Katolikus Főgimnázium, Kolozsvár, 1853

ÉRTEKEZŐ RÉSZ. LATIN-MAGYAR SZÓTÁRIRODALMUNK. Irta Odasapra kegyes szer­zetbeli áldoz, a kolosvári rom. kath. nyilvános nagy-gymnasiumban hit-, magyarnyelv- s irodalom­történet- tanár, algymnásiumi hitoktató s lyceumi könyvtá­rnok. Hételt rég a világ tetteid hírével. Tudja, mit végezhetsz fegyvered élével. Mutasd ma, hadd lássa, mit tehetsz elmével. Győzz meg minden népet nyelved szépségével. B a c s á n y i. 1. §. Tájékozás. Az idők nagyszerűsége események nagyszerűségében szokott nyilatkozni. A közbirodalom újabb eseményei közös nagyszerűségénél fogva, alig veszi inkább a közfigyelmet valami igénybe, mint a közoktatás nagy fontosságú ügyének gyökeres átalakulása. Közkezeken forog a birodalmi oktatás-ügy dualistikai rendszere­­­, két súlypontra támasz­kodva, melyek: hum­an­i­sm­us és realismus. E tanrendszerterv életrevalósága felett végh­atározatképen nyilatkozni nem elhivatásunk, de egyezményes szerkezeténél fogva méltónak valljuk, hogy felette komoly szemlét tartsunk, s ennek eredményét — habár csak vázlatban is — felmutassuk. Messze túlterjedne értekezésünk jelen igénytelen fü­zetkénk szűk körén, ha a közoktatás- és nevelésrendszerek történetét minden változataiban csak körvonalazni is akarnék. Mellőzzük azért a szép s jó görögöket, jól tudván ki volt náluk a paedagogos; a római műveltség pedig a gö­rögnek csupán másolata s visszfénye volt. Ott állapodunk tehát meg, hol a középkor két ellentes tábora, a nominal­isták és realisták izgékony zaja szenvedelmes pártcsatát vív, annak meg­határozása felett: váljon az universal­iák, azaz általános eszmék csupán alanyi képzetekre, tehát némikép puszta nevek, vagy valami tárgyilagos, tellért való (reale) felel-e meg azoknak? És itt lehetetlen a humanismus és realismus magvát félreismerni. 1) L. Entwurf der Organisation der Gymnasien und Realschulen in Oesterreich. Vom Ministerium des Cultus und Unterrichts. Wien. 1849. 4-to.

Next