Állami Bessenyei gimnázium, Kisvárda, 1920
feltűnő közömbösséget mutat az iskola iránt, azt hiszik, hogy terhére esik a tanároknak, ha gyakrabban érdeklődnek gyermekeik iránt, holott ez az egyetlen mód arra, hogy a szükséges együttműködés és harmónia a szülői ház és az iskola között létrejöjjön. Fegyelem és nevelés. Az intézet fegyelmi állapota határozott javulást mutatott. Komoly és megtorlást követelő kihágások nem fordultak elő. Ám azért ifjúságunk szelleme általánosságban még távol áll attól, amit kivánnunk kell a mai nemzedéktől, amelyre egy új honszerzés nehéz feladata vár. A destruktív közelmúlt idők hatása még kísért serdültebb ifjainkban: túlzott önérzet, amely a felnőttet illető jogokat arrogálja, de azért alig van érzéke az adott szó szentsége és az ígéret kötelező volta iránt; tiszteletlenség följebbvalói és szülői irányában és az önfegyelmezés teljes hiánya. Nehéz itt a tanár nevelő munkája, különösen ha nélkülözi a szülői közreműködést, amely elejét vehetné sok bajnak és kellemetlenségnek. Intézetünk szigorúan a valláserkölcsi nevelés alapján áll, amely szilárd, benső vallásosságot, tettre kész lelki nemességet és önfeláldozó, lángoló honszerelmet akar csempegtetni a nevelésünkre bízott ifjak lelkébe. Ezt a célt szolgálták a rendszeres vallási gyakorlatok, a minden felekezetnél kötelezővé tett exhortációk és az iskolában kifejtett minden munkánk. Ismételve mondjuk azonban, törekvésünk csak akkor válhatik valóban gyümölcsözővé, ha a család szorosan fog alkalmazkodni az iskolához, ha teljes egyetértésben működik velünk és felkarolja és erősíti munkálkodásunkat. Egészségi állapot. Mint fentebb már vázoltuk, több tanár gyakori betegeskedése zavarta tanítói munkánk folytonosságát. Egészségi okokból vált meg az intézettől Hegyi József és Esztergályos Ágoston és ment hosszabb szabadságra Práger Jenő r. tanár. A tanulók egészségi viszonyai kedvezőbbek voltak, ragályos betegség nem fordult elő. Az iskola orvosa lelkiismeretesen teljesítette tisztét és a mutatkozott múló betegségi esetek nem haladták meg a rendes átlagot. Testi nevelés. Amennyire intézetünk mostoha viszonyai engedték, megtörtént minden ifjúságunk testi képzése és fej