Komárommegyei Dolgozók Lapja, 1954. május (9. évfolyam, 35-45. szám)

1954-05-05 / 36. szám

4 Komárom megyei 0016070K IAPJA Az „emlékezetes nagy nap“­­nak, 1848 március 15-nek csupatűz forradalmára, Petőfi Sándor mellett a legünnepel­­tebb népvezér ,Jókai Mór volt. Jókai forradalmi maga­tartásában, munkásságában azonban a március 15-i idők után ingadozás tapasztalható. Az ingadozás, a következet­lenség Jókai nemesi szárma­zásából, felesége magatartá­sából, a környezete — a fejlő­dő polgárság — némely vo­natkozásában reája gyakorolt hatásából eredt. Ingadozását mutatja például az is, hogy március 15-e után pár nap­pal már így írt: „A szabadság jótékonysá­ga alól senkit kizárni nem szabad; ezen idő az, mikor egymásnak minden ellen­szenvet, minden eddigi bot­lást és sérelmet meg kell bocsátanunk; ezen idő az, melyben a régi fogalmak halomba vannak döntve, s új évszak kezdődik, mely a múlt vétkeinek sírja felett emeli az emberiség nevében oltárát.“ (Életképek 1843 márc. 19.) Ezek a sorok Jókai osztály­­korlátait árulják el, azt, hogy radikálisan és véglegesen nem tudott szakítani a neme­si osztállyal és benne maradt a nemesi liberalizmussal való megbékülés szelleme. A ben­­ne lévő nemesi csökevények­­ből eredt az is, hogy nem is­merte fel az egész nép alkotó, teremtő erejét, nem hitt pél­dául a parasztság forradami­­ságában, így írt erről 1848 május 18-án: „Mi magunkat igen hos­­­szú ideig csaltuk. Azt hit­tük, hogy népünk van. Pe­dig nincs. Míg volt, nemes­ségünk volt az. A földmű­­velő nagy tömeg előtt isme­retlen fogalom volt a szó: Haza. Még most is az. Sza­badságáért akárki más iránt háládatos, csak hazája iránt nem. Ha azt mondjátok ne­ki, hogy keljen fel honát védeni a muszka ellen, sír­va fakad, s azt, mondja, hogy: inkább robotol és éhe­zik. A kabátos embert gyű­­löli, nem hisz neki. A nem­zeti színeket nem érti, neki addig a törvény sem tör­vény, míg a császár pecsétje alatta nincs nagy, kétfejű sassal. Értünk fegyvert sem fog, szavainkban nem bí­zik, terveinkben nem segít­. Az 1848-as év nyári hónap­jainak tespedése után, a for­radalom radikalizálódása ide­jén Jókai ismét a régi for­radalmár Kossuthot elkísérte alföldi toborzóútjára. Élete mélypontjáról emelte ki ez a toborzó­út. (Színésznővel kö­tött házassága miatt családja kitagadta. Petőfivel megsza­kadt a barátság, anyagi hely­zete aggasztóan súlyos volt.) Kossuth egyéniségének le­nyűgöző varázsa, a toborzó­út minden várakozást felülmúló sikere újra március idusának lelkes, forrószívű forradal­márává és szabadságharco­sává változtatta. Eltűnt szí­véből az ingadozás. „Sok nagy időt megértem azóta — írja pár évtizeddel később — de ehhez hasonló napokat nem ismétel meg a történelem soha. Láttam azt a szellemóriást, aki a népet felköltötte halálos álmából, hallottam szavait, amik hő­söket teremtettek a békés polgárokból: hadsorok nőt­tek a földből elő, napok alatt százezer férfi állt fegy­verben zászló alatt a haza védelmére, halálra elszánva. Ezek voltak az én mézes­­heteim legédesebb napjai.