Komárommegyei Dolgozók Lapja, 1953. november (8. évfolyam, 88-95. szám)
1953-11-04 / 88. szám
2 Legyen a mindennapi pártmunka szerves része a pártiskolára való jelölés Járási és városi pártbizottságainknak káderfejlesztési tervet kellett kidolgozniuk. Ez a terv foglalkozik a kádereik mairxistaleninista képzésének kérdésével is. Ennek alapján határozzák meg, hogy a különböző területen dolgozó elvtársaknak milyen pártiskolát kell végezniök ahhoz, hogy munkájukat jól tudják végezni A titkárság április 10-i határozata értelmében öt hónapos pártiiskolára 40 elvtársat kellett megyénk területéről biztosítani. A megyei pártbizottság az iskola előkészítését még februárban megkezdte. A járási bizottságokkal és a tatabányai városi pártbizottsággal közölte a megyei bizottság, hogy milyen területekről, hány elvtársat javasolhatnak öthónapos pártiskolára. Ezt a feladatot egyetlen egy járási, vagy városi pártbizottság sem hajította végre határidőre. A kiválogatást pártbizottságaink , párt- és tömegszervezetek osztályára hárították, s így a hallgatók kiválogatása nem vált elsősorban a megyei pártbizottság, de járási és városi pártbizottságaink kollektívája munkájának szerves részévé sem. Néhol kapkodva, gondatlanul, lelkiismeretlenül végzik ezt a munkát. Nem használják fel megfelelően pártbizottságaink a pártiskolák által nyújtott segítséget káderhelyzetük megjavítására. Hiba, hogy a megyei pártbizottság párt- és tömegszervezetek osztálya nem ellenőrzi rendszeresen a pártiskolaii hallgatók kiválasztása ütemtervének végrehajtását Pártbizottságaink megfeledkeznek arról, hogy az iskolára való jelölés folyamatos feladat. A kampányszerűséget bizonyítja az a tény is, hogy a javaslatokat egyszerre küldik be a megyei pártbizottságra, nem pedig folyamatosan. Ebből adódik aztán, hogy a megyei pártbizottság tagjainak rövid idő alatt kell a beküldött javaslatokat felülvizsgálni. Hiba van a járási pártbizottságokhoz beérkezett javaslatok ellenőrzésével is. Nem mélyednek el eléggé a javasoltak anyagának tanulmányozásában. így fordulhatott elő, hogy a dorogi járási pártbizottság például olyat javasolt öthónapos pártiskolára, akiről utólag derült ki, hogy 1951-ben népellenes teiért három hónapig cselekedele volt zárva, tehát a pártban nincs helye. A pártiskolai hallgatók kiválogatásához megadott szempontok nem újak. A tavalyi iskoláztatásnál is ezeknek megfelelően kellett volna jelölni. Ez a munka azonban nem volt eléggé tervszerű és gondos, amit számtalan példa bizonyít. A Lábatlan Cementgyárban közel 30 pártiskolát végzett elvtárs dolgozik, de ezek jórészét az iskolai elvégzése után nem tudták funkcióba állítani. A megyei háromhónapos pártiskolára 60 elvtársat kellett javasolni. A Központi Vezetőség határozata értelmében 80 százalékban alapszervi titkárokat. A beérkezett javaslatok között 19 titkár és szaktitkár van, rajtuk kívül csak 11-et javasolnak az iskola elvégzése után titkári funkcióba. Pártbizottságaink tagjaitól gyakran halljuk, hogy „kevés a káder” és a meglévők közül is sok képzetlen és mégis, ami a fenti példákból is látszik, nem használják ki az iskoláztatási lehetőségeket. Pártiskolára való jelölésinél gondoljunk arra, hogy minden „rosszul kiválasztott” hallgató egy-egy jó káder elől veszi el a helyet. A rossz kiválasztás — ha akaratlanul történik is — bűn a párttal szemben, gyengíti a párt erejét és az ellenséget segíti. Minden