Félegyházi Hírlap, 1900 (18. évfolyam, 1-104. szám)

1900-01-01 / 1. szám

me­t [Előfizetési felhívás. Január hóban 18-ik évfolyamába lépett a „Félegyházi Hirlap.“­­ Nagy szó ez a 18 hosszu év egy vidéki hetilap életében s méltón csak érdem számba mehet a Félegyházi Hírlap­nak 1882. évtől való fennálása. De köszönheti ezt nagyré­zben olvasókö­­zönségének, mert a pártfogó nyúj­totta anyagi eszközökkel voltásait le­hetséges fennállania s kü­zdene kitű­zött czéljainak megvalósításáét. A Félegyh­ázi Hírlap nem szorul már arra, hogy hangzatos, socat ígérő csábos szavakkal újból programmot adjon. Ennek a lapnak ma is az a prog­­rammja, a­melyet 18 hosszu évvel ezelőtt, megalapításakor kibocsátottak. Az emberek változtak s a változott viszonyok közepette csak egy maradt régi, változatlan : a tisztes irány, a melyet ez a lap fennállása óta követ. Most az újév alkalmával­­. ol­vasóközönségünk részére új előfizetést nyitunk lapunkra, melynek előfize­tési ára: egész évre 4 frt. ige*—szám­l­ája. • A vasárnapi kr . a csütörtöki 3 kr. Előfizetési pén­zek a Félegyházi Hírlap kiadóhivata­lához küldendők. Uj század. Zúgva, dübörögve, rombolva, épít­ve, vonatrakatolás, gépek csattogása mellett rohan be közénk az uj század, mely a haladást jelenti. A múlt század halovány mécse gyorsan emiszik me­­g(UMH.k. Lfj fény vakítja el szemün­­k­et­­, uj eszmék rohanják meg agyun­kat, uj társadalom jő a régi helyébe, uj ember, uj eszme, uj munkálkodás hirdeti, hogy haladunk, tökéletese­dünk. A föld kebelében a bányász csá­kány ütése, a föld felett a gőzmozgony zakatolása, a gyéTM* P°koli zaj!V~ a szántóvető ekéje alatt a barázdából ki­vetett termőföld topa zuhanása, mint vén földünknek szívdobba­«.a*« mondja csaladunk, tökéle­tesedünk. • Az unjevk mreték, faragnak, rombolni­­i row- inek, összerakjuk ha­ntira sztrom­ál kincseit s a föld kő­éit s a kéz, a szellem colosussai is­mét csak azt hirdetik: haladunk, tö­metese élünk. Olyan gyorsan haladunk a tökély felé, a milyen gyorsait repül akaratunk, elhatározásunk, gondolatunk a taviró drót segélyével egyik helyről a má­sikra. Pedig ata már mennyi gondo­lata, eszméje, elhatározása van az em­beriségnek. S az eszmék, gondolatok szines himporát a nyomtatványok, a kultúrának eme tarka pillangói, mű­ hiom számra hordják szét. A merre azok lehullnak, megmozdul a régi vi­lág, szárnyat ölt a .­­ondolat s repü ellenál­lhatatlant« a: ismeretlen fény felé, a­­melynek nem : munka, hala Ez a huszadik dás, tökélyesbülés. század vezéreszméje, jelszava. A haladás, az újításnak szárnya az uj századdal e várost is megérinti. Nem kerülheti ki. Már ez utóbbi idő­ben is derengett valami, a­mi bizta­tással töltötte el azok szivét, a­kik e város haladásán szeretettel csüggtek. A ki megnézi ma Félegyházát s látta t1z. év előtt is, olyan mérvű változást tapasztal, a­mi kétség kivnl meglepő. Már maga az is dicsérendő körülmény, hogy egy homoksivatagon épült falu száz év alatt képes legyen nagy vá­rossá szervezkedni s megadni jövendő létének alapját. Mert Félegyházának igaz, hogy múltja nincs, de van jö­vője, olyan jövője, a­mi figyelemre méltó. Hanem­ azok a nyomok, a­mik eddig vezették társadalmi életében s fejlődésében, helytelenek voltak. E vá­ros ugyanis lakosságra nézve az or­szág tizenhetedik városa ; gazdaságilag középpontja a kis­kunságnak, piacza, kereskedelme