Félegyházi Közlöny, 1947 (2. évfolyam, 1-53. szám)

1947-01-05 / 1. szám

4 Félegyházi Közlöny Mi fáj a pedagógusoknak? Dr. Kemény Györgyné oki. glmn. tanár A jelenlegi nyomorúságos fizeté­sek mellett a pedagógusok egyik leg­nagyobb gondja, gyermekeik nevel­tetése. A Magyar Kommunista Párt a Szak­­szervezetekkel karöltve komoly har­cot indított a pedagógusok státus­­rendezéséért. Ha ez a harcunk sikerrel jár is, még akkor is hosszú időbe telik, m­íg a gazdasági helyzet annyira megjavul, hogy a háború előtti élet­­színvonalat meghaladhatjuk. Várjon mindig tétlenül kell vár­nunk? Nem tehetünk semmit azért, hogy biztosítsuk pedagógusaink gyer­mekeinek neveltetését ? Ez lenne leg­kevesebb, amit a pedagógus kar el­várhat attól a demokráciától, amely­nek alapjai az ő kezükbe vannak letéve. Igenis van lehetőség a segítségre, csak megértés és akarat kell hozzá Méltányos az, h­ogy a pedagógusok gyermekei mind­en iskolafajtát telje­sen díjmentesen végezhessenek. Biztosítsunk helyet a falusi és ta­nyai tanítók gyermekei részére a népi kollégiumokban. Biztosítsuk a szegénysorsú peda­gógusok gyermekei részére is, azo­kat az ösztöndíjakat, amelyeket a stabilizáció megszilárdulásával ará­nyosan a kultuszkormány fog része­síteni a munkás és parasztszárma­zású tehetséges fiatalok számára. A külföldi adományokból csak a fővárosiak részesültek eddig. Miért, mostohagyerekek ezen a téren a nyomorgó falusi és tanyai tanítók, akik 5—6 gyermekes családapák, azok a szerencsétlen tanítónők, akik­nek" a férje hadifogoly, vagy kereset­képtelen beteg azok a szegény fiatal tanítónők, akik egyedüli keresők egy sokgyermekes családban, akik távol minden kultúrától rongyokba csavart lábakkal gyalogolnak 10—12 kilo­métert naponta ki a tanyai iskolába munkahelyükre. Biztosítani kell, hogy a legközelebb érkező svéd, dán, amerikai juttatá­sokból (ruhanemű, gyógyszer, cse­csemőtápszer stb) kapjanak egyenlő arányban a vidéki pedagógusok is. A mi álláspontunk az, hogy a de­mokráciában minden vezető poszton különösen a pedagógusoknál, nem elég egyedül a szakértelem, ha hi­ányzik mellőle a nép igazi érdekei­nek felismerése és szolgálása. Ezek után eltekintve attól, hogy minden becsületesen sérző magyar szív össze­szorul annak a nyomorúságnak a lát­tán, melyben a pedagógusok családjai sínylődnek, az egyszerű, logikus gon­dolkozás is odavezet bennünket, hogy nem kívánhatjuk a pedagógusoktól azt, hogy lelkesedéssel leküzdve minden nehézséget, neveljék az ifjú demokratákat nemzetünk számára, mikor azt tapasztalják, hogy a de­mokrácia nem törődik velük, a nyo­morúságukkal, nem képesek még a saját gyermekeiket sem iskoláztatni A mi álláspontunk az, hogy ezt a kérdést nem is vesszük le addig a napirendről, amíg ezeknek a reális követeléseknek a megvalósítását el nem értük. Nincs­ tankönyv, ez így nem mehet tovább. Lehetetlen eredményesen tanítani, amikor a tanulók háromnegyed részé­nek nincs tankönyve. A tankönyv­­kiadás jelenleg 8—10 kiadó kénye- kedvére van bízva és olyan drágák, hogy legtöbb f­inuló nem tudta megvenni Hogyan várjunk így eredményes munkát a pedagógusok­ot ? Az ezer­nyi gonddal küzdő szülőktől nem kívánhatunk erejüket meghaladó ál­dozatot annál is inkább, mert ellen­őrzés nem lévén, a kiadók annyit nyomnak, amennyit nekik tetszik. Mint jó kapitalisták, ismerik a ke­reslet és kínálat törvényét és minden­esetre a szükségletnél jóval keve­sebbet adnak ki­ ? A Magyar Kommunista Párt 111 kongresszusának egyik alapkövete­lése volt a tankönyvkiadás államosí­tásának követelése. A tankönyvek kérdése az egész magyar dolgozó társadalmat érzékenyen érinti, ettől függ továbbá a tanítás eredményes­­ssége és zavartalansága, nem dobhat­juk tehát­ oda a kapitalista speku­láció prédájául. Az általános iskola a munkás és parasztszülők szemében nem jelent mást, mint névváltozást. A demok­rácia ellenségei minden eszközzel­­harcolnak azért, hogy az új név alatt is megmaradjon a múlt rendszer hármas tagozódása, a népiskola, polgári, gimnázium.