Mezőgazdasági Népoktatás, 1941 (26. évfolyam, 1-12. szám)

1941-01-01 / 1. szám

1941. január hó. MEZŐGAZDASÁGI NÉPOKTATÁS­t mutatnk mindazon teendőkre is, amelyek­kel ezek orvosolhatók lennének. Lapunk terjedelméhez mérten ezen szá­munkban csak a „Tanulóanyag és a be­iskolázás­” kérdésével foglalkozunk. Népoktatásunk alaptörvénye az 1868. XXXVIII. t. c. valamint az 1921. XXX. t. c. az iskoláztatási kötelezettségre vonatkozólag úgy intézkedik, hogy mindazon tanulók, akik a 12. életévüket betöltötték, ill. akik az elemi népiskola VI. osztályát bevégezték és más tanintézetben (sem iparos sem kereskedő tanonciskolában) nem folytatják tanulmánya­ikat, a 15. életévük betöltéséig — ahol mező­­gazdasági népiskola működik — oda köte­lesek járni. Ennek a rendelkezésnek termé­szetes következménye hogy az iskoláink tanulóanyaga nemcsak a szülők foglalkozá­sát, de még inkább a tanulók előképzett­ségét illetőleg igen vegyes volt, így lett azután sok mezőgazdasági népiskola — különösen a városiak — gyűjtőhelye a többi iskolán átrostált, a további tanulást nem kedvelő, sőt az iskolát kerülő selejtes anyagnak. Lehetett-e ilyen csak néhány­­ gazdagyermeket felmutató, az analfabétá­tól a VI. osztály képzettséggel bíró vegyes tanulóanyagtól a heti két félnapos oktatás mellett eredményt várni ?! Bizony sok szak­tanító energiájának tekintélyes részét — különösen a nagy létszámú osztályokban — a fegyelmezésbe ölte bele és sokszor hiába! Inkább a javítóintézetek, mint a mezőgaz­dasági népiskolák szerepét töltötték be ezek ! Ne is csodálkozzunk tehát azon, ha a jobbérzésű, komolyan gondolkozó gazda­szülők nem szívesen adták ebbe a környe­zetbe gyermekeiket, ahol meggyőződésük szerint „nem sok jót és hasznosat, csak kapálni gyomlálni és ásni tanulnak“. Tanúja voltam az alábbi idevágó jellemző esetnek : Egy szülő beállít a gyermekével és előadja, hogy miután nem tanult és a 12 évet is betötötte, a kisegítő iskolából azzal küldték el, hogy az „ismétlőbe“ írassa be. „Pedig szegényke — mondja az anya — komolyan megígérte, hogy ezután szorgalmas lesz, csak ezután ne kelljen ide járnia.“ Miután felvilágosítottuk, hogy az újabb rendelkezések alapján csak a VI. osztályt végzetteket ve­hetjük fel s ezt írásban is adtuk, nagy bol­dogan és hálálkodva távozott el. Ezen szü­lők előtt nem is örvendett valami nagy népszerűségnek az „ismétlő iskola“. Von­zást azon szülők és tanulók számára gya­korolt, akik annak örültek, hogy a 12 év betöltése után megszabadultak a minden­napi iskoláztatás gondja, ill. kötelezettsége alól. Ezek egy része is alig, hogy meg­melegedett, követelődző lett a másik félna­pot illetőleg. Szervezeti hibák az okai annak, hogy éppen a gazdák idegenkedtek iskoláinktól. A szaktanítóságot nem is érheti e téren a mulasztás vádja, mert minden alkalmat meg­ragadott arra, hogy illetékesek előtt rámu­tasson azokra a hátrányokra, amelyet isko­lánkra az oda nem való elemek és a ve­gyes képzettségű tanulók jelentettek. Hány­szor kértünk, kilincseltünk és nyújtottunk át memorandumokat a tanulóanyag szelektá­lása ügyében ? Mindhiába, a mi iskolánk maradt továbbra is az az egyedüli iskola­típus, ahol nem a végzettség, hanem az életkor alapján történt a felvétel. Az 1940. XX. t. c. életbeléptetésével kapcsolatban különösen ott, ahol a VII. osz­tályokat már felállították, nagy tömegekhez szokott szemeink megdöbbenve állapítoták meg, hogy padsoraink — amelyek az előző években oly tömöttek voltak, nagyon is meg­ritkultak. Feltűnőbb volt ez természetesen a városokban lévő iskoláinknál, ahol nem­csak a VI. osztálynál kevesebb végzettség­gel bíró tanulók maradtak le, hanem mind­azok, akiknek a földhöz semmi köze nincs, sőt egyes túlbuzgó elemi iskolai kartársunk közreműködése révén gazdagyermekek is. Természetes tehát az is, hogy éppen ezen iskolák vezetői húzták meg elsőnek az el­néptelenedés vészharangját. Nem látom azon­ban a helyzetet olyan kétségbeejtőnek még a városi iskoláknál sem, mert igaz ugyan, hogy az idén s talán a jövő tanévben is számban megcsappanunk, de ezt csak átmenetinek tartom. Elsősorban a városok­ban úgy az állam­, mint a felekezeti iskolák is, egymás között versenyezve igyekeztek sokszor igen csekély tanulólétszám mellett a VII.—VIII. osztályokat felállítani, ill. azo-

Next