Félegyházi Közlöny, 2007 (16. évfolyam, 1-48. szám)
2007-01-26 / 2. szám
4. oldal Programajánló Programok a Móra Ferenc Művelődési Központ Ifjúsági és Közösségi Házában (Kossuth Lajos u.12., volt Tiszti Club), ingyen csocsó a Non Stop és a Közpatika között hétköznapokon 14-20 óráig az aulában. Érvényes diákigazolvánnyal rendelkezők számára ingyenes Internetezési lehetőség minden hétköznap 14- 18 óráig. Kiállítások a Móra Ferenc Művelődési Központban: A Móra Ferenc Művelődési Központ galériájába Csontos Katalin grafikus és Farkas István festő kiállítása látható január 18-án 17 órától. Nosztalgia bérlet I. előadás: február 27- én, 19 órakor, Grease című produkció a Sziget Színház előadásában. Második előadás, március 27-én, 19 órakor Bangó Margit koncertje, közreműködik Szabó László - gitár, Barkóczy Jenő - billentyű. Harmadik előadás áprilisban, Korda György és Balázs Klári koncertje. Jegyek és bérletek megválthatók a Móra Ferenc Művelődési Központban (Kiskunfélegyháza, Petőfi tér 1. sz.), vagy telefonon megrendelhetők a 76/ 466-843-as telefonszámon. Pályázatfigyelő A Petőfi Sándor Városi Könyvtár Pályázatfigyelő szolgáltatása Író-Deák. A hódmezővásárhelyi Szent István Általános Iskola és Halmay Zoltán Sportiskola 14. alkalommal hirdeti meg hagyományos ÍRÓ-DEÁK vers- és novellaíró pályázatát. KATEGÓRIÁK: Novella: 10-14 éves korig, 14-18 éves korig; Vers: 10-14 éves korig, 14-18 éves korig. A pályaműveket legfeljebb 4 gépelt oldal terjedelemben név, cím és telefonszám feltüntetésével 2007. február 1- jéig várjuk az iskola címére. Szent István Általános Iskola és Halmay Zoltán Sportiskola, 6800 Hódmezővásárhely, Szent István utca 75. Minden pályázó mellékelten előre megcímzett, bélyeggel ellátott válaszborítékot, a munkája mellé, melyre írják rá: ÍRÓ-DEÁK 2007., valamint a megfelelő kategóriát és korosztályt! (Ahány kategória, annyi boríték!) Bővebb felvilágosítást munkaidőben a 62/ 245- 066-os telefonszámon kérhetnek a magyar szakos szervezőtanároktól. Mesés Tokaj meseillusztrációs pályázat óvodások és alsó tagozatos iskolások számára A tokaji hegyen régen tündérek is éltek, akik sok nehézséget okoztak a halászoknak, de akik nem voltak rossz lelkűek és segítették a Tokajban élő emberek munkáját. Nekik köszönhető, hogy a tokaji bor olyan értékes, nekik köszönhető, hogy a Bodrog medre olyan köves, vagy hogy a Tisza halban gazdag errefelé. A tokaji népmesék egy különleges világot mutatnak be az itteni emberek büszke alázatáról a természet kincseivel szemben - a mesék nagy része arról szól, hogyan lehet úgy kiaknázni a természet kincseit, hogy azt mégis büszkén az utókornak lehessen hagyományozni. Célunk, hogy mind a mai felnőttek, mind a következő generációk megértsék ezt az üzenetet. A Tourinform Tokaj 2006 októberétől 2007 márciusáig minden hónapban közzé tesz honlapjának (www.tokaj-turizmus.hu) Gyermekeknek rovatában két tokaji mesét. Várjuk óvodások és alsó tagozatos iskolások ilusztrációit a mesékhez, amelyeket aztán közzéteszünk honlapunkon, illetve 2007 tavaszán kiállítást készítünk belőlük, amelyre meghívjuk a pályázat minden résztvevőjét. A rajzokat két kategóriában várjuk, legkésőbb 2007. március 15-ig: óvodások rajzai, - alsó tagozatos diákok rajzai. A legjobb munkák beküldői értékes jutalomban részesülhetnek. A pályázatokon kérjük feltüntetni a beküldő gyermek