Mezőgazdasági Népoktatás, 1942 (27. évfolyam, 1-10. szám)

1942-01-01 / 1. szám

1942. január hó MEZŐGAZDASÁGI NÉPOKTATÁS 3 támogatta. Vármegyénk vitézi székkapitánya vitéz Báthory—Szüts Sándor ny. tábornok úr a legnagyobb készséggel támogatta az ügyet és intézkedett, hogy az Országos Vi­tézi Szék irattárából a szükséges adatok az egybeállításra készen álljanak. Ma már köz­ségünk vitézeinek és ezen keresztül hon­védségünk és falunk vitézeinek nemzetne­velő haditetteit széles körben olvashatják. A tiszta jövedelmet a hősi halottak szobor­emlékműve javára fordítjuk. Minden község és minden város, ahol már néhány vitéz él, összeállíthatja hősei­nek aranykönyvét, hogy ifjúsága naponként olvasgatva, példát merítsen az önfeláldozó hazaszeretetre. Ha csak egy vitéze volna a falunak, legyen ennek az egynek a vitézi tette megörökítve. Legyen ő a falunak és a hősöknek kijáró tisztelet és megbecsülés példaképe. Ott, ahol valamilyen ok miatt nem le­hetne sajtó útján emelni a falu vitézeinek emlékét, a község aranykönyvét nagyobb anyagi áldozat nélkül el lehet készíteni ke­mény kötésbe kötött tiszta lapok által. A község, egyház szívesen megőrzi. Ebbe mindenki felvehető, aki kitüntetést kapott. Ezeknek arcképe az iskolában, kultúrház­­ban — vagy más helyen, ahol a fiatalság sokszor megfordul — falon díszeleghet, alatta pedig a fegyvertény igen rövid, né­hány soros leírásban. Évenként a hősök napján a Vitézi Rend és a Frontharcos Szövetséggel kapcsolatban ünnepély ren­dezhető. Legyen tehát minden községnek és minden városnak „Aranykönyv“-e, hogy hőseink neve, vitézeink tette örök példa­képül álljon az új magyar hazát építő ifjú­ság előtt. Legyen ott minden házban, a „tiszta­szobában“ az imádságos könyv mellett, hogy amikor tulajdonosa lelki szükségét érzi, könnyen fellapozhassa és elődei tetteit olvasva megdobbanjon a szíve. Aki pedig ezt az emlékkönyvet elké­szíti, találjon benne örömet és megnyug­vást, hogy honfiúi kötelességét ezáltal is teljesítette. Biharkeresztes. Fényes Kálmán: Tanítási tervezet Tantárgy: Állattartás és tenyésztés. A tanítás anyaga : A sertéstenyésztés haszna, sertésfajták ismertetése. Tárgyi cél: Megismertetni a növendékekkel, hogy milyen haszna van a sertéstenyésztésnek. A sertésfajták részletes ismertetése és végül ismerje meg minden gyermek a göndörszőrű magyar man­galicát Nevelői cél: Hogyan takarékoskodjunk ? Szemléltető eszközök : 1. A sertés bőréből, szőréből nyert különböző ipari termékek, (kefe, ecset, stb.) 2. A fajták ismertetésénél a göndör­­szőrű magyar n­angalica, yorkshir, berkshir serté­sek bemutatása fényképről. 3. A parlagi sertés szemléltetése. A különböző színü, göndörszerű magyar mangalica sertés szemléltetése szintén fényképről. ------ - -Részletes kidolgozás. 1. Előkészítés. — Hangulatkeltés. — Miről beszélgettünk a legutóbbi órán ? — A szarvas­­marháról. — Áthajtás. — Milyen házi állatot tudnál mondani. — ... sertés stb. Van a mi iskolánknál ? Hány darab ? Mit gondoltok érdemes a sertéstenyésztéssel foglal­kozni ? Te azt mondod, hogy nem, mert elpusz­tul évenként nagyon sok. Te pedig állítod, hogy érdemes. Gyermekek, hogy megtudjuk mi az igazság lássuk a sertéstenyésztéssel miért érdemes foglalkozni és, hogy milyen fajtái vannak ? II. Tárgyalás. Gyermekek a sertéstenyész­tés ma már az egész országban el van terjedve. Szükség van erre, mert a sertés adja a zsírt, húst, szalonnát stb. Milyen legfontosabb hasznot ad nekünk a sertés? - v

Next