Állami Polgári Fiúiskola, Kiskunhalas, 1927

És sajátságos. Az átalakulással a nemzeti érzület, dacára a különböző eredetű egyedek vegyülésének, nem változott, nem lankadt, sőt a polgárság azt teljes egészében átvette ; a szabadság érzetével együtt nőtt a hazafias érzés, a lelkesedés nemzete iránt. Ő is odatartozónak érezte magát a sokból egynek, kinek köte­­lességei vannak hazájával szemben, ahol él, amely fenntartja őt s amelynek szüksége van lelkesedő, honvédő, összetartó egye­­dekre. Mindezt az érzést öntudatlanul és tudatosan a nemesség­­től vette át. Ezért tisztelet illeti meg a nemességet, mely át tudta itatni a hazaszeretet érzésével az új társadalmat, tetteivel és igazi lelkesedésével mintegy szuggerálta a polgárságban a nemzeti érzést annyira, hogy mikor a polgárság alkotó része lett a nemzet fenntartó középosztálynak, az ugyanolyan hatalmas szószólója a magyar nemzeti eszmének és érzésnek, mint a ne­­mes-­ség. Bámulatos folyamat volt ez. Ma a demokrácia korszakában a nemesség az összeolvadt polgársággal, nemzetünk szellemileg magasabb fokon álló, intelli­gensebb rétege jelenti a középosztályt, a nemzet gerincét. Ezt az osztályt azonban nagyobb terjedelművé kell tennünk, szélesebb ke­retűvé kell fejlesztenünk, hogy e nemzet minél több tagja e közép­osztályhoz tartozzék. Ezt pedig csak szellemi úton érhetjük el. Mert minden nemzet annál erősebb és műveltebb, minél több negyede rendelkezik széleskörű ismerettel, erős nemzeti érzéstől áthatott gyakorlati tudással. Itt a polgárság tömegére gondolok, akiknek sorai közül sok kiváló egyén jutott felszínre, de ha kellő műveltséget sajátíthatnak el, ezek száma mindenesetre növekedés­ben lesz. A polgárság, a földmívelő, iparos, kereskedő osztály meg­­érdemli, hogy segítségükre legyünk, megérdemli, hogy érdekük­­ben cselekedjünk is, mert eltekintve attól, hogy anyagi szem­­pontból jelentős tétellel járul az állam fenntartásához és gyakran önhibáján kívül nem szerezheti meg a kellő tudást, nemzetünk, országunk javát szolgáljuk ezzel, a magyarság megerősítését, szellemi nívójának emelését valósítjuk meg. Sajnos, ezen a téren még nem jutottunk el a kellő magasságra. Amikor a statisztika szomorú adatai azt mutatják, hogy ma egy milliónál több a hat évesnél idősebb analfabéták száma, tehát nemzetünk hetedrésze, ami óriási szám, akkor még sok tennivaló mutatkozik ré­­szünkre. A tudományok fejlődése, a nagy előhaladás, mely minden téren tapasztalható, a megélhetési viszonyok nehézségei megkö­­vetelik, hogy a polgárság tudása, műveltsége, intelligenciája lépést tartson a kor rohamlépéseivel. Ma már nem elég a természetes ész, a munka, a szorgalom, ma már ehhez a keresztülvitel, az alkotás, a termelés mikéntje, a célszerűség, alkalomszerűség és értékesítés módja is alapos megfontolást kíván és főleg a szak­­tudás érvényesülhet. Tehát alkalmat kell adnunk, hogy polgári­ságunk képezze magát. És melyik iskola felelne meg e célnak leginkább, ahol megszerezheti azt a szaktudást, amely képesíti őt a mai előha»

Next