Félegyházi Hírlap, 1896 (14. évfolyam, 1-48. szám)

1896-11-08 / 45. szám

XIV. évfolyam. 45-ik szám. Félegyháza, 1806. fioVémher hó 8 Előfizetési ár : Egész évre 4 frt, — félévre 2 frt, — negyedévre 1 frt. Egyes szám ára 8 kr Hirdetések díjszabály szerint. M­eg­jelenik minden vasárnap. Felelős szerkesztő : DOBÁK FERENC. Szerkesztőségi iroda: Piac-tér 1233. szám, hol a szerkesztő naponkint 12 től 2-ig talál­ható. Kéziratok nem adatnak vizaza. Kiadóhivatal : Banczay József könyvkereskedése Félegyházán Kapuzárás után. — A kiállítás eredményei. — Az ország fővárosában novem­ber hó 3-án zárultak be annak a tün­dérkertnek a kapui, melynek egy fél­­esztendőn át csodájára, járt az ország, s a melybe elzarándokoltak a távol Európának civilizált nagy nemzetei is csodálni egy régi, de kis nemzet bámu­latos energiáját, teremtő képességét és a haladás iránt való rendkívüli képes­ségeit. Mi szomorúan állunk meg a be­zárt kapuk előtt. Szomorít bennünket, hogy elmúl­tak a dicsőséges szép napok. Szomo­rít bennünket, hogy ez a tündér­kert nemsokára oda lesz dobva a bontó csákányok vash­egy­ének, hogy az a sok szépség, melyet egy nemzet, mint egy teli kaptárba összehordott,, szétzs­llik, szertemállik, s nem láthatjuk magunk előtt hosszú-hosszú ideig azt a tárla­tot, mely benn­ünket lelkesített, önérze­tünket megdagasztotta, bizalmunkat a nemzet jövőjében erőssé, rendíthet­­lenné tette. Valóban kár, ez a kár, hogy min­­een elmúlik a földön, a­mikor megadjuk magunkat a változhatatlannak, s fölébred ben­nünk a praktikus gazda, s mérlegelni, számítgatni kezdjük az eredményeket. Mit eredményezett a megfeszített munka, mennyit ér az aratás ered­ménye ? És itt szigorúan mérlegelünk, mert a magunk bírái vagyunk. Nem ragadtatjuk el magunkat a lelkesedésnek még most is érzett má­morától, hanem sorra veszszük az eredményeket komolyan, igaz­ságosan. A legfőbb és legtöbbet érő ered­ménynek azt tartjuk, hogy a külföld fölfedezett bennünket. Évszázadok mu­lasztásai és az utolsó évtizedek rossz­akaratú komentátorai, a k­ü­lföldön olyannak tüntették fel a mag­yar nem­zetet, mely a kultúra alacsony fokán, erőszakkal és jogtalan prepatanciával nyomja el a nálánál sokkal nagyobb számban lévő nemzetiségeket. Jól emlékezhetünk még a közel­múltra is, amelyben a külföld kóbor irkászai rólunk olyan híreket terjesz­tettek, hogy itt még most is a régi „b­e­t­y­á­r“-világ uralkodik, s akad­tak előkelő komoly emberek, a­kik állig fölfegyverkezve, mint valami szu­­dáni expedícióra jöttek el hozzánk, hogy a magyar „p­u­s­z­t­á­n“ ka­landokra vadásszanak, s megismer­kedhessenek Rózsa Sándorral, a gavallér betyárral. Akadt egy angol, 10 évvel eze­lőtt, a­ki szörnyű haragra lobbant, mikor Budapestre érve itt európai várost, európai viszonyokat és erköl­csöket talált s nem akartak neki egy „j­u­h­á­s­z“-t meg egy „k­a­n­á­s­z“-t mutatni. Egy heti sikertelen kutatás után az angol azzal utazott el Buda­pestről : — Eh, ilyet találok én P­á­r­i­s­­b­a­n is! Azért nem kell 48 órát utazni ! Ilyen vélemények voltak rólunk ez ideig a külföldön. És a kiállítás, a­mely ide vonzott hozzánk kétszáz­ezer idegent, akik között a külföld leg­kiválóbb nemzeteinek írói, politikusai szereplő férfiai voltak, akik fölismer­ték erőnket és hivatásunkat a kultú­rában, akik nem szűntek meg a dicsé­retben, a magasztalásban, — mind­ezeket az exotikus rágalmakat össze­törte , a külföldet alkotó képességünk­ről, politikai érettségünkről fölvilágo­sította. A világnak ezer meg ezer lapjá­ban egy év lefolyása alatt 27,000 cikk és közlemény jelent meg Ma­gyarországról, amennyit nem írtak rólunk az elmúlt ezer év alatt össze­sen. Hogy mi volt e cikkekben, azt olvashattuk napról-napra, mert hisz a magyar sajtó is reprodukálta