nagy, vasúti góczpontja tekintélyes,csakhogy mindezekkel szem­ben ipara s kulturális élete nagyon el­­h­nyagolt. Hol van e városban a szellemi életet előmozdító társadalmi érintkezés, hol a tudományok népszerűsítésére vál­lalkozó egyesületek, a tanulságos mú­zeum, a­mit minden nagyobb vidéki városban találhatunk , hol a szinü­gyi bizottság, a­minek segítségével meg lehetne szüntetni városunk rossz hírét a színészet pártolása körül. A nép számára felállított szorosabban vett olvasóköröket az egész város területén nem lehet találni. Félegy­háza közönsége m­ég semmit sem tett meg arra nézve, hogy va­lósát a kis­kunvidék szellemi életének központjává emelje. Érzik ezt a Fél­egyháziak, a nélkül, hogy tennének érte valamit. Hasonlólag a társadalmi élethez, a városnak nincs ipara. Pedig egy városnak, m­élyen az bár mezőgazda­ságból, hatalmát, erejét s tekintélyét ipara adja meg. A mely városnak ipara van, annak nincs szegénysége, az önmagát növeli, gazdagítja s ki­hatással van a kulturális életre is. Nálunk az iparnak feltűnő árva­sága mutatkozik. Ha van néhány tö­rekvő mesteremberünk, az sem fej­lesztheti önmagát, mert meg van tőle vonva a terjeszkedési tér. Nálunk nincs pártoló közönsge az iparnak Ennél fogva iparosaink nem igyekez­nek vállalatokat teremteni s nem igyekeznek a sablonos termelésen ts kiválóbbat nyujtani. Nézzük meg ipa­runk termékeit , vagy találunk-e va­land szépet építkezésünkbe, a­mely mondhatni a legizléstelenebb, leg­czélszerűtlenebb a magyar Alföldön. Hanem jön már az uj század Itt robog előhírnöke előttünk. Meg csapott már bennünket is valami szál­nyaival. Friss, éltető levegő kavarj fel a lomha port, a mi fölénk telepe­dett. S ezt úgy hívják, hogy : haladás (m. 1.) 54­ 2 frt. negyed „1 frt. XVIII. évfolya­m­. Félegyháza, 1900. hétfő, január hó 1. Előfizetési ár : Egész évre . . 4 Félévre ... 2 Negyedévre . . 1 Egyes szám ára: a vasárnapi 5 kr., a csü­­törtöki 3 kr. Kiadóhivatal : Vesszösi József könyvnyomdája Félegyházán Kossuth u­tcza, Heinrich György­ féle ház. Szerkesztőség Kossuth lova, Vesszősi József­­ könyvkereső ülésében 1-fő szám» Szerkesztőség! Iroda: Vesszősi József köny­v keres­kedése, hol » szerkesztő naponkint 10-től 12-ig található.­­«Noo­a-Kéziratok nem adatnak vissza. Megjelenik hetenkint, kétszer, vasárnap és OSÜt­ör­tökön. Hirdetések díjszabály szerint. XIII. Leo pápa Ő szentségének örömesztendőt és nagy jubi­leumi búcsút hirdető apostoli körlevele. . Leo püspök ti­n szolgáin­ak szolgája, minden kereszténfi h­iveknek, a kik jelen levelét olvassák, üdvöz­letét küldi és apostoli áldását. Búcsúzni készül már tőlünk a végére hanyatló század, melyet Isten jóvoltából Mi magunk csaknem egészen átéltünk, és ezért lelkünk gerjedező örömében elhatároz­­ik, hogy elődeink példáin buzdulva el­rendeljük még azt, ami a keresztény nép­iek üdvösségére szolgál, apostoli gondjaink­nak pedig, a melyek főpapságunk tisztjénél lógva ivánk nehezednek, mintegy végső határkövét jelzi és koronáját képezi. A nagy jubileumot értjük, amely már réges régen az ősidőktől fogva szokásba jött a keresz lények között és a melyet elődeink gondos­­­ko­dása ismételten szente­sített. Atyáink ha­­gymánya szent esztendőne­k nevezte azt­ el n­emcsak azért, mivel mindenha gazdag holt vallásos ünnepségekben, hanem kivált szépen azért, mm­ivel