egyes „rosszul kiválasztott” hallgató esetében fel kell vetni a felelősség kérdését. Nem lehet elfogadni olyan érveket, hogy „nem volt rá idő!” Meg kell szüntetni a még fennálló kampányszerűséget és az elkészített terv szerint folyamatossá kell tenni az iskolára való jelölést. ft pártunk határozatain alapuló kormányprogramm maradéktalan végrehajtásához olyan káderekre van szükség, akik nem torpannak meg a nehézségek előtt, megállják a helyüket, akik nem kerülnek az ellenség befolyásai alá. Éppen ezért a megyei pártbizottságnak, de a járási és városi pártbizottságainknak is sokkal több gondot kell fordítaniuk erre a munkára és érezniök kell a fokozott felelősséget. Vedül László „Csak az a vezető végezhet jó munkát , aki rendszeresen tanul..." A népi demokratikus államrendszerünkben bekövetkezett alapvető változások, a szocialista társadalmi rend építése egyre inkább megköveteli, hogy az államapparátusban dolgozó káderek politikai és szakmai színvonala egyre magasabb legyen. Az elmúlt oktatási évben tanácsszerveink dolgozói valtamennyien részt vettek pártoktatásban. Azokban a járásokban, ahol a végrehajtó bizottság elnöke foglakozott a községi elnökök politikai felkészültségének megjavításával, ott a gyakorlati munkában az eredmény megmutatkozott, javult a tanács és a tömegek kapcsolata, eredményt értek el a tervek teljesítésében, a szocialista törvényesség betartásában, eredményesen harcoltak az ellenség minden megnyilvánulása ellen. A TVagyon sok tanácsvezető azonban még ma sem érzi a felelősséget a saját és a hozzá beosztott dolgozók politikai és szakmai oktatásának biztosításáért. Ezek a vezetők elfeledkeznek arról, hogy csakis az a vezető tud helytállni munkájában, az államapparátus irányításában, aki úgy politikailag, mint szakmailag állandóan, rendszeresen tanul. Sztálin elvtárs arra tanított bennünket: „Ahhoz, hogy építsünk, tudás kell, el kell sajátítani a tudományt. Ahhoz, hogy tudjunk, tanulni kell. Tanulni álhalálosan, türelmesen”. Az emúlt oktatási évben az állandó bizottsági tagok okításáról a végrehajtóbizottság elnökei nem gondoskodtak. Sok állandó bizottsági tag a sok munkára való hivatkozással még az állandó bizottsági gyűléseken sem jelent meg. Ezen a helytelen magatartáson az idén változtatni kell és biztosítani kell, hogy az állandó bizottsági tagok szakmai képzettségét elősegítsük. Dolgozó népünknek ma olyan vezetőkre van szüksége, akikhez bármilyen kérdéssel fordulhatnak, akik pártunk és kormányunk célkitűzéseinek megvalósítását minden munkájukkal elősegítik. Ainden lehetőség megvan arra, hogy tanácsvezetőink jó szakemberekké és egyben jó marxistákká, leninistákká valljanak. Minden tanácsi dolgozó vegyen részt a szakmai oktatáson, politikailag képezze magát, mert ez az egyetlen járható útja annak, hogy igazi vezetőkké valljanak. Kollár Józsefné a megyei tanács dolgozója. Új tagjelölteket vett fel a szsendi pártsa er vezset tagsága A Negyedik Békekölcsönjegyzés idején a népnevelők jó munkát végeztek Szend községben. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy Szend község dolgozói jól jegyeztek. Ebből a munkából a pártonkívüli népnevelők is kivették részüket. Nemes Kálmán és Nemes Kálmánné különösen lekésőn dolgoztak. Figyelembe vették ezt a pártszervezet tagjai, amikor az elmúlt havi taggyűlésen Nemes Kálmán és Nemes Kálmánná tagjelölt felvételi kérelmét tárgyalták. A jó munkájuk elismeréseként mindketten pártunk tagjelöltjei lettek. Komárommegyei OOtCBfflK iAPJ^ A PÁRTÉLETBŐL: Az MDP Központi Vezetőségének ülése A Magyar Dolgozók Pártja Központi Vezetősége 1953 okóber 31-én kibővített ülést tartott, melyen megtárgyalta a Politkai Bizottság beszámolóját a júniusi ülésen hozott határozatok végrehajtásáról s a párt további feladatairól. A beszámolót Rákosi Mátyás elvtárs, a Központi Vezetőség első titkára terjesztete elő. Beható vita után a beszámoló alapján a kibővített ülés egyhangúlag határozatot fogadot el. A Központi Vezetőség elhatározta, hogy 1954 áprilisára összehívja a Magyar Dolgozók Pártjának III. kongresszusát. A Politikai Bizottság javaslatot terjesztett elő a pártvezetőségek és pártválasztmányok jövő év elején történő újjáválasztásáról. Ács Lajos elvtársnak, a Központi Vezetőség titárának beszámolója alapján a kibővített ülés a javaslatot elfogadta, s a kérdésben megfelelő határozatot hozott. A Központi Vezetőség Apró Antal elvtársat beválasztotta a Politikai Bizottság tagjai sorába. A tagjelöltfelvételi munka eredményei és hiányosságai az Almásfüzitői Mászolajban Lapunk október 14-i számában cikket közöltünk: „Párttag lesz-e Németh elvtárs?” címmel. A cikk nyomán az Almásfüzitői Mászolaj pártbizottsága vezetőségi ülést hívott össze. A vezetőségi ülésen megbeszélték, hogy a pártbizottsághoz tartozó alapszervi vezetőségek hogyan foglalkoznak a pártépítési munka egyik legfontosabb részével, a tag- és tagjelöltfelvétellel. A vezetőségi ülésen megállapították, hogy a tagjelöltfelvétel és a tagjelöltekkel való foglalkozás terén egyes alapszervezetekben igen szép eredményeket értek el. De szóba kerültek a hiányosságok is, melyek megszüntetése előbbre viszi az alapszervezetek pártépítési munkáját. Az I-es számú alapszervezet vezetőségének és az ajánlók jó munkáját bizonyítja, hogy a tagjelöltek szorgalmasan járnak politikai iskolára és a munka terén is szép eredményeket érnek el. Hatala Gyula, Pol László és Bognár László elvtársak, fiatal tagjelöltek, napi tervüket átlag 120—130 százalékra teljesítik. A y1-os számú alapszervezetben már más a helyzet. A pártvezetőség, de az ajánlók nem törődnek a tagjelöltekkel. Magukra hagyják az elvtársakat, nem nevelik, nem foglalkoznak velük. Bóna elvtársim már több mint egy éve tagjelölt. Jó munkájával érdemelte ki, hogy mint munkáskáder adminisztratív beosztást kapott és tagjelölt lett. Bóna elvtársnő már többször kérte tagfelvételt, de a pártszervezet vezetőségének hanyagsága miatt még mindig tagjelölt. A 11-es számú alapszervezet vezetőségének munkájában még nagyobb hiányosságok vannak a tagjelöltfelvétel terén. Bugyi Károlyné elvtársnő, mint pártonkívüli, a politikai iskolán való szorgalmas részvételével és napi tervének 110—115 százalékos teljesítésével már kiérdemelte, hogy pártunk tagjelöltje lehessen. Bugyi elvtársnő már több mint három hónapja beadta a pártvezetőségnek a tagjelölt felvételi kérelmét, de a pártvezetőség még mindig nem terjesztette elfogadás végett a taggyűlés elé. A tagjelöltfelvétel és a tagjelöltekkel való foglalkozás terén elért eredmények kiszélesítése és a meglévő hiányosságok megszüntetése érdekében az almásfüzítői Masze ej pártbizottsága vezetőségi ülésen határozta el, hogy felülvizsgálja az összes alapszervezetek pártépítési munkáját és segítséget nyújt a hibák kijavításához. 