Félegyházi Közlöny, 1930 (29. évfolyam, 1-53. szám)

1930-01-01 / 1. szám

­sönkönyvtár­ság pótjegyzéke könyv Napi olva-5 értékben sára­dn­ Idegen országban 8 f ló — 40 ember 8 f dődik újra minden 12 f és az élet 12 f fokháza 6! Északi fény 10 f arika, énekelj! 14 f­­ Az ősdiák 10 f A szűz férfi 6 f Csodavárók 2 kötet 14 f ülni akarok!! 2 köt. 14 f A bosszúálló 8 f­okozva, úgy újitsa ha még­ nincs be­­etlenül iratkozzon sönkönyvtárba! 2 pengő 40 fillér, k napi 6 fillér olvasási /es pártfogást kér a kó-Kölcsönkönyvtár á­rak mber 31. 1 mm 20'50 12'50 14'— 14 — 10 — 46­— 14 — 12 — 9—12­— 6—12'— 3'— 2'— 11— kilója —'44 —'36 —'28 —'40 —'38 —'30 —'26 1'20 1'90 1'80 h­o—1*60 1'50 1'50 1'30 — '80 2—2'20 2'80—3'20 1'60—1*80 2—2'20 2'40 2'20 1'80 darabja —'12 párja 18—22'— ............................... í/z hű lextrái Most is látom akkori magunkat. S érzi a nyelvem a meg nem érhetett, korai cseresznye keserűségit. Fagyos, keserű levit. Az ólban pedig kegyetlen kornyicsolt hét­szál süldő. Mert úgy volt az akkor is, hogy a szűcsség leginkább téli mesterség volt. S példa rá Baksai Elek, Pelyva Pál, hogy okos ember ésszel él. Mikor a szűcsség boltját becsukja Gyertyaszentelő, akkorra adventi malacot fog hízóba, nyáron adja el, mikor a gazda rá se gondol. Az árendás kukoricaföld is kifizeti magát, két font kukorica — fél fontot javít a disznón, s csak több árú a disznó fél fontja, mint két font kukorica ára. — Van-e pénzecskéd, Márton ? — kérdezte öregapám. — Van egy kicsi. Azon fölül, akivel Kun Sándornak tartozók, a kecskeméti zsidónak bőrért, elszakajthatok negyven forintot. Kuko­ricára, ugy­e ? — Arra. Én is teszek hozzá negyvenet, de most mingjárt, holnap megvedd a kukoricát, — ahogy adják. Még a zsidó észre nem veszi, hogy a fagy leszedte a kukoricát, le is mor­zsolta. A disznókban legyen most minden bizodalmunk, mert a suba ára is lepasszol őszre. A suba ára is elfagyott, Márton. És rá való nap Sinkó Antal szamaras ember két kella kukoricát hozott hozzánk, a nagy­kamrába öntögették be. A szöllőbeli pusztaföldbe kölest vetettek, a kisszállási árendás egy részibe szinte. A kölest a szárazság vette el, hanem a disznók gyönyörűen híztak. Egyszer csak az én kis vadas kocám el­kezdett köhögni, nem enni. Antimóniumot is hoztam neki a Feuer Miska boltjából, a rántott levesben se vette be. Másnapra föl se kelt. Ellenben a Jancsi öcsém kis szőkéje is köhögni kezdett. A többi öt is fanyalgott. A Pisze-cigány hitt cimborákat, hogy a kettőnk két malacát kihúzzák a nyomásra. (Persze, nem a mi nyomásunkra húzták ki, az alsóra, hanem a felsőre, ahol laktak.) Fáradság fejé­ben még két ital bort is kikuncogtak. Város szerint esett a disznó. Vágó se vette meg a mieinket. Nyárderékon szurkálta le őket öregapám, nagy bizakodva és bizonykodva: — Majd lesz a húsnak is, zsírnak is öröme­­napja a télen, ne félj Panna lányom. Csak minden szalonnát süss ki zsírnak, — nagy lesz a szegénység a télen, — fölszalad a zsír ára! Behozza a kukoricát is, a kisszállási árendát is, ne félj! Valami tavalyi szilvafaderékból hasított, fa­ragott öregapám zsírkaparó lapockát. Az egész másfélakó zsír dohos lett tőle. Nyesze Modol nénénkkel adogattatta el édesanyánk az egé­szet, ő maga szégyelt volna vele piacot állni, a szeme égett volna ki, ha valaki szegény szemb­e hányta volna a dohos zsírt, vagy a beteg disznók húsát. Füstbe ment annak az esztendőnek minden reménysége. Féltarisznya egres volt a szüret és egy kis garabó szeplős pogácsaalma. A téli vásáron egy húzavonó