nevét, életkorát, lakcímét, illetve értesítési címét, valamint szülői hozzájárulást a rajzok közléséhez.Bővebb információ, beküldési cím: Tourinform Tokaj - 3910 Tokaj, Városház köz 1. Tel. / Fax: +36-47-352-259; email: tokaj@tourinform.hu; www.tokajturizmus.hu A pályázatokról érdeklődni lehet a Városi Könyvtárban, a Hírlevél és a Sansz januári számaiban és az Interneten. Félegyházi Közlöny Összegzés Már hagyomány, hogy egy új év kezdetén visszatekintünk az elmúlt esztendő képzőművészeti kínálatára. Most is érdemes egy kicsit elidőzni a különböző bemutatótermek falaira tavaly felkerült képzőművészeti anyag kínálatán. Már elöljáróban érdemes leszögezni, hogy 2006-ban minden eddiginél több kiállítás várta a félegyházi közönséget. Szám szerint 61, melyből legtöbbet a művelődési ház vállalt magára, 36-ot. Az aulában megnőtt a kiállítási kedv (17), amely teljesen érthető, hiszen a város szinte legforgalmasabb helyszíne. Talán ennek fényében meglepőnek tűnhet, hogy a galériában “mindössze” 8- szor nyitottak meg tárlatot. A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy az intézményhez csatolták a volt HMO Vadásztermét, ahol régebben is szorgalmasan tartottak kiállításokat. Ez a mostani ifjúsági ház jó szervezőmunkával 9 bemutatónak adott otthont. Amint arról már többször hírt adtunk, a Dózsa György Általános Iskola galériája sikeres ötletnek bizonyult, és alaposan hozzájárult ahhoz, hogy városunkban élénkülhetett a képzőművészeti kiállítás-kínálat. 14 tárlatot állítottak a diákifjúság és a felnőtt érdeklődők elé. A szervezésben mindenképpen elismerés illeti Horváth Zoltánt, aki elsősorban a dunántúli alkotókkal ismertette meg az itteni érdeklődőket. Ez szakmailag is frissességet hozott. A TEMI Szakmaközi Művelődési Ház 6 tárlatot rendezett, köztük a már évtizedes hagyományokkal rendelkező Móra Ferenc Gimnázium Biennáléját, sőt egy ugyancsak hagyománnyá váló gyermekrajz-kiállításnak, a Lélegzet Alapítvány gyermekrajz tárlatnak is ők adtak helyt. A Kiskun Múzeum az elmúlt esztendőben visszafogott volt képzőművészeti kínálatában, a hagyományos festészetből mindössze egy bemutatót szerveztek, melyet még egy egyéni fotókiállítás követett. A négyes számot az inkább néprajzi jellegű Pásztorélet emlékei, illetve a Jászfényszaru képekben című bemutatóval érték el. Emellett a Városi Könyvtárban egy képeslap-kiállítás volt és két igazán nagyszabású - ugyancsak hagyományos rendezvény tette többé-kevésbé teljessé a 2006-os képzőművészeti kínálatot. Még egy kicsit a számoknál időzve rábukkanunk néhány érdekesebb dologra. Például arra, hogy tavaly milyen sok alkotókör, közösség, műhely hozta el munkáit városunkba, illetve állt közönség elé. 20 ilyen eset volt, ez a teljes kínálat 1/3-a! Elsősorban a festészet dominált és némiképp ugyancsak meghökkentően a fotóbemutatók száma is több volt mint 10! Tavaly a grafikai bemutatók is lecsökkentek, a kerámia, a szobrászati anyag, szinte csak elvétve jelent meg. A hely nem elégséges ahhoz, hogy mind a 61 tárlatot elemezzük, felsoroljuk, ezért csak néhányat szeretnék kiemelni a gazdag kínálatból. A csoportos tárlatok közül a legmagasabb szintet kétségkívül a Nyíregyháza- Sóstó nemzetközi érem, kisplasztika és fametsző alkotótelep bemutatója, a feltrei olasz művészek kiállítása és talán Kalocsa képzőművészeinek tárlata jelentette. Az egyéni alkotók kiállításai meglehetősen