őket. Feltétlen elismerés, gyakran magasz­­talás s igen gyakran bocsánatkérés azért, hogy ezt a nemzetet annyi ideig félreismerték. Ismételjük, ez az ezredéves ünnep és a kiállítás legnagyobb ered­ménye. A második főeredmény a köz­­gazdasági. A kiállítás a nemzet erejének olyan teljességét tárta az ország elé, hogy egy csepp jóakarattal minden szükségletét beszerezheti hazai forrás-­­­ól. Nem kell bevárni míg a külföldi Utazók a helyünkbe jönnek s nya­kunkba sózzák a külföldi selejtes termények maradékát, — látszólag olcsóbban, mint a hazai, de valóság­ban sokalta drágábban. Az ilyen kül­földi gyártmányokat csakis az olcsó­ság jellemzi, sem szín, sem jó ízlés, sem tartósság dolgában nem közelíti meg a hazai iparos által termelt mun­kát, melynek már azért is jobbnak kell lennie, mert képtelen versennyel kell szemben állania. A kiállításon láthattuk, hogy nem kell a külföldre szorulnunk sem ruhá­zati cikkeink, sem házi szükségleteink, sem a gazdasági gépek behozataláért, s van itt bőven minden, csak a magyar emberben legyen meg annyi hazafiság, hogy megkérdezze a bö­­töstül, honnan szerzi áruit? A bécsi rongyot, a ragasztott cipőt, cseh üveget, porcellánt ne vegyük meg, van ebből kitűnő magyar gyárt­mány is, hála Istennek. És végül az eredmények : kiemelkedik az erkölcsi h­a­j­é­r­z­e­t, melyet az ország lakossága merített a kiállítás látoga­tásából. Őt-hat millió magyar ember látta kulturális érettségün­ket ; ezek közt volt félmillió a föld népéből, a nemzetiségi vidékek­ről. Amazokban a magyar nemzet erejé­nek tudatát, ezekben a magyar állam­eszméhez való ragaszkodás érzetét ébresztette és erősítette a kiállítás. Az ifjúságot büszkévé tette ma­gyarságára, az öregeket nyugodttá tette az ország sorsa iránt. Az iparost ’uiz Miuuiuitii töltötte el, a kereskedő­nek új forrásokat mutatott, a vállal­kozónak feltárta a nemzet kiaknázat­lan kincseinek egész tárházát. A tu­dósnak táplálékot, a művésznek ihletet adott az alkotásokra. Az egész nemzetet történelmi nagy múltjának és virágzó jövendőjének ké­pével izmositotta, erősítette. Ezek a tárlat eredményei ! A FÉLEGYHÁZI HÍRLAP TÁRCAJA. LI 1. éve E levél peremén ha lelsz sárga foltot, Avagy ahol összemosódnak betűi : Oda, édes húgom, lelkem vére omlott, — Te szemed se legyen száraz, ha betűzi. Olvasása közben hogy a szived fájjon , el se tudd olvasni végig egy házamba : Azt akarom, lelkem, kis kevély virágom, Keserved leszen a keservem jutalma, Második levél ez, kit öntöz a könnyem, Az elsőt mi szegény édes­apánk irta, Ki sohase tudott panaszkodni könnyen, S türtőztette most is panaszát, még bírta ! Sírj, galambom, sirj, sírj, — sokat kellett néked Véteni ameddig e panasz megtermett : „Mind, akik elhaltak, mind ti, akik éltek, Mind se okoztatok ti ennyi keservet. •“ Mire kevélykedel, mi okod szégyelni, Mondsza, szegénységit apádnak, anyádnak, Együgyű ruhádért velek pörre kelni, Vagy kérő szavakra vonogatni vállad ? Mért veszed példának azt, kinek az Isten Minden földi jóban megadta a módot ? Ne tedd oda magad, lelkem, kicsi kincsem : Annyi szegény szegény e miatt csalódott. Láttad-e valaha feküdni, fölkelni Gondtól megfehérszett jó édes anyánkat ? Tudod-e, hogy apánk napszámjával szerzi Meg drága könyveid, olcsócska ruhádat! Láttad-e, a nyáron valahányszor kellett Tiltva is megfogtam leiz a dolog végét Halvány Feri bátyád tanulása mellett Maga munkájából teszi a szükségét. Te mért teszed össze a kezedet tétlen ? Tudsz-e gyönyörködni töretlen havában, Mikor édes anyánk, akármi szerényen, Mégse megyen sokra öreg egymagában. Egyéb Örökséged nem lesz a világon, Mint az a két kezed, é­s barna legyen inkább. De, mi anyánkon is segítvén virágom; Tanuld meg a munka gyönyörének titkát. . . Sirj, hadd följön össze