“ Nyáry Pál belügyminiszter közbenjárására a súlyos anyagi helyzetben lévő Jókai a hivatalos „Közlöny“ szer­kesztője lett. Az első cikkek igen nagy feltűnést keltettek. Az első balsikerek után Jó­kai ingadozása megint felül­kerekedett és cikkeiben azt fejtegette, amit legkevésbbé várt a nemzet, március 15- nek Jókaijától: hogy tudni­illik a mostani hadviselés nem forradalom, hanem csak szabadságharc, hogy a nem­zet nem az uralkodó, hanem csak a reakció ellen küzd, s hogyha a nemzet megkapja alkotmányos szabadságát, akkor véget kell vetni a harcnak. „Legyen bárki, aki Ma­gyarországot hitünk és meggyőződésünk szerint boldogítani bírja, helyt adunk neki az ország kor­mányán — más alatt soha, senkinek!“feltétel Nyílt békepárti Programm volt ez, de ahogy a későb­biekben látható, Jókai jóvá­tette ezt a botlását is. Akkor a cikket izgatottan tárgyal­ták az országgyűlésen, Kos­suth „megdorgálta“ Jókait. Április 14-én Kossuth a Bé­kepárt megdöbbenésére elfo­gadtatta a Habsburg-ház trónvesztéséről szóló határo­zatot. Jókait ez szinte kijóza­nította. Szegre akasztotta békepárti elveit, s a világosi katasztrófáig tüzön-vizen szilárdan kitartott Kossuth mellett. Amikor az intervenció túl­ereje elől menekült a kor­mány, Jókai is velük tartott. Aradon úgy látta, minden veszve már és pisztolyt kért Csányitól. Kiss Ernő tábor­nok beszélte le: „önnek neje is van!“... Parasztszekéren menekült és felesége bátor­sága, leleményessége men­tette meg őt, hogy később a szabadságharc legmélyebb­­szívű írója, népünk legragyo­góbb krónikása legyen.­­ Bárdos László Komárom szülötte: Jókai Mór Jókai a szabadságharc idején verssorokat...* Egy vers a Bach-korszakból... A Bach-korszakban, amikor a szabad magyar sajtót gúzsba­­kötötték, s a császári cenzúra figyelte a lapok minden sorát, a magyar írók és újságírók előszeretettel mesterkedtek azon, ho­gyan járjanak túl a cenzúra eszén. Jókai Mór az „Üstökös” című élclapban — melynek hosszú időn keresztül a szerkesztője volt — egy alkalommal, amikor fel­sőbb parancsra Jellasichról és Windisgrätzról kellett megemlé­kezni, a következő verset jelentette meg: Éljen egész világszerte Jellasichnak hires tette Az istennek bő áldása Kamarillát látogassa örvendezzen nagy hírnévnek A sárga-fekete színnek S Windisgrätznek hősisége Éljen vitéz harci népe Híres magyar dicsőség, legyen gúny és nevetség! Szálljon, magyarok rátok! Szégyen, gyalázat, átok! A magyarok nemzete Vesszen emlékezete! Ássa sírját magának. Magyarok táborának! A vers rendkívül tetszett a cenzornak, sietve le is fordíttatta németre, hadd lássák Bécsben, mennyire megváltozott már a han­gulat a „rebellis­­ Magyarországon”. Jókainak viszont nagyon sokan szemrehányást tettek, hogyan adhatott ki ilyen verset. A nagy író elmosolyodott: — Jó vers ez — mondotta — nincs benne semmi hiba, csak olvasni kell tudni! — Hát hogyan kell olvasni? — Nem úgy, ahogyan írva vagyon ... Kern felülről lefelé, ha­nem keresztben egybeolvasva a két szakasz által különválasztott így „született” a komáromi Jókai-szobor ták Komáromban nemrég avat­fel Jókai Mór szobrát, amelynek alkotója Szandai Sándor szobrászművész. Az avatási ünnepségre a