Dolgozók Lapja, 1969. június (24. évfolyam, 124-148. szám)

1969-06-25 / 144. szám

VItÁG «DtÉTÁS3ACEGY!SÖJ5ETÉK i. AZ MSZMP KOMÁROM MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA XXIV. ÉVFOLYAM 144. SZÁM­ÁRA: 70 FILLÉR 1969. JÚNIUS 25. SZERDA Ki intézze a közügyeket?­ ­ A TANÁCSOK önkor­mányzati jellegének fej­lődésével, munkájuk to­vábbi demokratizálásá­val előbbre kell lépnünk a társadalmi ügyintézés útján is. Mit is jelent ez? Tudjuk, hogy az igazgatási, az állami és közügyek intézése vala­mikor kizárólag a külön­böző hatóságok feladata és jogköre volt. Az ál­lampolgárok természe­tesnek vették azt a gya­korlatot, hogy ha bár­milyen, a magánügyeik kereteit meghaladó igé­nyük, panaszuk, jogsé­relmük támadt, akkor abban állami, megyei, járási vagy községi tiszt­viselők döntöttek. Az ügyintézés tehát a hiva­talokban összpontosult, hivatalos ügyet csak hi­vatalos személy intézhe­tett. A tanácsok rendszeré­nek kiépülésével, majd tevékenységük fokozatos fejlődésével mind na­gyobb szerephez jutott a társadalmi ügyintézés. Ez azon az alapelven nyugszik, hogy minél több, a lakosság bizal­mát élvező állampolgár vállaljon szerepet és kapcsolódjék be a köz­élet és az ügyintézés vér­keringésébe. Ezen módon a társadalmi bi­­­zottságok és szervek mi­nél több közügy érdemi intézését vegyék át a hi­vatalos apparátustól. Az ügyintézés ilyen demokratizálásában már sok területen előre ju­tottunk. Például a helyi tanácsok tagjaiból ala­kult állandó bizottságok általában számottevő szerepet töltenek be közérdekű ügyek elemző­i vizsgálatában és eldönté­sében. Aztán, a tanácsok segítségére, az állandó bizottságokon kívül sok helyütt alkalmi bizottsá­gok is működnek, egy­­egy meghatározott meg­bízatással. Gyakran ta­lálkozunk ilyen bizott­ságokkal például a köz­ségfejlesztés területén, felmérik a lakosság igé­nyeit, rendszerezik a ja­vaslatokat, kidolgozzák a községfejlesztés prog­ramját a tanács számára és így tovább. MIND GYAKORIBB, hogy a tanács hajtó bizottságának végre­el­nökhelyettesi tisztségét egy-egy tanácstag tár­sadalmi munkában vál­lalja. A társadalmi el­nökhelyettes, mondhatni a jövő előfutára. Olyan alakja az állami, az igaz­gatási és közéletnek, aki tisztségét nem fizetésért tölti be, viszont szerepe, jogköre, hatósági tekin­télye semmiben sem különbözik a többi ve­zető tisztségviselő po­zíciójától. A társadalmi bírósá­gok is az ügyintézés, kö­zelebbről az igazságszol­gáltatás társadalmasítá­sának tényezői. A társadalmi ügyin­tézés bővítésének rend­kívül változatos formái képzelhetők el s nem is szükséges, hogy országo­san egységes sémák sze­rint folytatódjék ez a fejlődés. A lényeg az, hogy a lakosság minél szélesebb rétegeit von­ják be az ügyintézésbe. Olyan állampolgárok so­kaságát, akik ezt a tár­sadalmi megbízást ugyanolyan közéleti fe­lelősséggel teljesítik, mintha fizetett tisztség­­viselők volnának. A TÁRSADALMI ügy­intézés további fejleszté­sének döntő feltétele te­hát a bizalom. Viszont akadálya lehet a kicsi­nyesség és a féltékeny­ség. Van olyan hivatásos tisztségviselő az appará­tusokban, aki ugyan ros­kadozik a munka terhe alatt, ideje sem jut ele­gendő arra, hogy min­den ügyet tüzetesen szemügyre vegyen, mi­előtt a döntő szót ki­mondja, mégsem bízná társadalmi aktivistákra az elemző