gyereksubát adott el édesapánk és egynéhány küstököt. Kun Sándornak is adós maradt. Akkor lett édesanyánk kenyérsütögető. Akkor kezdett édesapánk őrlenivalót tal­icskázni az öreg­ gőzmalomba. És akkor indultam én szülötti földem, városom, hazám fölfedező út­jaira. Kenyeret vittem ide is, oda is. Olyan jó kenyeret sütött édesanyánk, hogy a piacra csak akkor került belőle, ha kétszer sütött egy nap. Ahova csak egy kenyér kellett, azt a fejemen vittem. (Sokszor sütötte is a fejem tetejét.) Ha kettőt kellett vinnem, abroszba igazította édesanyám s egyiket elülte, másikat hátulra igazította a nyakam közé. (Ami nyáron nem jó volt, de télen igen. Melegített. Még a lábam se fázott.) A Szent János uccától az Ispita ucca felső végéig, föl a Békásig, le a Lövöldéig, alsó Homokosig — hordtam én az Isten áldását. Ahonnan pénzt vittem haza, édesanyám adott belőle egy krajcárt, de néhol kettőt is kaptam . . . Hogyne járnék én most is, álmomban, behunyt szemmel — otthon. (Folytatom.) Móra István - i RESZV. TÁRS. A Cossuth ucca 18. bélyegző ánctábla­kban rendelje meg Disznóölésre príma köleskása kilónkint 24 fillérért bármilyen mennyiségben kapható a Villanymalomban Kecskeméti út — Telefonszám: 83, 1830. január 1. FOÍMKOZIM B. u. é. k. Albus Szappangyár Bort, búzát, békességet, Fát, füvet, feleséget, Tányérodba tyúkot, kappant, Nagymosáshoz ALBUS szappant! január 1-én lép életbe az új közlekedési kódex A közúti közlekedés és közrend egységes szabályzata január elsején életbe lép és újév első napjától kezdve eszerint bonyolítják le országszerte a közúti közlekedést. A rendelet nagyon sokan újítást hoz. Úgy a gyalogköz­ l lekedést, mint a kerékpárközlekedést, valamint­­ az autó és egyéb járművek közlekedését is az­­ eddigiektől eltérően szabályozza. A közúti közlekedés rendjének, valamint a balesetmentes, zavartalan közlekedésnek biz­tosítása érdekéből a 250.000/1929. B. M. számú , rendeletnek különösen alábbi rendelkezései­k pontosan megtartandók, mert az ezek ellen­­ vétőket 1—200 pengőig terjedhető pénzbün­­­­tetéssel, súlyosabb esetekben pedig 15 napig­­ terjedhető elzárással büntetik. Közlekedési eszközt csak józan és a meg­szabott egyéb feltételeknek is megfelelő egyén­t vezethet, illetőleg hajthat.­­ Az úttesten annak menetirány szerinti bal oldalán kell haladni. Mielőtt a vezető a járóművet elindítja, köt­­­teles meggyőződni arról, hogy a járómű a köz-­­­lekedésrendészeti követelményeknek minden j­ó tekintetben megfelel és magához kell vennie vezetői (hajtási) igazolványát. Olyan járómű­veknél, amelyeknél vezetői (hajtási) igazolvány megszerzésének kötelezettsége nincs megszab­va, tízezernél nagyobb lélekszámú községekben , és városokban a vezetőnek (kocsisnak, kerék- j­­­párosnak) személyazonosságának igazolására­­ alkalmas egyéb okmánnyal kell rendelkeznie.­­ A járóművet mindenkor a legnagyobb figye-­­ lemmel és körültekintéssel kell vezetni. Különösen figyelemmel kell lenni: házakból kihajtásnál, azokba behajtásnál, keskeny és­­ nagyforgalmú utcákban és utakon; javítás­­ alatt álló utakon és hidakon ; olyan utcákon, , ahol az úttestet gyalogközlekedésre is hasz­­­­nálják, különösen tömegesen látogatott kirán­dulóhelyeken, valamint községeken és tanyá­kon átvonuló utakon; rendkívüli forgalom (körmenet, temetés, katonai és egyéb felvonu­lások stb.) esetén ; útkeresztezéseknél és úttor­­kolatoknál; éles útkanyarulatoknál; és erősen lejtős utakon lefelé haladás esetén; vasúti vá­gányok keresztezésénél; más útvonalra való befordulás