Református gimnázium, Kisújszállás, 1928

Állami internátusok Ausztriában és Németországban. Tanulmányi szabadságom ideje alatt, amely időt Bécsben és egy két hetes németországi iskolalátogató úton töltöttem el, többféle témával foglalkoztam az iro­dalomtörténet elmélete és a gyakorlati paedagógiai köré­ből , mégis most, amidőn félig-meddig e külföldön eltöltött tanulmányi idő eredményeiről kellene beszámolót nyúj­tanom, olyan témát óhajtok elővenni, amelynek tanul­mányozása csak mellékesen adódott egyéb kutatásaim mellett, mindazáltal iskolánknak jelenlegi helyzete miatt, amidőn a jövő szeptemberrel az iskolának egy rég nél­külözött és oly sok energiát — hála Istennek, nem hiába — felemésztett kiegészítő szerve, az internátus­ nyílik meg, épen nem lesz időszerűtlen és hiábavaló. Az osztrák és németországi iskolaügyet általában és részleteiben (a modern nyelvoktatási kérdést) illető tanulmányozás közben már eleve azzal a céllal válasz­tottam ki egynéhány iskolát, amelyekben az órákon hos­­pitáltam, hogy az iskolákkal kapcsolatos internátusok szervezetét, életét, munkáját és az elért eredményeket is behatóan és tüzetesen vizsgáljam, s hogy ha az itt tapasztaltakat a legapróbb részletekig utánozni vagy át­venni nem is lehet, (különben is veszedelmes dolog ide­gen intézmények kritikátlan átültetése), mégis csak derül­het a kérdés lényegére világosság és adódnak olyan általános alapelvek, amelyek hasznára válhatnak részint azoknak, akik ez internátusban az ifjúság nevelésével foglalkozni fognak, részint magának az intézmény szervezetének. A nevelőmunkának fontosságára, amely épen az internátusokban folyhatik intenzív erővel, utalni fogok még kissé részletesebben , előjáróban csak annyit, hogy

Next