1933 november 4. Maurice Thorez elvtárs válasza a „l’Observateur“ című lap munkatársa kérdéseire A Párizsban megjelenő „l’Observateur” című polgári lap csütörtöki számában közli Maurice Thoreznek, a Francia Kommunista Párt főtitkárának válaszait a lap munkatársa által felvetett kérdésekre. Első kérdés: „Miben különbözik Franciaország mai politikai helyzete az 1936. évitől?” A válasz a többi között így hangzott:Az 1953. évi politikai helyzetet alapvetően az a tény különbözteti meg az 1934. és 1938. között kialakult politikai helyzettől, hogy ma teljesen előtérben áll és a francia politikai élet központi kérdésévé lett az, hogy orvosolni lehessen mindazokat a bajokat, amelyek ma Franciaországot sújtják. Elsősorban az ország külpolitikai vonalvezetésének gyökeres megváltoztatására van szükség. Franciaországban megmozdulóban vannak a nemzetnek azok a mélyen rejlő erői, amelyek harci egységbe fogják össze munkásosztályon túl az összes a dolgozókat, más szóval azokat a népi tömegeket, amelyek vissza akarják szerezni Franciaország függetlenségét és szuverenitását. Minden nemzeti és valóban demokratikus jellegű erő akcióegysége a mai francia politika alapvető kérdése és a népi erők ezen tömörülésének alapvető feltétele a munkásosztály egységének megvalósulása.” Második kérdés: „Hajlandó-e a Francia Kommunista Párt, Togliatti és Nenni javaslatainak példáját követve hasonló álláspontot elfoglalni egy olyan francia kormány irányában, amely céljául tűzi ki az indokínai háborúnak tárgyalások útján való befejezését, az ,,európai védelmi közösség” tervének visszautasítását és olyan gazdasági politika folytatását, amely a bérek és fizetések színvonalának a létfeltételeknek megfelelő kiigazítására törekszik?” Válasz: „A Francia Kommunista Párt Központi Bizottságának október 23-i ülésén hozott határozat pontosan megállapítja, hogy pártunk országos viszonylatban éppen úgy, mint a parlament fórumán minden lehető erőfeszítést meg kíván tenni az „európai védelmi közösség” létrehozásáról szóló törvényjavaslat ratifikálásának meghiúsítására. A francia kommunisták készek e célból összefogni mindazokkal, akik meg akarják buktatni ezt a végzetes egyezményt. Úgy gondoljuk továbbá, hogy a francia nép igazi érdekeinek megfelelő politika azt is megköveteli, hogy Ho Si Minh-el való tárgyalások útján véget kell vetni a vérontásnak Indokínában. Ami pedig a létfontosságú gazdasági követeléseket illeti, meg kell állapítani, hogy ma már minden francia munkás és dolgozó teljes mértékben megérti azt a kölcsönhatót, amely létfeltételeinek nehézségei és a háborús atlanti politika között fennáll. A francia kommunistáik éppen ezért el vannak szánva minden olyan poitika támogatására, amely számbaveszi ezeket a reális tényezőket.” Harmadik kérdés: „Milyen fejlemények következtek be azóta, hogy a Francia Kommunista Párt nemzetgyűlési csoportja akcióegység megvalósítására irányuló javaslatokat tett a Franci Szocialista Párt nemzetyülési csoportjának.” Válasz: „A Francia Szocialista Párt és nemzetgyűlési csoportja visszautasította az akcióegység megvalósítására irányuló legutóbbi javaslatainkat. Azonban mi jól emlékszünk arra, hogy mielőtt 1934-ben a kenyér, a szabadság és a béke jelszava alapján létrejött az az akcióegység, amely alapja volt a később kialakult népfrontnak, 27 ízben kellett hasonló javaslatokat tenni a Francia Szocialista Pártnak és ezeket vagy visszautasították, vagy pedig válasz nélkül