az erkölcsök javítá­­tára és az istenes életnek a lelkekben fel­­i­jesztésére bőséges alkalmat nyújt. Hiszen magunk szemével láttuk, mily üdvös és h­­ékony hatása volt annak a jubileumnak, melyet ifjú korunkban, XIII. Leó pápasága alati­n 1825. évben) fényes ünnepségekkel siegültenek : azon időtájt ugyanis Róma elég nagyszerű­ és bátorságos szintére volt vallás nyilvános gyakorlásának. Igen, jól emlékszünk még most is éz tetszik, mintha m­ég ma is látnék a zarándokok csapatait, amint rendezett­ so­rokban bejárják a fölséges templomokat mintha hallanék az apostoli férfiakat, a­mint Isten szabad ege alatt szentbeszédeket tartanak min­enfelé, mintha hallanék mi­ként hangozzák vissza Róma nevezetesebb bzseut csarnokai Isowi dicsőségét, igen, mi­ég most is szemünk előtt lebeg magának a pápának alakja, aki bíboros főpapjainak fé­nyes kíséretétől körülvéve, az áhítat és keresztény szeretet gyakorlásával elöljárt , s mindenkinek épülésére szolgált. Ez az el­múlt időknek ily édes emlékezete azonban vajmi keserűre válik, ha a lélek a jelet napokra tér és ezekkel foglalkozik. Mind­azon áhitatgyakorlatok és fényes ünnepsé­gek ugyanis, a­melyekről az imént meg­emlékeztünk, h­a a város színe előtt nyilvá­­­nosan és szabadon folynak, nagyon is al­kalmasak arra, hogy a hivő nép jámho érzületét felemeljék. Most mindennek vége mert Róma helyzetének v­áltoztával az em­lítettük fényes ünnepségek vagy egyáltalá­ban meg sem tarthatók, vagy ha igen, úg­y csak annyiban, a­mennyiben azt az idege­n uralom kénye kedve megengedi. Ám bármiként legyünk is, bizton re­méljük, hogy Isten, aki a jó gondolato­t megsegíti, szerencsés és szabad folyást en­ged majd szándékunknak, a­melynek k vitelére egyedül az ő kedve és dicsőségé­­­nek előmozdítása okából határoztuk el m­a­gunkat. Mert ugyan mi a mi czélunk, avag mit is akarunk ? Nem egyebet mint, hogy amennyit­­ tőlünk lelik, mennél több embert tegyün­k az örök üdvösség részesévé és hogy e vén­s­ből a lelkek nyavalyái ellen nem mi­­ orvosszereket alkalmazunk, hanem ess azokat, a melyeket Krisztus Urunk a­­ sáfárkodásunkra bizott. Már pedig ő sürgeti és mintegy követeli tölünk ne­m csupán apostoli tisztünk, hanem maga kornak szelleme is. Nem ugyan azét mintha századunk meddő volna és terméki­len a jó cselekedetek és dicséretre még törekvések dolgában ; mert hiszen Istenm jóvoltából akadunk, még pedig elég bőve jóságos lelkekre, és alig is van oly erén ha még oly nehéz és dicső, amelyben­­ manapság is sokan ne fényeskednének , mi egyébként nem is Csuda, mert hiszen keresztény vallásban gyökerezik ama teuli, égi őserő, a­mely szakadatlanul örök étig jó gyü­mölcsöt terem, és folyt folyvást szaporodik. Ámde hát szemű, körülnéz és a lapnak visszáját is sze ügyre veszi, mily rémítő vakságra, mily szégyenletes tévelygésekre akadunk, és mily beláthatatlan az az embertömeg, a mely hányát homlok rohan az örök kárho­zat felé. Fájdalmunkban valósággal el­szorul a szívünk, valahányszor meggondol­juk, hogy oly töméntelen sok hivő, el­­­­vakítva a gondolkodás és érzelmek fékte­len szabadságától, mily mohón szívja ma­gába a hamis tanítások és gonoszabb véle­kedések mérgét, elfolylván imigyen és mintegy erőszakkal tönkre tevén lelkében az isteni hit drága kincsét. Innen van azután az, hogy a keresztény életmódot oly so­kan megutálják; innen van, hogy