túlpart­ról, Csehszlovákia területéről is átjött egy küldöttség Beck főpolgármester vezetésével. Beszélgettünk Szandai Sán­dorral a Jókai-szobor születé­séről. — Mikor a pályázati megbí­zást megkaptam, először is­merkedni kezdtem a témával — mondja. — Minden hozzá­férhető fényképet megkaptam a Nemzeti Múzeum mikrofény­­képtárából. Tanulmányokat készítettem róluk és közben, pihenő óráimban, majdnem minden Jókai-regényt elolvas­tam. Tudtam, hogy a köztu­datban nem a fiatal Jókai él, de én az 1848-as idők forra­dalmár Jókaiját akartam megmintázni. Arckifejezésével, fejtartásával igyekeztem te­hát kifejezni Jókai harcos ki­állását. — Először életnagyságban készítettem el a szobrot; az ember szeme ezekre az ará­nyokra van beidegződve. Szük­ségesnek tartottam ezt a „kis“ szobrot a magam ellenőrzésé­re, nehogy a kétszeres élet­nagyságú szobor fejénél arány­talanságok keletkezzenek. A legnagyobb munka a szem­kifejezés megtalálása volt. Éreztetni akartam, hogy ez a szelíd szem nemcsak a mese­mondó szeme, hanem a távoli jövőbe is belelátó szem, azon­felül­ kék szem is. A sötét és a kék szem közötti különbsé­get általában úgy érzékelteti a szobrász, hogy a sötét szem­golyót élesre mintázza, ezál­tal az árnyékok keményebbek lesznek. A kék szemet lágyabb kontúrú, telítettebb formákra mintázza, így aztán az ár­nyék szelídsége fejezi ki a vi­lágos szemet. Jókai fejének megmintázása is érdekes feladatok elé ál­lított. A fejét minden fényké­pen haj fedi. Ez a haj azon­ban valahogy jellegtelennek tűnik nekem, majdnem azt mondhatnám: zavart. Bárdi Ödöntől tudtam meg, hogy Jókai érettebb korában ősztől tavaszig parókát viselt megfá­zás ellen. Én tehát haj nélkül mintáztam meg fejének talmas boltozatát, amelyet ha­halotti maszkján tanulmányoz­a­hattam. — A munka annyira érde­kelt, hogy a szobor születésé­nek első pillanatától a befeje­zésig, a kis agyagmodelltől a kőszoborig fényképsorozatot csináltattam a munka minden szakaszáról. A követ is ma­gam faragtam, végigkísértem a szobrot azon az úton, amely az agyagtól elvezetett a kő­talapzatig.. . (Művelt Nép, 1954, ápr. 25.) A Jókai-szobor első aszvaa­ mintája. A komáromi Jókai-szobor. 1954 május 5. Jókai helye a magyar irodalomban ..Az irodalom hivatása az igazság eszméit terjeszteni. S mi­dőn a szárazon elmondott igazság kiáltó szó marad, a puszid­ban; midőn a meztelen igazsággal társalogni oly kevesen szeret­nek: az irodalom hivatása, az igazság eszméinek tetsző alakot adni, hogy a szív elveit, a fő meggyőződései sarkpontját találja föl bennünk. Mint fogtuk föl e hivatás, e kötelesség intéseit? Ed­digi és ezentúli működésünk szelleméből megítélhető. — Örtállni az emberiség örök jogai felett; napfényre hozni mindent, ami szép, üdvös és igaz; méltányolni az erény törekvéseit; biztatni, emelni a fejlődő igaz tehetséget; ostorozni a tévelygést, a ferde­­ségeket; oltani minden szívbe a becsület szerelmét, az alacsony­­ság utálatát; érzelemfoghatóvá tenni a lelkeket; fölrázni az al­vót gyáva tespedéséből; fogyasztani a szűkkeblűség birodalmát, s mi legfőbb: tudni szólani és tenni a jó ügyért, ha