Félegyházi Hírlap, 1887 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1887-01-01 / 1. szám

VI. évfolyam Előfizetési ár: Egész évre 4 frt, félévre 2 frt, negyedévre 1 frt. Megjelenik minden vasárnap. Lapvezér: Dr. Holló Lajos. 1. Félegyháza, 1887. január 1. Laptulaj­onos: A Petőfi könyvnyomda részvény­társaság. Szerkesztőség és kiadóhivatal: Szabó Imre-féle házban. Hirdetések díjszabály szerint. Felelős szerkesztő: Fehér Antal. Újévi elmélkedés. A kisvárosi élet csendje sokszor felkelti az emberek lelkében az unott­­ság és elégületlenség térzetét. Sokszor bántó a tisztultabb ízlés, a finomabb és művésziesebb élvezetek hiánya. Sok­szor elkeserítő a mende-monda, az ízet­len pletykálkodás, mely a kisvárosi élet légkörében tenyészik. És mind­ezek után egy vágy keletkezik az em­ber lelkében: elválni, kiszakítani magát abból a kisvárosi légkörből s egy nagy­város nyugalmas, finomabb aerájába vonulni vissza. A nagyvároséba. De mi is az a nagyváros ? Egy oly ehaosz, a­hol az egyén elvész, a­hol a csekélyebb vagyonnal és „szerényebb társadalmi állással bird ember nem tesz számot a társaságban és nem vesz részt annak szórakozásai­ban, a­hol az egyes legfeljebb csak egy numerus a megszámlálhatlan ez­rek sokaságában. A polgári elem feltétlenül elveszti a maga súlyát a nagy város zűr­zava­rában. Annak nem lehet más eleme, csak a kisvárosi élet. Itt találja az fel azt a rokoni és baráti érzelmet, mely erősíti, biztatja és támogatja őt. Azt a kört, mely megosztja vele örömét és bánatát. Azt a családi meleg tűz­helyet, mely enyhet ad a szegénynek és gazdagnak egyaránt. Magasabb igények hát kereshetik kiérp­itésüket a nagv városi élet sok­­oldalú szórakozásaiban, de az egysze­rű­bb, polgárias érzelmek sokkal ben­sőbb, sokkal több oldalú kielégítés találnak a kisvárosi életnek egyszerűbb bár, de igazibb örömeiben. Csakhogy a kisvárosi élet az, a­melyet minthogy áttekinthetünk és ural­hatunk, teljesen módunkban van elron­tani, vagy javítani. Emelhetjük azt egyé­nileg és társadalmilag a fejlettség­ek fokára, a­hol igazán kellemes lesz a élet mindenkire nézve és viszont leszál­líthatjuk azt oda, a­hol többé nem ta­lálja senki kedvét, a­hol levertség , elkeseredettség uralja az emberek lel­kü­letét. Újév napján, a mindennapi éle zajából kiemelkedve, a mi kisvárosi­­ életünket is vizsgálhatjuk egy perezre , és elmélkedhetünk a felett: várjon ez-e­­­t az élet, a mely nálunk elérhető, vagy j­ó jobb és kívánatosabb állapot is volna­­ ennél, a mely felé törekedni kellene? is Mindenki maga sorsának kovácsa s igy kétségtelenül legelső sorban is az egyéni élet az, a melyben a bol­dogság forrását kinek-kinek keresni kell. Mert a család, a baráti kör és legvégül a közélet csak egy-egy épület, mely az egyéni élet alapjaira van le­rakva. Az egyéni élet kifejlődése nálunk sok tekintetben igen szerencsés. És pedig azért, mert átalában véve az egyest a józan munkakedv, a szorga­lom és takarékosság jellemzi. A gaz­dasági erények ritka helyen vannak oly általánosan kifejlődve, mint épen itt. És ez végtelen nagy szerencse és végtelen nagy előny reánk nézve, a­melytől t­udja az Isten, hogy soha se térjünk el. Az egyéni jólétre való tö­rekvés mellett van azután bizonyos, sza-­­­bad polgárokhoz illő önállósági vágy, j 5 egy bizonyos szabad gondolkodás, mely s semmiféle hatalom előtt térdet-fejet haj­tani nem szeret, de a mely értelmével i v hallgat, figyel és megfontol, hogy az­ 1 c után szabad belátása szerint határozzon.