Mezőgazdasági Népoktatás, 1941 (26. évfolyam, 1-12. szám)
1941-01-01 / 1. szám
A MEZŐGAZDASÁGI NÉPOKTATÁS 1941. január ha látják a polgáriba és más iskolábajárás eshetőségét is. Mindezek azonban csak átmeneti jelenségek, mert ha minden elemi iskolát kifejlesztenek nyolc osztályossá, ugyanakkor megszüntetik a továbbképző iskolákat, a kibúvásra kínálkozó alkalmak csökkennek. Újabb rendelkezés szerint az iparostanoncokat sem lehet novembertől májusig terjedő időközben szegődtetni, ezért ezzel is kevesebb lesz a távozási ok. Az előkészítéshez tartozik a tantermek és tanerők kellő biztosítása is. E téren most, az első kísérletek közben volt hiány és késedelmeskedés. Remélhetőleg ezek megszűnnek és a többi iskolák esetében nem fordulnak elő. Érdekes jelenség, hogy a tanítások csak a délelőtti órákra szorítkoznak s délután csak elvétve osztható tanítás, háziipari vagy tanfolyami foglalkoztatás. Ennek oka a tanulók távoli lakása, a világlás hiánya, különösen pedig a téli időszak rövid nappala. Tanyai központokban és kisebb községekben lehetetlenség is a délutáni tanítás, mert a sötétben való hazamenetel veszélyezteti a gyermek testi épségét. A mindennaposság a tantermi igényt fokozta, ugyancsak megkövetelte a tanerők létszámának emelését is. Legtöbb iskola munkatermét rendezte be megfelelő tanteremmé. 2. Az iskola tanulói mondhatni mások, mint eddig voltak. Óriási előnye az új rendszernek, hogy a növendékek előképzettsége egységesen VI. elemi osztály. A tanulók előképzettségéről, annak arányairól, hátrányairól már többször volt szó lapunkban, ezért a vegyes előképzettség nehézségeit most figyelmen kívül hagyom s helyette rámutatok az egységes és nagyobb előképzettség néhány előnyére. Tanulóink mostani előképzettségével iskoláink felülmúlták a polgárit és a gimnáziumokat, mert ezekben a felvétel a IV. elemi osztály elvégzéséhez van kötve. VI. elemi osztály sikeres elvégzése csakis az új mezőgazdasági népiskola követelménye, ami tanulmányi szempontból döntő jellegű iskolarendszerünkre. Ennek előnyei már az első napokban meglátszottak s néhány hetes tanítás után mind jobban és örvendetesebben domborodtak ki. Nemcsak a felemelt óraszámú közismereti tárgyak, hanem a gazdasági szaktárgyak megértése, elsajátítása és a bőséges tantervi anyag elvégezhetése során is. Nagy érdeme van ebben a nevelés folytonosságának, az eddigi heti 10 órai iskolázásnak 25 órában való teljesítésének is. Összehasonlíthatatlanul szebben, értelmesebben, jobban felelnek a tanulók, viselkedésük, modoruk nagyot javult, a tanerők részéről az eddigi panaszok helyett megelégedés, sőt dicséret váltotta fel a tanulók minősítését. Máris meg-megcsillan a kiváló nevelői és oktatói hatás biztos érzete, a tanév végéig elérhető eredmények biztos tudata. Ki-kiérzik a vágy, hogy ezekkel a tanulókkal és mindennapos oktatással jövőre, ha II. osztályosok lesznek, milyen nagyszerű eredményeket fognak elérhetni. Hangzanak el vélemények, tervek iskoláink végbizonyítványának minősítési fokára vonatkozólag, sőt a III. osztály mindennapossá tételével vélnek többen a népiskola VIII. és a polgári iskola III. osztálya fölé emelkedni. A minősítés kérdése most még csak csírájában van, csak tudatos vágy, hogy e téren is kell valami érdemlegeset tenni. Ennek megoldása is megjöhet, mihelyt az új rendszer kialakult és állandósult, s valószínűleg kedvező elintézést nyer a kormányhatóság részéről. A többféle előképzettséggel voltak kezdeti zavarok. Legtöbb népoktatási kerületben a III—V. osztályt végzett tanulókat be sem írták a mezőgazdasági népiskolába, de az elemibe utasították. Úgy kezelték itt ezeket, mint akiknek a tankötelezettsége természetszerűleg meghosszabbítást nyert. Voltak iskolák, amelyekben felvették az alacsonyabb képzettségű tanulókat is a mindennapos osztályba, de ezek számára tanév közben kellett adni. VKM úr rendelkezésére külön továbbképző népiskolát megszervezni az elemivel kapcsolatosan. A tanulók tehát ebbe utaltattak át. Jövőben tehát a kevesebb és vegyes előképzettségűek nem zavarják meg iskoláink rendjét. 3. Az osztályokban és létszámokban is sok változást hozott az új rendszer. Kevesebb lett iskoláinkban az osztály és fogytak