Dolgozók Lapja, 1967. szeptember (22. évfolyam, 206-231. szám)

1967-09-08 / 212. szám

s DOLGOZÓS LAPJA CSALÁD-OTTHO Nehéz-e az ötödik osztály? SZEPTEMBER eleje van. Élénkek az utcák. Megkezdő­dött az új tanév. A kis első­sök mellett legboldogabbak a „nagyok”, a felsőssé lett ötö­dikesek. Örömük betölti szep­tember első napjait, heteit, hisz úgy gondolják, szorga­lommal, igyekezettel tesznek majd eleget kötelességüknek. Azonban csakhamar megtor­pannak. Miért? A negyedik osztályból az ötödikbe jutva a tanulók új körülmények közé kerülnek. Az alsó tagozatban az osztály­­tanító egységes nevelői befo­lyása alatt nevelődtek, most pedig a szaktárgyi tanítás ke­retében a nevelők különböző szintű, jellegű hatása válto­gatja egymást óráról órára. A 10—11 éves gyermek igen érzékenyen reagál erre a kü­lönbségre. A kezdeti elfogó­dottságot, a megszokott jó magatartást csakhamar a fe­gyelem lazulása válthatja fel, hisz a tanárok egyéniségének megfelelően a szigor, az en­gedékenység óránként válta­kozik. A fegyelmezetlenséget az osztályfőnök — aki viszony­lag kevés időt tölt osztálya közösségével — megelőzni, megszüntetni csak a szülők se­gítségével tudja. Segítse a szülő, szinte az első kezdve, az osztályfőnök órátes­zösségreformáló munkáját­ kö­Az ötödik osztályos gyer­meknél a változás azonban nemcsak a magatartást érinti, hanem sok esetben a tanul­mányi előmenetel romlását is. A szülők az első negyedév elteltével az ellenőrző könyv bejegyzései, érdeklődésük alapján okkal fejezik ki két­ségbeesésüket emiatt, s ku­tatják, mit tegyenek. A serdülést megelőző kor­ban gyermekeinknek nemcsak testi növekedése nem színes, árnyalt, gyors, ha­gazdag érzelemvilága, megfigyelőké­pessége tudatos, s ami a leg­fontosabb, ekkor bontakozik ki bennük a megértésen ala­puló tanulás képessége. Egy­re többet, s rendszeresebben gondolkodnak, s a gondolko­dási műveleteket nemcsak kézzelfogható, szemlélhető tár­gyak, jelenségek alapján, ha­nem elvont fogalmakkal is el tudják végezni. A tanulók fejlődésének fenti, jellemző vonásai, megszilárdításuk ko­moly feladatokat jelent. Ez a kor a céltudatos, tervszerű, ki­tartó, pontos munkavégzés készségének a megalapozását követeli. ÖTÖDIK OSZTÁLYBAN megszaporodik a tankönyvek, tanulnivaló tananyagok szá­ma. Sokkal több akaratra, idő­re van szükségük a gyerme­keknek, hogy másnapra két­­három tárgyból önálló, hos­­­szabb feleletre felkészüljenek. A napi három-négy oldal szö­veg értelmes megtanulásán túl még írásbeli munkát is kell végezniük. Most még csillogó, érdeklődő, megértést sugárzó szemek néznek ránk egy-egy ötödik osztályban, hisz amit földrajz, történelem, magyarórán hallanak, tanul­nak, ismétlés, ismerős az al­só tagozat környezetismeret vagy olvasási óráiról. Kön­­­nyen megy a munka, osztály­zatot is inkább csak ösztön­zésből, jót kapnak. Ne hagyják azonban a szü­lők rendszerré válni, hogy gyermekük félórás otthoni munka után kijelentse: „nincs semmi tanulnivaló, csak az írásbeli volt, azt elvégez­tem!” Miért mondja ezt tanuló? Tanulásnak a szó­a ról szóra való magolást te­kinti. A tanár a következő órára pedig csak a lecke lényegét, tartalmát kéri. Úgy gondolja, ezt tudja, hisz meg­értette a magyarázatot. S mi­lyen szomorú, mikor a felszó­lítás után­ mindent mond, csak a lényeget nem, az összefüg­géseket nem­ látja! Nem ta­nult. De a legtöbb gyermek ebben az időszakban nem tud helyesen tanulni. Megol­d­­dását egyedül a gyermektől nem is várhatjuk. A pedagó­gusok mellett a szülőkre vár e feladat. A nevelő még­is tanítja tanítványát a tan­könyv helyes használatára, egy anyagrész megértését ma­gyarázatán kívül a lényeget kiemelő vázlattal biztosítja. Odahaza ez utóbbi alapján se­gítsen a szülő logikai egység­re bontani, majd önálló fo­galmazással elmondani az anyagot. Vannak azonban olyan meghatározások, amelyeket szóról szóra kell megtanulni Ezt értelmesen sajátítsák el, hogy amikor gyakorlati al­kalmazására kerül a sor, gyer­mekük ne torpanjon meg! NEM KÖNNYŰ az ötödik osztály! De ha a szülők egy kicsit fokozottabb gonddal foglalkoznak gyermekükkel, kapcsolatot tartanak az osz­tályfőnökkel, a gyermeket ta­nító nevelőkkel, fáradozásuk eredményes lesz, így gyerme­kük kedve nem megy el tanulástól, megállja majd a a helyét az iskolában később szülői segítség nélkül is. Dr. Mátai Tiborné az esztergomi Petőfi