úgy kívántatik; tudni hallgatni és tűrni érte, ha arra lesz szükség: — ez a hiva­tása az irodalomnak, nekünk pedig kötelességünk. — Ezért nem értünk egyet azon irodalmi töredékkel, mely szűkkeblűségében el­­falazva, korlátai közé szoktatott szellemével ily elveket mondat ki: „a költészet magamagának cél, a költészetnek ne legyen irá­nya”. — Mikor egy virágszál sem születik cél nélkül, mikor széles mindenségben mindennek hatása, mindennek haszna van, a (dacára néhány önfojtotta szív aprócska világfájdalmacskáinak): éppen a költészet, e minden virágok virága élne-e azért, hogy viruljon és elhervadjon, mikor annyit tehet minden életkérdés el­döntése körül? Szerencséjére az ügynek, e nézet pártolói nagyon kis töredék, s még nagyobb szerencse, hogy erőtlen is. Mondtunk annyit, amennyiből érthet, aki akar — nemcsak szagát­­ akarjuk mi éreztetni az irodalomnak közönségünkkel, hanem izét is. A pálma lombjai az érdembér jutalmazó jelképe, de a pálma gyümölcsöt is terem. Legyen pálma az irodalom”. Az olvasó végigsétál a könyvtár mennyezetig érő polcai előtt. A könyvek során, az írói nevek tömegén végigfutó tekintete időnként megtorpan, elidőzik egy pilla­natra annál az írónál, aki él­ményt, tanulságot, talán élet­­re szóló felejthetetlen emléket adott számára.­­ Az olvasó tovább lép. Isme­retlen írónevek következnek — az emlékek rövid gétért, az emlékezet filmje vé­vásznán nem villan fel semmi. .. 1846-ban, 108 évvel ezelőtt vette kezébe az olvasó Jókai első regényét. Ma, amikor ha­lálának ötvenéves évforduló­ját ünnepli a nemzet, — a megemlékezés először a név telen olvasót vetnii elénk, aki a könyvek között tallózva fel­csillanó szennel veszi kezébe Jókai műveit. Több mint 100 éve él Jókai Mór a magyar nép szívében. Lehet-e szebben hangzó méltató ennél szót írni róla? Rendezhet-e mél­tóbb ünneplést egy nép az öt­ven éve halhatatlannak? 110 kötetének hatalmas emlék­művét mindennap ezernyi ol­vasó borítja el az emlékezés virágaival. Ki i hát ennek az ércnél maradandóbb emlék­műnek az anyaga? Mi a „tit­ka” az olvasók szívében hal­hatatlanul élő Jókai alkotói módszerének? Örök értékei és ellentmondásai alapján ho­gyan látja ma, az történet Jókai Mórta irodalom- Életműve, 110 kötetének ha­talmas hagyatéka elsősorban életének rendkívüli változa­tosságát tükrözi. Ifjúkora egy­beesik 1848 nagy forradalmá­val. Családja, nevelése és el­választhatatlan jóbarátja, Pe­tőfi a „fiatal Magyarország” forradalmár ifjai közé vezetik. Petőfi barátsága Jókainál egyet jelentett Petőfi forra­dalmi elveinek vállalásával. A forradalom kirobbantásában való közreműködése, írásai, felszólalásai, Kossuth toborzó­­útján való részvétele, — mind ezt bizonyítják. A diadal éveit Világos után a bukás, a buj­­dosás váltja fel. Így ír erről: „Jártam a korszak legnagyobb hőseivel együtt diadalútjukon és futottam futó betyárokkal együtt, úttalan pusztákon, mo­csarak, erdők sűrűjében”.