Ellenőr, 1931 (18. évfolyam, 1-14. szám)

1931-01-17 / 1. szám

4 ELLENŐR A család megmentése és restaurációja * A pápa enciklikát adott ki a keresztény házasságról, amely­ben részletesen foglalkozik a há­zassággal, a nő helyzetével, a fér­fi és a nő közötti igazi egyenlő­séggel s leszögezi álláspontját a házasságokra vonatkozólag. A pá­pa enciklikájában abból indul ki, hogy a házasság szentségét már vagy lábbal tiporják, vagy ki­­gúnyolják. „S többé már nem rej­tett és homályos célzásokkal, ha­nem nyíltan, sutba dobva minden szégyenérzetet, úgy szóban, mint írásban, mindenfajta színházi előadásokkal, regényekkel, szóra­koztató novellákkal és elbeszélé­sekkel, mozifilmekkel, rádióelőa­­dókkal és a tudomány minden új felfedezésének igénybevételével teszik. S viszont vagy magasztal­ják az elválásokat, házasságtöré­seket s a legocsmányabb bűnöket, vagy legalább is olyan színekkel színezik ki azokat, mintha semmi bűn, vagy becstelenség sem ta­padna azokhoz. S már könyvek is akadnak, melyeket nem szé­­gyelnek tudományosoknak ma­gasztalni, melyek azonban a va­lóságban csak a tudomány mázát hordják magukon, hogy annál könnyebben férkőzhessenek be a lelkekbe. Az azokban előadott ta­nokat pedig a modern ész csodái­nak adják ki, vagyis annak az észnek, mely azzal dicsekszik, hogy egyedül az igazságnak a ba­rátja s emancipálta magát min­den régi előítéletből, melyek közé a házasság hagyományos keresz­tény felfogását is sorolja. Sőt, ezeket az elveket becsempé­szik minden fajtájú embernek a lelkébe, gazdagnak és szegénynek, munkásnak és urnak, tanultnak és tanulatlannak, nőtlennek és há­zasnak, hivőnek és hitetlennek, felnőttnek és ifjúnak egyaránt; különösen ez utóbbiaknak, mint könnyebb zsákmánynak, a legve­szedelmesebb csapdát állítják ki. Hogy pedig ezeknek a gonoszsá­goknak a forrásánál kezdjük, mindennek gyökere az a haszon­talan fecsegés, mintha a házasság nem volna isteni alapítású intéz­mény s a mi Urunk Jézus Krisz­­nem emelte volna fel a szentség méltóságára, hanem csak emberi találmány. Mások azt állítják, hogy magában a természetben és annak törvényeiben a házasság­nak semmi jelét sem találták, ha­nem csak a nemzési képességet s az annak betöltésére irányuló erős ösztönt; ismét mások elismerik, hogy az emberi természetben megvannak az indítások, mintegy csirái az igazi házasságnak, olyan értelemben, hogy ha az emberek nem egyesülnének valami állandó kötelékkel, a házastársak méltó­sága, a gyermekáldás és gyermek­­nevelés természetes célja kellő­képen biztosítva nem volna. De azért ezek is azt tanítják, hogy maga a házasság, amennyiben több a természetbe rejtett csirák­nál, pusztán az emberi ész kigon-

Next