­z Csakhogy ezek mellett egyéni éle­­­tünkben van viszont sok oly hiba, a­zi melyet elhagyni nagyon kívánatos­­ ne, így első­sorban az anyagiak házt a szellemi érdekek rlhanv­ia !- Lent az iskolák elhanyagolása, az az irodalom és művészet pártolásának hiánya. Lap, könyv s más szellemi táplálék csak kevés egyénnél képez; arányosan beosztott szükségletet. A ma­gyar irodalom remekei csak kevés­­ egyénnél képezik díszét a könyvtárnak, mely rendszerint nincs is a háznál s igy tőlünk hazánk irodalmának párto­­­lása nem következik be oly arányban, a minőben azt helyzetünk, viszonya­ink és magyar hazafiságunk tőlünk megkövetelnék. Az egyéni hibák re­giszterében— a­melyek bizony nagyon sokunkkal közösek — ott áll az áldo­zatkészség hiánya, mely a legtöbbször­­ nem nyilvánul úgy és ott, a­hol annak k­ivánulni kellene, ott áll a bizonyos erevség és idegenkedés, mely egyéni ilajdonunkat uralja s mely válaszfalat­on közénk és embertársaink közé ak­­i is, a mikor annak semmi szüksége­­ volna. Egyéni életünk mindezen hibák kerülésével bizonyára jobb és kelle­­eneos­ lenne s a lelki örömek foká­sával emelkednék bizonyára magának életnek öröme és a léte, — a melyről eg van írva, hogy e földön úgyis csak rasznyi.“ A családi élet azután az el­m­életközösség, a hol az egyén már ■m önmagában, hanem egy hozzá konlélek vonzódásában és társasé­iban találja fel további élete célját és "ímeit. A ki a helyes alapokon nyug­ó családi életet megteremti, annak elégségét és őszinteségét megőrizi és spiálja, az maga részére megteremti ;juttal remediumát a legtöbb bajnok­­­csapásnak, a mely őt a külvilágban heti. Abban a kis részekben megta­rtja az a biztatást, a vigasztalást, az­­­ömet és mindazt a jót, a mi a tiszta ivek osztályrésze szokott lenni. Semmiben nálunk oly örvendetes istozás nem állott be, mint épen a­aládi életben. Egymás tisztelete, kö­­­s örömek és szórakozások felkeresése, családi tűzhelyhez való szitás tapasz­­tható ma nálunk s hogy tapasztal­atl­amnak a legnagyobb mértékben •vendeni lehet. * .,c .iz.i. A) f •.?.» .,h.. .... mára köz­élet az ő viharaival, küzdései­vel, a pálmaággal és a harczi lobogók­kal, — mindent természetesen csak helyi értelemben véve. És ez a közélet az, a­mit annyi­an és oly sokoldalúan vitatunk meg naponként, de a­melyre nézve kivéte nélkül megegyezünk egyben: hogy a mint van, az nem jól van így. Hogy miért? Arra közéletünk egy jeles tagjának szavaival felelhetünk ,mert mindig, minden alkalommal csak az ellentéteket keressük egy­másban. A mi közös vonás, a­mi ro­kon, az el lesz feledve a legelső kis érdekellentétnél s ezt fürkészve, a távol­ság és az mind nagy­obb lesz közöttünk. Nem arról lehet szó, hogy meg kell szüntetni a különbözőségeket, az megmarad mindig, hisz különbözősé az élet. Hanem igenis arról, hogy különbözőségben meg kell találni az egységet, meg kell találni az összekötő kapcsot, mely mindannyiunkat egy­más­­hoz csatol. Hisz ha másban nem, ab­ban, hogy mindannyian magyar embe­rek, egy város polgárai vagyaink, bi­zonyára találkozunk, pedig ezen kívü­l még sok, nagyon sok érdekközösség van közöttünk. És ennek a közösségnek feltalá­lásában van a kis városban való élés kellemességének valódi nyitja.