­­ A forradalmi lendület, ha csök­kenő mértékben is, még so­káig jellemző marad politikai magatartására. Az önkény­uralom éveiben hírlapi műkö­désével, 1861 után pedig mint képviselő — változatlanul az 1848-as eszmék mellett áll. A kiegyezés korában azonban már nem tud túlemelkedni osztálya előítéleteinek korlá­tain, megalkuszik. Tisza Kálmán miniszter­­­­elnöksége idején Jókai is melléál­l és vívódva, kese­rűen, de belenyugszik a „csá­szári és királyi” világba. politikus és újságíró Jókai te­­­hát utat tévesztett, de a köz­élettől való visszavonulásával mutatta meg, hogy nem talál­ta meg a megoldást. Élete vé­gén a milleneumi korban, jó­mód és dicsőség övezi, amit ugyanolyan szerényen és szót­lanul fogad, mint a múltban a szenvedést. „Volt nyakamon kötélhurok és érdemrend: megdobáltak koszorúval és sárral: hallottam magam hi­vatni írókirálynak és Kossuth­­kutyának” — írja életéről. Szinte valószínűtlen végle­tekkel, kalandossággal, ellent­mondásokkal teli élete, csak részben adja meg kulcsát mű­vei problematikájának. Jókai életművét pedig már életében egymásnak gyökeresen ellent­mondó kritikák értékelték. Az elragadtatott hangú dicsőíté­sek mellett megszólalt Gyu­lai Pál, aki a valószerűség hiányát rótta fel Jókainak — azt, hogy alakjai nem igazi élő emberek, hanem a roman­tikus fantázia szüleményei; angyalok vagy démonok. Sza­bad hazánk tudósai, irodalom­­történészei, a viták után vár­hatóan le fogják törleszteni a Jókai-mű teljes felmérésének adósságát, melyet a reakció évszázadában az elnyomás és a bírálói elfogultság nem tu­dott tisztázni. Mi lesz tehát Jókai művei­nek kulcsa? Mi nekünk, hogy élete hősi segít tet­teinek, ballépéseinek megje­lölésén túl, megvilágíthassuk most már műveit is? Fontos ez a kérdés, hiszen a 110 kötet hatalmas sorozatában sok pro­blematikus, gondot okozó mű akad. Fontos ez azért is, mert ha élvezettel is olvassuk Jó­kai könyveit, nem teljes ez, ha nem látjuk világosan e művek értékének forrását, hibáinak magyarázatát. És itt hadd térjünk vissza a cikk előtt idézett Jókai so­rokra. E néhány mondat Jó­kai ars poetica-ja, költői írói, hitvallása, az igazság eszméi­nek terjesztése a cél. A mód pedig, nem szárazon elmon­dott szóval, de „a szív elveit, a fő meggyőződési sarkpont­ját” feltalálva az olvasó szí­vében.­­ Ha alkotói módsze­rének bármely részletét figyel­jük is, mindenütt megtaláljuk azt a szenvedélyes vágyat, hogy fellelje „a szív elveit”. Alkotás közben is szinte ke­reste a lehetőséget, hogy ki­aknázhassa alakjai lelkivilá­gának teljességét, jellemük, viselkedésük minden részletét, így ír erről: ........ belehelye­zem magam az egyes alakok­nak a iparkodom kedélyhangulatába: bennük élni. A gyilkosnak, az árulónak, a ké­­jencnek, a zsugorinak a lelki­­állapotját éppúgy a magamé­vá teszem, mint a szenvedőét, a kétségbeesettét, a haragos bosszúállóét. Ilyenkor, ha csa­ládom tagjai, vagy a legked­vesebb barátom háborgat is, rosszul esik; lehet, hogy akkor éppen zsarnok­ kedvemben ta­lál, indulatos vagyok, vagy el­­érzékenyülök a könnyekre fa­­kadásig; vagy az egekben járok és gyönyörködöm”. E­z az alkotói módszer­t formálta Jókai alakjait, sokszor szinte jellemvonásokkal valószínűtlen felruházott emberfölötti emberekké. Ez az elragadtatás és önkívület len­dítette