­­ Mi tudjuk jól, miért fáj a reakció­nak az általános iskola. A fenti hár­mas tagozódás biztosította az úri Magyarországnak szelektálási lehető­séget, hogy kirekeszthessék a főisko­lákról a munkások és parasztok gyermekeit. Az általános iskola célja az, hogy társadalmi különbség nélkül minden tehetséges gyermek előtt nyitva áll­­janak a kibontakozás lehetőségei és az intellektuális pályák Itt Dél Pest megyében tapasztal­juk azonban azt is, hogy maga a pedagógus kar is sok he­ten idegen­kedik el általanos iskola gondolata­iól. A köznevelés színvonalának sülyedését látják az általános isko­lában Mi tudjuk, hogy mi az orvoslás lehetősége. Az általános iskolával egyidőben harcolnunk kell a magyar tanítóság ősrégi követelésének a meg­valósításáért, az egységes állami egyetemi nevelőképzésért. Magas­­színvonalú elméleti és gyakorlati képzést csak így nyújthat a demo­kratikus állam. El kell tüntetnünk azt a szakadé­kot, melyet az úri Magyarország mesterségesen,növelt a tanítóság és a középiskolai tanárok között. • Mi komolyan harcolunk a demo­kráciáért és figyelembe véve az összes akadályokat, egységes és frontális harcot indítunk a nevelés demokra­tizálásáért és a nevelők fájdalmainak orvoslásáért. Kiskunfélegyháza megyei város polgármestere 17321-ki. 1946. Vásári hirdetmény Kiskunfélegyháza m. város polgár­­mestere közhírré teszi, hogy 1947. évi január hó 14—15. napján országos állat- és kirakodó vásárt tart. Ka állatvásárra vészmentes helyről szabályszerű marhalevéllel ellátott álla­tok hajthatók fel, tekintet nélkül arra, hogy ,a felhajtott állatokat eladásra szánják-e, vagy sem. Minden felhajtott állatot külön marhalevéllel kell ellátni. A kirakodó vásárra az iparosok és kereskedők iparigazolványaikat maguk­kal hozni és kívánatra felmutatni tar­toznak. . Kiskunfélegyháza, 1946. dec 30. Dr. Vidéki Mihály polgármester­­. Borotváját ollóját és húsdarálóját legjobban, legolcsóbban köszörüli­k Dolicsek Imre érmekkel és oklevéllel kitüntetett késes és műköszörűs mester Kkfélegyháza, Klapka u.10. KÖSZÖRÜLÉSEK ÁRAI:­ , Vidéki Borotva köszörülés — — 5.— Ft. köszörülések Olló köszörülés — — 3­— Ft. azonnal húsdaráló köszörülés — 3.— Ft.­­ készülnek! Okszerű vetésforgat a parasztbirtokokra Kerekes Imre áll. gazdasági tanár Szomorú szívvel kell olvasnunk a statisztikai adatokból, hogy háború előtt, terméseredmény tekintetében Magyarország az utolsók között állott Pedig termőtalajunk se a legutolsó­ Eu­ópában, se éghajlati viszonyaink nem olyanok hogy indokolttá tették volna az elmaradást a termelésben. Amikor a földreform következtében ha­zánk szántóföldterülete teljes egészé­ben kisbirtokosok kezébe került, mu­tassuk meg azt, hogy tudunk mi jobb terméseredmény­eket is elérni, tudunk többet, de ugyanakkor jobbat , is ter­melni. Ennek megvalósításához az kell, hogy a magyar paraszt átérezze családja és hazája iránti kötelességét, ne kontár módra, hanem szakszerűen művelje földjét. Ha nagyobb terméseredményeket akarunk elérni, — már­pedig azt «sok_ — jó vetőmagot kell besze­rezni, a talajt kellőképen elő kell ké­szíteni, trágyázni kell, a fejlődésben levő növényeknek