az er­kölcstelenség rákfenéje széltépen hova­tovább harapódzik ; ezért áhítoznak az em­berek oly mohó kívánsággal minden után, ami érzékeiket csiklandozza ; ezért is oly kapzsiak és telhetetlenek pénz dolgában ; ezért fordul el Istentől az emberek egész gondolkodása, hogy ott fetrengjen a föld sarában. Hogy pedig az ily ádáz méreggé telített forrásból már eddigelé is mily vég­­zetes bajok háramoltak az állam és ember­társadalom alapjaira, azt szóval elmondani alig lehet. Tagadhatatlan ugyanis, hogy a felcsigázott kedélyek szokatlan háborgása, a bűnös szenvedélyektől elvakított nagy tömegnek forradalmi hajlamai, a világ békés folyását mélyen veszélyeztető bizony­talan állapot, az irtózatos és bűnös cselek­mények elharapódzása, ha ezek­nek okát gyökerében vizsgáljuk, mind nem egyebek, mint valami eszeveszett törtetés az élveze­tek után ; minden jogot és törvényt lábbal taposó hajhászása a múlandó földi dolognak. Miért is, felette kívánatos, hogy az embe­reket úgy a magán, mint a közjónak ok­­fejébe f­igyelni ;/tessi­k kötelességükre, em­­~ *' i&poiukra , *■ kívánatos és szükséges továbbá, hogy a léha tunyaságban tespedő lelkeket álmukból immár felrázzuk és az örök üdvösségnek keresésére, — a­z életünknek voltakép­pen ezélja — visszaszóllitsuk, nehogy órá­­­ vakon rohanjanak a veszedelem felé, s így kábaságuk is, nem törődésük révén nyomorultul veszni induljanak, min­denkorra kárát vallván az örök üdvösség­nek. Már pedig erre legalkalmatosabb a szent év : amennyiben édes jó anyánk, az egyház, ezen évnek egész tartama alatt egyebet sem tesz, mint kegyessége és ir­­galmas voltának tudatában, tehetségének minden módjával és igyekeztével jó útra terelni iparkodik a m­egtévedt embereket, hogy imigy töredelmes bánattal üssék helyre botlásaikat, vezekeljenek büneikért és meg­­igazulva a javulás útjára térjenek. Ezen czélra való tekintettel, soks­oros könyör­géssekkel, kettőzött áhitatos buzgósággal igyekszik a megsértett Isten szent Fölségét megengesztelésre indítani és az Isteni ke­gyelm­ek özönét az Égből leesdekelni, szél­tében kitárja a kegyelmeknek áradozó kincsesh­­át, melynek sáfárkodása reá lett bízva, és a megigazulás reményével ke­csegteti az ö­szes keresztény híveket ; egy­szóval csak azon van, hogy szeretetének és kegyes jóvoltának teljes özönét rájuk árasztva, még az ellenkező sziveket is megnyerje. És várjon nem remélhetjük-e bízvást, hogy mindezek majd bő termést hoznak, — ha a jó Isten is úgy akarja, — megérlelvén a gyümölcsöt, éppen napjaink­ban a lelkek megmentésére és örök üd­vösségére ? A jubileum ezen kedvező alkalmát egyébként nagyban fogják emelni amaz idő­szerű ünnepségek, melyeknek hite bizo­nyára már jó eleve m­indenüivé eljutott, és a melyek arra valók lesznek, hogy a XIX. századnak elhaló szürke alkonyát és a XX-iknak pirkadó kajnalkasadtát mintegy megszentelj­ék és felavassák. Azon ünnepien fénynyel m­agy­ndü hódolatra gondolunk, a melyet ezen alkalommal az Üdvözítő Jé­zus Krisztusnak fognak mindenfelé a föld kerekségen bemutatni. Miért is egy perczig sem késlekedtünk dicsérettel elhalmozni és jóváhagyni ezen mozgalmat, melyet egyesek buzgósága sugalmazott és indított : mert ugyan lehetett volna-e ezen alkalomból va­lami szentebb és üdvösségesebb dolgot cse­lekedni ? Korántsem, mivel minden, de min­den, amit az emberi ■■ 1 *'

Next