Állami Bessenyei gimnázium, Kisvárda, 1920

feltűnő közömbösséget mutat az iskola iránt, azt hiszik, hogy terhére esik a tanároknak, ha gyakrabban érdeklődnek gyerme­keik iránt, holott ez az egyetlen mód arra, hogy a szükséges együttműködés és harmónia a szülői ház és az iskola között létrejöjjön. Fegyelem és nevelés. Az intézet fegyelmi állapota hatá­rozott javulást mutatott. Komoly és megtorlást követelő kihá­gások nem fordultak elő. Ám azért ifjúságunk szelleme általá­nosságban még távol áll attól, amit kivánnunk kell a mai nem­zedéktől, amelyre egy új honszerzés nehéz feladata vár. A dest­ruktív közelmúlt idők hatása még kísért serdültebb ifjainkban: túlzott önérzet, amely a felnőttet illető jogokat arrogálja, de azért alig van érzéke az adott szó szentsége és az ígéret köte­lező volta iránt; tiszteletlenség följebbvalói és szülői irányában és az önfegyelmezés teljes hiánya. Nehéz itt a tanár nevelő munkája, különösen ha nélkü­lözi a szülői közreműködést, amely elejét vehetné sok bajnak és kellemetlenségnek. Intézetünk szigorúan a valláserkölcsi ne­velés alapján áll, amely szilárd, benső vallásosságot, tettre kész lelki nemességet és önfeláldozó, lángoló honszerelmet akar csem­pegtetni a nevelésünkre bízott ifjak lelkébe. Ezt a célt szolgál­ták a rendszeres vallási gyakorlatok, a minden felekezetnél kötelezővé tett exhortációk és az iskolában kifejtett minden munkánk. Ismételve mondjuk azonban, törekvésünk csak ak­kor válhatik valóban gyümölcsözővé, ha a család szorosan fog alkalmazkodni az iskolához, ha teljes egyetértésben működik velünk és felkarolja és erősíti munkálkodásunkat. Egészségi állapot. Mint fentebb már vázoltuk, több tanár gyakori betegeskedése zavarta tanítói munkánk folytonosságát. Egészségi okokból vált meg az intézettől Hegyi József és Esz­tergályos Ágoston és ment hosszabb szabadságra Práger Jenő r. tanár. A tanulók egészségi viszonyai kedvezőbbek voltak, ragá­lyos betegség nem fordult elő. Az iskola orvosa lelkiismerete­sen teljesítette tisztét és a mutatkozott múló betegségi esetek nem haladták meg a rendes átlagot. Testi nevelés. Amennyire intézetünk mostoha viszonyai e­ngedték, megtörtént minden ifjúságunk testi képzése és fej­

Next