vizsgálatot, mert úgy van vele, hogy amit nem ő maga nál, az nem lehet jó,cs j­­ó néhány olyan köz­életi munkaterület kí­nálkozik, ahol nagyon is célszerű a társadalmi ügyintézés kiterjesztése, ilyen például az esz­közökkel való gazdálko­dás, az elosztás, a fel­­használás társadalmi el­lenőrzése, a panaszok és a jogsérelmes esetek ki­vizsgálása, legalább tények pontos felderíté­­­séig, mert ennek alapján a törvényeket és a lehe­tőségeket szakszerűen ismerő tisztviselő már könnyen és igazságosan mondhatja ki a végső szót. KI INTÉZZE hát közügyeket? Erre a kér­­­désre azt válaszolhat­juk: minél előbb és mi­nél kiterjedtebben — maga a közösség. Éppen ez a közéleti demokrá­cia továbbfejlesztésének alapvető célja. Ezen az úton kerül a társadalom mind szorosabb ellenőrzé­se alá az egész közélet, benne a hivatalos ügy­vitel is. demokrácia A szocialista továbbfej­lesztésének menetében ezeket a fő törekvéseket kell szem előtt tartanunk és lépésről lépésre ha­ladva, megvalósítanunk. H. J. Békét és biztonságot Véget ért a berlini béke-világtalálkozó Kedden a berlini Dynamo sportcsarnokban megtartott plenáris üléssel véget ért a négynapos berlini béke-vi­­lágtalálkozó, amelynek 101 országból érkezett 1201 résztvevője volt — közöttük 55 nemzetközi és 320 nemze­ti szervezet képviselői, va­lamint szervezeteken kívül­álló személyiségek. A plenáris ülés egyhan­gúlag elfogadta a berlini bé­ke-világtalálkozó felhívását, valamint Vietnamra vonat­kozó határozatát. A vietnami határozat „Mi a berlini béke-világtalál­­kozó 101 országból érkezett kül­döttet kijelentjük: 1. Az Egyesült Államok kormá­nya folytatja agresszív politiká­ját Dél-Vietnamban, élezi a há­borút, északon pedig továbbra is megsérti a VDK szuverenitását és biztonságát. Neokolonialista politikája megvalósítása érdeké­ben támogatja Thieu­—Ky—Huong közigazgatási rendszerét, amely semmiféle vonatkozásban sem képviseli a dél-vietnami népet, és amely szembeszáll a vietnamiak alapvető nemzeti jogainak meg­felelő mindennemű békés meg­oldással. Az amerikai kormány, e poli­tikát folytatva, figyelmen kívül hagyja a vietnami nép hősi, győzelmes harcával való szoli­daritásukat mind aktívabban bi­zonyító millióknak azt a köve­telését, hogy Vietnam szuvere­nitását és függetlenségét tiszte­letben tartva fejezze be a hábo­rút. 2. Nagy horderejű esemény a Dél-Vietnami Köztársaság ideig­lenes forradalmi kormányának megalakítása. E kormány dél-vietnami nép nemzeti egysé­­­gét és törvényes követeléseit fe­jezi ki. A kormány a Dél-Vietna­mi Nemzeti Felszabadítási Front átfogó tízpontos programjára tá­maszkodva lép fel a dél-vietna­mi kérdés rendezése érdekében. Ez megfelel a jelenlegi dél-viet­nami realitásoknak és figyelem­be veszi mind a háború befeje­zését állandóan követelő ameri­kai nép jogait, mind pedig békére törekvő világ kényszerítő a nyomását. Mi, a világtalálkozó résztvevői, felhívással fordulunk valamennyi kormányhoz, minden nemzeti és nemzetközi szervezethez, szemé­lyiségekhez, a világ összes né­péhez, mindenkihez, aki szabadság és igazságosság béke­ után vágyik, hogy támogassa nagyobb mértékben a vietnami nép küz­delmét és követelje mind követ­kezetesebben az amerikai kor­mány agressziós háborújának be­szüntetését. Valamennyi ország­ban szervezzenek nagy mozgal­mat: — a