Református gimnázium, Kisújszállás, 1936

GONDOLATOK AZ INTERNÁTUSI NEVELÉSRŐL. Közismert dolog, hogy m­ai életünk minden vonatkozásában, korunk minden tünetében kiegyensúlyozatlan keresés , irány és cél nélkül való hullámzás, az eszmék, nézetek zavaros kavargása, mely kicsiny körökben épúgy, mint nagy távlatokban feszült­séggé torlódik, hol kisebb, hol nagyobb válságokká súlyosodik. Az élet folytonos problémákat vet fel; ezeknek megoldása, vagy elodázása újabb kérdéseket hoz felszínre. De minden kérdés,­­­­ úgy az egyént, mint a családot, nemzetet, fajt illető, — végül is a hatalmi kérdésbe torkollik, ennek lesz folyománya, vagy ennek rendelődik alá. A hatalom elérése, akár pozícióbeli, akár gazdasági, végeredményben a képességtől függ; a képesség pedig rátermettség, — tehát öröklött sajátságok, — mellett, nevelés eredménye. Innen érthető, hogy a politikai s gazdasági kérdésekkel együtt a nevelés is az érdeklődés homlokterébe került. Természetesen ezen kívül más tényezők is hozzájárultak a nevelés fontosságának felismeréséhez. Nevelés problémák bő forrásává válik az a kétségtelen ellentét, mely az iskola idealiz­musa és a élet realizmusa, helyesebben utilizmusa között fenn áll. A nevelésnek faji érdekké és nemzeti kérdéssé való tágulása, jövőt formáló ereje, ily irányú fontosságának felismerése csak fokozták az érdeklődést. Valóban sohasem foglalkoztak annyit, pedagógiai kérdésekkel, mint manapság. Nem állíthatjuk, hogy a gyakorlati pedagógia, melynek a nevelés feladata, mindenben követi azt a pedagógiát, melynek a nevelés tárgya. Az előbbi, a nevelő gyakorlat, módszerében, intézményeiben konzervatív jellegű, fejlődésének üteme lassúbb, de biztosabb. Csak az időt állót, az értékest veszi át és állan­dósítja, minden kísérletezést, mely kitűzött céljának nem felel meg, elsorvaszt. A gyakorlati nevelés kitűzött céljának elérésére nevelő intézményeket létesít. Ezek az intézmények a, már fejlet­tebb fokú nevelésre mutató, szervezett nevelő közösségek. E közösségekben is végső elemzésben a nevelés egyéni, fejlettebb

Next