hagyták. A francia kommunisták tudatban vannak annak, hogy nekik szigorúan megfell őriznek egységes harci szervezetüket a szocialista dolgozók érdekében is, hogy ez az egység mindkettőjük érdekeit szolgálja, és éppen ezért mindent el fognak követni, hogy országos viszonylatban is megnyerjük a szocialista dolgozókat a harci egységfront eszméjének és hogy ez az eszme ezután cselekvéssé is válhasson. TANULJUNK AZ SZKP TAPASZTALATAIBÓL A pártoktatás első napjai a Szovjetunióban Október 1-én a Szovjetunió városaiban és kerületeiben megkezdődött az új pártoktatási év. A körökben, politikai iskolákon, szemináriumokon, esti pártiskolákon megtartották az első foglalkozásokat. A különböző helyekről érkező jelentések arról számolnak be, hogy a kommunisták pártonkívüliek elevenen érdekeslődnek a politikai ismeretek, a marxi-lenini elmélet alapjainak tanulmányozása iránt. Ugyanekkor hibák is felmerültek az első foglalkozásokon. Ezek abból erednek, hogy egyes pártszervezetek nem készültek fel jól az oktatási évre. A pártszervezetek sürgős feladata a fogyatékosságok haladéktalan kiküszöbölése, a nagyobb szervezettség biztosítása, a foglalkozások eszmei tartamának megjavítása a pártoktatás minden láncszemében. ★ Szervezetten, jól kezdődött a politikai oktatás, a szorokszki gép- és traktorállomás mellett létesített politikai körön, ahol az SZKP történetét tanulmányozzák. A kitűzött időpontban a kör tagjai mindnyájan megjelentek a feldíszített teremben. A hallgatók többsége jól ismeri a kör vezetőjét, Nyikolaj Arkszentyevics Szokolov propagandistát. Szokolov 13 éve dolgozik, mint propagandista, átérzi a reábízott ügy fontosságát, gondosan felkészül minden foglalkozásra. Szokolov elvtárs airra törekedett, hogy minél jobban összekapcsolja az elméleti kérdéseket azokkal az óriási gyakorlati feladatokkal, amelyek most a gépes traktorállomás kollektívája előtt állnak. Emlékeztette a hallgatókat arra, hogy a gép, és traktor állomás kollektívája még sokkal adósa az állammnak, szántási tervet még csak 80 szá. A Zalákban teljesítették és a kör minden hallgatójának latba kell vetnie erejét és tudását az évi termelési előirányzat becsületes teljesítése érdekében. A kör hallgatói — a tapasztalt gépekezelők — megértették propagandistájuk szavait. Ivan Jemeljanovics Umanyec kommunista mechanikus, aki már második éve tanulmányozza a párttörténetet, ezt mondotta: — Az oktatásnak már eddig is nagyon soka köszönhetek. Nemcsak azt értem el, hogy jól tájékozódom az alapvető elméleti kérdésekben, hanem mélyebben felismertem szerény munkám jelentőségét a mezőgazdaság további fellendítésében. A tanulókör hallgatója, Ivan Vasziljevics Kuzmicsev, a 4. sz. traiktorosbrigád vezetője is. Míg a propagandistát hallgatja, eszébe jut, hogy brigádja. — és maga is — még mindig nem tett meg minden tőle telhetőt azoknak a nagy feladatoknál: megvalósítására, amelyeket a párt és a kormány most a gép és traktorállomás dolgozói elé tűzött. A gépkezelőket az a vágy hatotta át, amikor eltávoztak a politikai oktatás első foglalkozásáról, hogy még többet és még jobban dolgozzanak. ★ Bőven az érdeklődés a politikai ismeretek iránt. Benderi városban több mint 2000 kommunista, komszomolista és pártcnévüli, műszaki dolgozó, tanító, orvos, bővíti a pártoktatás keretében eszmei, elméleti, ismeretet. Október 1-én szervezetten kezdték meg az új oktatási évet. A vasúti csomópont pártbizottságának helyiségeiben a kitűzött időpontra összegyűltek a vasútállomás vezetői és műszaki dolgozói. Tavaly a közlekedés parancsnokai nagy érdeklődéssel tanulmányozták a politikai gazdaságtan kérdéseit. Elhatározták, hogy az új oktatási évben tovább folytatják a politikai gazdaságtan tanulmányozását.