Félegyházi Hírlap, 1995 (1. évfolyam, 1-7. szám)

1995-12-28 / 7. szám

MENNYIT ÉR A 3.20-AS 1995. december 16-án 22 és 24 óra között 8 rendőrtiszt és 3 civil látogatta meg a 3.20-as klubot, az egyik közülük kame­rával érkezett. Fölkapcsolták a villanyt, leállították a zenét, tel­jesen szabályszerűen végezték dolgukat. Nekem nem volt más válasz­tásom, hivatásos katonatiszt se­gítségével igazoltam magam, ugyanis nem volt nálam kato­naigazolvány. Majd kíváncsi­ságomat nem bírtam legyőzni, és megkérdeztem az egyik ren­dőrtől, hogy miért van razzia. Válaszában a fertőre és a mo­csokra utaló szavak szerepel­tek. Kérdésemet másik kér­dés követte, hogy vajon csu­pán ezt a szórakozóhelyet te­kintették-e meg? Kiderült, hogy nem, viszont a tv-ben mégis a 3.20-ast pel­­lengérezték ki csupán. A válasz nem elégített ki teljes mérték­ben, ezért a velük érkező civil­hez fordultam. Ő a százados úr­ra mutatott. Megkértem, ha tőle érdeklődök, próbáljon meg sze­mélyesen válaszolni. Barátsá­gosan fogadta szavaimat, s megkérdezte munkatársát: - Az ilyeneket nem kellene felvenni? Sajnos tovább nem jutottam a beszélgetésben, ugyanis a szá­zados úr megszólított: - Maga mit agitál itt? Kiska­­tona, nem? - Jelentem, igen. - Hát akkor ne agitáljon, örüljön, hogy itt lehet! - Kérek engedélyt! Akaratlanul is egy gondolat jutott eszembe, ami az elkövet­kező időben nem hagyott nyug­ton. Ha kiskatona vagyok, ak­kor nem kérdezhetek? Örülnöm kell, hogy ott lehetek? Szerin­tem megvétózták a kérdezési szabadságomat. Jól olvassák! Nem szólásszabadságról van itt szó, pedig azt mondják ilyen létezik ma Magyarországon. A kérdezés már agitálásnak szá­mít? Ha igen, bocsánatukért esedlezen, nem állt szándékom­ban bárkit lázítani. Csak beszél­­getni akartam. Hozzá kell tennem, nem azért írom most le ezeket a so­rokat, mert felháborodtam, csak irritál a tudat, hogy telje­sen elenyésző, lényegtelen dol­gok miatt is kioktatás lett osz­tályrészem. Talán a gondolatai­mat is megtiltanák, ha lehetne. Nem kívánok senkinek sem ár­tani e cikkel, csak a nézőponto­kat kérdőjelezném meg. Ugyanis annyira egyoldalúan, szinte kiszolgáltatva rögzítet­ték az egészet, hogy esélyt sem adtak nekünk a megnyilvánu­lásra, s nem kértek beleegye­zést arra sem, hogy a felvételen rajta legyünk. Önök láthattak egy képriportot, de a hozzáfű­zött kommentár csupán egyfaj­ta szemszögből láttatta az ese­ményeket. Pedig minden érem­nek két oldala van. Mellesleg megnyugtathatok mindenkit, megszűnik a 3.20-as klub, a „fertő”. Nem lesznek koncer­tek. A félegyházi együttesek számára nem adódik a további­akban lehetőség a bizonyításra. Nem jönnek ide többé vad rockzenekarok. Többet onnan senki nem viszi haza szívében a koncert élményét, a szeretetet sem, amit ott kapott, hiszen higgyék el, nem csak negatív megnyilvánulások jellemzik az ilyen helyet. Ezek után már ugye minden szép lesz a város­ban? Nem lesz „vandalizmus”? Akik döntöttek a 3.20-as klub bezárásáról, talán nem voltak fiatalok? Nem volt zene, amit szerettek, nem voltak barátaik, nem érezték szükségét az együttlétnek? Jó nekik, és könnyű így dönteni. De, ha va­laki mégsem így nőtt fel, az gondolja el, hogy a szülőknek mindig más életformájuk volt, mint a következő generáció­nak. A zenéje is más volt min­den korosztálynak. Miért pont a miénk a rossz? Én már csak abban reménykedek, hogy lesz még valaki, aki bízik bennünk, mert nem életelemünk a vanda­lizmus. Fiatalok vagyunk, és szeretjük a MI ZENÉNK őrült ritmusát. (név és cím a szerkesztőségben) Tűnődések Ilyenkor év végén általában eljön a számvetések ideje. Eltűnődik az ember a múlt éven, mi volt jó és mi volt rossz. Mialatt a városi könyvtár olvasótermében december 14-én Bach muzsikája csendült fel, és mi hagytuk magunkat sodortatni a zene