túl sokszor a realitá­son a romantikus hősök és tör­ténetek világába. De nem he­lyénvaló-e az elragadtatás azoknál a gondolatoknál, ame­lyek a szabadságharc nagy re­gényeit megteremtették? És bár sokszor eszményiek az alakok regényeiben, — de mennyire reális és céltudatos e hősöket megteremtő dék: belevésni a nemzet szín­lel­kébe harcuk és céljaik nagy­­szerűsége' Regényírói eszközei, stílusa, kifejezésmódja annyira való­­szerűek, hogy helyrebillentik az egyensúlyt a valószínűtlen és reális elemek között. Mond­ják, mindig zsebében volt kis jegyzetfüzete, melybe megfi­gyeléseit jegyezte, kis történe­tek, melyeket távoli falvak­ban, vagy a képviselőház fo­lyósóján hallott. Ezek a jel­lemző, legtöbbször humoros történetkék, anekdoták csip­kézik körül valószerű színfolt­jaikkal hőseit, cselekményeit. A másik motívum, mely élet­tel tölti meg írásait: a nép­mesék aranyos fényei. Ez te­szi, hogy Jókai alakjai tökéle­tességük ellenére sem hidegek, sokszor hihetetlen tetteik elle­nére sem színpadiasak. Milyen meghitté teszi például a Kő­szívű ember fiait a legkiseb­bik fiú áldozata hazájáért, mennyire elnyeri az olvasó ro­­konszenvét Tímea Hamupipő­ke-sorsa . .. Wii minden egészíthetné • ‘ még ki a teljes Jókai­­képet! Végigfutni regényei té­máinak során: humorának csil­logását elemezni, tájleírásai megragadó részleteiből idéz­ni, több mint kétszáz idegen nyelvre lefordított kötetét fel­sorolni. Mindegyik külön ta­nulmány lehetne! A még ezerféle arcot muta­tó Jókai Mór helye a magyar irodalomban és a magyar nép szívében már végleges. Halála óta eltelt ötven év nem homá­­lyosította el, hanem még in­kább megtisztította valósította Mikszáth és meg­Kálmán búcsúszavait: „Jókai Mórral némi változás történt. A leglé­nyegesebb, mi az átlagembert érheti, de Jókainál az is csak némi változás. Eltűnt a sze­mek elől, meghalt. Azokra a milliókra nézve, akik őt bá­multák, szerették, a földkerek­ség minden részében, de vele soha nem találkoztak, minden a régiben maradt. Csak úgy megvan nekik Jókai, megvolt. Amit gondolt, ahogy amit álmodott, amit érzett nyolcvan hosszú éven keresztül, az ott van a könyvszekrényeiben. Mindenki örökölt az öregtől. S bár millió részre szakadt az örökség, mindenki megkapta az egészet”. Bója Ervin JÓKAI MÓR TÁBLABÍRÓ HISZEKEGY Hiszek egy minisztériumban, mindenható atyában, hivatalok­nak és püspökségeknek oszto­­gatójában. Es a corpus jurisban, ö egy szülött fiában, a mi urunkban, ki fogantaték Verbőczitől, szüle­tett szűzváltó, nemes táblabí­­ráktul, szenvede sok szolgabi­­ráknak alatta, megtanultaték Ensel Sándor táblabirótól könyv nélkül, s meghala és spi­rituszba tétetek. Szállá a zöld asztal alá. Harmadnapon azon­ban ismét elővéteték, felméne Budára, üle a sajtótörvények készítőjének jobbjára, onnan lé­szen eljövendő agyba-főbe ver­ni republikánusokat és vörös tollasokat. Hiszek a szent pragmatica sanctióban és az aranybullában, hiszek egy közönséges munici­­pális eldorádót, kapatosaknak egyességét, urbariális kármen­tesítést, testünknek megbízását és a sült galambokat. Ámen. (Életképek, 1848 július 9.)

Next