Félegyházi Közlöny, 2002 (11. évfolyam, 1-26. szám)

2002-02-08 / 3. szám

2012. február 8.________________________________ Felestyházi Közlöny 7. oldal Szobor és alkotója A naptárra tekintve február haváról jelentős esemény évfor­dulója jut eszembe. Nyolcvan évvel ezelőtt 1922. február 26-án érkezett a jeges tél kellős közepén Félegyházára, a halhatatlan géniusz ércszobra. Dr. Porst Kálmán adja hírül jövetelét a he­lyi lapban „Hetvennégy évi távollét után hazajön a költők feje­delme”. (Ugyanis 74 évvel ezelőtt járt Petőfi Sándor utoljára Félegyházán.) A szobor ideérkezésének, felavatásának immár 80. évében já­runk. Hogy miként is jutott a szoborhoz a város, annak történetét több helyi kiadvány, dokumentum, sajtóorgánum is tudatja és őrzi. 1921. december 19-én Markó Miklós, pesti hírlapíró Lavotta-hang­­versenyt szervez Kiskunfélegyházán. Ő veti fel az est után: „Hogy van az, hogy Petőfinek nincs szobra Félegyházán, mikor Pesten már ötödik éve ott van a segesvári »bujdosó szobor« Köllő Miklós alkotása.” A lelkes újságíró a­­ város kérésére­­ rövidesen (dec. 19.) felke­resi a minisztériumban Pikár államtitkárt (Petőfi Társaság elnöke) a félegyháziak kérését tolmácsolva. A szobor örököse nem kis ver­sengés és vita után Petőfi városa lett. Köllő Miklós ércszobra így nem csupán az első Petőfi-szobor Félegyházán, ugyanis felavatásá­val egyben az első köztéri szobrot tudhattuk magunkénak. A félegyházi Petőfi-kultusz e máig is csodálatos al­kotásának létrejötte visszanyúlik az előző évszá­zad utolsó éveibe. A pesti Vasárnapi Újság 1897. augusztus 8-i száma a következőkről tudósit minket: „Sok éven át minden dísz nélkül állott a Segesvár - fehéregyházi csatatéren elesett honvédek hamvait takaró közös sírhalom. Most azonban már díszes emlék áll fö­lötte, egy magas kőoszlop, melynek gömbben végződő tetején egy bronzból öntött, kiterjesztett szárnyú turulmadár lebeg, szájában egy meztelen kardot szo­rítva. Több honvédsír is van a téren itt­­ott, de ez a legnagyobb, mely­ben mintegy másfélszáz névte­len hős porlad, közöttük min­den valószínűség szerint Petőfi Sándor is.” „De csak Petőfit illeti az az álló szobor, mely a közeli Se­gesvár egyik bástyafokán a me­gyeház előtt áll, s amelyet az emlékoszloppal egy napon lep­leztek le (1897. július 31.). Ez a szobor szürke gránitta­lapzaton, harcias tartásban, ka­tonaköpenyben mely festői re­­dőkben omlik alá, ábrázolja Pe­tőfi Sándort. Jobbját magasba emeli, míg baljában, a hüvelyben lévő kardját tartja. Arca belső hévtől átszellemült, szemei szinte villámokat szórnak. Az egész alak mintegy megelevenedni látszik és egy harcba, vészbe rohanó hősként tűnik föl a szemlélődő előtt. Az egész szobormű igen jó ha­tású, csak az a kár, hogy a csekély terjedelmű bástyafok igen szűk tér, ilyen nagy ívű emlékmű számára.” Mindkét örök értékű alkotást Köllő Miklós, a tragikus sorsú, te­hetséges mester mintázta. Száz évvel halála után idézem emlékét. A székely származású fiú Gyergyóban, Csomafalván született 1861-ben. Fiatalon iparmű­vésznek készült és a hosszúfalusi „műfaragó” iskolában tanult, ahol csakhamar kitűnt kiváló székelyeket jellemző szívós, kitartó mun­kabírásával. Kedvet kapott a szobrászathoz. Nem kis áldozatok árán kijutott Münchenbe, ahol három esztendőt töltött mintázással, alkotással, ismerkedve a szobrászat titkaival, fortélyaival. Sajnos a szerencse nem szegődött mellé. A megélhetés gondjai hazakényszerítik a szülőföldre, ahol évekig műasztalosként keresi kenyerét. 