­­Bizalom és támogatás egymás irá­nyában. Igazságérzet és részrehajlat­­lanság mindenkivel szemben. Előmoz­dítása minden társadalmi osztály érde­keinek. Az egymáshoz tartozók ragasz­kodásának fokozása. Ezek azok az alapok, a­melyeken a helyies­­közélet nyu­gszik. És a­hol az egyéni és családi éle­ten kívül a közélet is helyes irányúban van megoldva, ott el lehet mondani, hogy a kisvárosi élet­­s kellemes. E nélkül az egy darázsfészek, hol az in­gerültség és elkeseredettség fullánkjai mardossák az emberek szívét, hol a mende-monda és rágalom űzi szét az egymá­shoz tartozókat. Az új év sem fog ideális hely­ze­­tet hozni, mert az egyátalán nem léte­zik, hanem lehet remélni, hogy a kozni s így a jövő évre már melegebb, összetartóbb élet üti fel nálunk tanyáját. Ebben a reményben üdvözöljük az Újévet és üdvözöljük e város igen tisztelt közönségét az Újév alkalmával. — A megyei tanfelügyelő jelentést tett, hogy a közigazgatásilag Kis­kun-Félegyhá­­zához tartozó f­ü­löpszál­lási Jakabszálláson megjelenvén, az összes pusztai lakosság­­ félegyházi polgármester s több városi taná­csos jelenlétében kinyilatkoztatta, hogy te­kintettel arra a körülményre, hogy a puszta több mint 80 tanköteles gyermekének taní­­­tása teljesen elhanyagoltatik, vagy oly ko­­­bolté kiszolgált katonaféle tanitók által vé ■ geztetik, a kiknek működésük inkább ár • t. - r” -•■** * © bC cí TáB'GU Tegnap és ma. — 1887. január 1. — Tavalivá lett minden, a mi tegnapról megmaradt, tavali a maradék-kenyér, tavali a maradék-szerzemény s a maradék-adósság, tavali az a tömérdek dolog, a­mi elvégzetle­­nül maradt mára. És új minden, mi a mai naptól kezdő­dik. Új az öröm, ha ma támad, új a haj, ha magva nem tavairól datálódik. Ódonság és újdonság egy halomban, egy napon. Lehet válogatni bennük. Lehet összehasonlítást tenni az é­­s a kezdődő új­év között. Lehet különbnek tartani egyiket a másiknál. Ez összehasonlításban nagy szerepe van az „ómennek“ mindkét évre nézve. Az ó­­év telve volt minden roszszul, minden jó nél­kül, nem hiába kezdődött „pénteken“ s nem hiába végződött „péntekkel.“ Meg is látszott rajta mindvégig, péntek volt annak minden napja január 1-től egész dec­ember 31-ig. Nincs okunk tőle a szeretet búcsúér­zetével megválni, nem szerettük soha, mert nem volt rá okunk. Örülünk inkább, hogy elvonult felettünk. Az új év —­ nem tudni még, minő lesz, de mint mindenben, a­mi új, szeretjük hinni, hogy benne nem a rossz, hanem en­nek ellenkezője rejlik, és úgy szeretjük hinni, hogy a kezdődő új év legkiválóbb újdonsága az lesz, hogy kedvesebb, szere­­tettebb lesz a tavakinál. Erre enged követ­keztetni az az ominózitása, hogy kezdete szombatra s nem pénteki napra esik, tehát kilátás tekintetében többet ígér. Mert a szom­bat sohasem olyan előítéletes nap, mint a péntek. Csakhogy a szombat utolsó napja ám a hétnek s a­ki szombaton kezd valamely mun­kához, azt azon a héten már nem végezi­­ be. Megeshetik hát, hogy a szombattal kez­dődő új évben is sok munkája fog bevég­­zetlenül maradni a közéletnek. És ha ez megesik, akkor az új év nem különb a ta­vak­nál s akkor nem marad fenn vigasztalá­sunkra egyéb annál a régi, de igaz köz­mondásnál, hogy „az alma nem esik messsze , minthogy tény, hogy egyik eszten­dő fia a másiknak. Csakhogy