Dél-Vietnami Köztársaság ideiglenes forradalmi kormánya elismerésének követelésére; az amerikai kormányra gyakorlati­­ de erős nyomás érdekében, ös­­­szekötve azt a vietnami agres­­­sziós háború azonnali beszünte­tésének, az USA és az­­ amerikai blokkhoz tartozó államok csapa­tai feltétel nélküli kivonásának, valamint a Thieu—Ky—Huong közigazgatás agressziós eszköz­ként történő felhasználása meg­szüntetésének követelésével. A vietnami nép számos hatásos és állandó akció segítségével törté­nő erkölcsi, politikai és anyagi támogatása érdekében, különösen 1969. július 20-a, az 1954. évi genfi megállapodások 15. évfor­dulója alkalmából. (Folytatás a 2. oldalon) Mai számunkban? A nagy fejlődés küszöbén Gyilkos galócát vacsoráztak Az MHSZ életéből 3. oldal Fiatalok egymás között 4. oldal Gyorslista a III. és IV. Békekölcsön sorsolásáról 5. oldal A láthatatlan ember (Képregény) 6. oldal I A HAJDÚSÁGI iparművek új gépei A Hajdúsági Iparművek téglás­ gyártelepén a hagyományos mosógépek, centrifugák és porszívók gyártása mellett az idén új cikkeket, padlóápoló gépet, olajtöltésű elektromos radiátort gyártanak. A padlókefélésre, szőnyeg- és csempe­tisztításra egyaránt használható padlóápológép mintapéldá­nya most vizsgázik a gyár kísérleti laboratóriumában. Az esztétikus, hordozható radiátorok már sorozatban készül­­nek. Képünkön: Szériában készülnek az olajtöltésű elektro­­mos radiátorok. Felelniük kell a milliós károkért és kilenc ember haláláért Megkezdődött a répcelaki robbanás bűnpere A szombathelyi megyei bíróság dr. Szüts Miklós ta­nácsa kedden megkezdte a répcelaki szénsavgyári rob­banás bűnperének tárgyalá­sát. Mint ismeretes, 1969. január 2-án 14 óra 24 perc­kor robbanás történt a rép­celaki üzemben, aminek kö­vetkeztében kilenc ember meghalt, hatan súlyosan, ki­lencen könnyebben megsé­rültek, az üzemben tizenegy millió, a község épületei­ben 25 500 forint értékű kár keletkezett. A esésből származó termeléski­veszteség­e sok millió forintot tesz ki. Tizenegyen ülnek a vád­lottak padján, foglalkozás körében elkövetett, halált okozó gondatlan veszélyez­tetés és a társadalmi tulaj­dont károsító, különösen nagy kárt okozó gondatlan rongálás vádjával. Az első-, másod-, harmad- és negyed­rendű vádlott a Nagykani­zsán üzemelő Dunántúli Kő­olajipari Gépgyár — volt és jelenlegi — szakemberei: Kurunczy István, volt terme­­lési osztályvezető, Kurucz István, volt gyártáselőkészí­tési csoportvezető, Juhász János, volt MEO-vezető, to­vábbá Mészáros Kálmán, volt főmérnök, jelenlegi igaz­gatóhelyettes. A Répcelakon felrobbant cseppfolyós szén­dioxid-tároló tartályok gyárban készültek az 1960-­­ as évek elején. Az ötödren­­dű vádlott, Hegyi Károly gépészmérnök, a Budapesti Kőolajipari Gépgyár vállal­kozási főosztályvezetője, a hatodrendű vádlott Karsics László bányamérnök, a Bá­­nyaműszaki Felügyelőség volt vezetője, a hetedrendű vádlott: dr. Touttenoui Ti­bor, a felügyelőség helyettes vezetője.