlékezet mélységeiben, hogy majd 50 - 60 év múltával elemi erővel bukkanjanak fel művészetében.) Az otthoni ház életformája, a különös elvárások (menj ki a strandra pénzért portrét rajzolni!) egyre erőteljesebben késztet­ték menek­ülésre. Egy kislány, aki a társadalom­ban többszörösen kívülálló maradt, s ezt folyton éreztették vele. Ezek a lelke mélyét elérő gyöt­rődések felett azonban az otthon látszatbékéje, nyugalma húzódott. Amint az a 14 éves korában készült OTTHONI HÁZ című gyermek rajzán is látható. A Szent László Gimnázium tanulójá­ban, az osztály „szépségkirálynőjében” Bíró Béla tanár úr felfedezte a tehetséget, s a KU­LACS című vízfestménye csak megerősíti rajz­tanára ítéletét. 1931-től a fővárosban éli az akkori időszak értelmiségi, művész tanulóidejét, nyomorát. Hi­ába sorolták be a Szocialista Képzőművészek Csoportjába, őt a proletár témák nem érdekel­ték, s bizony megizzadtak a teoretikusok is, mégsem tudták művészetét „rendszerbe rakni”. Igazából Szentendrén szabadult meg véglege­­sen a tematikai kötöttségektől Vajda Lajos saját­­os szürrealizmusa volt rá nagy hatással. Érde­kes, hogy a következő viszonylag boldog idő­szaka, egy nehéz és veszélyes történelmi hely­zethez kötődik. A német megszállás elől az er­dők, hegyek övezte parányi gerecsei faluba hú­zódik. Bajót csendje, békéje, de egyben mérhe­tetlen szegénysége elemi erővel hat rá. Innen ered a növények lelkiesítése, emberi tulajdonsá­gokkal való felruházása. Ezen időszakra utal az ESŐ című pasztellképe. A háború befejeztével a nagyvilághoz való művészi felzárkózás ígéretét hozta a fiatal, lelkes művésznek az Európai is­kola, amely jóízű és tudatépítő eszmecserék el­sőszámú színtere volt. Szántó Piroska itt na­gyon jól érezte magát, alkotói világában meg­erősödött a vonalak játéka, a természetből való absztrahálás. Az erdők, mezők látványa szolgált alapul a költői megfogalmazáshoz. E korszak­ból való a ZÖLD DOMB című akvarell képe. Ennek az iskolának köszönhető az elvonatkoz­tatókészség megerősödése. Ez az időszak, azon­ban nagyon hamar elmúlt, s a kommunizmus évei a megcsalatottság, a bezárkózás évei lettek. A szorongás fájdalmas nyomokat hagyott az életmű egészén is. Legjobban talán a sematikus emberábrázolástól viszolygott, s amennyire kényszeríteni akarták erre, ő annyira menekült előle. Nyolc évi hallgatás után született a TA­VASZI DOMB című képe. Az 1960-as években kezd újra erőteljesebben megszólalni. A balatonfelvidéki pléhkrisztusok­­ban, kissé naiv, tiszta népi istendicsőítés össze­kapcsolódik a művésznő megtérésének bonyo­lult folyamatával. Ő ugyanúgy rátalált Istenére, mint jeles társa, Vas István. Szántó Piroska ant­­ropomorfizmusának tengelyében az élet és a ha­lál, illetve a szerelem - szeretet áll, s annak tö­kéletes kifejezése, hogy Krisztus győzedelmes­kedik a halálon. A ROZSDÁS KRISZTUS című képe talán az emlékkiállítás egyik fő műve. A csorgatásos technikájú képei, egyetlen lendület­tel készültek, a vonalvezető gesztus ismételhe­­tetlensége jelenik meg, s a vonalrend annyira felmagasodik, hogy képes a legfőbb értékké válni. Ilyenek a LÁMPA ALATT, illetve az EL­MOZDULT SÍR, az ARANYKOR, SZEREL­MESEK című alkotások, a szerelmesek soro­zatból. Különösen ez utóbbi képsorozatán érző­dik a létezés igenlése és szépsége, hiszen ezek időtlen képek, egy síron túli örök szerelem ké­pei. Társa, Vas István, aki megjelenik a LÓ ÉS LOVASA című alkotáson, de ott van a ló is, amit felfoghatunk a szabadság szimbólumának, a Pegazus lovának, vagy a vágtató sors megjele­nítéseként, de ott érezzük Szentendre lovai mel­lett, a gyermekkorban megcsodált félegyházi lo­vakat is. S milyen szeretetet sugároznak a BE­VONULÁS TOLEDÓBA c. kép Szent családjá­nak összehajtó arcai? De a szerelemben, a fény­ben ott lapul az árnyék is, az élet mellett, a ha­lál is. Az ÖNGYILKOSOK vagy ZUHANÁS emberpárja a megsemmisülésbe bukás alakjai. És itt van a híres, az utolsó időszakban készült KÉK SZERELMESEK sorozat egyik nagysze­rű darabja is. A 80-as években megjelennek a fakult-barnás, régi fényképekre emlékeztető formációk. Az idő fátyla mögül előúsznak, egy sosemvolt családi album komoly képei. Egy olyan albumé, amely más családoknál a szekré­­nyek­ polcain, vagy a fiókokban van. Szántó Pi­roska kénytelen a gyermekkori emlékekből ösz­­szerakosgatni az ősök alakjait, és idillivé vará­zsolni az összhangot. Ilyen alkotás a KÖTŐIS­KOLA c. festménye. Az utolsó években, bár képein, rajzain mindig ráismerhetünk a tárgyra,­ vagy részletei­re, a művésznő eljut odáig, hogy a látványele­mek megszabadulnak a naturalista jelentésük­től. A finom pasztellképek valósággal lebegnek a háttérben, újra előkerülnek a soha el nem fele­dett növények, s előttünk áll a természettel ro­kon nyugalmú és fenségesen dolgozó ember örökkéválósága. A KARFIOL, a BARNASZE­MŰ, a FOSZTÁS, a BAGOLY alkotások puha valóságukban pihennek a helyükön. S mielőtt elhagynánk az emlékkiállítás termét, nézzünk még egyszer vissza. Minden alkotásból Piroska néni aggódó tekintetét érezhetjük,­­ vajon tet­szik-e az otthoniaknak?­­ Mert élete utolsó he­tében is nagyon készült, nagyon aggódott, hogy hogyan fogadják az „otthoniak” a képeit, tet­szik-e nekik! Most már megnyugodhat Piroska néni, tetszik az itthoniaknak! Rosta Ferenc Üzenet Piroska néninek 2000. augusztus 11.

Next