egységes ízt mutattak. Hogy mégis kiemelek néhány nevet, azt inkább csak a megszokás sugallja. Walter Gábor, Sáska Tibor, Dulity Tibor, Fekete Zsolt, Mészáros Imre, Vincze László, Lizák Pálma képanyaga mellett Kádár-Dombi Péter agyagszobrait, Kampost Éva kerámiáit emelné ki e sorok írója. Emellett talán a legkülönösebb bemutató Magony Zsuzsa nevéhez fűződik, akinek öltözékei, ruhatervei fővárosi színvonalat jelentettek. Feltétlen figyelmet érdemel a Holló László Képzőművész Kör tiszaalpári kiállítás-sorozata, ahol valamennyi köri tag bemutatkozott. S bár nem a hagyományos értelemben vett kiállításról beszélhetünk, mégis fontos megemlíteni, hogy az Innovációs Központ előadótermében decemberben falra került Kolozsvári Sándor friss, új, egészen kiváló képe. A kör szimbolikájára épülő sorozat pontosan illeszkedik az új épület jellegéhez, hangulatához, de nyugodtan kijelenthetjük, hogy annak szellemiségéhez is. Remek ötlet volt ilyen módon és formában bemutatni a félegyházi művész alkotásait. Végül elmondhatjuk, eredményes évet zártak Kiskunfélegyháza azon intézményei, ahol képzőművészeti bemutatókat, kiállításokat, rendeztek. Köszönet és dicséret illetheti a szervezőket, a rendezőket, mindazon munkatársakat, akik igényes és lelkes munkájukkal meglehetősen széles kínálatot tártak az érdeklődő közönség elé. R.F. Évkezdés... Januárban több érdekes bemutatót szerveztek a különböző kiállító intézmények. A Dózsa György Általános Iskolában BORS ILDIKÓ anyagát láthatták az érdeklődők. A kiállító neve errefelé teljesen ismeretlen, ami nem is csoda, hiszen Veszprémből érkezett városunkba, és hozta el pasztell képsorát. A kiállított művek kellemes összbenyomást mutattak, természethű festészetet követő, fegyelmezett forma és vonalvezetésű alkotót állítottak elénk, aki az épített környezetet, valamint a természeti táj egy-egy szeletét igyekezett megragadni. Szépen és tisztán, teljesen megrajzolt és felületet kitöltő módon használta a pasztell technikát. Képein a fény-árnyék viszonyokat élesen, határozottan érzékeltette. Ismertetőjében azt írta, 6 éve került közelebbi kapcsolatba - “véletlenül” - a festékkel. 2001-től voltak csoportos tárlatokon művei, s úgy tűnik ez volt az első önálló bemutatkozása. Nyugodt, jól felépített kompozíciói egészen látványos hatást keltettek. Igazán jó kezdés egy kedvtelésből, szeretetből rajzoló, festő, fiatal alkotónak. A művelődési ház rögtön egy ugyancsak pályakezdő alkotóval indította képzőművészeti évadját. Pálfi István szintén első, komolyabb kiállítása azonban meglehetősen érett alkotó benyomását tükrözte. Grafikai munkái a szellemességet, a groteszkséget is felvonultatva, markáns, biztos vonalvezetésről árulkodtak. A tárlat megnyitóbeszédében Szabó Ildikó művésztanár - aki lényegében, “felfedezte”, elindította, bátorította a kiállítót, utalt arra, hogy milyen fontos a kellő időzítés. Amikor már eléggé érett egy alkotó, akkor lépjen a nyilvánosság elé. Ez ebben az esetben pontosan ült, ezért is üdvözölhettük Pálfi Istvánt a félegyházi képzőművészeti életben, mint új tagot! A művelődési ház galériája egy kedves művészházaspár együttes kiállítását rendezte meg január végén. CSONTOS KATALIN és FARKAS ISTVÁN LÁSZLÓ Várpalotáról érkeztek városunkba, és szerencsés “összetételű” anyagot hoztak el. A festő féli képanyagát jól kiegészítette a grafikus feleség igényes