esetén; síkos, sáros utakon ; híd­főknél ; lófogatokkal, lovasokkal, kézen vezetett vagy szabadon hajtott állatcsoportokkal (nyáj, csorda, falka stb.) találkozás esetén ; robbanó, tűzveszélyes anyagokat előállító üzemek előtt; vásárok tartama alatt azok területén; iskolák, kórházak, istentisztelet alatt templomok előtt vagy mellett való elhaladás esetén, végül ahol a vezető a szabad kilátásban akadályozva van. Gépjáróművel való találkozásnál az ijedező állatokat országúton — amennyiben az lehet­séges — a gépjárómű haladása irányának háttal kell fordítani. Személyszállító járóműnek leg­alább négy méter, teherszállító járóműnek leg­alább hat méter távolságban kell követnie az előtte haladó járóművet. Szembejövő járóműnek balra kell kitérni. Minden körülmények között szabad utat kell biztosítani az államfő, valamint a tűzoltók és­­ mentők szolgálatban lévő járóműveinek.­­ Lehetőség szerint ki kell térni a kir. herce­gek, a kormányfőhatóságok, a közbiztonsági szervek, a posta járóműveinek, megkülönböz­tetett jellel ellátott autóbuszoknak, továbbá a zárt sorokban menetelő katonai vagy egyéb alakulatoknak. Olyan utakon, amelyeken akár az úttest keskenysége miatt, akár egyéb okból csak egy jártnyom van, a lófogatú üres jármű a személy­­szállítónak, vagy terheltnek; személyszállító a terheltnek; egyenlő járóművek közül a lejtőn lefelé haladó a felfelé haladónak tér ki. Ha gépjárómű akár gépjáróművel, akár más köz­lekedési eszközzel találkozik, mindig a lejtőn fölfelé haladó gépjárómű tér ki a lefelé jövő járóműnek. Sík pályán az egyenlő minőségű járóművek egymásnak félnyom-szélességre kö­telesek kitérni. Járóművet általában csak jobbra szabad előzni. Előzni csak akkor szabad, ha a vezető (ko­csis) az előzéssel a szembejövő járóművek és állatok közlekedését nem akadályozza s a sze­mély- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti. • Városokban és községekben kerékpárral csak lépésben haladó járómű előzhető. A vezető köteles az előzésre az előtte haladó járómű vezetőjének figyelmét megfelelően fel­hívni. Az előzés megtörténte után az előző járóművel­­— más járóművek és az állatok megzavarása nélkül — haladéktalanul ismét az úttest baloldalára kell visszatérni. Tilos előzni, ha a vezető a szabad kilátásban akadályozva van; hídfőknél; alagutak ki- és bejáratánál; hidakon és alagutakban teher­szállító járóműveknek egyáltalán, továbbá sze­mélyszállító járóműveknek hasonló járóművet; előzésben levő járóműveket. Irányváltoztatás esetén jobbra a külső nagy ívben, balra a belső kis ívben kell bekanya­rodni. A bal felől jövő járómű­nek, fő- és mellék­útvonal keresztezésénél pedig a főútvonalon haladó járóműnek a többi járművel szemben elsőbbsége van. Járóművel mellékútvonalról főútvonalra be­hajtani vagy azon keresztülhaladni csak akkor szabad, ha a vezető meggyőződött arról, hogy ez nemcsak a személy- és vagyonbiztonság veszélyeztetése nélkül lehetséges, hanem azt a főútvonal forgalma is megengedi. Útkeresztezéseknél és útelgázazásoknál a közutakon elhelyezett, mozgásban lévő, átha­ladó géperejű vasútnak elsőbbséget kell biz­tosítani. Csak olyan sebességgel szabad haladni, mely gondos vezetés mellett a személy- és vagyon­biztonságot, továbbá a közlekedés rendjét nem veszélyezteti és amely lehetővé teszi, hogy a vezető mindenkor ura legyen a járóműnek és azt kellő időben megállíthassa. (Folyt. köv.) 3. oldal a SINGER VARRÓGÉPEK MÉGIS A­ LEGJ­OBBAK ! Felelős szerkesztő és kiadó laptulajdonos: FEUER ILLÉS Feuer könyvnyomda, Kiskunfélegyháza

Next