Sándor Általános Iskola tanára Hogyan tartható el legtovább a vágott virág? A rózsa érzékeny virág. Ha a rózsa feje kissé lekonyul, csomagoljuk be a rózsaszálat papírba úgy, hogy kiegyene­sedjék. Fél órán belül ismét egyenes lesz. Ha a rózsa túl­ságosan kinyílt, külső mait óvatosan leszedhetjük.szir­A szegfű bármilyen szoba­hőmérsékletet elbír, és soká­ig megmarad. A szárat min­dig azon a helyen vágjuk le, ahol a levélkék nőnek rajta. A vizet naponta cseréljük, s négynaponként vágjuk le a szár végét. A tulipán bárhol tartható. Ha a vázában a tulipánszálak elhajlanának, állítsuk a lám­pa alá. Ott ismét kiegyenese­dik. 5 jó tanács: 1. Virágnyeséshez erős kést használjunk. Az olló össze­nyomja a szár végét, s ez gá­tolja a tökéletes vízfelvételt. 2. A friss víznek nem kell okvetlenül olyan hidegnek lennie, ahogy a csapból kifo­lyik. Hagyjuk kissé állni, mi­előtt beletennénk a virágot. Különben a virág „megijed’’, és nem szívja jól fel a vizet, 3. A virágok levele ne érjen a vízbe. A levél a vízben könnyen bomlásnak indul, és rothadó anyagot választ ki. Ez­ért a vágott megrohasztja a szárát.virágnak, 4. A finom szárú hagymás virágokat, legömbölyített szé­lű vázába tegyük A puha szá­rat a váza éles széle könnyen megsérti, vagy a nehéz vi­rág a váza széléhez úgy oda­szorítja a szárat, hogy az meg­hajlik vagy eltörik. 5. A v­ágott virágot, ame­lyet nappal a szobában tar­tunk, éjszakára tegyük hűvös, szellős helyre. A virágok fel­üdülnek, akkor is, ha már kissé hervadtak. 1867. szeptember 8. péntek SZEPTEMBER Sárgulnak már a lombok, ősz van Elröpült felettünk a nyár Mint egy virágos, színes álom. Jön a szeptember: munka vár! Emlékszel pajtás? júniusban Azt hittük még, hogy végtelen Vakációnk és íme újra Vár ránk a régi tanterem. Szól a csengő az iskolában. Készülj hát, indulj kisdiák! Végy elő mindent — hol a táska! Tolltartót, könyvet, léniát. Tegnap még vígan játszadoztunk Folyóparton és kert alatt S holnap már itt lesz, bizony itt les.­ Az első számtan dolgozat... De nem búsulunk ugye mégsem? Tanulni jó és érdemes Összegyűjtünk a nagyvilágról Mindent, mi szép és érdekes. A játékról sem mondunk ám le Nem élhetünk csak könyveken! Lecke után majd száll a labda Grundon és tágas tereken. Új „Varia””-bútor A Tisza bútorgyár bemuta­tóján nagy érdeklődést keltett az új „Varia” szobabútor. Kemény Zoltán, az új bútor tervezője mutatta be a sok­féleképpen variálható beren­dezést.­­ Világszerte a kisbútorok kerültek előtérbe, elsősorban a modern lakónegyedek lakás­méretei miatt. Többek között ezzel magyarázható a régi „Varia”-bútorok népszerűsé­ge. A kiállításon látható új „Varia” rendelkezik a jó tulajdonságokkal, azokkal ame­lyeket a bútoripar fejlődése kínál. Korszerű gyártástechno­lógiával készített modul bú­tor, amely egyformára sza­bott lapokból többféle vari­ációban állítható össze. Fes­tése, vízhatlan, belül mos­ható, és felülete az új mű­­anyagfurnérból sokféle szín­­árnyalatban és mintájan ké­szülhet. A kiállításon három „szo­bát” rendeztek be ezzel az új bútorral. Egyszemélyes re­­kamié süllyesztett ágynemű­tartóval a most oly „Tikle” furnérutánzattal divatos ké­szült. A kétajtós szekrény „emeletes” egészíthető ki. gardróbrésszel A modern bérházakba előnyösebbek középméretű szekrények, ame­­­lyekben fehérneműt, könyve­ket, apróságokat és bárszek­rényt is elhelyezhetnek. Kovács Margit PINDURKA ÉS FIFI AZ ISKOLÁBAN Szép szeptember, napos jeggel ébred már az utca, piros-sárga falevelek hullanak le újra, Pindurka új táskát kapott, s megy az iskolába, Fifi kutya nagyot vakként* — Indulok utána ■ iskolapad — fényes, barna — s együtt ülnek ketten. — Maradj csöndben! — szól [Pindurka, — mert kidobnak, menten ’ Ám a nóta vége mégis Fifi nem maradhat. — Nem baj — vakként [édes gazdám, én m­án $1 nem Iznovb­ík] Vége már a tanításnak, csengő csendül hosszan, kis Pindurka sietve jön: — Fifi kutyám hol van? Kapu előtt, lépcsők alján nézi a világot, — Vau-vau — türelemesen megvártalak, látod! • (Tasnádi — Görög) Papp László MORIBAN — Engedje meg Sir, hogy részvétemet nyilvánítsam. Hallottam, hogy a felesége megszökött a lakásával. . — Nem­ tesz semmit. Úgyis el akartam bocsátani is — Mit gondol? — kérdezi az egyik katolikus pap a má­sikat — megérjük mi azt a napot, amikor feloldják a ti­­lalmat ? — Mi an­gíis. ds =l fy&r!Ti&­­keink biztosan.

Next