könnyed a könnyemmel, Még mind elmosódnak a levél betűi, — Ami benne lélek, a lelkedbe rejtsd el, Szived szemeivel, úgy, onnan betűzd ki Megfogamzó ága legyen az én dalom Fölszántott szivedben sebaltató­ fának, Majd oszt levelével zokogó angyalom, Kötözd be sebeit apádnak, anyádnak ! Móra István. o^cTcTo o''o"o ~ö^o^o^o^o^o o^^fiTcTo^o^^o’ Tisztelet a kivételnek. Irta : Eleviorszki. Általában szólva a félegyháziakról, jólétben élő nép, amely nem fér a bőrében s azaikor legjobb a dolga, folytonosan éhen akar halni. De azért csodálatos egymás után szerzik meg az idegen pusztákat, a gazdag ember száz holdjával, a napszámos egy két vékás földönkint folytatja hóditá­sait. Különös nép ez, kivált ha távolról szemléli az ember. A közmondás összehason­lítja a kecskeméti embert a félegyházival és azt mondja: „A kecskeméti ember megbolon­dul a földtől, a fálegyházi megbolondul a földért.“ A Kis-Kunság hajdani kerületi szék­helyén kasztrendszer uralkodik, egyik lenézi a másikat, nem szeretik, sőt ki nem állhatják egymást, de mert egymásra van­nak utalva, szemtől szemben hízelegnek egymásnak, de hátuk megött, a kaszinóban, mindenféle körökben és a piacon a munkások beszélgető helyein, a „pofaszárítón“ elmonda­nak egymásról mindent,csak azt nem,ami jó és a szó legszorosabb értelmében gyakorolja azt az elvet, hogy a„ cél szentesíti az eszközt.“ A cél pedig a zseb. — Ne vegyék ezt zo­kon, hiszen kivétel van minden szabály alól. Látssuk a mi népünket kasztok szerint. Az arisztokraták. A félegyházi arisztokrata száz hold földnél kezdődik, melynek java részét apáik szerezték és hagyták fiaikra. Az utódok egy része okos gazdálkodással folyton gya­rapítja elődei vagyonát, míg másik része elgazdálkodja azt. Tudományos pályára kevés lép, közü­­lök , ha lép is, akkor is fele után megáll. Ha ügyvéd lesz, szerencsének, illetve kegy­nek tartja, ha szóba áll felével. Ha hiva­talnokká lesz , basáskodik. Lenézi a nálánál szegényebb elemeket, azon osztályt pedig( amelynek tagjai kizárólag szellemi munká­jukkal szerzik meg a mindennapi szükség­letük fedezésére való pénzt, megvetik , de mégis legkevesebbre becsülik a városi hi­vatalnokot. Ezekre hátuk mögött kígyót békát kiáltanak, de azért a nap legnagyobb ré­szét egyik vagy másik hivatalban töltik, hízelegnek, ha kell, a legutolsó dijnoknak is, csak hasznát lássák. Egy szopós ma­laccal, egy pár csőmó dohánynyal bősége­sen megfizetni vélik egyik másik tisztvi­selő olyan szívességét, amely nekik száza­kat, sőt ezreket jövedelmezett.De jaj annak, aki rájuk szorul, aki­nek hivataloskodása alatt hízelgett, jóformán nyalta a talpát, lelkem, galambom, kedve­sem, kedves cesérűnek címezte és az akár választás előtt, akár egyéb alkalommal kéri szívességét, úgy fogadja, mint egy földes ur a jobbágyát. Végig nézi, le sem ülteti, immel ámmal felel kérdéseire, végre azzal bocsátja el: „majd meglátjuk“. Ha kölcsönt ad va­­kinek, leköveti vele még a mennybeli jussát is, de azért mégis szívességet gyakorol az illetővel. Szavajárása ezen két szó „kádas kutya“. Előtte csupán annak van tekintélye, aki félvállról beszél vele, sohasem szorul rá és goromba vele, mint a pokróc. A szegény rokont lenézi, illetve el sem vállalja. De ha az felküzdi magát, ak­kor a hetvanhetedik sziglen visszamenve bizonyítja be a sógorságot és ennek alapján kér egy kis dohányengedélyt vagy más valami hasznos dolgot. Némelyik utazási mániában szenved. Másik született gavallér, de fájdalom, ezen faj már kiveszőben van, mert Aurélék nem gondoskodtak és nem gondoskodnak a név fennt­maradásáról. Legnagyobb része a félegyházi arisztokrá­ciának a legmagasabb fokig fösvény; még Ba­jét magától is sajnálja az ételt, a fiatalabbja sört bort csak akkor iszik, ha nálánál sok-

Next