képsora. A félegyházi érdeklődők egy könnyedebb hangvételű, jól rendezett tárlatra érkezhettek a galéria két termébe. A külső szoba falára Farkas István vidámságot sugárzó tájképei kerültek. Uralkodott nála a derű, még a télies képek is fényben fürdöttek. Kifejezetten jó mestermunkák voltak, de a nézők viszonylag gyorsan áthaladtak a termen, nem voltak az anyagban mélyebb gondolatokat hordozó, megállásra késztető alkotások. A vidám hangvétel bizonyos könnyedséget eredményezett a festő által “techno realizmusnak” nevezett korszakában készült valósághű képsorának. A Veszprémi Művész Céh titkáráról írt sok szép elismerést tartalmazó ismertetőt olvasva nyilvánvaló lett, hogy a most kiállított művek inkább csak jó kiegészítői a művész tényleges alkotói világának, melynek krémje ezen időszak alatt Pápán volt látható. Amikor a néző kényelmes sétával kellemes hangulatban a belső terembe érkezett, óhatatlanul le kellett lassítania. CSONTOS KATALIN anyagában a bejárat két oldalán finom pasztell színvilággal készült könnyed képecskéket találtunk, melyek azután átadták a helyet egy figyelemre méltó grafikai világnak. Fokozatosan haladhattunk a szimbólumokat hordozó, mélyebb gondolatokat tartalmazó alkotások felé. A főfalon tetőzött a kvalitásos képsor. Különösen a Kút című volt igen-igen érdekes és újszerű, de a Saját kabin furcsa, bezártság érzetét hordozó kerek ablak órával is alaposan elgondolkoztató volt. Hasonlóan a Felmosórongy illetve a Kocka című alkotások is. Igen érdekes volt megfigyelni, hogy a grafikai munkák milyen mívesen hordozták a finom, érzékeny nőiességet. Összegezve, jó ötlet volt ilyen tárlattal indítani a galéria idei kiállítás sorozatát.sta így beszélünk mi A Napkút Kiadó és a Cédrus Művészeti Alapítvány - az Anyanyelvápolók Szövetsége és az Anyanyelvi Konferencia elnöksége védnökségével - országos szógyűjtő pályázatot hirdetett középiskolások, egyetemi és főiskolai hallgatók és pályakezdők, illetve középiskolai tanárok számára az elmúlt év őszén, a fenti címmel. A szervezők magyarországi iskolákból és határon túli magyar, illetve vegyes nyelvű környezetből vártak pályázatokat. Erre a felhívásra figyelt fel a kiskunfélegyházi Móra Ferenc Gimnázium 9/B osztálya és megírták pályaművüket. Az alábbiakban a kiskunfélegyházi Móra Ferenc Gimnázium diáknyelvi szótára című, mintegy 90 oldalas munka előszavából következik részlet: “...A szótár készítésének az ötlete még az előző tanév végén merült fel, amikor májusban nyelvtanórán a rétegnyelvekről tanultunk, köztük az ifjúsági nyelvről is. Ekkor házi feladatként kaptuk, hogy mindenki gyűjtsön 50 diáknyelvi szót. Ez lett az év legsikeresebb házi feladata, mert igencsak megmozgatta az egész osztály fantáziáját. Mindenki lelkesen vágott bele, sokan a kötelezőnél jóval több szót is gyűjtöttek. A következő órán jót szórakoztunk, amikor felolvastuk ezeket a listákat. Magunk sem hittük, hogy ennyi és ilyen sokféle szó gyűjthető össze. E tanév elején már komolyabban és tudatosabban folytattuk a megkezdett munkát. Elhatároztuk, hogy kibővítve és rendszerezve szótárba foglaljuk az összegyűjtött anyagot. Eleinte könnyű feladatnak tűnt, hiszen “csak azokat” a szavakat kellett összegyűjteni, amelyekkel nap mint nap találkozunk, és amelyeket egymás közt használunk. Azonban minél inkább belemerültünk, annál inkább láttuk, hogy ez valójában nagyon komoly