hullámaival, végig­futott bennem néhány gondolat azokról a rendezvényekről, ame­lyeknek az idén ebben a teremben a tanúja volt... Kezdődött az Európai Utas folyóirat bemutatásával, majd az Irodalmi Szabadegyetemi sorozat előadói következtek, de a húsvéti néprajzi jellegű előadás, és kiállítás is nagy érdeklődést keltett. ... Közben a nagy német zeneszerző korát- és fugarészletei csilin­geltek, zengtek és zúgtak egy más világba repítve a jelenlévő hall­gatókat... Az elmúlt évben volt Fiatal előadóművészek a pódiumon sorozat, bemutatkoztak beregszászi költők, írók, és volt Könyvhetek törté­nete kiállítás is. ...A falakról, a körben elhelyezett könyvek százairól Johann Sebastian Bach muzsikája verődött vissza, olykor halk szóval vezet­ték rá a résztvevőket a zeneirodalom óriásának életére, műveinek értelmezésére. Nagy hangsúlyt kapott a Redemptio történetének bemutatása, más alkalommal neves színészek tolmácsolták nagy költőink gyö­nyörű verseit. Volt Miért éppen...? sorozat, és zenés irodalmi est Tollas Tibor költészetéből. Rendeztek Ki nyer ma? rádióműsort. Tényleg, ki is nyert? Azt hiszem városunk sokat nyert azzal, hogy a városi könyvtár valódi szellemi műhellyé vált. A művelődési bizottság viszonylagos bőkezűsége lehetővé tette a következete­sen dolgozó könyvtári alkalmazottaknak, hogy megvalósíthas­sák terveiket. Ami azonban leginkább figyelemreméltó, az az, hogy amíg más kulturális intézményekben a kiemelkedő rendezvények mellett bi­zony előfordultak gyengébb bemutatók is, addig itt igényességet tapasztalhattunk. Sőt rendezvényeiknek még most sincs vége, hi­szen december 31 -én, Petőfi Sándor születésének 173. évfordulóján irodalmi délelőttöt tartanak, Juhász István gimnáziumi tanár veze­tésével. ...Vastaps a végére. Gyorsan elszaladt ez az óra, melyet Bach világában töltöttünk Kovács Ferenc gimnáziumi tanár vállalta, és teljesítette, hogy elébünk hozza a zene igazi szépségét. R. F. Szilveszteri különkiadás FÉLEGYHÁZI HÍRLAP Boldog új évet kíván minden kedves volt és jövendő vásárlójának az A­STER­IX JÁTÉKBOLT! Kiskunfélegyháza, Kálmán J. u. 2. OKLEVELES MŰVÉSZET (!) Mivel ez bohókás szám, úgy illett, hogy találjak valami tréfás dolgot a művészet műfajából. Sajnos ilyet e témakörben elég nehéz találni. De íme, az élet ezúttal is tálcán kínálta az alkalmat! A télAPU egy kissé vicces „tárlattal” lepte meg a jobb sorsot érdemelt Közgazdasági Szakközépiskola Leánykollégiumát, no és városunk szépre kiéhezett közönségét december 19-én és 20-án. A megnyitóra invitáló plakát - szegény Toulouse Lautrec - már önmagában is vicces volt, hiszen ennyi helyesírási hibát és magyar­talanságot nyolc sorban már magában is művészet volt felhalmozni. Még az átlagos kiállításmegnyitóhoz szokott néző is nehezen visel­te el az összefüggéstelenre sikeredett szöveget, amelyből azonban ki lehetett hámozni a város elégtelen kulturális életére utaló kritikát, a tanulás szükségességét (Iljics után szabadon). No és a legfonto­sabbat, az OKLEVELES FESTŐMŰVÉSZ titulus hangsúlyozását. A jelenlévők fegyelmezetten tűrték a rájuk mért sorscsapást, igaz akkor még nem olvasták a „kiállítóról” írt ismertetőt, amelyet zavarosságban és helyesírási hibákban nehéz lenne felülmúlni. Azon a hóolvasztó téli estén tanúi lehettek a DILETTANTIZ­MUS pillanatnyi diadalának mindazok, akik -1: kötelező jelleggel, 2: naivitásból, 3: megtévesztve a MŰVÉSZ szó hangsúlyozásától - betévedtek az ennél feltehetően jobb ízléssel rendelkező leánykák második otthonába. Az a színvonal, ahol a MŰVÉSZ kifejezés helytálló, ettől a látványtól fényévekre van. Az OKLEVELES FESTŐMŰVÉSZ DINASZTIÁNAK csak a merészségét lehet dicsérni. Valahogy úgy, mint a régi viccben, ahol a kisebbség lova nekiment a falnak, mire a ló gazdája azzal dicsérte gebéjét, hogy