az is tény, hogy az embert s a közéletet nem épen az esztendő diri­gálja. Az idő mindig egyforma, csak a viszo­nyok változók. A viszonyokat pedig az em­berek csinálják, változtatják. Csináljuk, változtassuk hát a viszonyo­kat, legkivált helyi közviszonyainkat olya­nokká, hogy kedvezőbb munkával szerepel­hessünk az uj évben. Ez a lehetőség rajtunk áll. Ennek a lehetőségnek okos felhasználásával valósít­hatjuk azt a jó kivonatot, mely uj évkor szokásos s igy nagy részben rajtunk áll, hogy érjünk egy boldogabb uj évet! -­— Két emlékkő. — Elbeszélés. — Egy derült délután, úgy alkonyat felé, szokásom szerint kint tévelyegtem a tóhal­mi temető hantjai között. A nap már lefelé hanyatlott, búcsúsugarai megaranyozták a szürke bárányfelhők fodrait, a fák suda­­rát s a temető keresztjeit .... Szemeimet egy szere­plős fény kápráztatá meg. A letü­­nedező vérveres napsugarak két egymás mellett álló hófehér márvány-sírkeresztre estek. Csodálatos, kifejezhetlen érzés fogta el szívemet. Közeledek a kettős sírhoz. A han­tok tövében egy őszfürtű, megtört férfiú tér­delt, áhitatosan imádkozva, szemeit a két, egészen egyforma sírkőre meresztve. Nem akarva az agg buzgólkodását za­varni, ledőltem csendesen egy közeli sirha­­lomra, minden nesz nélkül. Véletlenül a két sirkő feliratára esett tévedező tekintetem, mely fényes, aranyos betűi miatt távolról is tisztán kivető volt. Elolvasom azokat. — Az egyiken ez volt írva: „Szathmáry Béla festő, élt 26 évet, meghalt 1870. aug. 25-én.“ A másikon pedig: „Szathmáry Béláné, szül. Rejthei Flóra, é­s 17 évet, meghalt 1870. aug. 25 én.“ Mindkét sirkövön e rövid em­lékvers volt olvasható : Kérlelhette» a sors, a mit ér, vad karja ledönti . Ő vala ellenetek — béke legyen veletek ! . . . . Elborzadtam, kifejezhetlen érzés nyi­lait át összes tagjaimon. Fiatal férj és fele­ség, kik egy napon haltak meg .... Óh Istenem, minő szerencsétlenség játszhatott ezeknél közre! Két szeretőszív, a mely bizo­nyára egymásért dobogott, ily korán össze­zúzva, két viruló lény, kioltva az élet ta­vaszán­. . . A titokzatos sirvers méginkább növelé kiváncsiságomat s azon megyőződést érlelé meg bennem, hogy e szerencsétlenek bizo­nyára valamely szörnyű félreértés áldozatai. Vágytam megtudni a két sir történetét. Elhatározva magamat, oda léptem a térde­lő öreghez s jobbommal gyöngéden vállát érintem. Szerénytelenségemért bocsánatot kérve felszólitam őt, lenne szives elmondani — ha nem esnék nehezére, — a mit e hol­takról tud. Az agg felemelé hozzám könnyárban úszó szemeit s pár pillanatig szótlanul nézett reám. Azután leültetett maga mellé a sir­­kantra s miután végig simitá könynyel ba­rázdált homlokát, igy kezdé beszédét: Ámbár nagy fájdalmamra esik is, önnek uram, elmondani szeretteim gyászos törté­netét, mely által mégegyszer átélem az iszonyatos szenvedéseket, melyek szivemet szétmarczangolják, még is elmondom azt önnek, mert látom uram, hogy ön is némi meghatottsággal viseltetik a holtak iránt s remény­em, hogy egy kis tapasztalást is fog szerezni, melynek talán még hasznát veheti . . . Béla az én fiam volt s a mint a fel­­iratról is olvasni lehet, tehetséges fiatal ember. — Három hóval ezelőtt tartó eskü­vőjét kedves imádottjával, a szintén ifjú Rejtk­ei Flórával, ki most mellette nyug­szik . . . Minden reményem, támaszom ben-

Next