gyűjtő- és csoportosító munkát igényel. Iskolánk anyanyelvi diákkörében már korábban is foglalkoztak a diákok hasonló témával. Elődeink 1992- ben elkészítették Kiskunfélegyháza diáknyelvi szótárát a “Hogyan beszél ma az ifjúság?” anyanyelvi pályázatra. Ebből a gyűjteményből is merítettünk ötleteket, bár ez tizennégy évvel ezelőtt készült, így a szavak egy része számunkra ismeretlen, “elavult”. Ezen fogalmak megjelölésére mi már más, újabb diáknyelvi szavakat használunk. Gyűjtésünk négy forrásból táplálkozik. Először a házi feladat diáknyelvi szavait írtuk ki cédulákra. Ekkor már több száz szó jött össze. Ezután különböző magyar nyelvű szótárakat felhasználva a különböző köznyelvi szavak általunk ismert diáknyelvi megfelelőit rögzítettük. Majd diákkörön elővettük a már említett pályamunkát, amely akkor II. helyezést ért el, és anyagát felhasználták a Diáksóder című szótárban. A régi pályamunkából a diáknyelvi szavakat cédulákra írtuk, és szétválogattuk két csoportba: ma nem ismert, nem használt és általunk ismert, használt szavakra. Meglepett bennünket, hogy az akkori gyűjtésből mi már sok szót nem ismerünk, vagy ha értjük is, már nem használjuk Elődeink gyűjtőmunkája is adott így ötleteket ahhoz, hogy gimnáziumunk mai diáknyelvi szótárát minél teljesebbé tehessük. Rendkívül érdekes, élvezetes munka volt, és sok vidám, hangulatos órát töltött együtt az osztály. Jót derültünk egymás példamondatain, és ízlelgettük a diáknyelv humorát, ízét, találékonyságát. Hatalmas mennyiségű anyag jött így össze. A következő csoportokat különítettük el: cselekvések, történések /308 szó/ iskolai élet /309 szó/ öltözködés, tartozékok /62 szó/ számítógépes kifejezések /61 szó/ ételek /61 szó/ testrészek /67 szó/ személyek /175 szó/ tulajdonságokat kifejező szavak /460 szó/ kapcsolatok / 59 szó/ szórakozás, szabadidő /35 szó/ káros szenvedélyek /46 szó/ járművek /37 szó/ kifejezések, mondatok /192 szó/ helyek, helységek /23 szó/ Ez a többhetes munka rendkívül tanulságos és néha mulatságos volt számunkra. Nagy összefogást, szervezettséget és kitartást igényelt. Közben jókat nevettünk, játszottunk, de sokat tanultunk is. Munkánk eredménye tükörkép arról, hogyan élnek, gondolkodnak, beszélnek a mai diákok...”. És az elmúlt héten levelet kapott az iskola a szervezőbizottságtól, melyben leírták, hogy a várakozásukat messze felülmúlóan sok kézirat érkezett be a legkülönbözőbb műfajokban a felhívásra. A beküldött 80 pályamunka elbírálása után a következők részesültek elismerésben: I. helyezett: Parapatics Andreaegyetemi hallgató (ELTE), II. helyezett: Dóka Máté - Boros Csaba - főiskolai hallgatók (EGER), III. helyezett: Gárdonyi Éva - egyetemi hallgató (Károly Gáspár Egyetem). Különdíjat vehetnek át: Dr. Somogyi Erika - Siófok, MÓRA FERENC GIMNÁZIUM 9/B osztálya - Kiskunfélegyháza, Voroszilnik Anita - Kisgyóc, Ukrajna, Rónak Edit - Murath Gergely - Pécs (tanárok). A fentiekből kiderül, hogy milyen rangos sorba verekedték be magukat a mórás fiatalok. Természetesen az osztály munkáját, magyartanáruk, osztályfőnökük, a Péchy Blanka-díjas tanárnő irányította: Dr. Borbélyné Szabó Katalin. Az osztály képviseletében három diák utazik a tanárnővel a január végi díjátadásra, melyre a Magyar Kultúra Alapítvány épületében kerül sor. Hát így beszéltek ők- a Móra Ferenc Gimnázium 9/B osztálya - sikeresen! 2007. január 26.