★ ... Az uszty-kamenogorszki cinkgyár elektrolizáló műhelyének kultúrtermében vagyunk. Délután öt órakor itt gyűltek össze Fedoszejenko, Cibulszkij ügyeletes technikus elvtársak, Ariyemenkov villanyszerelő, Leontyeva laboránsnő, valamint a párttörténetet felsőfokon tanulmányozó kör többi hallgatói. Porhunov elvtárs, a kör vezetője szorgalmasan készült az első foglalkozásra. A bevezető előadást magas eszmei színvonalon tartotta meg. Részletesen jellemezte az Oroszországi Szociáldemokrata Munkáspárt!• kongresszusának történelmi jelentőségét, beszélt a kommunista pártnak a proletariátus diktatúrájáért, a szocializmus felépítéséért vívott harcáról, bemutatta a kommunista pártot, mint a kommunizmust építő szovjet társadalomszervező és lelkesítő erejét. ★ Az alma-atai kerületben lévő „Hegyi óriás” kolhoz kommunistái jóval az első foglalkozás megkezdése előtt összejöttek a középiskola épületében. Este 8 óra van. A politikai körök hallgatói bevonulnak az osztálytermekbe. Az első foglalkozás tárgya: „Ötvenéves a Szovjetunió Kommunista Pártja.” Az egyik osztályban a dialektikus és történelmi materializmust tanulmányozó körök hallgatói gyűltek össze. Kozlov elvtárs, a kör vezetője, hallgatói elé lépve ismét azt az izgalmat érezte, amelyet minden propagandista jól ismer. 14-en ültek előtte, olyan emberek, akik közös nagy ügyük érdekében vállvetve dolgoznak a kolozban. Kozlov elvtárs, a kolhoz párttitkára naponta találkozik velük a brigádokban, a szántóföldön, pártgyűléseken, most pedig ezek az emberek eljöttek hozzá, mint propagandistához, akinek az a hivatása, hogy segítséget nyújtson nekik a marxista-leninista elmélet elsajátításában. A propagandista jól felkészült az első foglalkozásra zottan beszélt, feltárta Határohallgatói előtt azt a fé évszázados hősi utat, amelyet a párt az Oroszországi Szociáldemokrata Munkáspárt 11. kongresszusa óta megtett. A propagandista előadása pontos volt, következetes. Egyszerű, keresetlen szavakkal fejtette ki az anyagot, felkeltette hallgatói érdeklődését. A hallgatók az előadás közben jegyzeteket készítettek, utána pedig kérdéseket tettek fel, amelyekre a propagandista világos, értelmes válaszokat adott. ★ Egészen máskép folyt le foglalkozás Gorelov propaganádista nárttörténetet tanulmányozó körében. A propagandista nem készült fel a foglalkozásra. Az újságból felolvasta a Szovjetunió Kommunista Pártja megalakulásának 50. évfordulója alkalmából megjelent téziseket. A hallgatók nem jegyeztek. Meglátszott, hogy a tézisek egyszerű átfutása nem nyújthat nekik segítséget az anyag alapos elsajátításához. A propagandista a tézisek második fejezetének felolvasása után így szólt a hallgatókhoz: — Most tárgyaljuk meg az elhangzottakat, mondjátok el véleményeteket. A kör tagjai hallgattak. Akkor Gorelov elvtárs azt javasolta, hogy jegyezzék fel a fontosabb tételeket Ezután a szöveg hátralévő részét olvasta fel.★ Ebből a példából is kitűnik, hogy a pártoktatás területén csakis akkor lehet eredményes, jó munkát végezni, a hallgatók figyelmét felkelteni, ha a pro pagandisa alaposan felkészül a foglalkozásra.