1885-ben országos kiállításon megjelenik munkáival, amire a Bíráló Bizottság felfigyel, éremmel tünteti ki. A kevéske reménysugárba kapaszkodva Párizsba próbál kijutni, szülőföldjét elhagyva. A terve nem sikerül, de Pesten Zala György műtermében lehetőséget kap bizonyításra. A művészt 1900 szep­temberében bekövetkezett halála után a Vasárnapi Újság szeptem­ber 23-i számában Szana Tamás újságíró, közeli ismerőse és tiszte­lője így méltatja: „A nyolcvanas évek közepén Zala György műtermében láttam először költőt. Vállas, inkább zömök, mint nyúlánk fiatalember volt, s amint felgyűrt ingujjal az aradi vértanúk szobrának mellék­alakja előtt állt, az akaraterő és lelkesedés tüze sugárzott belőle, felém.” Zala műhelye arra nyújtott neki módot és lehetőséget, hogy mo­numentális szoborművek mintázásában bizonyítsa erejét, tehetsé­gét. Szinte megszállottként forgatta a mintázóját reggeltől estig, s elmerült az előtte álló modell vonalaiban, hogy a reális testfor­ma egyetlen lényeges vonása sem vesszen el az agyag­mintán. Közben részt vett több pályázaton. Művei közül néhányat el is ismertek. Sajnos a megrende­léseket viszont mindig mások kapták. Egy ideig bizakodott, aztán egyre inkább visszahúzódott, majd kételkedni kezdett te­hetségében is. Már-már sajnálta, hogy va­laha is monumentális alkotásokkal pró­bálkozott. Amikor a segesvári Petőfi szoborra megbízást kapott, ez egy időre visszaadta az önbizalmát. Ugyanis a szabadsághős költő alakja, mint téma, alkalmas volt ar­ra, hogy ismét megmutassa tehetségét, nagy kedvvel és buzgalommal fogott a szobor megmintázásához, megalkotásá­hoz. Nem sokkal később mintázza meg Kossuth Lajos szoboralakját, melyet fel is állítottak Marosvásárhelyen. Pesten azonban továbbra is csak kisebb ívű, jelentéktelenebb megrendeléseket kap. Mindez egyre inkább lehangolja, érzékeny lelkületét meg­töri. Tudomásul kell vennie, hogy szép tervei megvaló­sításáról egyre inkább le kell mondania. Egy ideig próbálja tudomásul venni a körülötte kialakult helyzetet. A családi élet örö­meivel próbál vigasztalódni. Szerető felesége, három kisgyermeke jelenti számára a családi tűzhely melegét. De a sors mintha ezt is megirigyelte volna tőle, egyik napról a másikra elveszti mindhárom gyermekét. Ez a csapás végleg megpecsételte sorsát, az egyébként is magába mélyedő, meghasonulásra hajlamos művész életútját. Idegei felmondják a szolgálatot. Ezután már nem az az ember volt, aki átgondolt, átérzett dolgokat alkothatott volna. Élete nem volt többé élet, csak vergődés. Akik az egykori nagyra törő művészt is­merték, aggódva várták a katasztrófát, a lelki egyensúly mindennap bekövetkezhető teljes összeomlását. Bizonyára sejtette ezt a véget maga a művész is, mikor 1900 szeptemberének egyik szomorú dél­utánján, egy Pest-környéki elhagyatott helyen fegyvert emelt ön­maga ellen. Ekkor 39 éves volt. Szeptember 20-án búcsúztatták a Kerepesi úti temetőben. A bú­csúztató remekműként méltatta az 1897-ben alkotott Petőfi szobrát. Ez a szobor a miénk. A tragikus sorsú alkotójáról való emlékezés sem lehet számunkra közömbös. Tudjon erről a város felnövekvő nemzedéke is! Bense György

Next