nem vak az, csak bátor! Hát eddig vicces a dolog. Ami viszont felháborító és elgondolkodtató, akadt a városban olyan intézmény - oktatási­­, amely helyt adott egy ilyen ízlésrom­boló, rossz GICCSET felvonultató termékbemutatónak. Majd el­magyarázták az ott lakó ifjúságnak, hogy íme EZ MŰVÉSZET! Nem biztos, hogy ezzel a tömény esztétikai „élvezettel” kellett volna kezdeni eme intézményben a kulturális nevelést. A másik szomorú dolog, hogy a bemutatkozó fiatalemberrel elhitették, hogy ő FESTŐMŰVÉSZ. Pedig még nagyon sokat kell dolgoznia, és odamenni tanulni, ahol tényleg elsajátíthatja a rajzo­lás, festés alapjait, majd elhagyva az okleveles jelzőt, lehet belőle ALKOTÓ, s egyszer talán ennél több is. Rosta Ferenc Felnőttek vagy idegroncsok? Keresve sem lehet találni olyan fiatalt, akit még nem ker­gettek a sírba a következő, már­­már közhel­lyé váló kérdéssel: „Na és mondd csak kisfiam/kislá­­nyom, mi leszel, ha nagy­ leszel?” Erre a gyerek felsorolja az éppen aktuális elképzeléseit: orvos, tanár, utcaseprő, egyete­mi docens, felnőtt, atomfizikus, semmi, űrhajós, lakatos, fod­rász, esetleg „vadakat terelő ju­hász”. Igen ám, de ahhoz, hogy valaki elérje a célját, tanulnia kell, mégpedig nem is keveset. A mai középiskolások szülei még heti hat napot jártak isko­lába, és maximum 6 órájuk volt naponta. Több embert is meg­kérdeztem, és egységes véle­ményük az volt, hogy a mai is­kolásoknak több ismeretanya­ ■ SIKEREKBEN | GAZDAG, BOLDOG ÚJ ÉVET­­ KÍVÁN MINDEN KEDVES | ÜGYFELÉNEK ■ | | AZ | AGRO-R-KO­N KFT.!­o­ got kell kevesebb idő alatt elsa­játítani. Nálunk, a Móra gimi­­ben minden nap 7 óra van, és ha még az életben is szeretnénk elérni valamit, millió különórá­ra kell járnunk. Nem ritka így az a nap, amikor 8-10 órát töl­tünk iskolapadban. Amikor el­csigázottan hazaér az ember, ar­ra gondol, megpihen, de rájön, korai még az öröme, előtte áll a három tanulnivaló. A tanárok nagy része nem kíméli szeren­csétlen diákokat. Termé­szetesen, ha valakinek nagy el­képzelései vannak, nagy áldo­zatot kell hoznia. Ez az áldozat legtöbbször a tanulással töltött éjszakákat jelenti. Ez a helyzet a mi iskolánkban, de a város többi középiskolájának tanulóit is meg lehet kérdezni! Szász Anikó, a Kossuth Lajos Szak­munkásképző és Szakközépis­kola elsős tanulója szerint maga az iskola nagyon könnyű, leg­alábbis nem nehezebb, mint az általános volt. Délutánonként fél órát szokott tanulással tölte­ni. A gyakorlat viszont nagyon megterhelő. Födi Imre, a Petőfi Sándor Gépészeti Szakközépiskola ne­gyedéves tanulója így véleke­dik: -Ez egy átlagos középisko­la. Napi hét-nyolc óránk van, és hetente 7 óra gyakorlatunk. Az első három év elég nehéz volt, de napi 3-4 óra tanulással túlél­hető. A jobb átlagot elért tanu­lók kedvezményben részesül­nek, és ösztöndíjat is kapnak. A negyedik osztály a leglazább. Ötödik évre is lehetőség van, amit sokan kihasználnak. Tanács Boglárka, a Mező­­gazdasági és Élelmiszeripari Szakmunkásképző és Szakkö­zépiskolába jár. - A gyakorlat hétfőn délelőtt van, és nagyon érdekesnek találom. Minden nap 7 óránk van, így az általá­nos iskolánál meglehetősen ne­hezebbnek érzem, bár a szak­munkásoknál könnyebb az egész, így, hogy szakközepes osztályba járok, egyszerre lesz érettségim és szakmám, s lehet, hogy maradok ötödik évre is a technikusképzésen. Fekete Bernadett, a közgaz­dasági szakközépiskola harma­dikosztályos tanulója: -Nekem nagyon nehéz a suli, 6-7 óránk van naponta, egy héten 32. Dél­utánonként 7-8 órát tanulok. A gyakorlat nagyon jó, tanirodán vagyunk hetente két órát, ez olyan, mint egy munkahely. Tanács Krisztina Az ÁFÉSZ Kiskunfélegyháza TEGRÁLJ (Kiskunfélegyháza, Szalay Cy. u. 2.) Sikerekben gazdag, boldog új esztendőt kíván vásárlóinak és kereskedelmi partnereinek!

Next