meg kell adni a szükséges ápolási munkákat. Mind­ez községet és munkát igényel. Azon­ban a többterm­ésnek van egy másik előfeltétele is, amelyhez nem kell se költség, se munka. Ez a helyes­ ve­tésforgó (a növények helyes sor­rendje, helyes egymásutánja). A helyes vetésforgó terméshozó hatása onnan adódik, hogy az egyes növények olyan sorrendben következ­nek egymás után, azrtint azt igényeik megkívánják, így például kalászost kalászos fián ne vessünk, mert ez­által talajunk nagyon elgyomosodik. De azért sem jöhet egymás után ka­lászos, mert ezen növények gyökerei a talaj felső részeiben lévén, e talaj­réteg táplálóanyagait már az első évben termelt kalászos nagyrészben felhasználta. Ennek természetszerű következménye, hogy a második év­ben vetett gabona termése jóval ke­vesebb lesz mint az előzőé, mert a talaj ezen rétegében növények által felvehető táplálóanyagok csak kis mértékben vannak. Még számos pél­dát lehetne felsorolni, amelyek mind­egyike azt bizonyítja, hogy csakis abban az esetben várhatunk be ter­mést, ha olyan vetésforgót állítunk be, amelyben minden egyes növény a neki legmegfelelőbb helyen lesz. Minden gazdaságnak sajátos viszo­nyai érik el azt, hogy három, négy, öt vagy hat szakaszos vetésforgót állítson-e be. Az orbán gyakorlati ta­pasztalatok alapján megállapított tény az, hogy a legtöbb kisbirtokon meg­felel egy n­égyszakaszos vetésforgó Ennek keretében a­ parasztcsalád minden szükséglete megtermelhető kellő mennyiségben, kellő arányban. Nézzük meg egy négyes vetésforgó összeállítását Szántóföldünkből először is kisza­kítunk egy forgón kívüli részt, ame­lyen lucernát termesztünk A többi területet felosztjuk négy egyenlő, táb­lára, szakaszra Az­ első táblába, amelyet istálló trágyázunk és ősszel mélyen meg­szántjuk, tavasszal kapásokat (kuko­rica, répa, burgonya, napraforgó, síd) vetünk. A második táblába kerülnek a ta­vaszi kalászosok (­ab,, tavaszi árpa, ez utóbbi esetleg lóherével) A harmadik táblán termesztjük a takarmány növényeket (lóhere, őszi vagy tavaszi takarmány herék, stb.) A negyedik táblába vetjük az őszi kalászosokat (búza, rozs, őszi árpa) A következő évben a második tábla növényei kerülnek az első tah­léba, a harmadik táblába vezettek a­ másodikba és így tovább. Hogyha a fenti vetésforgó szabá­lyait betartjuk, szántóföldünk talaja állandóan jó termőerőben lesz, mert minden negyedik évben megkapja az erős istállótrágyázást, termesztett nö­vényeink pedig nagyobb termést ad­nak és ezáltal gazdaságunk nagyobb jövedelmet hoz. RUHÁIT GYÖNYÖRŰEN ÁTFESTEM­K ÉS VEGYILEG TISZTÍTOM m­r­s­a­i kelmefestő mester Andrássy utca 35. Lakás: Csillag u. 50. Megalakult Félegyházán az UFO­SZ Az Új Földbirtokosok Országos Szövetsége Újév napján a városháza közgyűlési termében tartotta alakuló közgyűlését, amelyen megválasztották titkos szavazással a vezetőséget. El­nök: H. Szabó Imre, alelnök: Mun­kácsi János, jegyző: Hideg János, pénztáros: Bíró Mihály, ellenőrök: Lajos József és Kanyó János. A Földigénylő Bizottság a közel­jövőben megszűnik és helyette az UFOSz végzi el ezt a munkakört. A­­fenti bizottságot minden időben a Földigénylő Bizottság helyiségében meg leh­et keresni és ez fog a jövő­ben felvilágosítást adni minden föld­ügyre vonatkozóan.­­Megkerestük a választás után H­e­v­deg János jegyzőt és megkérdeztük, hogy mi a célja az Ufosznak? Hideg János a következőket mondja: Az új birtokosokat minden zaklatás és támadás ellen megvédeni és ér­­­dekeiket kiharcolni, hogy a paraszt­ság a kezébe ve­tt földön nyugodtan dolgozhassék és termelhessen

Next