­­ A tartályok terve­­­zésénél, illetve üzembe he­lyezésénél követtek el mu­lasztásokat. További négy vádlott a répcelaki szénsav­gyár alkalmazottja: Padnai Imre főmérnök, Molnár László termelési osztályveze­tő, Schleinig Endre üzemve­zető és Szabó Ferenc volt üzemfenntartási, jelenleg be­ruházási osztályvezető. A tárgyalást vezető bíró ismertette a vádiratot Esze­rint a felrobbant tartályokat nem az előírt minőségű a anyagból készítette 1962-ben Dunántúli Kőolajipari Gépgyár. Elmulasztották raj­tuk a feszültségmentesítő hőkezelést és az úgynevezett ütőmunkavizsgálatokat. Ez­ért a Kőolajipari Trösztöt és a Bányaműszaki Felügyelősé­get is felelősség terhelt. vádirat hangsúlyozza: be le­­­hetett volna szerezni az elő­írt anyagokat a tartályhoz, a gépgyár azonban ezt meg sem kísérelte. Mindezek kö­vetkezményeként rideg­ törés következett be, ami a robba­nás egyik előidézője volt. A tartály töltés technoló­giája nem felelt meg az elő­írásoknak a répcelaki szén­­savgyárban. A biztonsági szelepek nem megbízhatóan, nem működtek tudták mérni a tartályok telítettsé­gét. A műszerezettség hiá­nyos volt, a termelés mint­egy „érzés szerint”, és nem a technológiai rend alapján folyt. A tartályok túlnyomás alatt voltak, ami szintén a robbanást okozó körülmé­nyek közé tartozik. A szak­értői vizsgálatok kizárták azt a feltételezést, hogy ide­gen anyag, vagy korrózió okozta volna a robbanást. A vádirat felolvasása után megkezdődött a vádlottak kihallgatása. A többhetes bi­zonyítási eljárás során több, mint 80 tanút és nagyszámú szakértőt hallgattak ki — egy részüket a helyszínen, Répcelakon. ■ * ■ , Új óvodai program Eredményes évet zártak a legkisebbek nevelői A megyei óvodai­ felügye­lők és továbbképzési fele­lősök, valamint az óvónő­képző intézetek képviselői­nek részvételével kedden or­szágos értekezletet tartottak a Művelődésügyi Miniszté­riumban. A tanácskozáson megállapították, hogy az el­múlt esztendő is bizonyítot­ta: a társadalom igénye ugrásszerűen megnőtt az óvoda, az óvodai nevelő­munka iránt. Ma már az is­kolák is egyre inkább igénylik a gyerekek óvodai előkészítését. Megállapítható, hogy az 1968/69-es tanév — a hiányosságok ellenére — az óvodákban is eredménye­sen zárult. Több járási, vá­rosi, községi s néhány gyei tanács végrehajtó mő­bi­zottsága is határozatokat hozott az óvodák korszerű­sítésére, a hálózat fejleszté­sére, az óvodai nevelő te­vékenység tárgyi és személyi feltételeinek javítására. Ugyanakkor egyes üzemek — az új gazdasági mechaniz­mus téves értelmezéséből fakadóan — szabadulni igyekeztek az óvodák, böl­csődék fenntartásának költ­ségétől, gondjaitól. Ez a helytelen törekvés azonban erős ellenállásba ütközött. Az óvodák jelenleg az óvodáskorú gyerekek 52,5 százalékát fogadják be. Helyhiány miatt még min­dig nem elégíthetők ki az összes jogos igények: a múlt tanévben 17 500 kérel­met kellett elutasítani. Az üzemek és a társadalmi szervek összefogásával je­lentékenyen csökkenteni lehetne e fontos gyermekin­tézmények zsúfoltságát. Cél­szerű, hogy az üzemi óvodák esetlegesen üres helyeire ve­gyenek fel a lakóterületről gyerekeket a viszonosság alapján, hiszen üzemi dol­gozók gyerekei is helyet kapnak tanácsi óvodákban. Bejelentették azt is, hogy az 1970/71-es tanévtől foko­zatosan bevezetik az új óvo­dai nevelési programot, amely a legkorszerűbb ne­velési formát, a teljesen osztott óvodát veszi alapul. Az első évben a kiscsopor­toknál, a másodikban a kö­zépsőnél, a harmadikban a nagycsoportoknál térnek át az új program szerinti ne­velésre. Az 1969/70-es dal évad fő feladata az óvo­di program bevezetésének elő­készítése. ’’ 1 > '

Next